Gå til innhold

Hva er et sunt kosthold?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg spiser plantebasert, og veldig "clean" og en normal dag for meg kan være:

Frokost:
Havregrøt med mandelsmør, banan, litt agavesirup, chiafrø, linfrø og nøtter.
Smoothiebowl toppet med frø, nøtter, bær, frukt og kokosflak.
Knekkebrød med peanøttsmør og banan.

Lunsj/Middag:
Fullkornspasta med tomatsaus eller pesto
Grillede grønnsaker og quinoasalat + hummus
Supper
Kikertomelett
Tofu og grønnsaks med quinoa/risnudler av brun ris
Curry med div grønnsaker
Blomkålpizza med grønnsaker

Anonymkode: 5d706...fe0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 hours ago, snoren said:

Lavkarbo, glutenfritt og laktosefritt med spinula og andre smoothies.

Lavkarbo er ikke sunt, all forskning sier det motsatte.

Anonymkode: 1ba3e...c14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, SM30 skrev:

Sunt*

Folk flest spiser for mye. Med mindre du trener hardt holder det med ~2,000kcal om dagen. I dagens matsamfunn hvor veldig mye av maten er svært kaloririk tilsvarer ikke dette veldig mye mat. En grandis og tre brødskiver - vipps du har nådd dagens behov.

For min del så spiste jeg ikke så mye mat, men det var godteri/brus som gjorde meg overvektig. Så hvis jeg skulle hørt på ditt eksempel så hadde jeg spist under 1200-1300 kcal i døgnet. Ikke spesielt sunt. Og jeg har gått ned nærmere 50 kilo uten å endre matvanene særlig, kun godteri/brus.

Anonymkode: dcda5...bdf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er sunt er subjektivt egentlig. Det er mange veier til rom! For min del er et lavkarbokosthold det beste, da er jeg friskest og kroppen fungerer best. At fett er så farlig finns det ingen konkrete bevis på , kolesterol er ikke så farlig som vi har trodd. Og karbohydrat er meir skadelig for kroppen enn fett. 

Anonymkode: 89351...4cd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

For min del så spiste jeg ikke så mye mat, men det var godteri/brus som gjorde meg overvektig. Så hvis jeg skulle hørt på ditt eksempel så hadde jeg spist under 1200-1300 kcal i døgnet. Ikke spesielt sunt. Og jeg har gått ned nærmere 50 kilo uten å endre matvanene særlig, kun godteri/brus.

Ville bare påpeke at jeg selvfølgelig spiser mer enn 1200-1300 kcal i ren mat nå som jeg ikke spiser og drikker en kilo med smågodt/flere liter med brus. Men at typen maten jeg spiste da og den jeg spiste nå ikke har endret seg. Da jeg ikke var særlig fan av hurtigmat i utgangspunktet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på blå soner TS, det er de sonene på planeten der folk lever lengst, eller iallefall gjorde det med det kostholdet de hadde da. Plantebasert og minst mulig bearbeidet er det sunneste. (Legg merke til at jeg skriver plantebasert, altså et kosthold basert på planter men gjerne med innslag av anmialske produkter. Disse produktene skal imidlertid ikke dominere. Jeg understreker dette for å ikke få en veganer vs. alteter-tråd.)

https://www.bluezones.com
https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/wasim-zahid-dette-er-hemmeligheten-bak-et-godt-og-langt-liv/

Her er et par eksempler på hva de spiser (spiste) i disse sonene:

Image result for blue zones

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lavkarbo er ikke sunt, all forskning sier det motsatte.

Ønsker veldig gjerne høre hvorfor det ikke er sunt! For hvis det ikke er bra, vil jeg ikke spise lavkarbo.

Anonymkode: a221b...405

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Ønsker veldig gjerne høre hvorfor det ikke er sunt! For hvis det ikke er bra, vil jeg ikke spise lavkarbo.

F.ex. det jeg linket til over viser at de som lever lengst på planeten ikke spiste lavkarbo. Det er gjort mange studier som viser at det å minimere fett og dyreprodukter er helsemessig fordelaktig, mens det å spise en overvekt av det, ikke er det. Jeg har linket til slike studier i flere tråder om kosthold. Her er en artikkel av en som heter Chris Wark som gir råd om kosthold til kreftpasienter, jeg fikk den akkurat opp i feeden min. Han har samlet forskning som viser hvordan en overvekt av animalske produkter gjør at man har lettere for å få kreft, altså at lavkarbo ikke er fordelaktig når det gjelder å unngå kreft. Han er IKKE veganer, men promoterer altså et planteBASERT kosthold på grunnlag av forskningen han har funnet og også alle kreftpasientene han har intervjuet opp gjennom årene om hva de spiste da de ble friske. Det finnes studier på hjertesykdom osv. også, og de viser alle det samme, bare let.

The Evidence Against the Ketogenic Diet for Cancer
https://www.chrisbeatcancer.com/the-evidence-against-the-ketogenic-diet-for-cancer/?fbclid=IwAR2CwI17R7FVljBsqlw9wl7VwWcJPXDMsk3N2dg3Y8Z7wiYG_izxi1tm4Jo

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva som er sunt er subjektivt egentlig. Det er mange veier til rom! For min del er et lavkarbokosthold det beste, da er jeg friskest og kroppen fungerer best. At fett er så farlig finns det ingen konkrete bevis på , kolesterol er ikke så farlig som vi har trodd. Og karbohydrat er meir skadelig for kroppen enn fett. 

Anonymkode: 89351...4cd

Hvorfor mener du kolesterol ikke er farlig?

Anonymkode: ac4c6...aa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagde en liten collage på disse blå sonene, det er altså de fem sonene der folk lever lengst i verden og hva de har spist, info finnes på bluzones.com. Mat er dog ikke det eneste som kjennetegner disse sonene, samfunnet de lever i har også mye å si. 
bluezones1.thumb.jpg.fccd1e67946afdc9140b0878e049240e.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.9.2019 den 18.32, AnonymBruker skrev:

Se på blå soner TS, det er de sonene på planeten der folk lever lengst, eller iallefall gjorde det med det kostholdet de hadde da. Plantebasert og minst mulig bearbeidet er det sunneste. (Legg merke til at jeg skriver plantebasert, altså et kosthold basert på planter men gjerne med innslag av anmialske produkter. Disse produktene skal imidlertid ikke dominere. Jeg understreker dette for å ikke få en veganer vs. alteter-tråd.)

https://www.bluezones.com
https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/wasim-zahid-dette-er-hemmeligheten-bak-et-godt-og-langt-liv/

Her er et par eksempler på hva de spiser (spiste) i disse sonene:

Har du faktisk sjekket dataene der? Det er kun Loma Linda som er vegetarianere, og de er adventister som gjør andre grep i hverdagen som er positivt for helsa. Det at de har kuttet ut kjøtt er ikke positivt for helsa. Sjekk denne videoen:

Anonymkode: b0951...c01

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.9.2019 den 18.39, AnonymBruker skrev:

Lavkarbo er så mangt og man kan spise sunn lavkarbo og usunn lavkarbo. Man må se på kvaliteten på maten. Men hvis du spiser mye ren mat, lite karbohydrater, mye naturlig fett (mettet fett er ikke usunt) og mye rent kjøtt, så spiser du nok ganske sunt.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.9.2019 den 11.36, AnonymBruker skrev:

Kan du gi eksempler? Du tenker sikkert ikke på posemat.
Hilsen TS

Du må ha litt mer inn enn ut. Posemat haf jeg ikke tenkt på 

Anonymkode: 7362f...0f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, AnonymBruker said:

Har du faktisk sjekket dataene der? Det er kun Loma Linda som er vegetarianere, og de er adventister som gjør andre grep i hverdagen som er positivt for helsa. Det at de har kuttet ut kjøtt er ikke positivt for helsa. Sjekk denne videoen:

Jeg har ikke snakket om å kutte ut kjøtt!!!!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...