Gå til innhold

Kjøpe nordlandsbunad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har endelig spart nok penger til å kjøpe bunad!
Moren min kommer nord fra, så jeg skal skaffe meg en nydelig grønn nordlandsbunad.

Men jeg har vært innom noen nettsider og alle bunadene har forskjellig pris. På BunadRosen skal de ha 24.000 for "bunad med håndbrodert skjorte, veske, sjal og forkle", mens på Norsk Flid koster det 32.300 for det samme ekskludert skjorte. På en annen nettside (Norskebunader) kostet det 19.500 for det samme. Så nå er jeg litt forvirret.

Er det noen her som har nordlandsbunaden eller har kjøpt bunad fra en av de nevnte nettsidene? Varierer kvaliteten, er det noen jeg burde styre unna? Eller burde jeg kjøpe av noen helt andre? Hvor har dere kjøpt sølv og lignende som hører til? 
Jeg holder til i Oslo-området forresten. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Norsk Flid er nesten alltid dyrere enn en mer lokal systue. Norge Bunader AS syr sine i Kina og kvaliteten på dem er ikke god så styr unna. 

• Liker 4
Skrevet

Vet veldig mange som er godt fornøyde med "Norske bunader" selv om de ikke sys i Norge.

Skrevet

Jeg vet ikke noe om BunadRosen, men Norske bunader er ikke norske. De sys i Kina etter bilder de finner. Jeg kjenner bare til Aust-Agder, men Norske bunader syr denne i et annet snitt, oppluten er lengre, livet er lavere, stoffkvaliteten er dårligere (tynnere stoff med tydelige ugjevnheter i vevinga) og broderingen på forkleet utføres med en helt annen type sting enn slik det gjøres i Norge. Jeg har ikke sett skjortene på nært hold. 

Norsk flid er dyrt, men det er fordi ansatte får greit betalt for jobben de gjør. Det tar lang tid og stoffet er dyrt når det produseres i Norge. Dersom du får noen private til å sy for deg, kan du få det billigere. Kanskje finnes det en facebook-gruppe for denne bunaden også?

• Liker 4
Skrevet
6 timer siden, EEØm skrev:

Jeg vet ikke noe om BunadRosen, men Norske bunader er ikke norske. De sys i Kina etter bilder de finner. Jeg kjenner bare til Aust-Agder, men Norske bunader syr denne i et annet snitt, oppluten er lengre, livet er lavere, stoffkvaliteten er dårligere (tynnere stoff med tydelige ugjevnheter i vevinga) og broderingen på forkleet utføres med en helt annen type sting enn slik det gjøres i Norge. Jeg har ikke sett skjortene på nært hold. 

Norsk flid er dyrt, men det er fordi ansatte får greit betalt for jobben de gjør. Det tar lang tid og stoffet er dyrt når det produseres i Norge. Dersom du får noen private til å sy for deg, kan du få det billigere. Kanskje finnes det en facebook-gruppe for denne bunaden også?

Jo de er norske!  Brodering o.l. foregår i Kina, men montering og tilpasning skjer her. De har  flere butikker og systuer rundt om i landet.  For øvrig er dette omtrent akkurat sånn Norsk Flid (Husfliden) gjør det, de setter bort brodering til lavkostland de også.

Nettsidene til Norske Bunader: https://www.norskebunader.no/nb

Anonymkode: b3ecf...b33

Skrevet
7 timer siden, EEØm skrev:

Tullprat, dette er Norske Bunader: https://www.norskebunader.no/nb

Anonymkode: b3ecf...b33

Skrevet

Jeg beklager om jeg tar feil eller det eksemplaret jeg så hadde vært spesielt uheldig, men det ble fortalt at den bunaden jeg så kom fra Norske bunader, og det var ikke vanskelig å se at den hadde et annet snitt, var sydd på en annen måte og hadde andre sting i broderingen enn det som syes i Norge. Montering og snitt var såpass annerledes at jeg gikk ut fra at den også ble satt sammen i Kina, men det kan selvfølgelig være folk i Norge som gjør det annerledes enn hva man lærer på kurs i Norge og slik Husfliden gjør det. 

Bildene fra sidene til Norske bunader ligner på bunaden jeg så. Oppluten på begge bunadene som er lagt ut er for høy og livet for lavt. Garnet i borderiene på forkle og stakkekant ser tynnere ut og ligner mindre på ullgarn enn det jeg pleier å se i Norge, og stingene på forkleet tror jeg er annerledes siden retningen på trådene er annerledes (men dette er litt vanskelig å se uten å se baksiden av forkleet). Kvaliteten fra syingen ellers klarer jeg ikke å se ut fra bildene. (Og jeg kan som sagt bare uttale meg om Aust-Agder-bunaden)

Jeg ønsker ikke at bunad skal bli et statussymbol og synes det er supert at folk har festdrakter som ligner på bunader og syes billig, men jeg synes det er synd om kunnskap om tradisjonell håndarbeid går tapt fordi billige bunader sydd i utlandet gjøres på en annen måte enn det som har vært tradisjon i Norge. 

• Liker 3
Skrevet

Tusen takk til alle som har svart på denne tråden.

Jeg ser for meg at jeg vil kjøpe bunad fra norsk flid. Mest på grunn av det mange sier mange andre bunads sider på nettet produserer deler av eller hele bunaden i utlandet. Og jeg har funnet ut at det er viktig for meg at alt er produsert i Norge, så jeg er villig til å betale ekstra for det. Og jeg syntes fargen så litt forskjellig ut, og den med den fineste fargen var igjen norsk flid. Jeg skal uansett dra bort dit så får jeg forhåpentligvis se bunaden med mine egne øyne før jeg bestemmer meg helt :) 

• Liker 1
Skrevet
På 3.9.2019 den 10.17, *Emma* skrev:

Vet veldig mange som er godt fornøyde med "Norske bunader" selv om de ikke sys i Norge.

Ja, og det er folk som ikke vet hvordan bunaden de skal ha egentlig ser ut. 

• Liker 3
Skrevet

Kjøpe brukt er også en mulighet. Bra for miljøet og bra for pengeboka. 

Da får du ofte håndverk utført med kjærlighet av en mor eller en bestemor til barnet sitt. 

Anonymkode: 6359c...e53

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjøpe brukt er også en mulighet. Bra for miljøet og bra for pengeboka. 

Da får du ofte håndverk utført med kjærlighet av en mor eller en bestemor til barnet sitt. 

Anonymkode: 6359c...e53

Absolutt et alternativ og man kan bytte for på mange bunader. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...