AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #1 Skrevet 2. september 2019 Har bestilt time hos fastlegen min på nett og har time i morgen. Ønsker en gynekologisk undersøkelse pga magesmerter. Tenker da en generell undersøkelse inkl celleprøve og sjekk av om det er noen svulster el.l. (Har ingen veldig sterke mistanker om at det er noe galt, men ønsker å avkrefte at plagene mine er gynekologisk). Det jeg lurer på er om jeg kommer til å bli henvist videre, eller om fastlegen kan gjøre undersøkelsen? Hva er forskjellen på de to, altså hvorfor går noen til fastlege og noen til gynekolog? Anonymkode: aadb5...f98
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #2 Skrevet 2. september 2019 Fastlegen kan gjøre visuell sjekk og se på det ytre. Er det tvil henvises du til gynekolog som kan gjøre UL Anonymkode: 99933...1ad 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #3 Skrevet 2. september 2019 Så fastlegen har ingen mulighet til å finne svulster i underlivet? Anonymkode: aadb5...f98
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #4 Skrevet 2. september 2019 Det varier fra fastlege til fastlege. Jeg skulle bare sette inn spiral og ta celleprøve, regnet med at fastlegen kom til å gjøre dette selv (da dette er det vanligste). Men han ville henvise meg videre til gynekolog. Anonymkode: f3894...1b2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #5 Skrevet 2. september 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fastlegen kan gjøre visuell sjekk og se på det ytre. Er det tvil henvises du til gynekolog som kan gjøre UL Anonymkode: 99933...1ad De sjekker innvendig også. Om de kjenner noe så blir du henvist, det kan du godt bli om de ikke kjenner noe også, i tilfelle de vil sjekke det nøyere. Anonymkode: 9696a...b8b
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #6 Skrevet 2. september 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så fastlegen har ingen mulighet til å finne svulster i underlivet? Anonymkode: aadb5...f98 Om de ligger slik til at man kan kjenne de ved å kjenne på innsiden av vagina og klemme på magen, så jo, da kan en fastlege oppdage det. Men når noen har underlivssmerter og man vil utelukke sykdommer i kvinnelige kjønnsorgan så henvises man til gynekolog fordi de er spesialister og man kan få utført innvendig ultralyd og evt diagnostisk kikhullskirurgi. Men dine magesmerter kan skyldes mye annet enn at det skulle være sykdom i kjønnsorganet. Smertene kan komme fra tarmsystemet ditt for eksempel. Anonymkode: 5f586...4fc 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #7 Skrevet 2. september 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om de ligger slik til at man kan kjenne de ved å kjenne på innsiden av vagina og klemme på magen, så jo, da kan en fastlege oppdage det. Men når noen har underlivssmerter og man vil utelukke sykdommer i kvinnelige kjønnsorgan så henvises man til gynekolog fordi de er spesialister og man kan få utført innvendig ultralyd og evt diagnostisk kikhullskirurgi. Men dine magesmerter kan skyldes mye annet enn at det skulle være sykdom i kjønnsorganet. Smertene kan komme fra tarmsystemet ditt for eksempel. Anonymkode: 5f586...4fc Takk for svar. Var hos fastlegen med smertene mine for flere måneder siden. H*n foreslo at smertene kom fra tarmen, og ba meg drikke biola, og heller ta kontakt hvis smertene ikke gir seg for en evt gynekologisk undersøkelse. Smertene er der fortsatt, så derfor har jeg bestilt ny time. Er rimelig sikker på at smertene ikke relaterer seg til forstopelse, men det kan jo være andre ting på tarmen så klart. Noen som vet hvilke andre undersøkelser som kan gjøres, utenom gynekologisk? Tar de ultralyd av tarmen feks? Blodprøver? Vil gjerne være godt forberedt til timen, for av erfaring så ender jeg opp med å ta det legen sier for god fisk, og går derifra med beskjed om å drikke biola når jeg sier at jeg har hatt så kraftige magesmerter at jeg sliter med å stå oppreist i flere måneder... Anonymkode: aadb5...f98
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #8 Skrevet 2. september 2019 Det fastlegen gjorde før henvisningene begynte var blodprøver, to runder med avføringsprøver, urinprøve og så en finger i rumpa i tillegg til underlivsundersøkelsen. Etter det ikke førte til noe så begynte han å henvise meg til sykehusundersøkelser. Anonymkode: 9696a...b8b
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #9 Skrevet 2. september 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det fastlegen gjorde før henvisningene begynte var blodprøver, to runder med avføringsprøver, urinprøve og så en finger i rumpa i tillegg til underlivsundersøkelsen. Etter det ikke førte til noe så begynte han å henvise meg til sykehusundersøkelser. Anonymkode: 9696a...b8b Takk for svar. Fant de ut av hva som feilet deg? Anonymkode: aadb5...f98
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #10 Skrevet 2. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Fant de ut av hva som feilet deg? Anonymkode: aadb5...f98 Pcos/cyster på eggstokkene+ibs. Begynte på p-piller og det hjalp noe. Jeg ble skikkelig undersøkt, jeg hadde kamera opp i rumpa og ned i halsen, jeg hadde ct og mr, og de sjekket hjertet med elektroder, og innvendig+utvendig ultralyd, de sparte virkelig ikke på kruttet, hadde nesten dårlig samvittighet over at de hadde brukt så mye tid og penger og så var det bare de to tingene og ikke noe mere spennende. Anonymkode: 9696a...b8b
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #11 Skrevet 2. september 2019 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Var hos fastlegen med smertene mine for flere måneder siden. H*n foreslo at smertene kom fra tarmen, og ba meg drikke biola, og heller ta kontakt hvis smertene ikke gir seg for en evt gynekologisk undersøkelse. Smertene er der fortsatt, så derfor har jeg bestilt ny time. Er rimelig sikker på at smertene ikke relaterer seg til forstopelse, men det kan jo være andre ting på tarmen så klart. Noen som vet hvilke andre undersøkelser som kan gjøres, utenom gynekologisk? Tar de ultralyd av tarmen feks? Blodprøver? Vil gjerne være godt forberedt til timen, for av erfaring så ender jeg opp med å ta det legen sier for god fisk, og går derifra med beskjed om å drikke biola når jeg sier at jeg har hatt så kraftige magesmerter at jeg sliter med å stå oppreist i flere måneder... Anonymkode: aadb5...f98 De tar ikke ultralyd av tarmen, da får du kamera oppi rumpen og videre opp i tarmene. Anonymkode: 60e96...63e
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #12 Skrevet 2. september 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: De tar ikke ultralyd av tarmen, da får du kamera oppi rumpen og videre opp i tarmene. Anonymkode: 60e96...63e Jo, de kan ta ultralyd av tarm. Anonymkode: 9696a...b8b
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #13 Skrevet 2. september 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, de kan ta ultralyd av tarm. Anonymkode: 9696a...b8b Vet de kan, men vanligste er vel å bli sendt til koloskopi om man er redd det er noe feil med tarmene. Anonymkode: 60e96...63e
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #14 Skrevet 2. september 2019 Fastlegen min tok celleprøver I alle fall 😊 Anonymkode: 4436e...1a1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #15 Skrevet 2. september 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Pcos/cyster på eggstokkene+ibs. Begynte på p-piller og det hjalp noe. Jeg ble skikkelig undersøkt, jeg hadde kamera opp i rumpa og ned i halsen, jeg hadde ct og mr, og de sjekket hjertet med elektroder, og innvendig+utvendig ultralyd, de sparte virkelig ikke på kruttet, hadde nesten dårlig samvittighet over at de hadde brukt så mye tid og penger og så var det bare de to tingene og ikke noe mere spennende. Anonymkode: 9696a...b8b Oi, såpass! Veldig bra man blir tatt på alvor Anonymkode: aadb5...f98
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #16 Skrevet 2. september 2019 Fastlegen min gjør gynekologiske undersøkelser også. Da jeg ringte for å bestille time spurte jeg om jeg måtte henvises videre, og fikk da beskjed om at det ikke var nødvendig siden fastlegen kunne gjøre det. Måtte dog bestille dobbelttime, så hadde funket dårlig å bare dukke opp og si at jeg ville undersøkes Anonymkode: 05088...977
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #17 Skrevet 2. september 2019 Jeg sliter mye med diffuse magesmerter. Det ble da tatt gynekologisk undersøkelse med celleprøve hos fastlege, og henvist videre til gastroskopi for å sjekke øvre del av mage og tatt prøver for cøliaki, deretter koloskopi for å sjekke tarmene, så MR med kontrast, og ultralyd. Alt er normalt, så da ble det konkludert med IBS. Anonymkode: 417b2...44f
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #18 Skrevet 2. september 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Var hos fastlegen med smertene mine for flere måneder siden. H*n foreslo at smertene kom fra tarmen, og ba meg drikke biola, og heller ta kontakt hvis smertene ikke gir seg for en evt gynekologisk undersøkelse. Smertene er der fortsatt, så derfor har jeg bestilt ny time. Er rimelig sikker på at smertene ikke relaterer seg til forstopelse, men det kan jo være andre ting på tarmen så klart. Noen som vet hvilke andre undersøkelser som kan gjøres, utenom gynekologisk? Tar de ultralyd av tarmen feks? Blodprøver? Vil gjerne være godt forberedt til timen, for av erfaring så ender jeg opp med å ta det legen sier for god fisk, og går derifra med beskjed om å drikke biola når jeg sier at jeg har hatt så kraftige magesmerter at jeg sliter med å stå oppreist i flere måneder... Anonymkode: aadb5...f98 Jeg har vært tarmsyk siden jeg var barn og tok det meste som kunne taes av blodprøver, gastroskopi, koloskopi, ultralyd av urinblære med og uten urin, ultralyd av magen generelt, lege har kjent med fingrene på innsiden av endetarmen, avføringsprøver for å se etter blod og kalprotektin og jeg har sikkert glemt noe, men ja. Anonymkode: 5f586...4fc
Gjest Familytree Skrevet 2. september 2019 #19 Skrevet 2. september 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er forskjellen på de to, altså hvorfor går noen til fastlege og noen til gynekolog? Anonymkode: aadb5...f98 Fastlegen er en lege som analyserer og oppdager generelle avvik i familien, eller han henviser til en spesialist. En gynekolog er en medisinsk og kirurgisk spesialist som behandler det kvinnelige reproduktive systemet. Også mange gynekologer er fødselsleger, men fødselshjelp er en annen spesialitet. Fastlege din kan henvise deg til en gynecolog om nødvendig
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #20 Skrevet 2. september 2019 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fastlegen min gjør gynekologiske undersøkelser også. Da jeg ringte for å bestille time spurte jeg om jeg måtte henvises videre, og fikk da beskjed om at det ikke var nødvendig siden fastlegen kunne gjøre det. Måtte dog bestille dobbelttime, så hadde funket dårlig å bare dukke opp og si at jeg ville undersøkes Anonymkode: 05088...977 Ups, skjønner nå at det kunne vært lurt. Er nok for sent nå, så jeg møter bare opp og ser hva som skjer. Anonymkode: aadb5...f98
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå