AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #1 Skrevet 2. september 2019 Jeg jobber i kommunen og har jobbet der i over ett år. Når jeg startet der fikk jeg midlertidig kontrakt på 6 måneder. Planen var egentlig at jeg kun skulle jobbe der i 6 måneder så skulle fast ansatt tilbake på jobb. Han som var fast ansatt sluttet i jobben, så jeg fikk forlenget kontrakten min. Problemet er at jeg får kun fornyet kontrakt for en måned per gang. Sjefen har gitt uttrykk flere ganger at han er svært fornøyd med arbeidet jeg gjør og vil gjerne ha meg som ansatt. Det begynner å bli slitsomt å be om kontrakt hver måned og lure på om det blir fornyet. Ofte tar det lang tid også, så ofte får jeg ikke den nye kontrakten før den gamle har utløp. Sjefen min sier han vil ansette meg fast, men han må da utlyse stillingen min internt i kommunen. Han vil ikke dette da hans egne ord er at det er mye stress. Jeg sitter ofte med stress da jeg alltid lurer på om jeg vil få jobb neste måned. Har en stilling på 50% Har dysleksi så beklager skrivefeil. Har jeg noen rettigheter her? Anonymkode: 04e75...460
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #2 Skrevet 2. september 2019 Han må lyse ut stillingen. Han kan ikke besette en fast stilling med midlertidig arbeidskraft. En person som har vært midlertidig ansatt i mer enn fire år sammenhengende, har krav på fast ansettelse. Arbeidstaker som har vært ansatt midlertidig på generelt grunnlag, som vikar, eller kombinasjoner av dette, har krav på fast ansettelse allerede etter tre års sammenhengende midlertidig ansettelse. Dette er maksgrenser som gjelder selv om den enkeltes ansettelse isolert sett er gyldig. Arbeidstaker som har vært midlertidig ansatt i mer enn 1 år, har krav på en måneds skriftlig varsel om tidspunkt for fratreden. Anonymkode: c2e55...f5b 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #3 Skrevet 2. september 2019 Søker du andre jobber? Om sjefen din sier det blir mye stress å utlyse stillingen bør du lufte at du da begynner å se deg om etter fast stilling et annet sted. Vil han ha deg der må han faktisk gidde å gjøre jobben sin. Anonymkode: ad9e2...c7f 4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #4 Skrevet 2. september 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han må lyse ut stillingen. Han kan ikke besette en fast stilling med midlertidig arbeidskraft. En person som har vært midlertidig ansatt i mer enn fire år sammenhengende, har krav på fast ansettelse. Arbeidstaker som har vært ansatt midlertidig på generelt grunnlag, som vikar, eller kombinasjoner av dette, har krav på fast ansettelse allerede etter tre års sammenhengende midlertidig ansettelse. Dette er maksgrenser som gjelder selv om den enkeltes ansettelse isolert sett er gyldig. Arbeidstaker som har vært midlertidig ansatt i mer enn 1 år, har krav på en måneds skriftlig varsel om tidspunkt for fratreden. Anonymkode: c2e55...f5b Takk for svar! ts Anonymkode: 04e75...460
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #5 Skrevet 2. september 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Søker du andre jobber? Om sjefen din sier det blir mye stress å utlyse stillingen bør du lufte at du da begynner å se deg om etter fast stilling et annet sted. Vil han ha deg der må han faktisk gidde å gjøre jobben sin. Anonymkode: ad9e2...c7f Nei, jeg har ikke søkt etter andre jobber. Jeg studerer og dette er jobben jeg har ved siden av. Jeg trives så utrolig godt der og sjefen er veldig hyggelig og snill. Jeg kunne egentlig ikke bedt om en annen arbeidsplass, det er bare dette som er problemet. ts Anonymkode: 04e75...460
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #6 Skrevet 2. september 2019 Da ville jeg rett og slett bare søkt andre jobber, og neste gang det er to dager til arbeidsavtalen din går ut titter du innom kontoret til sjefen og sier noe ala: «Hei! Jeg bare lurer på om du vet om det er noen som har noen allergier her? Jeg tenkte å ta med en kake på fredag, skjønner du, for det er jo min siste dag.» Også tar du hatten din og går, så lærer kanskje denne lederen til neste gang at dersom arbeidsgiver ikke er villig til å forplikte seg til arbeidstaker så har heller ikke arbeidstaker noen forpliktelser ovenfor arbeidsgiver, og han blir sittende der med skjegget i postkassa og ingen til å utføre arbeidsoppgavene på kort varsel. Anonymkode: e6de7...9ee 1
smilo Skrevet 2. september 2019 #7 Skrevet 2. september 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Arbeidstaker som har vært midlertidig ansatt i mer enn 1 år, har krav på en måneds skriftlig varsel om tidspunkt for fratreden. Hvor står dette? For det kan være relevant for noen jeg kjenner?
AnonymBruker Skrevet 3. september 2019 #8 Skrevet 3. september 2019 Her får du jo motstridende beskjeder. På den ene siden sier han at han vil ansette deg, men gidder tydeligvis ikke å ansette fast fordi det er for mye jobb. Jeg ville sett meg om etter noe annet. Ikke det at du trenger å slutte på dagen, men idet du får en annen jobb så kan du si opp (bare husk på evt. oppsigelsestid/jobbe ut måneden i forhold til når du skal begynne i ny jobb). Har selv dårlige erfaringer med å stole på muntlige lovord siden det ofte aldri blir noe av uansett. Før man får et skriftlig konkret tilbud har muntlig ros og lovnader lite å si. Anonymkode: f81a0...db6
AnonymBruker Skrevet 3. september 2019 #9 Skrevet 3. september 2019 Fagforening fagforening fagforening! Anonymkode: 0f113...ecd
AnonymBruker Skrevet 3. september 2019 #10 Skrevet 3. september 2019 19 timer siden, smilo skrev: Hvor står dette? For det kan være relevant for noen jeg kjenner? Det står i arbeidsmiljøloven paragraf 14-9 (5) Anonymkode: e6de7...9ee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå