Gå til innhold

Hva skal til for at du blir hjemme fra jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Hvor syk skal du være for å ta deg sykefravær fra jobb? Sitter nå med feber, halsbetennelse, hodeverk og ørebetennelse på jobb og det er ingen behagelig dag for å si det slik. Samtidig føler jeg meg ikke syk nok til å være hjemme, hvilken terskel har dere andre til sykefravær?

Anonymkode: e689f...95f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en enkel terskel. Er jeg i stand til å gå på jobb, så går jeg... Men jeg har en enkel jobb slik sett for jeg har ikke tungt fysisk arbeid og heller ikke en jobb der jeg må møte mennesker ansikt til ansikt hele dagen (som i butikkjobb) eller en jobb der jeg kan være helserisiko (jobb i helsevesenet). Jeg kan informere kolleger om at "entring av mitt kontor skjer på eget ansvar" og jobbe mer tilbaketrukket de dagene der jeg er småsyk. 

Selv om jeg ikke klarer å yte 100% når hodet er fullt av bomull og nesa renner så er det fremdeles mer ytelse enn 0% som det ville vært om jeg hadde holdt meg hjemme.

• Liker 7
Skrevet

Det kommer jo litt an på jobben en har, og om man utsetter andre for smitte eller ikke og. Å sitte i kassa i en matvarebutikk nedsylta i forkjølelse trur jeg mange av oss som handler der er glade for at de ikke gjør. Eller på et sykehus.

Jeg kjører bil som en del av jobben som både er fysisk og tidvis mentalt krevende. Så jeg må være forsvarlig å ha i jobb og bak rattet. Derimot smitter jeg ingen, så jeg slipper å ta hensyn til det.

Anonymkode: 09f26...805

• Liker 4
Skrevet

Jeg har kontorjobb, men er samtidig mye i kontakt med folk (spesielt barn). Da er det ikke like heldig å være snørrete og sjuk, kanskje også smittsom. Men har stor mulighet for hjemmekontor, så velger ofte det dersom formen ikke er på topp. Har høy terskel for å melde meg syk, men greier jeg ikke på jobb, så greier jeg faktisk ikke.

Skrevet

Hvis jeg vet jeg ikke kommer til å være produktiv og føler meg dårlig så blir jeg hjemme. Skjer veldig sjelden, men hadde jeg hatt feber og halsbetennelse hadde jeg blitt hjemme, altså. Kan ikke forestille meg at du er en god arbeidstaker på jobb nå.

• Liker 4
Skrevet

Så sant jeg er i stand til å komme meg til togstasjonen så kryper jeg på jobb.

Har dratt på jobb med 2 brudd i albuen og blitt sendt rett til legen av en kollega :ler: 

Anonymkode: 92ad7...4a4

• Liker 2
Skrevet

Avhenger litt av hvilke arbeidsoppgaver jeg har den dagen. Oppkast/diaré, eller at jeg er så syk at jeg ikke klarer å tenke er grunn for å være hjemme. 

Anonymkode: 63363...cdc

• Liker 3
Skrevet

Jeg har også en fysisk lite krevende jobb, hvor jeg kan trekke meg tilbake på eget kontor. Slik sett skal jeg være ganske dårlig før jeg ikke kan yte noe som helst på jobb. Tidligere var jeg sengeliggende før jeg holdt meg hjemme. De siste par årene har forholdene på arbeidsplassen endret seg og jeg føler et betydelig mindre ansvar og mindre lojalitet til jobben. Så nå holder jeg meg hjemme når jeg ikke er i form, selv om jeg strengt tatt hadde klart å produsere noe. Er uansett sjelden syk, så det er snakk om et par dager i året. 

Anonymkode: 95ca6...e34

• Liker 2
Skrevet

Jobben min er fysisk krevende, så hvis jeg er skikkelig forkjøla så blir jeg hjemme. Da er jeg vanligvis mye friskere i løpet av et par dager. 

Før dro jeg meg på jobb uansett, og ble bare hjemme om jeg var døden nær. Det førte til at jeg aldri ble frisk, og var syk i flere uker i strekk fordi jeg aldri fikk hente meg inn igjen .

Anonymkode: 58853...10e

• Liker 4
Skrevet

Omgangsjuke, da er det ikke noe spørsmål. Ellers kommer det an på om jeg tror jeg kommer til å klare jobben fysisk. Har jeg feber drar jeg ikke på jobb.

• Liker 1
Skrevet

Skal mye til, er jeg til bry for de andre i kontorlokalet (snørrete og hoster) kan jeg ha hjemmekontor. Har egen portefølje, så min jobb venter på meg mens jeg er syk.

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber med immunsvekkede pasienter, så jeg kan ikke ha særlig høy terskel for å være hjemme fra jobb. Går selvsagt på jobb med litt sår hals og tett nese (bruker da munnbind når jeg må gjøre ting nært de som er immunsvekkede), men om jeg nyser ofte eller nesa renner og jeg har feber holder jeg meg hjemme. 

Anonymkode: 94812...52c

• Liker 1
Skrevet

Tja, det kommer egentlig an på allmenntilstanden min sånn først og fremst. Jeg har en ganske fysisk jobb så terskelen for å holde seg hjemme er nok litt lavere enn om jeg hadde jobbet på kontor f.eks, rett og slett fordi jeg ikke klarer den fysiske biten. I tillegg er jeg helsepersonell og å smitte allerede sårbare mennesker med infeksjoner er ikke en risiko jeg bør ta. Noen ganger kan jeg bare bytte arbeidsoppgaver med en kollega, men det er ikke alltid det lar seg gjøre. Dog er det jo sånn bemanningskrise hvor jeg jobber, at jeg har vært på jobb med skyhøy feber og gitt medisiner i halvsvime:\ Grøsser over lisensen enda.

Anonymkode: 73676...995

• Liker 2
Skrevet

Jeg er lærer og sitter på kontor med seks andre, så i dag holder jeg meg hjemme, for jeg hoster så tårene fosser ut, og snørra renner konstant. Hadde ikke greid å holde timer i dag, og hadde neppe vært populær på kontoret heller.

Ellers blir jeg hjemme ved mageproblemer og sterke ryggsmerter. Kan ikke fly på do i ett sett når jeg har timer, og hvis jeg knapt har sovet på mange dager greier jeg ikke å håndtere elevene ordentlig.

Anonymkode: f113c...a6c

• Liker 1
Skrevet

Jobber med folk og mat, så min filosofi er at at så lenge det ikke noe som kan smitte lett eller farlig så går jeg på jobb. Og så lenge jeg klarer å gå på beina, og bruke kroppen går jeg på jobb. 

Har opplevd en kunde som hadde med seg ungen sin som hadde vannkopper. Måtte få en av kollegaene mine til å ta over kassa, da jeg ikke har hatt vannkopper, og ikke vil risikere å få det i voksen alder. spesielt siden voksne kan risikere å bli steril av vannkopper. Kunden ble sur når jeg sa at jeg kom straks tilbake, og en kollega tok over for meg, men kollegaene min forsto meg veldig godt. Jeg er ung og har enda ikke fått barn, så risikerer ikke å gjøre fremtiden vanskeligere for meg enn nødvendig.

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Omgangssyke er det eneste som det ikke er noe tvil om at jeg skal holde meg hjemme. Ingen vil ha sånt, og det er ekstremt smittsomt. 

Ved forkjølelse går jeg på jobb, tar kanskje hjemmekontor. Feber er definitivt grunn til å være hjemme, men det har ikke jeg hatt siden jeg var barn tror jeg.

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
3 minutter siden, bergenser skrev:

Jobber med folk og mat, så min filosofi er at at så lenge det ikke noe som kan smitte lett eller farlig så går jeg på jobb. Og så lenge jeg klarer å gå på beina, og bruke kroppen går jeg på jobb. 

Har opplevd en kunde som hadde med seg ungen sin som hadde vannkopper. Måtte få en av kollegaene mine til å ta over kassa, da jeg ikke har hatt vannkopper, og ikke vil risikere å få det i voksen alder. spesielt siden voksne kan risikere å bli steril av vannkopper. Kunden ble sur når jeg sa at jeg kom straks tilbake, og en kollega tok over for meg, men kollegaene min forsto meg veldig godt. Jeg er ung og har enda ikke fått barn, så risikerer ikke å gjøre fremtiden vanskeligere for meg enn nødvendig.

Det har jeg aldri hørt om. Tror du har misforstått.

Skrevet
6 minutter siden, bergenser skrev:

Er du klar over at du kan ta vaksine?

Anonymkode: 94812...52c

• Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er lærer og sitter på kontor med seks andre, så i dag holder jeg meg hjemme, for jeg hoster så tårene fosser ut, og snørra renner konstant. Hadde ikke greid å holde timer i dag, og hadde neppe vært populær på kontoret heller.

Ellers blir jeg hjemme ved mageproblemer og sterke ryggsmerter. Kan ikke fly på do i ett sett når jeg har timer, og hvis jeg knapt har sovet på mange dager greier jeg ikke å håndtere elevene ordentlig.

Anonymkode: f113c...a6c

Jeg er også lærer og følger samme regel. Har bechterews og går ikke på jobb i perioder hvor ryggen er verst. 

Skrevet

Det kjenner en på selv, er en i stand til å utføre jobben sin uten å være "iveien" for andre på noen vis, så går du på jobb. Er du smittsom, så holder du deg hjemme uansett.

Jeg jobber på en plass hvor alle skal være så "hard". Så de kommer på jobb om de er sjuk, det ender med at hele gjengen blir sjuk. 

Er det mest irriterende jeg vet om

Anonymkode: 69584...f5c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...