Gå til innhold

Hva slags hund kan anbefales hvis man har følgende ønsker:

Anbefalte innlegg

Gjest badlih
Skrevet

:klø:

Til dere som har litt peiling på hunderaser.

Hva slags hund kan anbefales hvis man har følgende ønsker:

- Røyter lite

- Sikler ikke

- Trenger ikke mye mosjon, men litt...

- Sosial og vennlig

- Lett å dressere

- Middels størrelse

Det er min drømmehund i så fall...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Instruktøren vi brukte pleide å anbefale et mykt skinn/pels på armlenet på stolen når folk snakket om slike hunder :wink:

Gjest Vindelspev
Skrevet
Instruktøren vi brukte pleide å anbefale et mykt skinn/pels på armlenet på stolen når folk snakket om slike hunder :wink:

:hoho::ler: Så enig, så enig. Det finnes mange slike hunder som trådstarter drømmer om, og de er blitt slik fordi eieren har trent og sosialisert den til å bli slik. ;-)

Neida, jeg skal ikke være helt vrang, men jeg vil understreke at mye er hva du gjør det til selv! Det første jeg tenker på, er en Cavalier. Men særlig røytefrie er de ikke.

Skrevet

Hørtes nesten ut som en beskrivelse av naboens Bichon Frisé - eneste er at det er en del pelsstell med den rasen.

Ellers kunne det vært en Dvergshnauzer eller en Tibetansk Terrier, men ingen av disse to er vel spesielt lette å dressere....

Gjest gjest1
Skrevet

Så vannvittig nydelige de bichon-valpene var! :-)

Gjest badlih
Skrevet

:tunge1:

Det er jo en kjennsgjerning at man ikke skal få tak i seg hund bare etter utseende og hva man synes er pent. Jeg har blitt rådet til å tenke godt gjennom hva slags rase man skal ha, før man velger. Det er derfor jeg spør om råd her på KG. Det er vel lov å ha drømmehund, selv om jeg skjønner at man ikke kan få i både pose og sekk.

Bichon Frise, er ikke det en veldig "gneldrete" hund? Men den røyter ikke, har jeg hørt.

Bjeff bjeff...

Jeg vil ha en som er lett å dressere fordi jeg ikke har hatt hund før. Har skjønt at f.eks rottwiler ikke er det beste valget da.

Jeg ønsker en middels stor fordi jeg tror at små hunder vanligvis bjeffer mye mer enn de store. Er det ikke slik? Og er en kjempestor blir bare litt for stort, tenker jeg.

Hunder som sikler er det verste jeg vet. Må drive å tørke opp på gulvet overalt... Er det mange hunderaser som sikler tro?

Og en som trenger middels mosjon, fordi jeg synes rett og slett det blir synd på hunden hvis han trenger mye mosjon som jeg ikke har mulighet til å gi den.

Skrevet

Tror små hunder har fått rykte som gneldrebikkjer ufortjent. Oppdragelse er alfa-omega innbiller jeg meg.

Moren og faren min har en nydelig dverg-schnauzer som ikke bjeffer noenting nesten. Sier fra hvis det kommer noen han er usikker på, men har aldri hørt han gneldre.

Dvergschanuzer er min favorittrase, og tror den passer mange av dine kriterier. :D

Gjest Vindelspev
Skrevet

Synes det er flott at du planlegger, og at du er ærlig med deg selv ift hva du kan tilby hunden. Min erfaring med småhunder er at de ofte er gneldrete. Enten fordi de er lettente terriere, eller fordi eier har fremelsket usikkerhet i hunden (løfter opp, overbeskytter, osv.) Dette er bare min erfaring altså, men jeg har møtt en god porsjon hundeeiere da. Ingen regel uten unntak.

Ofte er bjeffing rasebetinget. Fårehunder er lette å tenne, så de kan fort bruke bjeffet. Sheltie, f.eks. Dette er viktig å være klar over på forhånd, så kan man forebygge. Ville satset på Cavalier om jeg var deg! :)

Gjest Gjesta
Skrevet

Pudler er i flere størrelser, røyter ikke og veldig lettlært

Skrevet

Bichon Frise, er ikke det en veldig "gneldrete" hund? Men den røyter ikke, har jeg hørt.

Bjeff bjeff...

Det kommer veldg ann på hvordan man oppdrar den. det går jo an å lære den av med å bjeffe, så sånn sett kan jo nesten alle hunder være gneldrete..

ps: jeg er selv ikke fan av Bichon:)

Gjest Anonymous
Skrevet
Hva med Border Collie?

Det er vel kanskje den hunderasen som trenger mest mosjon både fysisk og psykisk. Fyller ikk ditt kriterie med andre ord..

Gjest Anonymous
Skrevet

Vil jeg gjette på Oslo Hundeskole? :wink:

Jeg er forøvrig enig i det utsagnet.

Gjest Vindelspev
Skrevet
Hva med Border Collie?

Nei, absolutt ikke. Les litt om rasen, så skjønner du hvorfor. Rasebeskrivelse kan sees på bl.a www.canis.no.

Border Collien er hundeverdenens arbeidsnarkoman, og den er veldig flink til å finne på ting selv, om du ikke aktiviserer den fysisk og psykisk. En understimulert hund er slitsom både for hund og eier.

Gjest badlih
Skrevet

Jeg brukte Rasevelgeren på canis og på bakgrunn av opplysningene jeg gav fikk jeg anbefalt en følgende raser:

Akita

Amerikansk bulldog

Amerikansk staffordshire terrier

Berner sennenhund

Bouvier des flandres

Bull terrier

Bullmastiff

Cane corso

Dalmatiner

Dansk-svensk gårdshund

Great Japanese Dog

Islandsk fårehund

Kaukasisk ovtcharka

Keeshund

Norsk buhund

Pinscher

Rhodesian ridgeback

Shar pei

Shiba

Hmmm det var mange valg?:klø:

Gjest Anonymous
Skrevet

Trodde du skulle ha av middels størrelse, og ikke sikler? :klø:

Gjest Vindelspev
Skrevet

Jeg brukte Rasevelgeren på canis og på bakgrunn av opplysningene jeg  gav fikk jeg anbefalt en følgende raser:

Akita

Amerikansk bulldog

Amerikansk staffordshire terrier

Berner sennenhund

Bouvier des flandres

Bull terrier

Bullmastiff

Cane corso

Dalmatiner

Dansk-svensk gårdshund

Great Japanese Dog

Islandsk fårehund

Kaukasisk ovtcharka

Keeshund

Norsk buhund

Pinscher

Rhodesian ridgeback

Shar pei

Shiba

Hmmm det var mange valg?:klø:

Jeg mente at du skulle se på rasebeskrivelser på Canis, rasevelgeren deres er nemlig helt rævva, som du ser på resultatet du fikk;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...