Flowery Skrevet 22. mai 2005 #21 Skrevet 22. mai 2005 Jepp! Sjekket det en gang fordi jeg holdt på å gifte meg med en muslim. Da sa de på ambasaden at jeg, hvis jeg ville skille meg igjen, måtte komme ned igjen dit for å skille meg der også. Det var ikke nok å få skilsmisse her oppe.
Gjest *Fiona* Skrevet 22. mai 2005 #22 Skrevet 22. mai 2005 Det er jo fullstendig høl i huet! Det er jo mennesker vi snakker om her!! Byråkrati tar kaka...
Gjest Melk Skrevet 22. mai 2005 #23 Skrevet 22. mai 2005 Er man gyldig norsk gift og gyldig norsk skilt så kan man selvfølgelig gifte seg igjen. http://www.lovdata.no/all/tl-19910704-047-005.html
Gjest *Fiona* Skrevet 22. mai 2005 #24 Skrevet 22. mai 2005 Ja, jeg trodde også det, men hvorfor har hun fått en slik beskjed på ambassaden?? Hvilken ambassade var det, forresten?
Gjest Melk Skrevet 23. mai 2005 #25 Skrevet 23. mai 2005 Ja, jeg trodde også det, men hvorfor har hun fått en slik beskjed på ambassaden?? Hvilken ambassade var det, forresten? Jeg ville forholdt meg til norske myndigheter fremfor andre lands, når man selv er norsk statsborger. Det som imidlertid er korrekt er at noen land vil oppfatte en som gift om en ikke er rettmessig skilt etter dette landets lover, men det skulle jo i liten grad være noe problem om man ikke skal noe mer til det landet. De fleste muslimske land har også rett til skilsmisse for kvinner. Forøvrig er det jo ganske idiotisk å ikke sjekke ut slikt på forhånd.
Flowery Skrevet 23. mai 2005 #26 Skrevet 23. mai 2005 Det var norske myndigheter som sa det. De ansatte på den norske ambassaden. Dette gjelder dersom man gifter seg der nede ikke hvis man gifter seg her i Norge.
Flowery Skrevet 23. mai 2005 #27 Skrevet 23. mai 2005 Er man gyldig norsk gift og gyldig norsk skilt så kan man selvfølgelig gifte seg igjen. http://www.lovdata.no/all/tl-19910704-047-005.html I denne saken er det snakk om å gifte seg i utlandet og det var selvfølgelig det jeg svarte på. Altså at man gifter seg i det muslimske landet. Da må man tilbake dit for å skille seg. Man kan derfor ikke gifte seg i Norge med en annen person før man har gjort det.
Gjest Melk Skrevet 23. mai 2005 #28 Skrevet 23. mai 2005 I denne saken er det snakk om å gifte seg i utlandet og det var selvfølgelig det jeg svarte på. Altså at man gifter seg i det muslimske landet. Da må man tilbake dit for å skille seg. Man kan derfor ikke gifte seg i Norge med en annen person før man har gjort det. Jo, det kan man, såfremt man skiller seg etter norske regler.
Flowery Skrevet 23. mai 2005 #29 Skrevet 23. mai 2005 Ikke dersom man ikke har tatt ut skilsmisse i det andre landet. Da står man fortsatt registrert som gift der. Er det så vanskelig å forstå da? Jeg har en kamerat som holder på med dette akkurat nå. Han bor her i Norge, men er fra et muslims land, giftet seg med en norsk kvinne i hans hjemland. De har tatt ut skilsmisse her i Norge uten problemer, men det er vanskeligere å ordne papirene fra hans hjemland.
Gjest Melk Skrevet 23. mai 2005 #30 Skrevet 23. mai 2005 Ikke dersom man ikke har tatt ut skilsmisse i det andre landet. Da står man fortsatt registrert som gift der. Er det så vanskelig å forstå da? Jeg har en kamerat som holder på med dette akkurat nå. Han bor her i Norge, men er fra et muslims land, giftet seg med en norsk kvinne i hans hjemland. De har tatt ut skilsmisse her i Norge uten problemer, men det er vanskeligere å ordne papirene fra hans hjemland. Så lenge man er gyldig skilt i NORGE, så kan man gifte seg på nytt i NORGE. Og gyldig skilt blir man ved å benytte seg av reglene om skilsmisse som følger NORSK lov.
Flowery Skrevet 23. mai 2005 #31 Skrevet 23. mai 2005 Så man kan være gift med to person bare man er det i hvert sitt land?
Gjest Melk Skrevet 23. mai 2005 #32 Skrevet 23. mai 2005 Så man kan være gift med to person bare man er det i hvert sitt land? Ja, i realiteten kan man det, men det er bare det ekteskapet som er godkjent i Norge som får status som ekteskap, og det vil være det ekteskapet man isåfall inngikk gyldig sett mht norske regler først. Er man gyldig skilt i Norge så regnes man juridisk sett ikke som gift, og kan dermed gifte seg på nytt. Du kan le så mye du vil, men i Norge har man rett til å skille seg, uansett hva andre lands regler sier.
Gjest *Fiona* Skrevet 23. mai 2005 #33 Skrevet 23. mai 2005 Er man gyldig skilt i Norge så regnes man juridisk sett ikke som gift, og kan dermed gifte seg på nytt. Jeg trodde også det var slik det fungerte, men det er besynderlig at ambassadene ikke gir utfyllende info om det.
Flowery Skrevet 23. mai 2005 #34 Skrevet 23. mai 2005 Du tar dessverre feil. Det er en grunn til at utenlandske borgere må vise ekteskapsattest når de vil inngå ekteskap i Norge. Man ønsker ikke bigami. Dersom de ikke trengte det, så kunne jo alle være gift med en i Thailand, en i Irak og en i Afghanistan. Dersom man skiller seg fra en i f.eks. Irak, må man gjøre det begge steder og så vise papirene til norske myndigheter om at man har fått skilsmisse også i Irak.
Gjest Melk Skrevet 23. mai 2005 #35 Skrevet 23. mai 2005 Bigami forekommer like fullt. Det du sier vil eks bety at en flyktning gift i sitt hjemland aldri kan bli skilt om ikke myndighetene samarbeider, da hjemreise uansett er utelukket. Det sier også at om man gifter seg med en fra et land der skilsmisse er ulovlig, så kan man ikke skille seg i Norge og deretter gifte seg igjen. Det er FEIL FEIL FEIL. Det er helt rett at det å ikke rettmessig få skilt seg i eks Iran kan medøfre at man i Iran fremdeles er å regne som gift med exmannen, men dette har allikevel ikke noe å si mht om man er å regen som skilt i Norge. Og er man å regen som skilt i Norge, ja så kan man gifte seg på nytt.
Flowery Skrevet 23. mai 2005 #36 Skrevet 23. mai 2005 Ja, en flyktning som kommer til Norge må like fullt vise frem dokumenter fra hjemlandet sitt som viser at h*n ikke er gift der. Jeg er gift med en som var flyktning så dette vet jeg. Dersom h*n ikke kan vise slike dokumenter, så vier ikke norske myndigheter (byfogden/kirken) dem.
aline Skrevet 23. mai 2005 #37 Skrevet 23. mai 2005 Ja, en flyktning som kommer til Norge må like fullt vise frem dokumenter fra hjemlandet sitt som viser at h*n ikke er gift der. Jeg er gift med en som var flyktning så dette vet jeg. Dersom h*n ikke kan vise slike dokumenter, så vier ikke norske myndigheter (byfogden/kirken) dem. det er sant. men dersom flyktningen kan vise til at den er gift i hjemlandet, kan vedkommende søke skilsmisse her i norge og få denne skilsmissen godkjent her i norge? :klø: eller må vedkommende "hjem" for å skille seg, så lenge ekteskapet er gyldig internationalt?
Gjest Melk Skrevet 23. mai 2005 #38 Skrevet 23. mai 2005 Ja, en flyktning som kommer til Norge må like fullt vise frem dokumenter fra hjemlandet sitt som viser at h*n ikke er gift der. Jeg er gift med en som var flyktning så dette vet jeg. Dersom h*n ikke kan vise slike dokumenter, så vier ikke norske myndigheter (byfogden/kirken) dem. Nok en gang feil, du må ikke være så bombastisk... http://www.lovdata.no/all/tl-19910704-047-003.html Hver av brudefolkene skal erklære skriftlig på ære og samvittighet om han eller hun har inngått ekteskap eller registrert partnerskap tidligere. I tilfelle skal det legges fram bevis for at det tidligere ekteskapet eller det registrerte partnerskapet er opphørt ved død eller ved skilsmisse, eller oppløst etter § 24. Bevis for at den tidligere ektefellen eller den registrerte partneren er død, føres som regel ved attest fra en innenlandsk eller utenlandsk offentlig myndighet. Kan slik attest ikke skaffes, kan partene legge sine opplysninger og bevis fram for vedkommende tingrettsdommer, jf skifteloven § 8 andre jf første ledd. Hører skiftet ikke under norsk tingrett, kan spørsmålet bringes inn for tingrettsdommeren på det stedet der ekteskapsvilkårene prøves. Retten avgjør ved kjennelse om bevisene skal godtas. Kjennelsen kan påkjæres av den som avgjørelsen går mot. Er bevisene godtatt, skal retten gi melding til fylkesmannen, som kan påkjære kjennelsen. Bevis for at ekteskapet eller det registrerte partnerskapet er opphørt ved skilsmisse eller oppløst etter § 24, føres ved å legge fram bevillingen eller dommen med attest for at den er endelig. Hvorvidt en utenlandsk skilsmisse skal legges til grunn ved inngåelse av ekteskap her i landet, avgjøres av departementet etter reglene i lov 2. juni 1978 nr. 38 § 4. En utenlandsk statsborger som ikke er fast bosatt i Norge, skal legge fram dokumentasjon fra myndighetene i sitt hjemland om at det ikke er noe til hinder for at han eller hun inngår ekteskap i Norge. Folkeregisteret eller norsk utenrikstjenestemann kan gjøre unntak fra kravet i første punktum når særlige grunner taler for det. Departementet gir forskrift om når en utenlandsk statsborger skal anses for å være fast bosatt i Norge.
aline Skrevet 23. mai 2005 #39 Skrevet 23. mai 2005 Nok en gang feil, du må ikke være så bombastisk... http://www.lovdata.no/all/tl-19910704-047-003.html det kan gjøres unntak og ved spesielle tilfeller ja, men når man faktisk sitter i det tilfellet at man skal gifte seg med en partner fra ett annet land, så MÅ man faktisk vise til enten ekteskaps og skilsmissepapirer, og man må også ha ett "ungkarbevis" som er godkjent fra hjemlandets departement! det kan godt hende lover kan si at unntak kan gjøres, men det er slik det kreves både fra norske folkeregistere, norske kontorer som skal godkjenne for ekteskap og fra ambassaden. kan være litt bombastisk når man selv har vært igjennom det altså, slik Flowery har vært. (min mor gikk igjennom akkurat samme ruta med akkurat de samme kravene, så det var ikke ett engangstilfelle heller)
Gjest Melk Skrevet 23. mai 2005 #40 Skrevet 23. mai 2005 det kan gjøres unntak og ved spesielle tilfeller ja, men når man faktisk sitter i det tilfellet at man skal gifte seg med en partner fra ett annet land, så MÅ man faktisk vise til enten ekteskaps og skilsmissepapirer, og man må også ha ett "ungkarbevis" som er godkjent fra hjemlandets departement! det kan godt hende lover kan si at unntak kan gjøres, men det er slik det kreves både fra norske folkeregistere, norske kontorer som skal godkjenne for ekteskap og fra ambassaden. kan være litt bombastisk når man selv har vært igjennom det altså, slik Flowery har vært. (min mor gikk igjennom akkurat samme ruta med akkurat de samme kravene, så det var ikke ett engangstilfelle heller) Hovedregelen er selvsagt hovedregel, men man kan ikke dremd avslå at unntak finnes, hvilket jeg viste til her. Det er også; NOK EN GANG, slik at er man gyldig skilt i Norge, så kan man gifte seg igjen i Norge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå