Gjest Melk ii Skrevet 24. mai 2005 #81 Skrevet 24. mai 2005 Og Norge er riktig nok med i EØS og Schengen, men ikke i EU, så da har vi vel ikke den "fordelen" her, vi må forholde oss til norsk Grunnlov i utgangspunktet, uavhengig av andre lands variasjoner over temaet. EU har ikke felles familierettsregler, så folk må også der forholde seg til landet de bor i, akkurat som i Norge.
Gjest Milk ii Skrevet 24. mai 2005 #82 Skrevet 24. mai 2005 Du påstår at utenlandsk borger ikke trenger å legge frem bevis på at h*n ikke er gift i et annet land. Derfor la jeg inn dette. Nei, det har jeg aldri påstått. Jeg har sagt at det finnes unntak fra denne regelen. Jeg har i denne diskusjonen lagt vektpå reglene for å SKILLE seg, ikke reglene for å inngå EKTSEKAP, da dette er to forskjellige ting, som krever uliket fremlegg av dokumentasjon. Hovedsaken her var en som bor i Norge, som har ønske om å bli skilt, men mannen i et annet land nekter. Jeg har svart på hva som gjelder den sammenheng. Fort de som har litt tungt for det, kan jeg svare en gang til: I Norge er man registrert som skilt når man har fulgt de vanlige norske reglene for skilsmisse, og kan deretter gifte seg igjen i Norge. Dette uavhengig om det sitter en mann i utlandet og nekter til han blir blå.
Flowery Skrevet 24. mai 2005 #83 Skrevet 24. mai 2005 Nei, det har jeg aldri påstått. Jeg har sagt at det finnes unntak fra denne regelen. Jeg har i denne diskusjonen lagt vektpå reglene for å SKILLE seg, ikke reglene for å inngå EKTSEKAP, da dette er to forskjellige ting, som krever uliket fremlegg av dokumentasjon. Hovedsaken her var en som bor i Norge, som har ønske om å bli skilt, men mannen i et annet land nekter. Jeg har svart på hva som gjelder den sammenheng. Fort de som har litt tungt for det, kan jeg svare en gang til: I Norge er man registrert som skilt når man har fulgt de vanlige norske reglene for skilsmisse, og kan deretter gifte seg igjen i Norge. Dette uavhengig om det sitter en mann i utlandet og nekter til han blir blå. Og da kan man bare overse at dette dokumentet krever at man faktisk må legge frem bevis på at man faktisk er skilt i det andre landet..? I denne saken har vi hele tiden diskutert at det kan være vanskelig å få skilsmisse fra en fra et muslimsk land iom at ekteskapet er inngått i det andre landet. OG mulighetene for å gifte seg i Norge etterpå + problemstillingen rundt dersom mannen/det andre landets myndigheter ikke vil gi skilsmisse. Du mente da at dersom det andre landet ikke vil gi skilsmisse, så vil norske myndigheter likevel vie paret selv om den ene parten står som registrert gift i et annet land.
Gjest Melk Skrevet 24. mai 2005 #84 Skrevet 24. mai 2005 Du mente da at dersom det andre landet ikke vil gi skilsmisse, så vil norske myndigheter likevel vie paret selv om den ene parten står som registrert gift i et annet land. Det stemmer, forutsatt at man har skilt seg etter norske regler først. Det er ikke tvang å være gift i Norge, uansett hvor man har giftet seg. Forstår du ikke det? Har man giftet seg i et land som eks ikke tillater skilsmisse for kvinner, så betyr ikke det at disse kvinnene bosatt i Norge aldri kan skille seg og gifte seg med en ny mann etter norske regler. I hjemlandet vil de fremdeles være registrert som gift, men altså ikke i Norge. Du kan ringe en hvilken som helst advokat og spørre. Jeg har lagt frem linker fra offentlige dokumenter og lover som viser dette, du har ikke lagt frem noe som helst. Nå gidder jeg ikke mer.
Flowery Skrevet 24. mai 2005 #85 Skrevet 24. mai 2005 "For at en utenlandsk separasjon skal kunne legges til grunn for en norsk skilsmisse, må separasjonen godkjennes, jf lov 2. juni 1978 nr 38 om anerkjennelse av utenlandske skilsmisser eller separasjoner § 4 annet ledd. Myndighet til å godkjenne utenlandske separasjoner eller skilsmisser, er fra 1. januar 1993 delegert fra Barne- og familiedepartementet til fylkesmennene. En utenlandsk separasjon må tilsvare en norsk legalseparasjon for å bli godkjent her i landet". Klippet fra Odin En annen ting er at dersom noen er utsatt for tvang f.eks. tvangsekteskap, vil dette ekteskapet bli ugyldig etter ekteskapsloven § 16 så det er klart at norske myndigheter ikke godtar tvangsekteskap. Men vi snakker ikke om tvangsekteskap, vi snakker om ekteskap frivillig inngått i utlandet. Og det er noe annet. Fint at du har tatt til fornuft og gitt deg.
Gjest Melk Skrevet 24. mai 2005 #86 Skrevet 24. mai 2005 Her er det ikke snakk om en utenlandsk separasjon, men en NORSK.
Flowery Skrevet 24. mai 2005 #87 Skrevet 24. mai 2005 Det er snakk om en person som ønsker skilsmisse fra en person i utlandet = utenlands skilsmisse. Og for at norske myndigheter skal godta at man er skilt i utlandet, må man derfor bevis dette med dokumentasjon. Dersom det var slik som du sier, kan jo enhver si at: "jeg er skilt i utlandet. Jeg kan dessverre ikke vise noe dokumentasjon på det, dere må ta mitt ord på det fordi min mann nekter å gi meg skilsmisse og han befinner seg i Irak". Også mener du da at norske myndigheter skal si: ok, siden du sier det så. Ja, du er jo skilt i Norge, så.. Det er nemlig slik at når man vil gifte seg f.eks. i Irak med en irakisk borger, så må man bringe med seg en hel haug av papirer her fra Norge. Disse skal være legalisert og oversatt til språket i Irak for at myndighetene der skal forstå hva som står i de. Når man kommer til Irak, må man henvende seg til den norske ambasaden i Irak. Der må man vise dokumentene og man må også skaffe dokumenter i Irak til mannen. Alle disse må legaliseres i Irak. Når alt dette er godtatt på ambassaden (dette er en omstendelig prosess), så kan man gå til et kontor for å bli viet av en som er godkjent der nede. Når man kommer hjem til Norge, må man levere ekteskapspapirene fra Irak til norske myndigheter og du blir registrert her i Norge som gift. Så søker du familiegjenforening med din mann. Dersom du ønsker å skille deg, må du ta ut skilsmisse her i Norge, men OGSÅ i Irak. Man kan ikke bare overse det dersom man får vanskeligheter i Irak med å få tatt ut skilsmissen og late som om man ikke lenger er gift der nede. For man ER det. Man MÅ få oppløst ekteskapet der nede for å stå som ugift igjen her i Norge. Som sagt; jeg har en kamerat som holder på med akkurat en slik sak og det er IKKE bare og overse at man ikke har fått ordnet opp. Det er vanskelig og det er kjipt. JADA, men det er vanlig at man sjekker opp i slike ting FØR man gifter seg.
Gjest Melk Skrevet 24. mai 2005 #88 Skrevet 24. mai 2005 Det er snakk om en person som ønsker skilsmisse fra en person i utlandet = utenlands skilsmisse. Og for at norske myndigheter skal godta at man er skilt i utlandet, må man derfor bevis dette med dokumentasjon. Dersom det var slik som du sier, kan jo enhver si at: "jeg er skilt i utlandet. Jeg kan dessverre ikke vise noe dokumentasjon på det, dere må ta mitt ord på det fordi min mann nekter å gi meg skilsmisse og han befinner seg i Irak". Også mener du da at norske myndigheter skal si: ok, siden du sier det så. Ja, du er jo skilt i Norge, så.. Nei, det skal de ikke si. Det de kommer til å si er: "Fyll ut disse papirene, så blir du separtert/skilt i henhold til norsk rett". Man kan ikke bare overse det dersom man får vanskeligheter i Irak med å få tatt ut skilsmissen og late som om man ikke lenger er gift der nede. For man ER det. Der nede er man fremdeles gift, ja, men ikke her. Man MÅ få oppløst ekteskapet der nede for å stå som ugift igjen her i Norge. Nei. Jeg siterer noe fra Sulten sitt innlegg: I henhold til norsk ekteskapslovgivning har kvinner og menn lik rett til skilsmisse, uavhengig av hvor ekteskapet er inngått. Du mener altså at borgere gift på Filipinene og Chile ikke kan bli skilt noensinne i Norge, fordi disse landene ikke har skilsmisse som en mulighet? Og norske kvinner giftet i Pakistan (og deretter bor med mannen i Norge) uten å ha skilsmisserett sikret i sin ekteskapskontrakt, kan aldri bli skilt i Norge? Hører du ikke selv hvor feil det blir, og hvor urimeligt det er. Selvfølgelig er ikke reglene slik. Det er derfor man kan skilles etter norsk rett og det vil være gyldig i Norge.
aline Skrevet 24. mai 2005 #89 Skrevet 24. mai 2005 Der nede er man fremdeles gift, ja, men ikke her. Nei. Jeg siterer noe fra Sulten sitt innlegg: . så en norsk person kan gifte seg selv om vedkommende er registrert gift i ett annet land, mens en utlending kan ikke gifte seg i norge uten papirer på at han ikke er gift i annet land? det foregår ekteskap som ikke blir registrert rundt om, og det blir noe annet. men om man er registrert gift av departementet i ett annet land, så bryr ikke norge seg om at ikke de har løst opp ekteskapet? ihht Sultens innlegg: selvsagt er et slik, men, skrives det noe sted at det ikke trengs papirer eller noe fra det landet man giftet seg i, altså registrert gift?
Gjest Melk Skrevet 24. mai 2005 #90 Skrevet 24. mai 2005 så en norsk person kan gifte seg selv om vedkommende er registrert gift i ett annet land, mens en utlending kan ikke gifte seg i norge uten papirer på at han ikke er gift i annet land? det foregår ekteskap som ikke blir registrert rundt om, og det blir noe annet. men om man er registrert gift av departementet i ett annet land, så bryr ikke norge seg om at ikke de har løst opp ekteskapet? Jeg er bedre på skilsmisseregler enn giftemålsregler, da det er to ulike ting. Utlendinger må legge ned et betydelig arbeid for å dokumentere at man ikke er gift, før man kan gifte seg i Norge. Som jeg har vist, så finnes det imidlertid unntak. Noen stater opphører å eksistere. Noen stater nekter å ha med sine flyktninger å gjøre som straff for at de har flyktet osv. Slike kan komme innunder unntaket. Når det gjelder nordmenn, så sitter jo staten som regel selv på det de trenger av dokumentasjon. Om en nordmann tidligere har vært gift på utenlandsk vis, så vil jo dette som regel reflekteres i norske registre, da personen har måttet inngå ektesklpet på et vis som er godkjent i Norge for å få det vurdert som gyldig. Er nordmanenn registrert som gift, må man først skilles for å kunne gifte seg på nytt, uavhengig hvor og hvordan ekteskapet er inngått (såfremt det regnes som gyldig) Nordmannen må jo da skille seg først, enten på norskt vis, eller på et utenlandsk vis som er akseptert av norske myndigheter. Om man er skilt etter norske regler, så kan man gifte seg på nytt, uavhengig hva som står i andre lands registre. Mange land har imidlertid bilaterale avtaler om gjensidig godkjenning av slikt. Det er gjerne de landene som har (i norske øyne) svært urimelige skilsmisseregler som ikke har slike bilaterale avtaler, og det gjør jo at det er enda større grunn for Norge til å godta den norske skilsmissen, i og med at det i Norge er en ubetinget rett å kunne skille seg (inngå separasjon) når man vil. Dette gjelder, som Sulten klippet fra, uansett hvor i verden ekteskapet er inngått.
Gjest Marianna Panna Skrevet 24. mai 2005 #91 Skrevet 24. mai 2005 Jeg er bedre på skilsmisseregler enn giftemålsregler, da det er to ulike ting. Utlendinger må legge ned et betydelig arbeid for å dokumentere at man ikke er gift, før man kan gifte seg i Norge. Som jeg har vist, så finnes det imidlertid unntak. Noen stater opphører å eksistere. Noen stater nekter å ha med sine flyktninger å gjøre som straff for at de har flyktet osv. Slike kan komme innunder unntaket. Når det gjelder nordmenn, så sitter jo staten som regel selv på det de trenger av dokumentasjon. Om en nordmann tidligere har vært gift på utenlandsk vis, så vil jo dette som regel reflekteres i norske registre, da personen har måttet inngå ektesklpet på et vis som er godkjent i Norge for å få det vurdert som gyldig. Er nordmanenn registrert som gift, må man først skilles for å kunne gifte seg på nytt, uavhengig hvor og hvordan ekteskapet er inngått (såfremt det regnes som gyldig) Nordmannen må jo da skille seg først, enten på norskt vis, eller på et utenlandsk vis som er akseptert av norske myndigheter. Om man er skilt etter norske regler, så kan man gifte seg på nytt, uavhengig hva som står i andre lands registre. Mange land har imidlertid bilaterale avtaler om gjensidig godkjenning av slikt. Det er gjerne de landene som har (i norske øyne) svært urimelige skilsmisseregler som ikke har slike bilaterale avtaler, og det gjør jo at det er enda større grunn for Norge til å godta den norske skilsmissen, i og med at det i Norge er en ubetinget rett å kunne skille seg (inngå separasjon) når man vil. Dette gjelder, som Sulten klippet fra, uansett hvor i verden ekteskapet er inngått. Melk har helt rett her. Man trenger ikke bevis på at man er skilt i utlandet om man ønsker en skilsmisse. Man trenger kun å søke om skilsmisse etter norske regler, og skal man gifte seg igjen i Norge må man ikke bevise at man virkelig er ugift fordi du har faktisk skilsmissepapirene fra skilsmissen. Det er likegyldig om du ikke er skilt i det landet du giftet deg i så lenge du er norsk og skilt i Norge. Men, du kan ikke gifte deg på nytt i det landet du opprinnelig giftet deg i for der vil du jo mest sannsynlig stå som gift. Sånn fungerer det altså og sånn må det fungere, alt annet ville vært urimelig!
Flowery Skrevet 24. mai 2005 #92 Skrevet 24. mai 2005 Det er ikke slik det fungerer. Det sier seg selv. Mener dere virkelig at man ikke trenger å dokumentere noenting? At myndighetene bare skal godta deres ord på at det ikke er mulig å skille seg i det andre landet? Det går ikke an! Da kan man jo gifte seg i Irak, reise hjem og skille seg. Gifte seg i Nigeria og reise hjem og skille seg osv. Hver gang så skal du stå foran de ansatte på tinghuset og si at: nei, jeg kan ikke dokumentere at jeg er skilt i det andre landet for de godtar det ikke. Så dere må bare gi meg papirene jeg trenger for nå skal jeg gifte meg i Afghanistan. Alt må dokumenteres. Dere vet kanskje ikke at bigami er straffbart?
Gjest Moonshadow Skrevet 24. mai 2005 #93 Skrevet 24. mai 2005 Tror nok ikke det hjelper samme hvor mange som sier at Melk faktsik har rett.. Flowery vil nok ikke inse at hun tar feil
Gjest Melk Skrevet 24. mai 2005 #94 Skrevet 24. mai 2005 At myndighetene bare skal godta deres ord på at det ikke er mulig å skille seg i det andre landet? Myndighetene er jo ikke helt uvitende om hvordan ting praktiseres i ulike land, da.... Og uansett tar det jo 2 år å ordne den norske skilsmissen, så det er ikke akkurat gjort i noen fei. Og om man nok en gang står foran folka på tinghuset, så KAN man jo dokumentere at man er skilt, for man vil ha sine norske papirer.
aline Skrevet 24. mai 2005 #95 Skrevet 24. mai 2005 det er fler en flowery som ikke tror blindt på at man bare kan skille seg uten noe som helst komunikasjon med landet man har giftet seg i, for så uten problemer å kunne gifte seg igjen. og siden ingen av oss vel faktisk har vært i situasjonen, så kunne det jo vært interessant å høre fra trådstarter igjen? få bekreftelse fra ei i en reell situasjon om at det er så enkelt. skal ikke si det ikke er slik jeg, men synes det hadde vært interessant å høre fra noen som faktisk har gjennomgått prosessen.
Gjest Melk Skrevet 24. mai 2005 #96 Skrevet 24. mai 2005 få bekreftelse fra ei i en reell situasjon om at det er så enkelt. skal ikke si det ikke er slik jeg, men synes det hadde vært interessant å høre fra noen som faktisk har gjennomgått prosessen. http://www.rights.no/webtekst/artikler/Jen..._skilsmisse.htm Flere hundre muslimske unge kvinner i Norge har blitt giftet bort i foreldrenes opprinnelsesland de siste årene. Det betyr at ekteskapet er registrert i et muslimsk land. ... Men hvorfor skal jenter i Norge som er norske statsborgere bry seg om disse landenes lover og praksis? De kan jo bare skille seg her gjennom våre lover? _Vi muslimer føler og mener at selv om vi gifter oss hos byfogden her, så er vi ikke ordentlig gifte før vi har vært hos en imam og inngått ekteskapet med tre vitner. De fleste av oss inngår dessuten ekteskapet også i hjemlandet til foreldrene våre. Vi har altså to kontrakter. Hvis jeg ikke får innvilget skilsmisse i Pakistan, er jeg fortsatt registrert i ekteskapsregisteret der. Alle vil anse meg som fortsatt gift. ... ”Aisha” rømte rett til den norske ambassaden og fikk hjelp til å komme tilbake til Norge. Hun har fått skilsmisse hos Fylkesmannen. Nå venter jeg på avgjørelse i barnefordelingssaken og om han klarer å få opphold i Norge. Når dette er avklart, må faren min gjøre det som må til for at jeg skal få skilsmisse i Pakistan også. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=60919 Mannen hun ble tvangsgiftet med, var voldelig. Hera fikk skilsmisse i Norge, men ikke i Pakistan. ... Hun flykter ut i gatene med sønnen på armen, og får ringt den norske ambassaden. De hjelper dem tilbake til Norge. Denne gangen ber ikke foreldrene henne om å gjøre et nytt forsøk. Blåmerkene og bloduttredelsene på halsen vekker dem, de innser at de begikk en stor feil i valg av datterens ektemann. Med deres støtte anmelder hun ham for volden, tar ut skilsmisse og går rettens vei for å få foreldreansvar alene for barnet de har sammen. ... Truslene kan hun leve med. Men at hun fremdeles er formelt gift med ham, er mye tyngre å bære. For i det pakistanske ekteskapsregisteret står Hera fremdeles oppført som sin eks-manns hustru. Heras skilsmisserett er svært begrenset så lenge eks-mannen nekter å gi henne det. http://www.jus.no/?id=56027 Med både norsk og pakistansk advokatbevilling kan jeg gjøre mer og ha det pakistanske som spesialområde. Sakene jeg tar nå dreier seg mye om tvangsekteskap, skilsmisser og eiendomsrett. Norge og Pakistan har ingen avtale om skilsmisse, og fylkesmannens godkjennelse anerkjennes ikke så lett der. http://www.dagbladet.no/kultur/2001/02/15/241972.html Etter gjentatte voldelige overgrep fra ektemannen mens de bodde på asylmottak i Trondheim, ble Maryam anbefalt å søke beskyttelse på krisesenter. Hun ble også oppmuntret til å skille seg. For Maryam, en kvinne fra Iran, var dette muligheter hun ikke kjente til. ... I oktober 1998 søker Maryam tilflukt på krisesenter i Trondheim. Hun forsøker å ta ut skilsmisse som hun er anbefalt, men får beskjed om at hun som asylsøker ikke har rett til å skille seg. Hun kan kun ta ut separasjon, hvilket hun gjør.
Flowery Skrevet 24. mai 2005 #97 Skrevet 24. mai 2005 Alle disse linkene viser det jeg har sagt hele tiden: De må også ha skilsmisse fra hjemlandet. For hun ene over her måtte faren ordne det. Det hadde han jo ikke trengt hvis det var slik som Melk sier..?
Gjest Moonshadow Skrevet 24. mai 2005 #98 Skrevet 24. mai 2005 Her det jo snakk om ei som har Norge som hjemmland da.
Flowery Skrevet 24. mai 2005 #99 Skrevet 24. mai 2005 Ja, men man kan likevel ikke bare overse at man har inngått ekteskap i et annet land og gifte seg på nytt uten å skille seg først også i det andre landet ikke bare i Norge.
Gjest Pylle Skrevet 24. mai 2005 #100 Skrevet 24. mai 2005 Alle disse linkene viser det jeg har sagt hele tiden: De må også ha skilsmisse fra hjemlandet. For hun ene over her måtte faren ordne det. Det hadde han jo ikke trengt hvis det var slik som Melk sier..? For at det skal regnes som skilsmisse i PAKISTAN, ja. Ikke for at den skal gjelde i Norge. Si meg, kan du ikke lese? Ser du ikke at alle disse faktisk har blitt skilt i Norge?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå