AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #1 Skrevet 2. september 2019 Hei 😊 Er det noen hestekyndige mennesker her som har noen tips til hva jeg kan gjøre for å forhindre at dette skjer? Har en relativt voksen ridehest som til tider bukker så det virkelig synger etter. Anonymkode: 265fb...4ca
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #2 Skrevet 2. september 2019 Kan være flere årsaker Vondt i munnen Vondt i ryggen Sal som ikke passer Bitt som ikke passer Glede Uerfaren rytter, som man da tester Anonymkode: 4047f...b66 4
Kverrulanten Skrevet 2. september 2019 #3 Skrevet 2. september 2019 Første bud er å ta den til dyrlege for en skikkelig sjekk... 7
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #4 Skrevet 2. september 2019 Just now, Kverrulanten said: Første bud er å ta den til dyrlege for en skikkelig sjekk... Støtter denne. I tillegg til saltilpasser og bittilpassing Anonymkode: 4047f...b66 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #5 Skrevet 2. september 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan være flere årsaker Vondt i munnen Vondt i ryggen Sal som ikke passer Bitt som ikke passer Glede Uerfaren rytter, som man da tester Anonymkode: 4047f...b66 Dette! Vi opplevde det samme med en av våre hester, og det viste seg å være misnøye med sal som hindret/plaget ham i bevegelse. Anonymkode: 9cb4d...eec 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #6 Skrevet 2. september 2019 Vi hadde en hest som gjorde det samme, omtrent vær gang han ble ridd. Det han trengte var forandringer. Drit lei baneriding. Så da ble det turriding i et år. Nå har han sluttet å tulle helt omtrent. Anonymkode: 2b1fb...3a1 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #7 Skrevet 2. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vi hadde en hest som gjorde det samme, omtrent vær gang han ble ridd. Det han trengte var forandringer. Drit lei baneriding. Så da ble det turriding i et år. Nå har han sluttet å tulle helt omtrent. Anonymkode: 2b1fb...3a1 Vi har en hest, ikke hadde:) Anonymkode: 2b1fb...3a1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #8 Skrevet 2. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette! Vi opplevde det samme med en av våre hester, og det viste seg å være misnøye med sal som hindret/plaget ham i bevegelse. Anonymkode: 9cb4d...eec 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan være flere årsaker Vondt i munnen Vondt i ryggen Sal som ikke passer Bitt som ikke passer Glede Uerfaren rytter, som man da tester Anonymkode: 4047f...b66 Har sjekket tennene i sommer, han har fått kiropraktor sjekk for en uke siden salen skal sjekkes. Jeg er en litt uerfaren og nervøs rytter, det kan være derfor. Anonymkode: 265fb...4ca
Ava+, Skrevet 2. september 2019 #9 Skrevet 2. september 2019 (endret) Sjekk for sår i munnen. Jeg hadde en rolig og traust gamp som plutselig begynte å løpe ut i vill gallopp på tur. Aldri gjort det før. Det viste seg at han hadde masse sår i munnen. Endret 2. september 2019 av Ava+, 1
snuppa123 Skrevet 2. september 2019 #10 Skrevet 2. september 2019 2 minutter siden, Ava+, skrev: Sjekk for sår i munnen. Jeg hadde en rolig og traust gamp som plutselig begynte å løpe ut i vill gallopp på tur. Aldri gjort det før. Det viste seg at han hadde masse sår i munnen. Hmmm... det rare er at han kan gå helt fint i en time før det plutselig skjer. Og det har kun skjedd på ridebanen, ikke på tur.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #11 Skrevet 2. september 2019 Hadde en unghest som synes dette var stas. Ingenting anna feila enn at dette var gøy gitt, jeg klora meg fast, og hver gang han bukka så ropte jeg NEI!! og tvang ham til å samle seg under meg, rygge tilbake og ta en volte. Brukte ikke pisk, nesereim eller noe annet enn hodelag og sal. Han sluttet etter en stund, men man må klore seg fast og tørre å si fra. Er en flott ridehest i dag som ikke finner på noe tull. Anonymkode: dd1c5...8ec
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #12 Skrevet 2. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde en unghest som synes dette var stas. Ingenting anna feila enn at dette var gøy gitt, jeg klora meg fast, og hver gang han bukka så ropte jeg NEI!! og tvang ham til å samle seg under meg, rygge tilbake og ta en volte. Brukte ikke pisk, nesereim eller noe annet enn hodelag og sal. Han sluttet etter en stund, men man må klore seg fast og tørre å si fra. Er en flott ridehest i dag som ikke finner på noe tull. Anonymkode: dd1c5...8ec Forstår bare ikke hvordan jeg skal klare å klore meg fast 🙈😅 Anonymkode: 265fb...4ca
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #13 Skrevet 2. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Forstår bare ikke hvordan jeg skal klare å klore meg fast 🙈😅 Anonymkode: 265fb...4ca Ræva nedi salen tungt, Klem lårene HARDT sammen, og eventuelt få deg en reim fremme på salen så du kan ta tak i med hendene for ekstra støtte jeg skjønner det er frustrerende, om ingenting er feil og hesten bare gjør dette fordi han kjeder seg og gjør rytter usikker, så bare klor deg fast oppå der. Anonymkode: dd1c5...8ec
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #14 Skrevet 2. september 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ræva nedi salen tungt, Klem lårene HARDT sammen, og eventuelt få deg en reim fremme på salen så du kan ta tak i med hendene for ekstra støtte jeg skjønner det er frustrerende, om ingenting er feil og hesten bare gjør dette fordi han kjeder seg og gjør rytter usikker, så bare klor deg fast oppå der. Anonymkode: dd1c5...8ec Jeg er relativt lett, så syns av og til det er vanskelig å sitte tungt i salen, men må nok bare øve:) har av og til halsring på han, sånn i tilfelle. Anonymkode: 265fb...4ca
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #15 Skrevet 2. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg er relativt lett, så syns av og til det er vanskelig å sitte tungt i salen, men må nok bare øve:) har av og til halsring på han, sånn i tilfelle. Anonymkode: 265fb...4ca Sett deg sånn at du kjenner at du er tungt nedi salen, kjenner innerlårene ligge mot salen og klemme, jeg vet det er vanskelig for man spenner seg og reiser seg når man blir nervøs og anspent. Halsring har jeg ingen erfaring med, men hjelper det deg så ta det på når du er på banen, bra hjelpemiddel. Anonymkode: dd1c5...8ec
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #16 Skrevet 2. september 2019 15 minutter siden, snuppa123 skrev: Hmmm... det rare er at han kan gå helt fint i en time før det plutselig skjer. Og det har kun skjedd på ridebanen, ikke på tur. En time på ridebane er muligens litt lenge for ham? Kan gidt være at bukkingen da er en protest. Min er møkka lei etter en halvtime, og jeg passer på å avslutte mens vi ennå er i positivt driv. Anonymkode: 9cb4d...eec 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #17 Skrevet 2. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: En time på ridebane er muligens litt lenge for ham? Kan gidt være at bukkingen da er en protest. Min er møkka lei etter en halvtime, og jeg passer på å avslutte mens vi ennå er i positivt driv. Anonymkode: 9cb4d...eec Godt poeng, en time er ganske lenge hvis det er en god arbeidsøkt... Anonymkode: dd1c5...8ec 1
Ripse Skrevet 2. september 2019 #18 Skrevet 2. september 2019 Hvis han er sjekket for fysiske vondter og du vet at salen passer, så kan det være at han tester grenser og merker at han slipper unna jobben ved å gjøre det? Han kan også bli nervøs av at du er nervøs? De speiler oss temmelig bra disse hestene. Hvis alt fysisk og med utstyr er ok, så ville jeg forsøkt å ri for instruksjon. For det første får du mange tips og triks, for min del så flytter jeg fokuset mer til ridning enn til alt som kanskje kan skje, når jeg rir for instruktør. Da kan du også få noen som ser på samspillet mellom deg og hesten fra bakken. Kanskje kan du få en mer uredd/erfaren rytter til å ri hesten litt for deg og gi ham rammene han trenger? Variasjon i treningen er viktig. Rir du på tur, og hvordan funker han der? Kan du ri kortere økter, men med mye oppgaver så han må være fokusert hele veien? Kan du holde deg i skritt og trav til du føler deg skikkelig trygg, hvis det er i galopp utbruddene skjer? Er han kilen, f eks hvis du havner ut av balanse og legger sjenkelen på er følsomt sted litt ufrivillig, eller blir generelt ubalansert på ryggen hans og han svarer ved å bukke? Det er et hav av mulige årsaker så det er egentlig bare å begynne i en ende. Det høres uansett ut som dere er i et litt dårlig mønster, som kan være greit å bryte. Det er ikke gøy å bli redd for sin egen hest, så håper du finner ut av det:) Fint å høre at du tar det kroppslige, samt sjekk av utstyr på alvor og at du leter etter årsaker til bukkingen. Lykke til! 1
Majana Skrevet 3. september 2019 #19 Skrevet 3. september 2019 Hadde en hest for noen år siden. Fantastisk spranghest, men en kødd mellom hinder og under dressur/bakkearbeid. Jeg hadde alltid en stigbøylerem rundt halsen hennes sånn at jeg kunne holde meg fast og lærte ganske fort at framdrift var det som funket best. Baken opp fra salen og framdrift med beina. Hesten min kjørte full «rodeo» og krummet ryggen før hun sparket ut og fikk jeg henne framover så klarte jeg å unngå bukkingen. Og kom jeg meg opp fra salen så var det lettere å holde balansen og å unngå smell i ryggen. Jeg er også en liten og lett rytter som måtte finne andre triks enn tyngde og styrke. Dette selvfølgelig etter at alt som bitt, munn, sal, rygg, bakpart osv var undersøkt. Få hjelp av noen som er mer erfaren og tryggere enn deg er alltid en god idé🙂
AnonymBruker Skrevet 3. september 2019 #20 Skrevet 3. september 2019 23 timer siden, AnonymBruker skrev: En time på ridebane er muligens litt lenge for ham? Kan gidt være at bukkingen da er en protest. Min er møkka lei etter en halvtime, og jeg passer på å avslutte mens vi ennå er i positivt driv. Anonymkode: 9cb4d...eec Han bukker kun på banen faktisk, har aldri gjort det på tur Anonymkode: 265fb...4ca
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå