AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #1 Del Skrevet 2. september 2019 Først vil jeg bare si at jeg er i forholdsvis dårlig form. Er veldig motivert til å begynne å trene og gå mer i fjellet nå for å forbedre meg. Men det jeg merker at det er mange som er med som virker som at de har like dårlig form som meg, men det de klarer er å gi mye mer når de er slitne og har vondt enn det jeg gjør. Det er ikke slik at jeg bare setter meg ned og gir opp, altså. Det er mer det at hele kroppen min bare "stopper opp" og selv om jeg virkelig vil gi mer og gå fortere enn det jeg gjør så går det ikke. Jeg passer på å drikke nok vann og ha noe energirik mat tilgjengelig, men det virker som det ikke har noe betydning. Vet ikke om det finnes noen forklaring på hvorfor det er slik for meg at jeg ikke klarer å fortsette i like stort tempo som andre med lik form som meg? Noen som vet noe om dette? Og hva kan jeg gjøre for å klare å gi mer i slike situasjoner der kroppen "gir opp"? Anonymkode: bc587...29b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #2 Del Skrevet 2. september 2019 Hvorfor skal du på død og liv presse kroppen din, når den tydeligvis sier fra at det blir for mye? Det er slik mennesker blir utbrente. Man skal få energi av trening, og bli normalt sliten. Jeg ville tatt meg en tur til legen og sjekket for mangel på vitaminer/mineraler/matintoleranser ASAP! Ellers sørget for nok og god kvalitetssøvn, sunt og variert kosthold, og gått turer i naturen (ikke på et svett treningssenter), hvor du øker mengden og tempoet etterhvert. Lytt til kroppen din, den sier klart i fra hva den trenger/ikke trenger. Anonymkode: c7503...34a 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #3 Del Skrevet 2. september 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Først vil jeg bare si at jeg er i forholdsvis dårlig form. Er veldig motivert til å begynne å trene og gå mer i fjellet nå for å forbedre meg. Men det jeg merker at det er mange som er med som virker som at de har like dårlig form som meg, men det de klarer er å gi mye mer når de er slitne og har vondt enn det jeg gjør. Det er ikke slik at jeg bare setter meg ned og gir opp, altså. Det er mer det at hele kroppen min bare "stopper opp" og selv om jeg virkelig vil gi mer og gå fortere enn det jeg gjør så går det ikke. Jeg passer på å drikke nok vann og ha noe energirik mat tilgjengelig, men det virker som det ikke har noe betydning. Vet ikke om det finnes noen forklaring på hvorfor det er slik for meg at jeg ikke klarer å fortsette i like stort tempo som andre med lik form som meg? Noen som vet noe om dette? Og hva kan jeg gjøre for å klare å gi mer i slike situasjoner der kroppen "gir opp"? Anonymkode: bc587...29b Det kan være søvnkvalitet, stress, hormoner eller at de du sammenligner deg med er i bedre form. Ta ting i eget tempo. Anonymkode: 9e805...987 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #4 Del Skrevet 2. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal du på død og liv presse kroppen din, når den tydeligvis sier fra at det blir for mye? Det er slik mennesker blir utbrente. Man skal få energi av trening, og bli normalt sliten. Jeg ville tatt meg en tur til legen og sjekket for mangel på vitaminer/mineraler/matintoleranser ASAP! Ellers sørget for nok og god kvalitetssøvn, sunt og variert kosthold, og gått turer i naturen (ikke på et svett treningssenter), hvor du øker mengden og tempoet etterhvert. Lytt til kroppen din, den sier klart i fra hva den trenger/ikke trenger. Anonymkode: c7503...34a En del av det jeg skrev forsvant visst. Jeg er med i røde kors og en del av det er jo å gå i fjellet (som regel i høyt tempo og over lang tid). Ofte også å bære sekk og båre. Jeg ønsker jo selvfølgelig å være en ressurs for laget og slik det er nå føler jeg at jeg ikke kan bli med på oppdrag da jeg bare blir en belastning å ha med de ofte må ta flere pauser enn vanlig da og jeg ikke kan hjelpe til å bære utstyr eller båre. Jeg tenker at når jeg får bedre form så vil dette ikke være noe problem for meg. Jeg tenker at man må jo også presse seg selv en del for å faktisk få bedre form? Er ikke så lenge jeg var hos legen og sjekket det meste og alt var helt i orden. Jeg føler meg i helt fin form til vanlig, problemet kommer bare når jeg presser kroppen utover "normalen". Anonymkode: bc587...29b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #5 Del Skrevet 2. september 2019 Har du kontroll på ernæring på disse turene og treningsøktene? Anonymkode: e5ebc...262 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #6 Del Skrevet 2. september 2019 For min del er det en kneik jeg må over når formen er dårlig, men når det løsner er det helt fantastisk. Du kan ikke trene litt utenom disse fjellturene? Turer og andre måter å trene på der du styrer tempoet selv? Og har en naturlig progresjon? Når du er i bedre form, vil dette neppe være noe problem, men det kan være du kjører på for hardt slik det er nå. Anonymkode: 1ef25...d40 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CoolSistah Skrevet 29. september 2019 #7 Del Skrevet 29. september 2019 Kan det være at de du ser som presser seg videre selv om de er slitne, faktisk er i bedre form enn deg? Man kan f.eks være godt trent selv om man er overvektig, og mange som ikke trener er likevel sterke/utholdende pga en mer eller mindre aktiv hverdag😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #8 Del Skrevet 30. september 2019 På 2.9.2019 den 5.58, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal du på død og liv presse kroppen din, når den tydeligvis sier fra at det blir for mye? Det er slik mennesker blir utbrente. Man skal få energi av trening, og bli normalt sliten. Jeg ville tatt meg en tur til legen og sjekket for mangel på vitaminer/mineraler/matintoleranser ASAP! Ellers sørget for nok og god kvalitetssøvn, sunt og variert kosthold, og gått turer i naturen (ikke på et svett treningssenter), hvor du øker mengden og tempoet etterhvert. Lytt til kroppen din, den sier klart i fra hva den trenger/ikke trenger. Anonymkode: c7503...34a Man blir ikke utbrent av å presse kroppen fysisk, og trener man kun i komfortsonen får man ikke fremgang. Anonymkode: e4283...b6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #9 Del Skrevet 30. september 2019 Er det toppstøt du snakker om. Når du skal nå toppen av feks aconcagua så hjelper det at man er et team som støtter hverandre Anonymkode: da3e1...4cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 30. september 2019 #10 Del Skrevet 30. september 2019 Det kan være at enkelte av de andre i røde kors-teamet ditt er i bedre fysisk form enn deg selv om de kanskje ikke ser sånn ut. En som er litt rund kan være i mye bedre form og utholdende enn en som er slank f.eks. Og når dere går søk i fjellet så antar jeg at dere må holde litt tempo og gå på for å finne vedkommende dere søker etter, det er jo ikke det samme som en familiesøndagstur i fjellheimen. Jeg har aldri vært i Røde kors selv, men venninna mi er så jeg vet det kan være ganske så fysisk krevende. Du bør nok trene deg opp litt, komme i bedre fysisk form. Når du har vært til legesjekk og vet at alt er i orden ift vitaminer, sykdommer, HB og jernlager så er det egentlig grei skuring, da vet du at det ikke er noe fysisk i veien og det er lettere å trene opp fysisk form og utholdenhet. En bra måte å trene opp kondis på er å løpe intervaller. Du trenger ikke løpe langt og lenge, men veksle mellom å småjogge og løpe fort. Hvis du ikke er vant med å løpe så kan du starte med rask gange og hurtig løping. Har du tilgang til tredemølle som har en skjerm som viser en løpebane så kan du f.eks småjogge 200m og løpe superfort 200m. Du kan også ta en hel runde på 400m med rask gange og høy helling, det river skikkelig i lårene og er bra for kondisen. Har du ikke tredemølle så gjør det ute. Bestem deg for ei løype og legg inn spurter mellom to bestemte punkter. Det vil ikke ta lang tid før du vil merke markant bedring i kondisen og du kan øke på med både fart og distanse. Du kan også gjøre noe så enkelt og effektivt som trappeløp; finn ei lang og litt bratt trapp ute. Løp hurtig opp trappen og gå ned. Gjenta mange ganger. Du kan også gjøre det samme i en bratt bakke; løp raskt opp og gå ned. Gjenta til du blir skikkelig sliten. Få gjerne inn litt styrketrening også, særlig bein og kjernemuskulatur er viktig. Ville også tatt regelmessig fjellturer på egenhånd utenom de søkene du går med Røde Kors, rett og slett for å trene på å bli bedre. Da går du i eget tempo og har ingen som stresser deg med at du må gå fortere. Går du med andre så kan det fort skape psykisk press som ikke er gunstig for deg. I forkant av både trening og fjellturer så er det viktig at du har spist og drukket nok. Man blir ikke supersprek på tom mage, er noe i ordtaket «uten mat og drikke duger helten ikke» Også viktig å fylle på underveis når man går i fjellet, gjerne ei næringstett blanding av nøtter, rosiner og mørk sjokolade. Synes det er utrolig bra at du er aktiv i Røde kors Ts, dere gjør en kjempejobb helt på frivillig basis, og det er mange som har berget livet pga hverdagshelter som deg 🌺 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå