Gå til innhold

Muntlige fremføringer - hater det!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hater virkelig muntlige fremføringer. Jeg har ikke noe problem med å snakke hvis vi sitter bak pulter eller i ring, men det er noe med det å stå foran alle studentene. Vi har et arbeidskrav og om tre dager skal jeg stå foran alle 60 og fremføre noe. 

Vi er en gruppe, alle måtte ikke si noe, men jeg vet at jeg ikke blir bedre av å droppe det så jeg er en av de som skal si noe. 

Har noen noe tips til hvordan jeg kan forberede meg best? Hva hjalp dere, utenom eksponering? Jeg blir svett, kvalm, svimmel og jeg blacker ut så jeg husker ingenting etterpå. Jeg er nervøs allerede, selv om det er flere dager til. Når jeg er ferdig så er jeg utslitt og jeg orker ikke gjøre noe resten av dagen. 

Det er jo bare en teit angst, men jeg har f.eks en muntlig eksamen i april så jeg må jo øve meg.. 

Anonymkode: 935a7...e1b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har det akkurat sånn. Hver gang jeg skal framføre noe, skriver jeg ALT på et ark og leser fra det. Dvs, jeg har øvd så mye på forhånd at jeg kan alt utenat omtrent, men jeg må ha arket likevel, for ikke å få panikk. Da kan jeg også løfte blikket mye og late som jeg ser utover rommet (men jeg har så mye kaos i hodet at jeg aner ikke hva eller hvem jeg ser på).

Til og med små innskutte, muntlige uttrykk, har jeg skrevet ut på papiret. Alt fra "Hei, jeg heter xxx og jobber med xxx, og i dag skal jeg snakke om xxx". Til "Hvis dere har noen spørsmål, er det bare å ta kontakt". Dette minimerer stresset. Så leser jeg gjennom det mange, mange ganger høyt for meg selv, hjemme i stua.

Anonymkode: 4b11a...920

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har det akkurat sånn. Hver gang jeg skal framføre noe, skriver jeg ALT på et ark og leser fra det. Dvs, jeg har øvd så mye på forhånd at jeg kan alt utenat omtrent, men jeg må ha arket likevel, for ikke å få panikk. Da kan jeg også løfte blikket mye og late som jeg ser utover rommet (men jeg har så mye kaos i hodet at jeg aner ikke hva eller hvem jeg ser på).

Til og med små innskutte, muntlige uttrykk, har jeg skrevet ut på papiret. Alt fra "Hei, jeg heter xxx og jobber med xxx, og i dag skal jeg snakke om xxx". Til "Hvis dere har noen spørsmål, er det bare å ta kontakt". Dette minimerer stresset. Så leser jeg gjennom det mange, mange ganger høyt for meg selv, hjemme i stua.

Superbra tips synes jeg ihvertfall. Helt herlig at du også skriver ned presentasjonen 🤣👍

Anonymkode: c1c5b...592

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hater virkelig muntlige fremføringer. Jeg har ikke noe problem med å snakke hvis vi sitter bak pulter eller i ring, men det er noe med det å stå foran alle studentene. Vi har et arbeidskrav og om tre dager skal jeg stå foran alle 60 og fremføre noe. 

Vi er en gruppe, alle måtte ikke si noe, men jeg vet at jeg ikke blir bedre av å droppe det så jeg er en av de som skal si noe. 

Har noen noe tips til hvordan jeg kan forberede meg best? Hva hjalp dere, utenom eksponering? Jeg blir svett, kvalm, svimmel og jeg blacker ut så jeg husker ingenting etterpå. Jeg er nervøs allerede, selv om det er flere dager til. Når jeg er ferdig så er jeg utslitt og jeg orker ikke gjøre noe resten av dagen. 

Det er jo bare en teit angst, men jeg har f.eks en muntlig eksamen i april så jeg må jo øve meg.. 

Anonymkode: 935a7...e1b

En ting som har hjulpet meg er å ikke bruke hele arket til disposisjonen men ha stikkord i margen. Lettere å få med deg alle poengene om en kommer ut av manus.

Ellers se rett over deltakerne. Det virker som du ser på dem men .. :-)

Skrevet

Jeg forstår deg veldig godt. Det virker som du kanskje er redd for å få alle øynene på deg? For å bli sett og være midtpunkt? 

Skrevet

Noe som har hjulpet meg er å ha noe fysisk å holde i / lene meg til, enten en stol, et podie, en pult/bord etc. Det vil si at du prøver å komme inn i rommet i godt tid slik at du stiller deg opp der du vil stå og evt tar med en stol.

Og still deg slik at du ser slider eller lignende på skjerm godt - dvs at hvis du skal ha en presentasjon fremme på en skjerm så er der bedre å stå på siden av rommet, evt bak i rommet slik at du ser frem. Da slipper du å måtte se bak deg for å måtte snu deg fremover igjen for å snakke. Evt hvis dere skal vise presentasjon fra PC kan du melde deg frivillig til å skifte slider, da må du være i nærheten av PC og har en god unnskyldning til å ha et «holdepunkt».

og så er det faktisk viktig å tenke på at hvis du ikke synes det går så bra i etterkant så har det mest sannsynlig gått bedre enn du tror!!

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Støtter denne. Har alltid hatet fremføringer selv, men det føles mye tryggere når jeg kan det jeg skal snakke om utenat. Men arket må med ja, ser ikke nødvendigvis på det, men det er en trygghet. 😊

Anonymkode: 9f49e...77e

Skrevet

Kjempefint at du sier noe i presentasjonen. Som i det meste annet - så gjør øvelse deg bedre. Jeg følte for å spy hver gang jeg ble spurt, men etter noen presentasjoner så går det enklere.

Jeg skrev ned alt jeg ville si på halve A4. De blir ikke så "synlige" som større ark. Om du har 30 sånne ark i hånden så er det bedre enn å ha få ark med liten skrift. Skriften må være så stor at et blikk ned gir deg det du trenger. 

Et godt råd over her - se over de som hører på. Evt. skaff deg en alliert som du stoler på og som kan sitte med et nøytralt eller et oppmuntrende ansikt. 

Pass på at du står slik at du kan se det de i salen ser, men ikke stå med ryggen til salen. Da hører de deg ikke og det blir uro. 

Dersom det åpnes for spørsmål fra salen, så avklar på forhånd om dere ønsker spørsmålene underveis eller til slutt. Det er ofte enklere å få spørsmålene til slutt dersom du er nervøs. Da unngår du avbrudd. 

Og sist men ikke minst - lær det stoffet du skal fremføre og når du øver så les høyt for deg selv. Man holder gjerne en annen fart når man leser enn når man snakker - og du skal øve på å snakke. Det er viktig at du holder en fart som tilhørerne kan følge med på. 

Masse lykke til med presentasjonen. 

Skrevet

Jeg har hatt åpen dialog med lærerene mine slik at de forstod og var forberedt. Jeg har svimt av sikkert 20+ ganger når jeg har stått fremme og presentert noe. For min del hjelper det å sitte. Jeg begynte med å fremføre sittende, etterhver vekslet jeg med å sitte og stå og etterhvert har jeg klart å stå gjennom det hele. Bacheloren gikk kjemepefint, og da hadde jeg øvd i 5 år😊

Anonymkode: 1fcff...8fe

Skrevet

Kan du for øvrig få snakke først av de på gruppa di? Synes noe av det verste er å være sist, enten det er fremføring alene eller i gruppe. Det er utrolig godt å ha det fort overstått. 

Anonymkode: 9f49e...77e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...