Gjest Noen mangler intellekt Skrevet 24. mai 2005 #101 Skrevet 24. mai 2005 Ja, men man kan likevel ikke bare overse at man har inngått ekteskap i et annet land og gifte seg på nytt uten å skille seg først også i det andre landet ikke bare i Norge. JO!!!!! Er man skilt i Norge, så er man skilt i Norge. Og det er det norske myndigheter forholder seg til når de skal vurdere hvorvidt noen kan gifte seg på nytt. Er man skilt er man nemlig ikke gift. Ergo kan man gifte seg.
aline Skrevet 24. mai 2005 #102 Skrevet 24. mai 2005 og slike innlegg viser en så seriøs side at det virkelig er interessant å "prate". det er godt verden er svart/hvitt.
Gjest Melk Skrevet 24. mai 2005 #103 Skrevet 24. mai 2005 og slike innlegg viser en så seriøs side at det virkelig er interessant å "prate". det er godt verden er svart/hvitt. Hehe, artig du kommer med slike uttalelser nå, etter alle lattersmiliyene og svart/hvitt-argumentasjonen fra Flowery. Selv foretrekker jeg å argumentere på et saklig vis, men faktaopplysninger. Ikke ved latterliggjøring og usakeligheter hentet ut fra fri fantasi.
Flowery Skrevet 24. mai 2005 #104 Skrevet 24. mai 2005 For at det skal regnes som skilsmisse i PAKISTAN, ja. Ikke for at den skal gjelde i Norge. Si meg, kan du ikke lese? Ser du ikke at alle disse faktisk har blitt skilt i Norge? Jeg leser veldig godt, jeg. Det er nettopp det som er poenget; den skal regnes i Pakistan. Når de så er skilt i Pakistan OG så i Norge, så er de skilt da. Så enkelt er det. Hadde du lest tråden, så hadde du sett at det er det jeg har sagt hele tiden. Man er ikke lovlig skilt dersom man står registrert som gift i et annet land selv om man er skilt i Norge.
Flowery Skrevet 24. mai 2005 #105 Skrevet 24. mai 2005 Nå er dessuten denne tråden så usaklig at jeg ikke gidder å svare mer. Jeg vet at jeg har rett og ingen her har motbevist det jeg har sagt. Om man viser 1000 linker sier det ingenting så lenge disse linkene ikke konkret viser til det man diskuterer. Ennå er det ingen som har gjort det.
Gjest Melk Skrevet 24. mai 2005 #106 Skrevet 24. mai 2005 Nå er dessuten denne tråden så usaklig at jeg ikke gidder å svare mer. Jeg vet at jeg har rett og ingen her har motbevist det jeg har sagt. Om man viser 1000 linker sier det ingenting så lenge disse linkene ikke konkret viser til det man diskuterer. Ennå er det ingen som har gjort det. Jo, det er det. Til gagns. Det morsomme er jo at du hevder at linkene ikke gjelder det som diskuteres her. vel, her diskuteres en kvinne, som har inngått et ekteksp med en mann i utlandet. Han er i utlandet og nekter nå å skille seg. Og hva handler de siste linkene jeg la ut om, med "historier fra virkeligheten"? Norske kvinner som har inngått ekteskap, bla i pakistan. Mannen vil ikke skille seg, derfor tar kvinnene ut skilsmisse i Norge, så er de ihvertfall skilt her i landet.
Flowery Skrevet 24. mai 2005 #107 Skrevet 24. mai 2005 Men de er fortsatt ikke skilt i hjemlandet og den ene kvinnen må ha hjelp fra sin far for å få det. Hvofor det? Etter hva du mener så kan hun jo bare si til norske myndigheter at det er så vanskelig så gir de henne skilsmisse på hennes ord. Linkene dine var dessuten ikke spesifikke nok når det gjaldt tema. Jeg har ikke sett èn link som viser loven hvor det sies konkret at det er tilfelle det du sier. Hva gjør du her inne forresten? Du sa for mange timer siden at du ga opp?? Nå er ihvertfall jeg lei og må gå å
Gjest Melk Skrevet 24. mai 2005 #108 Skrevet 24. mai 2005 Men de er fortsatt ikke skilt i hjemlandet og den ene kvinnen må ha hjelp fra sin far for å få det. Hvofor det? Etter hva du mener så kan hun jo bare si til norske myndigheter at det er så vanskelig så gir de henne skilsmisse på hennes ord. Hun er jo alt skilt i Norge, det er jo ikke den biten som er problemet. I Norge står hun derfor helt fritt til å gifte seg på nytt. Grunnen til at faren må ordne opp i Pakistan, er at der er det andre regler. Der er hun fremdeles regnet som gift. Det er hun imidlertid ikke i Norge, da hun har sine norske papirer i orden.
Gjest Melk Skrevet 24. mai 2005 #109 Skrevet 24. mai 2005 Jeg har ikke sett èn link som viser loven hvor det sies konkret at det er tilfelle det du sier. Jeg beklager så meget at loven ikke er spesifikk nok for deg, men den dekker altså fullt ut alt jeg har skrevet om retten til å skilles i Norge. http://www.lovdata.no/all/tl-19910704-047-005.html#19 § 20. Separasjon. En ektefelle som ikke finner å kunne fortsette samlivet, kan kreve separasjon. En separasjon blir uten rettsvirkning dersom ektefellene fortsetter eller gjenopptar samlivet. Samliv i en overgangstid inntil samlivet blir brutt, eller kortvarige forsøk på å gjenoppta samlivet, har likevel ikke denne virkningen. § 21. Skilsmisse etter separasjon. Hver av ektefellene kan kreve skilsmisse når de har vært separert i minst ett år. § 22. Skilsmisse etter samlivsbrudd. Hver av ektefellene kan kreve skilsmisse dersom samlivet har vært brutt i minst to år. § 23. Skilsmisse på grunn av overgrep. En ektefelle kan kreve skilsmisse dersom den andre ektefellen med hensikt har forsøkt å drepe ham eller henne eller barna eller forsettlig har utsatt dem for alvorlig mishandling. Det samme gjelder dersom ektefellen har opptrådt på en måte som er egnet til å fremkalle alvorlig frykt for slik atferd. Krav om skilsmisse etter denne paragrafen må være reist innen seks måneder etter at ektefellen fikk kjennskap til handlingen, og senest to år etter at den fant sted. § 24. Oppløsning av ekteskap som er inngått i strid med § 3 eller § 4. Hver av ektefellene kan kreve ekteskapet oppløst dersom det er inngått i strid med § 3 eller § 4. Reiser ingen av ektefellene sak, skal fylkesmannen reise sak for å få ekteskapet oppløst. Dersom sterke grunner taler for det, kan fylkesmannen likevel beslutte at sak ikke skal reises eller at saksanlegg skal utsettes. En ektefelle kan kreve skilsmisse når den andre ektefellen har inngått nytt ekteskap i strid med § 4. Nytt ekteskap i strid med § 4 kan ikke kreves oppløst etter første eller andre ledd dersom det tidligere ekteskapet er blitt oppløst. § 25. Virkningen av separasjon og skilsmisse. Virkningen av separasjon og skilsmisse inntrer den dagen fylkesmannens bevilling er gitt eller dom blir avsagt, når ikke annet er særskilt bestemt. Bevilling eller dom om skilsmisse gir ikke rett til å inngå nytt ekteskap før bevillingen er blitt endelig eller dommen rettskraftig.
Gjest Trådstarteren Skrevet 24. mai 2005 #110 Skrevet 24. mai 2005 Vel, han nye jeg er sammen med, er fra samme land som han jeg er gift med. Ikke kom med innlegg hvor dere skriver at jeg er dum og aldri lærer og da bare kan takke meg selv osv. Her er det ikke snakk om religion eller at de er utenlandske, fra samme land osv. Det er snakk om hvordan de er som personer. Ble pressa til å gifte meg, derfor jeg ikke fikk sjekka ut ting først. Hadde jeg visst det jeg vet den dag idag, så hadde jeg aldri gifta meg... så ja, jeg kommer alltid til å reise/ha et forhold til det landet han kommer fra, siden min nye er derfra også.
aline Skrevet 25. mai 2005 #111 Skrevet 25. mai 2005 men hvordan går skilsmisseprosessen din her hjemme? har du begynt med den?
Gjest Madam Felle Skrevet 25. mai 2005 #112 Skrevet 25. mai 2005 Vel' date=' han nye jeg er sammen med, er fra samme land som han jeg er gift med. Ikke kom med innlegg hvor dere skriver at jeg er dum og aldri lærer og da bare kan takke meg selv osv. Her er det ikke snakk om religion eller at de er utenlandske, fra samme land osv. Det er snakk om hvordan de er som personer. Ble pressa til å gifte meg, derfor jeg ikke fikk sjekka ut ting først. Hadde jeg visst det jeg vet den dag idag, så hadde jeg aldri gifta meg... så ja, jeg kommer alltid til å reise/ha et forhold til det landet han kommer fra, siden min nye er derfra også.[/quote'] Hvor kommer han fra? Hvordan er skilsmisseloven i det landet? Er det mannen som bestemmer slikt der? Kanskje du bør ta kontakt med det landets ambassade, og få hjelp fra de.
Flowery Skrevet 25. mai 2005 #113 Skrevet 25. mai 2005 Jeg beklager så meget at loven ikke er spesifikk nok for deg, men den dekker altså fullt ut alt jeg har skrevet om retten til å skilles i Norge. http://www.lovdata.no/all/tl-19910704-047-005.html#19 § 20. Separasjon. En ektefelle som ikke finner å kunne fortsette samlivet, kan kreve separasjon. En separasjon blir uten rettsvirkning dersom ektefellene fortsetter eller gjenopptar samlivet. Samliv i en overgangstid inntil samlivet blir brutt, eller kortvarige forsøk på å gjenoppta samlivet, har likevel ikke denne virkningen. § 21. Skilsmisse etter separasjon. Hver av ektefellene kan kreve skilsmisse når de har vært separert i minst ett år. § 22. Skilsmisse etter samlivsbrudd. Hver av ektefellene kan kreve skilsmisse dersom samlivet har vært brutt i minst to år. § 23. Skilsmisse på grunn av overgrep. En ektefelle kan kreve skilsmisse dersom den andre ektefellen med hensikt har forsøkt å drepe ham eller henne eller barna eller forsettlig har utsatt dem for alvorlig mishandling. Det samme gjelder dersom ektefellen har opptrådt på en måte som er egnet til å fremkalle alvorlig frykt for slik atferd. Krav om skilsmisse etter denne paragrafen må være reist innen seks måneder etter at ektefellen fikk kjennskap til handlingen, og senest to år etter at den fant sted. § 24. Oppløsning av ekteskap som er inngått i strid med § 3 eller § 4. Hver av ektefellene kan kreve ekteskapet oppløst dersom det er inngått i strid med § 3 eller § 4. Reiser ingen av ektefellene sak, skal fylkesmannen reise sak for å få ekteskapet oppløst. Dersom sterke grunner taler for det, kan fylkesmannen likevel beslutte at sak ikke skal reises eller at saksanlegg skal utsettes. En ektefelle kan kreve skilsmisse når den andre ektefellen har inngått nytt ekteskap i strid med § 4. Nytt ekteskap i strid med § 4 kan ikke kreves oppløst etter første eller andre ledd dersom det tidligere ekteskapet er blitt oppløst. § 25. Virkningen av separasjon og skilsmisse. Virkningen av separasjon og skilsmisse inntrer den dagen fylkesmannens bevilling er gitt eller dom blir avsagt, når ikke annet er særskilt bestemt. Bevilling eller dom om skilsmisse gir ikke rett til å inngå nytt ekteskap før bevillingen er blitt endelig eller dommen rettskraftig. Herregud! Har du ennå ikke forstått det? Jeg ba deg legge inn linken som sier at man IKKE trenger skilsmisse fra det andre landet. Det du har lagt inn her viser ingenting om det.
Gjest Jurist Skrevet 25. mai 2005 #114 Skrevet 25. mai 2005 Herregud! Har du ennå ikke forstått det? Jeg ba deg legge inn linken som sier at man IKKE trenger skilsmisse fra det andre landet. Det du har lagt inn her viser ingenting om det. Loven kan ikke ta opp alt man ikke trenger, da ville den blitt uendelig lang. Hadde man trengt annen dokumentasjon ville det stått i en unntaksparagraf. En slik unntaksparagraf finnes ikke i loven. Atloven er bygd opp slik fremgår jo av reglene om ekteskapsinngåelse, der det står hva slags dokumenter som kreves for å kunne gifte seg, også om man er fra et annet land, samt unntak fra disse. Forøvrig mener jeg vel at artiklene og de offentlige dokumentene det er linket til udmerket godt viser at det er fullt mulig for folk å skille seg i Norge, uavhengig tilknytning til det landet man giftet seg i.
Gjest Jurist Skrevet 25. mai 2005 #115 Skrevet 25. mai 2005 Her kan du forøvrig lese om kravene til skilsmisse. Den form for dokumentasjon Flowery hevder er nødvendig er ikke nevnt med et ord. http://www.paragrafen.no/?id=46 Skilsmisse innebærer at et ekteskap blir oppløst. Som regel følger skilsmisse etter en forutgående separasjon. Skilsmisse etter separasjon Når to ektefeller har vært separert minst ett år, kan hver av dem kreve skilsmisse. Det kreves ingen begrunnelse eller enighet mellom ektefellene. Forutsetningen er at separasjonen har vært gjennomført ved samlivsbrudd og at samlivet ikke senere er gjenopptatt. Ettårsfristen løper fra det tidspunktet separasjonsbevilling ble gitt. Skilsmissebevilling etter denne bestemmelsen gis av fylkesmannen. Skilsmisse etter samlivsbrudd Hvis samlivet mellom to ektefeller har vært brutt i minst to år, kan det kreves skilsmisse uten at en går veien om separasjon. Også i disse tilfellene kan hver av ektefellene kreve skilsmisse uten at den andre er enig. Her har du forøvrig søknadsskjemaet for separasjon, som du ser kreves det ikke dokumentasjon for skilsmisse fra annet land. De attester som kreves er kun: vigselsattest, evt meklingsattest, fødselsnummerattest og evt navneendringsskjema. http://www.fylkesmannen.no/arkiv/-felles_s...0separasjon.doc Her har du søknadsskjema for skilsmisse, der det heller ikke kreves noen slik dokumentasjon, på tross av at dokumentet ramser opp alt man trenger å vedlegge for at det skal regnes som gyldig: http://www.fylkesmannen.no/digimaker/docum...2ft019263se.doc
Flowery Skrevet 25. mai 2005 #116 Skrevet 25. mai 2005 Jeg har tidligere også lagt inn et dokument som viser hva man må legge ved. Hilsen også jurist
Gjest ny her Skrevet 25. mai 2005 #117 Skrevet 25. mai 2005 Jeg har tidligere også lagt inn et dokument som viser hva man må legge ved. Hilsen også jurist Gidder du å linke til en gang til? Orker ikke lese 8 sider.
Flowery Skrevet 25. mai 2005 #118 Skrevet 25. mai 2005 Jeg gidder ikke å bruke mer tid på det her nå. Har annet å gjøre. Det jeg la inn var et utdrag ikke en link. Du finner det på en av de midterste sidene. Dette begynner å bli litt for kjedelig etterhvert. Spesielt nå folk må legge inn med forskjellige nick for å støtte seg selv.
Fakse Skrevet 25. mai 2005 #119 Skrevet 25. mai 2005 Men de er fortsatt ikke skilt i hjemlandet og den ene kvinnen må ha hjelp fra sin far for å få det. Hvofor det? Etter hva du mener så kan hun jo bare si til norske myndigheter at det er så vanskelig så gir de henne skilsmisse på hennes ord. For en pakistansk jente er det viktig å både være skilt i Norge og Pakistan, fordi det pakistanske miljøet ikke aksepterer en norsk skillsmisse selv om den norske stat gjør det. For at jenta skal kunne gifte seg på nytt uten å bli utstøtt av sitt miljø er det viktig for henne å få en skilsmisse i hjemlandet også. Men for at hun skal kunne gifte seg igjen i Norge er det ikke nødvendig med annnet enn en gyldig norsk skillsmisse, slik det er behørig dokumentert i denne tråden. For at hun skal føle seg "skikkelig" gift igjen må hun til en imam, og han vil sansynligvis ikke velsigne uten at hun er skilt både i Pakistan og Norge, og derfor er det viktig for norskpakistanske jenter å få en skilsmisse i Pakistan også. En måte dette kans skje i følge Koreanen er at jentas far "tar henne tilbake" fordi hun ikke blir behandlet bra av ektemannen. Derfor kan faren hjelpe henne til å få en skilsmisse i Pakistan. Det er altså veldig viktig for muslimske jenter å få skilsmisse både i Norge og i sitt andre hjemland, men ikke av juridiske årsaker.
Gjest Melk Skrevet 25. mai 2005 #120 Skrevet 25. mai 2005 Jeg gidder ikke å bruke mer tid på det her nå. Har annet å gjøre. Det jeg la inn var et utdrag ikke en link. Du finner det på en av de midterste sidene. Dette begynner å bli litt for kjedelig etterhvert. Spesielt nå folk må legge inn med forskjellige nick for å støtte seg selv. Utrolig usakelig av deg å hevde at jeg har lagt in innlegg fr å støtte meg selv. Takk, men min dokumentasjon taler for seg selv, jeg trenger ikke gjestenick for å underbygge disse. Jeg er også interessert i det du har lagt ut som sier at det kreves dokumentasjon, for jeg har nemlig ikke lest dette (dvs jeg har jo lest alt som er lagt ut, men finner ikke det du her sier). Du har lagt ut litt ulike ting, og det er for meg derfor vanskelig å vite hvilken av disse tingene du mener opphever det som står i søknadspapirene for separasjon og skilsmisse. Du synes ike det er litt pussig, Flowery, at myndighetene ikke opplyser om at dokumentasjon på at man er skilt i utlandet må legges ved, hvis dette hadde vært tilfelle...? Med tanke på at de opplyser om alle andre dokumenter av nødvendighet...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå