Gå til innhold

Svigerfar ringte på dørklokka i dag å spurte om vi hadde kjøpt bursdagsgave..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til barna hans. Han har 5 barn under 20år, og 1 over (min samboer). 3 av de har hatt bursdag nå i august, og de 2 andre har i oktober. Alle har bursdag i samme periode.. Vi har jo ikke kjøpt gave.. 

Vi har ikke blitt invitert til noe feiring. Vi er også Tante og onkel til ca 12 barn. Samboeren min har 3 storesøsken på morssiden, og jeg har 5 søsken. Vi har altså 13 søsken til sammen, 12 Tante og onkel-barn, og vi har 3 barn selv. Våre 3 barn er født i oktober, og november og vi har rundt 35 å handle julegaver til hvert eneste år.. Da er det kun nærmeste familie, som blir mange, siden vi begge er store familier.. Så vi har egentlig aldri kjøpt bursdagsgave til våre søsken med mindre de inviterer til feiring. Vet ikke helt hvordan jeg skal få råd til å handle 5 bursdagsgaver nå. Skal i dåp og arrangerer babyshower denne måneden, og blir Tante igjen i oktober. Hva ville dere svart? Er nødt til å ta opp dette igjen, for samtalen ble avsluttet så merkelig.. 

Jeg sa vi har for mange å gi gaver til om vi må kjøpe til alle, og da svarer han at de ikke trenger å gi til barna våre, som er hans barnebarn. Det er kun han som gir, da de andre "blir med på etikketen" uansett. Sånn er det jo med barn. Han ønsker seg alltid ting som koster minst 500 kr, og er aldri fornøyd med mindre vi gir det han ønsker. Klager på hva vi gir kona hans osv i julegave. Er bare så frustrerende, og samboeren min ble ganske paff selv, da vi har dårlig råd.. 

Anonymkode: 777b7...bcb

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er samboeren din sitt ansvar å gi gaver til hans slektninger, og så er det er ditt ansvar å gi gaver til dine slektninger

• Liker 26
Skrevet
2 minutter siden, CAPS LOCK skrev:

Det er samboeren din sitt ansvar å gi gaver til hans slektninger, og så er det er ditt ansvar å gi gaver til dine slektninger

Vi har felles økonomi, og vi gir ikke til søsken til bursdag, med mindre vi blir invitert.. Hvis vi må gi til de må vi jo gi til resten om vi ikke skal gjøre forskjell... Er mer ute etter noe greit jeg kan si til svigerfar uten at han skal bli sur igjen. De er fra 13 til 20 år... 

Anonymkode: 777b7...bcb

• Liker 6
Skrevet

Jeg gir heller ikke til mine søsken, og jeg har bare to. Eller, gir til yngstemann, for han er ikke 18 enda, men eldstebror får sjelden noe. Forstår godt at dere må prioritere når dere er så mange, og jeg hadde da satt de under 15 år først i rekken. De over 15 bør ha forståelse for at blir for dyrt hvis alle skal få :) 

Anonymkode: b4519...937

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde svart at det skal være en glede å gi gaver, ikke en forpliktelse. Dersom han ikke har forståelse for at det er dyrt kan dere jo be han ta regnestykket som dere sitter med dersom dere skulle brukt 500 kroner i året på gaver til alle 35 stykker som dere kjøper julegaver til, det er 17 500, pluss pris for julegaver, det er en del tusen, mange flere tusen enn det jeg bruker på gaver. Be han skjerpe seg, penger vokser ikke på trær. 

• Liker 16
Skrevet

Jeg skjønner at han er sur for at dere ikke gir noe til ungene. For meg er det en selvfølge å kjøpe en liten ting til mine søsken og nieser/nevøer under 18 år, uten å forvente gave tilbake. Når de blir myndige, kan man eventuelt lage avtaler om ikke å gi hverandre gaver. Men jeg synes ikke han burde legge seg bort i hvor stor gave dere kjøper. 

Anonymkode: bca1e...1cf

• Liker 13
Skrevet

Vi gir ikke til våre søsken til bursdag og gir til barna ved invitasjon til feiring. Svigerfar har uansett ikke noe med om dere gir gaver til hans barn eller ikke, det er jo deres sak! Han høres litt spesiell ut, og merkelig at han foreslår at dere heller skal la være å gi til deres egne barn. Det hadde ikke gått gjennom hos oss iallfall 😜

Anonymkode: 82274...691

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde bare sagt at “hei det har vi ikke. Skal det være et selskap da?”

men hvorfor tok du den samtalen? Det er jo noe din mann burde tatt. 

Anonymkode: 164e2...824

• Liker 10
Skrevet

Utrolig frekt å ringe på døra og spørre om dere har kjøpt gave. Gaver er noe man skal bli glad for å få, ikke kreve og forvente. Ellers enig i at dette er en kamp mannen din burde ta, ikke du. 

Anonymkode: f8757...e56

• Liker 8
Skrevet

Jeg er enig med svigerfar, søsken skal man faktisk gi gaver til når de er under 18 år. Jeg synes dere burde finne noe å gi, det trenger ikke koste så mye.

Anonymkode: 1ce80...a37

• Liker 10
Skrevet

Jeg er enig med svigerfar. Barn under 18 år får gave av søsken. Hvis dere har 13 søsken til sammen så regner jeg med at de fleste er over 18 år, med unntak fra de på svigerfar sin side og da blir det faktisk ikke så mange å kjøpe til. I tillegg, så tenker jeg at dere er voksne mennesker som er en del av familien og det burde være dere som leverer en gave - spiller ingen rolle om det skal være feiring eller ikke. Som sagt, over så skal det være en glede å gi gave og er det ikke en glede å gi noe hyggelig til sine mindre søsken? ;) 

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville ha spurte hvorfor dere skal kjøpe gaver til 5 andre søsken som kjøper ikke til dere (og nei, å skrive navn på en lapp teller ikke).  Så, du skal kjøpe 5 gaver til søsken, men får 1 gave tilbake...fra svigerfar.  Om dette var MIN far som gjort dette til MIN mann ville han ha fått noe skikkelig ord fra meg.  Makan. 

Anonymkode: 07361...e1c

• Liker 5
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er enig med svigerfar, søsken skal man faktisk gi gaver til når de er under 18 år. Jeg synes dere burde finne noe å gi, det trenger ikke koste så mye.

Hva med de da?  De kjøper ikke til søskene sine - svigerfar kjøper 1 gave og skrive alle navnene på det!  

Anonymkode: 07361...e1c

• Liker 4
Skrevet

Helt kurrant å kun gi gave til de bursdagene man blir invitert i, spesielt når man har så mange nieser og nevøer.

Men be samboeren din si i fra om det til hans del av slekta.

Anonymkode: 5d5f8...394

• Liker 4
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

I vår slekt har vi konfirmasjonsalder som den grensen. Etter at man er blitt konfirmert, blir det ikke gave, i alle fall ikke julegave. Men nå har man ulike grenser på det i ulike familier. Jeg er forresten ikke trådstarter.

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns det var spesielt av svigerfar å komme på døra for å spørre om dere har kjøpt gaver.

Samtidig så tenker jeg at det er rart å ikke kjøpe bursdagsgaver til sine småsøsken som er under 18 år. Det hadde jeg prioritert. 

Anonymkode: cfe39...68c

• Liker 7
Skrevet

Hos oss er det enkelt: 

alle gir gave til sine egen  barn ( alle har 1-2 stykker)

ellers får man bursdag gratulasjoner av slekta👍

Anonymkode: 70bdd...b46

Gjest Lama_Drama
Skrevet

«Vi gir kun gave der vi er invitert i selskap.»

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I vår slekt har vi konfirmasjonsalder som den grensen. Etter at man er blitt konfirmert, blir det ikke gave, i alle fall ikke julegave. Men nå har man ulike grenser på det i ulike familier. Jeg er forresten ikke trådstarter.

Slik har vi det og, helt kurant 😀

Anonymkode: 82274...691

Skrevet

Småsøsken skal ha gave så lenge de er under 18. Men det trenger ikke bli så dyrt "serru". Gå på black friday/handelens dag e.l. og kjøp inn ting på 70% som dere tenker at barna kan ha glede av eller nytte av. Drit i om de ønsker seg det, man kan ikle forvente å få alt på ønskelista. 

Kanskje  si til svigers at siden det er annerledes i din familie så var dere ikke klar over at det var en forventning, men at dere vil forsøke å følge opp. Forklar som du gjør nå, at det må bli en liten ting i pr da, pga dårlig råd og manglende buffer. Og så kjøper du noe random greier, ber om å.komme på besøk og har en gaveutlevering. 

Anonymkode: ba9d9...17b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...