Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Spør for en venn i knipe.

Ansatt, fastlønn, 100 timer i timebank.

Firmaet han jobbet for bestemte i Juli og avvikle driften i selskapet, i den forbindelse fikk han 3 mnd oppsigelse. MrX fikk ny jobb samme dag og fikk lov til å slutte på dagen. 

Nå påstår sjefen hans, at siden han sluttet på dagen har han ikke krav på å få utbetalt timene i timebanken. Er dette riktig? I kontrakten står det at timer skal avspaseres og kan, etter avtale utbetales. Sjefen hans mener at siden det ikke er avtalt utbetaling, før han fikk seg ny jobb, har han heller ikke krav på disse.

noen meninger? Sjefen hans oppmuntret han til å ta stillingen. 

Anonymkode: 280eb...508

Skrevet

Går man videre med den saken, så får nok personen dette utbetalt. Timer i banken er faktisk timer man har arbeidet, og skal ha lønn for. Er jo derfor vi har timebank, vi kan avspasere, da får vi jo fri med lønn.

Anonymkode: 4164e...6ea

Skrevet

Er det jeg mener også. 

Er nok en sjef her som skal prøve kutte kostnadene i perioden før nedleggelse. 

Sjefen hans mener at hadde han avtalt det før han signerte ny kontrakt ville det vært en annen sak, kjenner jeg ergrer meg på vegne av Mr.X. 

Anonymkode: 280eb...508

Skrevet

NÅr man blir fritatt for 3 måneders oppsigelse, betyr ikke det automatisk at man får utbetalt det som står i timebanken. Med tanke på at hovedregelen er at timer skal avspaseres, kan dette godt være en betingelse for at han slipper oppsigelsesperioden, og det er ikke urimelig. Det kan tolkes begge veier, men faktum er at han har fått en betydelig fordel i å slippe oppsigelsesperioden. Jeg er usikker på hvordan dette praktiseres juridisk, og det kan godt være han har krav på utbetaling. Mitt anliggende er at det er ikke nødvendigvis så enkelt.

Det som er dumt her, er at det kan se ut til at avtalen ikke er tilstrekkelig presisert. Han bør snakke med sjefen og få vite hvilke argumenter, hjemler og prinsipper som ligger til grunn for avgjørelsen. Kommer man da ikke til enighet, kan saen føres for en høyere instans.

Anonymkode: 01cd7...f77

• Liker 2
Skrevet

Hvis han er fagorganisert er dette et godt tidspunkt å kontakte fagforeningen for råd. I likhet med den over er jeg slett ikke sikker på at saken er så rett frem at han bare kan kreve betalt. Det beste hadde jo vært å avtale en mnd oppsigelse, og så avspasert oppsigelsestiden. 

Anonymkode: 8c51b...ccf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...