Gå til innhold

Barnemeny på restaurant eller kafe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor inneholder barnemenyer kun usunne ting som pølse, hamburger og annen junk food ?

Anonymkode: 3945a...4db

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest Lama_Drama
Skrevet

Det er supersært. Og spør man om å få en halv meny med faktisk mat får man rare blikk og nei. Ender med at vi må kjøpe voksenmeny til barna og kaste halvparten. 

Skrevet

D har eg og lurt på 🙄 hvis barnemenyen er helt håpløs så har vi bestillt fra vanlig meny men gjerne bedt om en mindre porsjon eller hvis ungene vil ha d samme bare bedt om en eksrtra tallerken , så har kidsa delt... 

• Liker 6
Skrevet

Fordi café og restaurant har statistikk og en stor kundegruppe som sier at sånn mat vil de ha.  

De setter ikke opp maten fordi sånn er det bare,  men ut i fra hva kunder forventer og vil ha.  Trur jeg har opplevd to ganger løpet av 10 år som servitør foreldre som etterspør annen mat. De har så klart fått det 😊 

Anonymkode: d7ad9...1b3

• Liker 15
Skrevet

Det er helt håpløst.. hjemme spiser barnet det samme som oss. Så hvorfor kan de ikke bare la oss kjøpe en halv porsjon av den vanlige menyen??

Ungen vår liker faktisk grønnsaker bedre enn pølse.. 

Anonymkode: 7d4dc...e6f

• Liker 5
Skrevet
2 timer siden, Lama_Drama skrev:

Det er supersært. Og spør man om å få en halv meny med faktisk mat får man rare blikk og nei. Ender med at vi må kjøpe voksenmeny til barna og kaste halvparten. 

Her har jeg en helt annen opplevelse

Om en går på skikkelige steder er dette aldri et problem.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi café og restaurant har statistikk og en stor kundegruppe som sier at sånn mat vil de ha.  

De setter ikke opp maten fordi sånn er det bare,  men ut i fra hva kunder forventer og vil ha.  Trur jeg har opplevd to ganger løpet av 10 år som servitør foreldre som etterspør annen mat. De har så klart fått det 😊 

Anonymkode: d7ad9...1b3

Det har vel og litt med den norske folkesjela å gjøre (en skal jo ikke være til bry)

• Liker 3
Skrevet

Som regel når vi er ute og spiser og det ikke er noe som frister på barnemenyen så pleier jeg bare å spør om å få en halv porsjon av en av de andre rettene og det går som regel greit. :) 

• Liker 2
Skrevet

Jeg er i 40-årene og det som er helt tragisk er at «barnemeny» nesten ikke har forandret seg fra jeg var liten. 

Jeg har også ofte hørt at «det er dette folk vil ha». Det kan vel kanskje ha en sammenheng med at de fleste leser menyen og bestiller mat utfra hva som står på den. De fleste ber ikke om spesialbehandling, og vil ikke være krevende kunder. Så «det folk vil ha» er muligens heller «det serveringsstedet TROR folk vil ha». 

• Liker 11
Skrevet

Tror det er KG brukerene her inne i denne tråden som er sære. Sånn helt realistisk sett, så er dere kanskje 0.01% av kundene som foretrekker å kjøpe vanlig middag til barna. Bare til å spørre en hvilke som helst servitør. Klart de har menyer som er tilpasset hva barna ønsker å spise.

• Liker 6
Skrevet

Er det slik i andre land også?

Anonymkode: 0754d...789

Skrevet
4 timer siden, Ullvott skrev:

Jeg er i 40-årene og det som er helt tragisk er at «barnemeny» nesten ikke har forandret seg fra jeg var liten. 

Jeg har også ofte hørt at «det er dette folk vil ha». Det kan vel kanskje ha en sammenheng med at de fleste leser menyen og bestiller mat utfra hva som står på den. De fleste ber ikke om spesialbehandling, og vil ikke være krevende kunder. Så «det folk vil ha» er muligens heller «det serveringsstedet TROR folk vil ha». 

Å spørre om man kan få en halv porsjon til ungen er vel ikke noe mer kravstort enn å spørre om man kan få "Rett nr 4, men uten dressing". Det siste gjør jo kunder hele tiden.  Har aldri hørt noen mene det er kravstort å komme med spørsmål om man kan fjerne enkelte ting fra retten man bestiller. Er kanskje noen som mener det er uhøflig å gjøre på fine restauranter, men da får man jo uansett ikke barnemeny med pølser og hamburger. 

Anonymkode: 6b486...9ac

• Liker 3
Skrevet

Noen steder her i byen har biff på barnemeny også, men grunnen er nok at barn flest liker junk.

Skrevet

De aller fleste normalt oppegående bestiller halv "vanlig" meny.. Dette fordi denne maten som regel er bedre og sunnere. Barnemenyen er for "mcdonaldskundene" som typisk velger "mcdonaldsmat" 

Anonymkode: 993d1...fe3

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De aller fleste normalt oppegående bestiller halv "vanlig" meny.. Dette fordi denne maten som regel er bedre og sunnere. Barnemenyen er for "mcdonaldskundene" som typisk velger "mcdonaldsmat" 

Anonymkode: 993d1...fe3

Nei, da hadde jo barnemenyen bestått av halve retter av den vanlige menyen. 

Anonymkode: 143e8...d39

• Liker 5
Skrevet

Litt drøyt å kalle de usunnt da barn tåler godt slik mat. Men dørgende kjedelig er det. Her bestilles det fra den vanlige menyen som regel, men det er pga at barnet selv ønsker noe annet.

Grunnen til at de bare har slikt er vel at mange barn liker det. Synes det er helt greit da det er fritt valg hvilken meny man bestiller fra.

Anonymkode: 647cf...50c

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt drøyt å kalle de usunnt da barn tåler godt slik mat. Men dørgende kjedelig er det. Her bestilles det fra den vanlige menyen som regel, men det er pga at barnet selv ønsker noe annet.

Grunnen til at de bare har slikt er vel at mange barn liker det. Synes det er helt greit da det er fritt valg hvilken meny man bestiller fra.

Hva mener du med at barn tåler slik mat?

Er usunn mat bra nok for barn, men ikke for voksne? Hvordan syn på barn er det? Er det liksom inne så farlig med dem siden de er små? Heller motsatt vil jeg si, voksne kan velge selv da de har kunnskap, barn bør presenteres det som er best for dem. 

Anonymkode: e3b2f...fd8

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med at barn tåler slik mat?

Er usunn mat bra nok for barn, men ikke for voksne? Hvordan syn på barn er det? Er det liksom inne så farlig med dem siden de er små? Heller motsatt vil jeg si, voksne kan velge selv da de har kunnskap, barn bør presenteres det som er best for dem. 

Anonymkode: e3b2f...fd8

Høyt kaloriinnhold. Hva er så vanvittig usunt med en lasagne eller burger de få gangene man er på resturant? Slapp av og la ungen kose seg. Om de ikke vil ha det om er på barnemenyen kan de bestille noe annet.

Mitt barn får variert mat, på resturant velger han selv og jeg er ikke hysterisk på noen måte. Jeg unngår da en unge som er totalt føkka i hodet og får et anstrengt forhold til mat.

• Liker 5
Skrevet

Fordi det er det barn vil ha. Tro meg, restaurantene fører statistikk på sånt. Der jeg jobbet før kunne du få barneporsjon av de fleste retter til 89 kr, men 95% kjøpte pølse og pommes likevel.

Anonymkode: fc6ca...158

• Liker 3
Skrevet (endret)

Enig i at mange barnemenyer er relativt sørgelige. Har heldigvis aldri opplevd at det har vært et problem å bestille mindre porsjon fra den vanlige menyen. Men opplever at på «finere» restauranter så er ofte barnemenyen mere variert

Yngste ungen vår likte ikke den typiske barnemeny-maten. Hun hatet pizza, burgere, pommes frites...var ikke glad i kjøtt. Fisk derimot kunne hun spise uante mengder av. Storesøster igjen elsket typisk junkfood og hatet fisk. Men har alltid gått greit å spise ute; storesøster bestilte fra barnemenyen og lillesøster en eller annen fiskerett. 

Egon hadde forresten laks på barnemenyen tidligere. Ikke vært på Egon på mange år, så aner ikke om det fortsatt er det 

Endret av skruf
Skrevet
On 9/2/2019 at 9:25 AM, Lama_Drama said:

Har jeg faktisk aldri opplevd -  enten har du hatt uflaks, eller jeg har hatt flaks alle de (tallrike) gangene jeg har gjort akkurat det. og på gode steder behøver man ikke spørre engang, de order det som en selvfølge/foreslår selv.

Anonymkode: 9df83...a17

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...