AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #1 Skrevet 2. september 2019 Hei Damer (kanskje en interiørarkitekt?). Jeg ønsker å henge opp noen flere bilder i leiligheten, men i denne omgang ber jeg om forslag/tips/hjelp til et bilde som kan passe i stuen, som jeg liker personlig, og som ikke skremmer noen som måtte komme på besøk - heller tvert imot. Jeg eier en gammel bygårdsleilighet i Oslo med stukkaturer etc. veggen er lys grå, tak og gulv hvite. Sofaen er mørk grå, sorte bord i stål, lyst teppe og ellers er jeg glad i grønne planter og fargen grønt på generell basis (uten at alt av puter og pledd er grønne) men sikkert litt for mye😂 Trenger dere annen info, rop ut... Jeg liker mye forskjellig, både fotografier og abstrakt kunst, både billige og dyre saker. Ser for meg noe under 20,000... Takk!! Anonymkode: 13ae9...bb7 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #2 Skrevet 2. september 2019 TS her. Er forøvrig veldig interessert i geografi og reising, kan jeg henge opp et gammelt skolekart på soverommet? typ 2x2 meter? Eller er dette harry? Anonymkode: 13ae9...bb7 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #3 Skrevet 2. september 2019 Her kan man kjøpe kunst (relativt billig) på auksjon. Vil anbefale og sjekke størrelsene på bildene nøye. Over en sofa er det gjerne stilig med et stort bilde. Et veldig lite vil bare se rart ut. Du kan alltids ha flere mindre bak sofaen, men ville da hatt helt lik ramme og gjerne tatt med bildene til en butikk som er god på dette slik du får ramme som passer godt. https://www.fineart.no/auksjon?pager_start=0 Slik som dette er gjerne finest å henge opp flere bilder. At bildene er i en "form" slik de til sammen blir en firkant. Se bilde så forstår du: https://www.startsiden.no/kreativeideer/kunsten-a-henge-opp-bilder/ Her kan du bla nedover en liste blant ulike kunstnere og se bilder. Relativt greie priser. https://www.modernartgallery.no/ Ellers er det posters og plakater. Disse er billige. Ville valgt noe som speiler deg og dine interesser/verdier osv. Ellers kan det virke veldig tilfeldig valgt og at du har valgt bildet bare fordi mange andre har samme. https://desenio.no/ Jeg ville forsøkt å finne kunst som du selv liker. Noe du kan fortelle andre om hvorfor du valgte. Ikke at det var et tilfeldig IKEA-bilde som "alle" andre har bare fordi det var stort og litt "kult". Du kan jo også søke etter lokale kunstere der du bor, kanskje besøke et galleri? Kan jo være litt gøy å ha noe fra stedet du kommer fra. Ellers er det jo mulig å se for seg noe annet enn et stort bilde på veggen. Du kan jo også sette opp en enkel, litt lengre hylle hvor du f.eks kan ha noen pene (kanskje litt enkle) pyntegjenstander, en fin grønn plante og f.eks et bilde som står på hyllen i stedet for å bli hengt opp på veggen. Selv er jeg kanskje ikke så glad i skolekart, men f.eks her: https://www.etsy.com/no-en/search?q=map+art så kan du finne noe som kanskje er litt gøyere? For øvrig kan du også søke på "art" å få opp bilder. Anonymkode: 902cb...084 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #4 Skrevet 2. september 2019 Velg hva som helst, så lenge det er fargesterkt. Hjemmet ditt høres så kjedelig ut hvis den eneste fargen du har er grønn. Anonymkode: fd808...53d 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #5 Skrevet 2. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Velg hva som helst, så lenge det er fargesterkt. Hjemmet ditt høres så kjedelig ut hvis den eneste fargen du har er grønn. Anonymkode: fd808...53d Les hl en gang til. Anonymkode: 951b6...f1e
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #6 Skrevet 2. september 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Les hl en gang til. Anonymkode: 951b6...f1e 6 timer siden, AnonymBruker skrev: lys grå lys grå hvite mørk grå sorte grønt Anonymkode: 13ae9...bb7 Den eneste fargen TS nevner er grønn. Hvit, sort og grått er jo ikke farger. Jeg synes leiligheten hans høres dødskjedelig ut, og at den mangler godt med farger. Anonymkode: fd808...53d 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #7 Skrevet 2. september 2019 Sjekk ut Desenio. Jeg syns de har mye kult og det er ikke dyrt Anonymkode: 3a930...d52
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #8 Skrevet 2. september 2019 Gå innom noen av dine lokale gallerier og se om det er noe du faller for. Det er viktig å støtte lokale kunstnere og her kan du finne noen skatter til en Ok penge. Etter min mening er det viktigste at kunsten gir deg noe. Ikke kjøp noe kun fordi andre sier du burde. Vil du henge opp et kart som betyr noe for deg; gjør det. Kanskje du kan ramme det inn også. Personlig er jeg veldig glad i de fleste stiler og om du også er det, ville jeg valgt noe som du 1.føler noe for og 2.passer inn til resten av leiligheten i f.eks farger. Kontraster mellom den elegante struktaturen, de monotone fargene i leiligheten og et fargerikt maleri kan være tøft, et maleri i mer liknende farger kan skape en mer beroligende følelse. Anonymkode: 3ff29...b36 4
skruf Skrevet 3. september 2019 #9 Skrevet 3. september 2019 Hvis du liker abstrakt og farger så har Inger Sitter mye fint. Vi har noen malerier av henne. Jeg har også sansen for Ørnulf Opdahl, nydelige malerier. Liker veldig godt blåtonene han bruker.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2019 #10 Skrevet 3. september 2019 19 minutter siden, skruf skrev: Hvis du liker abstrakt og farger så har Inger Sitter mye fint. Vi har noen malerier av henne. Jeg har også sansen for Ørnulf Opdahl, nydelige malerier. Liker veldig godt blåtonene han bruker. Malerier av Inger Sitter er vanskelige å få tak i, og dessuten koster de mer enn bare noen 10-talls tusen. Vill heller satset på grafikk av henne hvis stilen faller i smak. Malerier av Ønulf Opdahl er er litt enklere å finne, men malerier koster fremdeles ganske mye mer enn litografier. TS, du bor i Oslo. Ta turen bort til D40 i Indekshuset på Solli plass og se deg rundt hva du liker. Du vil få veldig god hjelp der, og de har et godt nettgalleri også Anonymkode: 9641f...c69
Cata Skrevet 3. september 2019 #11 Skrevet 3. september 2019 Støtter forslaget om å sjekke på fineart.no og kanskje se om du finner noe som tar opp i seg en av grønnfargene i stua di. Noe slikt f.eks. : (Akkurat dette bildet passer sikkert ikke din smak, det er bare tatt med for å prøve å illustrere hva jeg mener.)
AnonymBruker Skrevet 3. september 2019 #12 Skrevet 3. september 2019 22 hours ago, AnonymBruker said: Jeg ville forsøkt å finne kunst som du selv liker. Noe du kan fortelle andre om hvorfor du valgte. Ikke at det var et tilfeldig IKEA-bilde som "alle" andre har bare fordi det var stort og litt "kult". Du kan jo også søke etter lokale kunstere der du bor, kanskje besøke et galleri? Kan jo være litt gøy å ha noe fra stedet du kommer fra. Ellers er det jo mulig å se for seg noe annet enn et stort bilde på veggen. Du kan jo også sette opp en enkel, litt lengre hylle hvor du f.eks kan ha noen pene (kanskje litt enkle) pyntegjenstander, en fin grønn plante og f.eks et bilde som står på hyllen i stedet for å bli hengt opp på veggen. Selv er jeg kanskje ikke så glad i skolekart, men f.eks her: https://www.etsy.com/no-en/search?q=map+art så kan du finne noe som kanskje er litt gøyere? For øvrig kan du også søke på "art" å få opp bilder. Anonymkode: 902cb...084 Takk for utfyllende svar! Og enig, jeg skal finne noe som har en form for mening for meg, jeg er helt imot typiske IKEA e.l. bilder som alle har. Typisk dameleiligheter med rammer med brandnames inni (spesielt PRADA) det er liksom blitt så populært at det bare er teit... Samme med bilder av kate moss... Anonymkode: 13ae9...bb7 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2019 #13 Skrevet 3. september 2019 22 hours ago, AnonymBruker said: Velg hva som helst, så lenge det er fargesterkt. Hjemmet ditt høres så kjedelig ut hvis den eneste fargen du har er grønn. Anonymkode: fd808...53d 20 hours ago, AnonymBruker said: Den eneste fargen TS nevner er grønn. Hvit, sort og grått er jo ikke farger. Jeg synes leiligheten hans høres dødskjedelig ut, og at den mangler godt med farger. Anonymkode: fd808...53d Tja, du tar nok ikke helt feil. Men jeg liker ikke å blande for mange farger heller. Jeg har stablene mine med bøker fra gulvet og oppover veggene og de gir jo litt farge... Kan minne litt om dette bare uten bildene... og lampen i taket er er bare en klase med pærer... Anonymkode: 13ae9...bb7
AnonymBruker Skrevet 3. september 2019 #14 Skrevet 3. september 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Tja, du tar nok ikke helt feil. Men jeg liker ikke å blande for mange farger heller. Jeg har stablene mine med bøker fra gulvet og oppover veggene og de gir jo litt farge... Kan minne litt om dette bare uten bildene... og lampen i taket er er bare en klase med pærer... Anonymkode: 13ae9...bb7 Jeg synes det der var skikkelig trist og kaldt, og så langt fra hjemmekoselig og innbydende som man kan komme. Å sitte i stuen der er nesten som å sitte i en sykehuskorridor. En bokhylle er noe alle har, så det regnes ikke som noe spesielt. Hvis du ikke liker farger ville jeg hvertfall brukt mer treverk og skinn, det bidrar til å "varme" opp inntrykket. Bruk gjerne også varme metaller så som gull, bronse eller kopper. Når du velger monokromatisk bør du absolutt leke deg med flere ulike nyanser av grønt, og gjerne mønster og ulike teksturer. Anonymkode: fd808...53d 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2019 #15 Skrevet 3. september 2019 Noen forslag: https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?search_type=SEARCH_ID_BAP_ALL&sub_category=1.76.5177&q=sandra chevrier https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?category=0.76&q=dolk&search_type=SEARCH_ID_BAP_ALL&sub_category=1.76.5177 https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?category=0.76&q=Martin+whatson&search_type=SEARCH_ID_BAP_ALL&sub_category=1.76.5177 https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?category=0.76&q=pøbel&search_type=SEARCH_ID_BAP_ALL&sub_category=1.76.5177 Anonymkode: 3fede...57b 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2019 #16 Skrevet 3. september 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det der var skikkelig trist og kaldt, og så langt fra hjemmekoselig og innbydende som man kan komme. Å sitte i stuen der er nesten som å sitte i en sykehuskorridor. En bokhylle er noe alle har, så det regnes ikke som noe spesielt. Hvis du ikke liker farger ville jeg hvertfall brukt mer treverk og skinn, det bidrar til å "varme" opp inntrykket. Bruk gjerne også varme metaller så som gull, bronse eller kopper. Når du velger monokromatisk bør du absolutt leke deg med flere ulike nyanser av grønt, og gjerne mønster og ulike teksturer. Anonymkode: fd808...53d Vi er heldigvis forskjellig. Jeg synes det er rålekkert og koselig. Skulle ønske jeg var like flink å sette sammen interiør. Anonymkode: bfbeb...358
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #17 Skrevet 4. september 2019 14 hours ago, AnonymBruker said: Jeg synes det der var skikkelig trist og kaldt, og så langt fra hjemmekoselig og innbydende som man kan komme. Å sitte i stuen der er nesten som å sitte i en sykehuskorridor. En bokhylle er noe alle har, så det regnes ikke som noe spesielt. Hvis du ikke liker farger ville jeg hvertfall brukt mer treverk og skinn, det bidrar til å "varme" opp inntrykket. Bruk gjerne også varme metaller så som gull, bronse eller kopper. Når du velger monokromatisk bør du absolutt leke deg med flere ulike nyanser av grønt, og gjerne mønster og ulike teksturer. Anonymkode: fd808...53d Jaha, såpass ja. Da er vi nok forskjellige. Kan du finne et eksempel på hvordan du liker det hjemme? 13 hours ago, AnonymBruker said: Noen forslag: Linker... Anonymkode: 3fede...57b Takk, liker Dolk og Dot Dot Dot men trodde faktisk det var 30,000+ (som jo mange er) 13 hours ago, AnonymBruker said: Vi er heldigvis forskjellig. Jeg synes det er rålekkert og koselig. Skulle ønske jeg var like flink å sette sammen interiør. Anonymkode: bfbeb...358 Takk! Enig, men det kunne kanskje vært kult med noen bilder også, eller hva synes du? Anonymkode: 13ae9...bb7
Kattugla Skrevet 4. september 2019 #18 Skrevet 4. september 2019 Jeg anbefaler deg å gå inn på Pinterest og søke på interiører der, det er masse inspirasjon å få der og vil kanskje også hjelpe deg å "spikre" hva du selv liker interiørmessig og da blir det lettere å vite hva du skal se etter når du drar på jakt etter kunst etc til leiligheten din
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #19 Skrevet 4. september 2019 Ser flere enn meg tenkte på Whatson og Chevrier 😛 Har du prøvd å se på kunstveggen.no? Der er det mye gatekunst/mer moderne kunst. Du kan også bla deg gjennom https://www.norske-grafikere.no/ for inspirasjon. Et litt annet alternativ kan kanskje være Håkon Gullvåg? Han har mye fine farger i bildene sine (eller sort-hvitt, hvis du ønsker det). Kunst og kaos på Røros har mye fint https://www.kunstogkaos.no/categories/alle Noe helt annet igjen er Pushwagner, som også har mye forskjellig. Stort sett litt over din prisklasse da, men du kan se deg litt rundt og eventuelt ta en telefon til Galleri Fenka på Levanger om de har noe som kunne passe. Du kan også vurdere en gallerivegg/flere bilder istedenfor et stort? Anbefaler deg å bruke litt tid, og se hva du virkelig liker. Et godt tegn er når du ikke klarer å få bildet ut av hodet Anonymkode: 0dbf3...e30 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #20 Skrevet 4. september 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det der var skikkelig trist og kaldt, og så langt fra hjemmekoselig og innbydende som man kan komme. Å sitte i stuen der er nesten som å sitte i en sykehuskorridor. En bokhylle er noe alle har, så det regnes ikke som noe spesielt. Hvis du ikke liker farger ville jeg hvertfall brukt mer treverk og skinn, det bidrar til å "varme" opp inntrykket. Bruk gjerne også varme metaller så som gull, bronse eller kopper. Når du velger monokromatisk bør du absolutt leke deg med flere ulike nyanser av grønt, og gjerne mønster og ulike teksturer. Anonymkode: fd808...53d Jeg liker egentlig denne stilen og møblene her, men er enig med deg. Stylingen og lyset her gjør at jeg fryser bare ved å se på bildet! Her ville jeg ha byttet ut bildene over sofaen med noen som faktisk hadde personlighet og antageligvis farger (bare et med et pop av gult hadde gjort mye!), et pledd med farge, grønnplanter og noen andre lamper (virker som det er lite lys for et så stort rom?). Men det er jo de ulike stilene som gjør interiør spennende! Anonymkode: 0dbf3...e30
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå