AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #1 Skrevet 2. september 2019 Står det noe sted i et regelverk/lov om at bidragsmottaker må sende med klær til bidragspliktig? Bidragspliktig har samvær annenhver helg fre-søn. Send gjerne med link! Anonymkode: 683f5...282
godfisk Skrevet 2. september 2019 #2 Skrevet 2. september 2019 Om barnet har eiendeler som trengs i det andre hjemmet, bør de da selvsagt sendes med. Det skulle da bare mangle. 13
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #3 Skrevet 2. september 2019 Bidragsmottaker og bidragspliktig. Jøss. Hva med mor og far? Anonymkode: f5f96...bb9 24
OnFire Skrevet 2. september 2019 #4 Skrevet 2. september 2019 Er du voksen nok til å få barn, så dropper du å være så barnslig at du nekter å sende med klær når ungen(e) skal til den andre forelderen. Hva om ungen(e) fanger opp denne småligheten? 30
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #5 Skrevet 2. september 2019 Vanlig sunn fornuft tilsier at for at barnet skal ha det bra så er det med klær ganske viktig? Ikke gjør dette til en kampsak for den eneste det går utover er barnet. Hvordan vet jeg dette? Jo fordi hit kom sønnen til mannen med kun det han sto og gikk i, ikke jakke, ombytt osv... dette førte til at vi kjøpte en hel del klær som han kunne ha hos oss, altså dobbelt opp av alt han trengte fordi mor ikke ville sende med ham klær. Vet ikke hva som var problemet hennes jeg, for barnebidrag på 5200 per mnd fikk hun, vi måtte kjøpe sykkel som han hadde hos oss osv... tror ikke barnet syntes det var så greit å stå i den konflikten akkurat... Anonymkode: aec4d...6d7 23
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #6 Skrevet 2. september 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bidragsmottaker og bidragspliktig. Jøss. Hva med mor og far? Anonymkode: f5f96...bb9 TS bruker de rette faguttrykkene. Det varierer om det er mor eller far som er det ene eller det andre.... Anonymkode: 164c0...227 13
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #7 Skrevet 2. september 2019 Bidraget skal dekke klær ja. Den bidragspliktige skal bare betale mat og aktiviteter under samvær, pluss halve reisen. Anonymkode: 68ece...a6a 7
godfisk Skrevet 2. september 2019 #8 Skrevet 2. september 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Bidraget skal dekke klær ja. Den bidragspliktige skal bare betale mat og aktiviteter under samvær, pluss halve reisen. Anonymkode: 68ece...a6a Det skal dekke en andel av klær. Men all fornuft tilsier at om barnet vil trenge noe mens de er hos den andre forelderen, så sendes det med. Voksne folk bør klare å ta hensyn til barnet. 9
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #9 Skrevet 2. september 2019 Bare lurer på om det står nedskrevet i en lov et sted fordi bidragspliktig mener det gjør det. Barnet blir sint når jeg pakker bagen med klær torsdag kveld som skal tas med til den andre forelderen fordi barnet har masse klær der. Den andre forelderen sier også at barnet har mer enn nok klær, men så lenge det står i loven at jeg må sende med klær så må jeg det. Anonymkode: 683f5...282
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #10 Skrevet 2. september 2019 Jeg sender med klær som gutten min trenger hjem til pappaen sin 😊 her er det ingen «mine» og «dine» klær, men sønnen våres sine klær. Faren har selvsagt noen skifte liggende, men ikke til all slags vær. Så da sender jeg med yttertøy, skotøy, 2-3 skifter og en bamse. Faren står for bleier og slikt. Og det som er skittent vasker han og sender med tilbake. Det er du som er bosteds forelder som er pliktig å sende med klær barnet trenger til samvær. Bidragspliktige eller samværsforelder betaler bidrag som skal dekke nettopp klær. Så send med 😊 Anonymkode: 55020...eba 6
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #11 Skrevet 2. september 2019 Vi fikset det slik at han betalte bittelitt mindre bidrag og så holdt han barnet med noen skift klær, samt utebukse og regnklær og annet utstyr. Barnet har stesøsken, som er litt eldre, så det har alltid vært rimelig greit for far å finne ski eller andre slike ting, de få gangene behovet har vært det. Slik har vi minimert et diskusjonstema og slipper å sende en masse utstyr med på flyet. Anonymkode: a4203...83f 4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #12 Skrevet 2. september 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg sender med klær som gutten min trenger hjem til pappaen sin 😊 her er det ingen «mine» og «dine» klær, men sønnen våres sine klær. Faren har selvsagt noen skifte liggende, men ikke til all slags vær. Så da sender jeg med yttertøy, skotøy, 2-3 skifter og en bamse. Faren står for bleier og slikt. Og det som er skittent vasker han og sender med tilbake. Det er du som er bosteds forelder som er pliktig å sende med klær barnet trenger til samvær. Bidragspliktige eller samværsforelder betaler bidrag som skal dekke nettopp klær. Så send med 😊 Anonymkode: 55020...eba 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare lurer på om det står nedskrevet i en lov et sted fordi bidragspliktig mener det gjør det. Barnet blir sint når jeg pakker bagen med klær torsdag kveld som skal tas med til den andre forelderen fordi barnet har masse klær der. Den andre forelderen sier også at barnet har mer enn nok klær, men så lenge det står i loven at jeg må sende med klær så må jeg det. Anonymkode: 683f5...282 Sender med både klær, yttertøy, sykkel og ski. Anonymkode: 683f5...282 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #13 Skrevet 2. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Bare lurer på om det står nedskrevet i en lov et sted fordi bidragspliktig mener det gjør det. Barnet blir sint når jeg pakker bagen med klær torsdag kveld som skal tas med til den andre forelderen fordi barnet har masse klær der. Den andre forelderen sier også at barnet har mer enn nok klær, men så lenge det står i loven at jeg må sende med klær så må jeg det. Anonymkode: 683f5...282 Men hvis det er klær der trenger du jo ikke det..?🤔 Anonymkode: a077f...14b 13
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #14 Skrevet 2. september 2019 En annen ting som bidragsmottaker ikke kan nekte å at barnet har med til bidragspliktige er feks nettbrett, om barnet har fått det. Kan barnet bare disponere det så kan man nekte at det er med, men har barnet faktisk fått det i gave feks så kan man ikke nekte Anonymkode: 68ece...a6a
Hactar Skrevet 2. september 2019 #15 Skrevet 2. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Bare lurer på om det står nedskrevet i en lov et sted fordi bidragspliktig mener det gjør det. Barnet blir sint når jeg pakker bagen med klær torsdag kveld som skal tas med til den andre forelderen fordi barnet har masse klær der. Den andre forelderen sier også at barnet har mer enn nok klær, men så lenge det står i loven at jeg må sende med klær så må jeg det. Anonymkode: 683f5...282 Men altså, bidragspliktig har massevis av klær og barnet ønsker ikke dra med seg en bag med klær. Mener likevel bidragspliktig at denne bagen med klær skal med av prinsipp? Den skal ikke brukes, den skal bare pakkes fordi det står i "loven"? I så fall, kan det hjelpe å trygge bidragspliktig på at ingen av dere vil bli straffeforfulgt for ikke å flytte klær unødvendig mellom de to hjemmene? 11
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #16 Skrevet 2. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Bare lurer på om det står nedskrevet i en lov et sted fordi bidragspliktig mener det gjør det. Barnet blir sint når jeg pakker bagen med klær torsdag kveld som skal tas med til den andre forelderen fordi barnet har masse klær der. Den andre forelderen sier også at barnet har mer enn nok klær, men så lenge det står i loven at jeg må sende med klær så må jeg det. Anonymkode: 683f5...282 Det står selvsagt ikke i noen lov. Hvor detaljert tror du lovverket er? Hvis den andre forelderen påstår det så er det h*n som må vise deg den aktuelle paragrafen. Det er urimelig av deg om du pålegger samværsforelder å kjøpe klær ved å nekte å sende med, men når h*n likevel har gjort det har barnet klær der. Hva skulle skje hvis du stopper å sende med da? Barnet har det det trenger og ønsker tydeligvis ikke å ha med mer. Det finnes ingen sanksjonsmuligheter for samværsforelder her. Anonymkode: a253d...8bd 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #17 Skrevet 2. september 2019 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvis det er klær der trenger du jo ikke det..?🤔 Anonymkode: a077f...14b 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: En annen ting som bidragsmottaker ikke kan nekte å at barnet har med til bidragspliktige er feks nettbrett, om barnet har fått det. Kan barnet bare disponere det så kan man nekte at det er med, men har barnet faktisk fått det i gave feks så kan man ikke nekte Anonymkode: 68ece...a6a 22 minutter siden, Hactar skrev: Men altså, bidragspliktig har massevis av klær og barnet ønsker ikke dra med seg en bag med klær. Mener likevel bidragspliktig at denne bagen med klær skal med av prinsipp? Den skal ikke brukes, den skal bare pakkes fordi det står i "loven"? I så fall, kan det hjelpe å trygge bidragspliktig på at ingen av dere vil bli straffeforfulgt for ikke å flytte klær unødvendig mellom de to hjemmene? 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det står selvsagt ikke i noen lov. Hvor detaljert tror du lovverket er? Hvis den andre forelderen påstår det så er det h*n som må vise deg den aktuelle paragrafen. Det er urimelig av deg om du pålegger samværsforelder å kjøpe klær ved å nekte å sende med, men når h*n likevel har gjort det har barnet klær der. Hva skulle skje hvis du stopper å sende med da? Barnet har det det trenger og ønsker tydeligvis ikke å ha med mer. Det finnes ingen sanksjonsmuligheter for samværsforelder her. Anonymkode: a253d...8bd Bidragspliktig mener jeg skal sende med kun fordi reglene er sånn! Jeg gidder ikke krangle på det så har derfor sendt med selv om barnet ikke ønsker å ta det med. Barnet har like mye klær som barna som bor der på fulltid, men av prinsipp så skal jeg sende med. Når barnet kommer tilbake så ligger klærne barnet dro i, i en pose uvasket, og det er funnet et sett med rene klær som barnet kommer hjem i. Barnet trenger derfor ikke ha med klær, men bidragspliktig og samboer der blir rasende om jeg har glemt å sende med bagen så jeg da må komme bort med den på kvelden. Altså, jeg har uansett ikke brukt for klærne når barnet ikke er hos meg, men jeg skjønner bare ikke hvorfor barnet skal ta med seg noe h*n egentlig ikke trenger. Kan legge til at det har vært slutt i 4 år, og hatt denne samværsordningen hele tiden, men det var først i vinter jeg søkte om bidrag via nav fordi den andre part aldri bidro økonomisk. Da valgte den andre part å selge ski og sykkel fordi jeg nå må sende med. Anonymkode: 683f5...282
Hactar Skrevet 2. september 2019 #18 Skrevet 2. september 2019 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når barnet kommer tilbake så ligger klærne barnet dro i, i en pose uvasket, og det er funnet et sett med rene klær som barnet kommer hjem i. Ingen mulighet for å sende med bare ett sett klær til hjemreisen? Tenker jo det ville vært enklere for alle, men klart, blir det stor konflikt, er det ikke verdt det.
Eamane Skrevet 2. september 2019 #19 Skrevet 2. september 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Vanlig sunn fornuft tilsier at for at barnet skal ha det bra så er det med klær ganske viktig? Ikke gjør dette til en kampsak for den eneste det går utover er barnet. Hvordan vet jeg dette? Jo fordi hit kom sønnen til mannen med kun det han sto og gikk i, ikke jakke, ombytt osv... dette førte til at vi kjøpte en hel del klær som han kunne ha hos oss, altså dobbelt opp av alt han trengte fordi mor ikke ville sende med ham klær. Vet ikke hva som var problemet hennes jeg, for barnebidrag på 5200 per mnd fikk hun, vi måtte kjøpe sykkel som han hadde hos oss osv... tror ikke barnet syntes det var så greit å stå i den konflikten akkurat... Anonymkode: aec4d...6d7 Vet godt hva du prater om. Sånn har det vært med barna til samboer også. Jeg tror hun trudde hun straffet far med dette, evnet ikke å se at dette bare gikk utover barna. Så her er det også dobbelt av alt. 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #20 Skrevet 2. september 2019 Ski og sykkel er ikke noe bidragsmottager må ha til barnet og sende med, kun klær. Anonymkode: 7d479...887 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå