Gå til innhold

vaske gardiner - trenger råd!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest onyx, i.i.

Har et par veldig gamle, flaskegrønne fløyelsgardiner som dessverre har fått noen flekker. Har ikke lyst til å sende de til rens hvis jeg kan vaske de selv. Noen som har tips til vask av fløyel? Bør jeg håndvaske eller tåler de kanskje 30grader i maskin? Og hva slags vaskemiddel bør jeg bruke? Vil helst ikke ha noe som bleker gardinene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Omo color bleker jo ikke, men du kan vel også bruke milo om du vil være ekstra forsiktig. Ofte er nye vaskemaskiner mer skånsomme enn gamle. Sett på lav sentrifugeringshastighet, så går nok maskinvask bra. Du kan ha litt vaskemiddel på flekkene og la det virke i ti minutter før du starter maskinen. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milo er fint og skånsomt, kan også brukes i maskin. Et skånsomt alternativ er å la gardingene ligge i bløt i Milo over natten, vri dem opp og sende dem på skånsom skylling og sentrifugering i maskinen (fint alternativ til å ta hele jobben med håndvask)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Takk for tips alle sammen!

Tror jeg skal prøve milo og badekar først. Hvis det ikke er noen suksess får jeg avansere til vaskemaskin:)

Vet ikke helt om jeg skal prøve vanish. Slike kjemikalier kan fort skade gradinene, og det vil jeg helst ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...