AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #1 Skrevet 1. september 2019 Jeg har absolutt ingenting å frykte, men jeg blir rett og slett redd av alle trådene som finnes her inne om feil barnevernet kan finne på å gjøre Hvor vanlig er det å få bekymringsmelding på seg? Jeg er en helt vanlig alenemor, bor rent og ryddig. Barna mine får omsorg, kjærlighet og alle behov dekket. Har ryddig økonomi og et lite, men godt nettverk rundt meg, har jeg noe å frykte? Kan ikke la være å bli redd for barna mine av alt det syke som blir skrevet om bv Anonymkode: 08c28...57a 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #2 Skrevet 1. september 2019 Dette er som helsevesenet. Du hører KUN det stygge og ekstreme. Alt i alt har vi et velfungerende system som er for barnet. Har du alt i orden har du ingenting å frykte Anonymkode: a12d4...54c 21
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #3 Skrevet 1. september 2019 Slapp av, de som skriver sånne ting her overdriver og nedtoner egen rolle for å få sympati. De ser ikke selv hva de faktisk sliter med, og skylder på bagateller når realiteten egentlig er at det er andre ting som er galt som er viktig for barnevernets vurdering som de enten ikke vil eller klarer å innse. Bare slapp helt av. Om noe gjør barnevernet for lite og lar barn gå og tråkke i mange år i hjem med mye vondt. Anonymkode: af467...770 21
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #4 Skrevet 1. september 2019 6 minutter siden, AnonymBruker said: Slapp av, de som skriver sånne ting her overdriver og nedtoner egen rolle for å få sympati. Anonymkode: af467...770 Euro-Mediterranean Human Rights Monitor trolig "overdriver" og "skylder på bagateller" https://imemc.org/article/euro-med-calls-for-immediate-investigation-into-the-death-of-shatha-barghouti/ Anonymkode: 92d8d...bf4 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #5 Skrevet 1. september 2019 Jeg har jobbet i en slags kombinert NAV/Barnevern-jobb i en liten kommune i seks år. På de seks årene har det vært max en sak i året, inkludert de som kun trenger hjelp til å få dekket barnehage, eller som trenger litt mer oppfølging med barn med ekstra behov. Det er så lite at man har ikke en egen stilling engang, nå har man meldt seg inn i en interkommunal barneverntjeneste fordi det gikk ikke å ha en ti-prosent barnevernstilling lenger. Men det må nevnes at det ses på som negativt å ha få saker - det betyr at det er en del skjult der ute som barnevernet burde ha blitt kontaktet om - man er ikke så naive at man tror at i små kommuner er alt helt perfekt. Men man går ikke rundt å mistenker folk heller. På mine år år kom det en eneste bekymringsmelding, og det var en nabo som ringte om en familie som allerede fikk oppfølging. Det varierer nok veldig, men etter å ha sett det fra innsiden, uten å ha jobbet med det direkte selv, ville jeg tatt det helt med ro Anonymkode: bab1d...03d 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #6 Skrevet 1. september 2019 Det er nok mye som utelates i de fleste sakene vi hører om. Jeg kjenner et par som har hatt barnevernet inne i bildet mesteparten av livet til barnet deres, og de har bare positivt å si. Begge har tidligere ruset seg, far er psykisk syk og har hatt noen tilbakefall. Det har aldri vært snakk om omsorgsovertakelse, barnevernet har støttet dem hele veien og gitt dem hjelpetiltak som de har hatt stor nytte av. Far har ved et par anledninger måttet ta urinprøver når han har hatt tilbakefall, men så lenge de har sett at han har klart å slutte igjen så har det vært greit. Hvem som helst har mulighet til å sende bekymringsmelding, så det kan jo skje, men det vil likevel høyst sannsynlig gå helt fint. Barnevernet er ikke ute etter å ta deg. Anonymkode: 512ad...006 4
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #7 Skrevet 1. september 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har jobbet i en slags kombinert NAV/Barnevern-jobb i en liten kommune i seks år. På de seks årene har det vært max en sak i året, inkludert de som kun trenger hjelp til å få dekket barnehage, eller som trenger litt mer oppfølging med barn med ekstra behov. Det er så lite at man har ikke en egen stilling engang, nå har man meldt seg inn i en interkommunal barneverntjeneste fordi det gikk ikke å ha en ti-prosent barnevernstilling lenger. Men det må nevnes at det ses på som negativt å ha få saker - det betyr at det er en del skjult der ute som barnevernet burde ha blitt kontaktet om - man er ikke så naive at man tror at i små kommuner er alt helt perfekt. Men man går ikke rundt å mistenker folk heller. På mine år år kom det en eneste bekymringsmelding, og det var en nabo som ringte om en familie som allerede fikk oppfølging. Det varierer nok veldig, men etter å ha sett det fra innsiden, uten å ha jobbet med det direkte selv, ville jeg tatt det helt med ro Anonymkode: bab1d...03d Betyr dette at bvtj kan finne på å følge opp saker som i utgangspunktet burde ha vært henlagt? Anonymkode: 08c28...57a 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #8 Skrevet 1. september 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er nok mye som utelates i de fleste sakene vi hører om. Jeg kjenner et par som har hatt barnevernet inne i bildet mesteparten av livet til barnet deres, og de har bare positivt å si. Begge har tidligere ruset seg, far er psykisk syk og har hatt noen tilbakefall. Det har aldri vært snakk om omsorgsovertakelse, barnevernet har støttet dem hele veien og gitt dem hjelpetiltak som de har hatt stor nytte av. Far har ved et par anledninger måttet ta urinprøver når han har hatt tilbakefall, men så lenge de har sett at han har klart å slutte igjen så har det vært greit. Hvem som helst har mulighet til å sende bekymringsmelding, så det kan jo skje, men det vil likevel høyst sannsynlig gå helt fint. Barnevernet er ikke ute etter å ta deg. Anonymkode: 512ad...006 Det er betryggende å lese om dette. Jeg synes at det er viktig at vi har et barnevern, så absolutt. Men slik enkelte legger det frem her på forumet så gir det inntrykk av at bv koker opp en historie og kan finne på å ta barn for grunner som ikke engang eksisterer, det er derfor jeg ble redd. Men tusen takk for et så utfyllende innlegg, og det gjelder forsåvidt dere andre som også har svart her, det roer et mammahjerte❤️ ts Anonymkode: 08c28...57a
Sillyline Skrevet 1. september 2019 #9 Skrevet 1. september 2019 Jeg vet ikke... Problemet er ikke barnevernet i grunn, men de som velger å sende bekymringsmeldinger for den minste lille ting istedenfor å snakke med den eller de foreldrene bekymringen gjelder. Slike folk kaster bort ressursene til barnevernet. For siden det er pakkeforløp, vil det si at småsaker kan ødelegge for de familiene som virkelig trenger hjelp. Om folk bruker sunn fornuft, snakker sammen, og hjelper og støtter hverandre istedenfor å gå rett til barnevernet med småting, så hadde barnevernet kunne bruke ressursene sine bedre. Da tror jeg de også ville hatt et bedre rykte. 5
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #10 Skrevet 1. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har absolutt ingenting å frykte, men jeg blir rett og slett redd av alle trådene som finnes her inne om feil barnevernet kan finne på å gjøre Hvor vanlig er det å få bekymringsmelding på seg? Jeg er en helt vanlig alenemor, bor rent og ryddig. Barna mine får omsorg, kjærlighet og alle behov dekket. Har ryddig økonomi og et lite, men godt nettverk rundt meg, har jeg noe å frykte? Kan ikke la være å bli redd for barna mine av alt det syke som blir skrevet om bv Anonymkode: 08c28...57a I det angiversamfunnet vi er i ferd med å skape, så tror jeg ikke det er så uvanlig. Anonymkode: 209ee...653 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #11 Skrevet 2. september 2019 Jeg har hatt barn i 8 år å enda ikke fått en bekymringsmelding på meg. Likevel har vi hatt med BV å gjøre pga barnefaren som vi ikke bor med,fikk flere bekymringsmeldinger på seg. Da ville de se hvordan min omsorgsevne var også. Så det ble ett hjemmebesøk å de var fornøyd med det de så der. Saken ble henlagt å hørte ikke noe mer fra BV. Det er nå to år siden. Anonymkode: 6b9dc...554 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #12 Skrevet 2. september 2019 Jeg er lærer, og har vært i mange klasser opp gjennom åra. Jeg får ofte vite om det er barn under barnevernet i de klassene jeg har. De fleste som er under barnevernet, får hjelp og oppfølging. Kun to ganger har jeg vært borti barn hvor en eller begge foreldrene ikke har hatt rett til å være med barnet/ barnet har blitt plassert i fosterhjem. Dette har vært pga rus og alvorlig overgrep. Noen foreldre er redde for barnevernet. De er også redde for BUP, PPT eller til og med lærere om vi lufter bekymringer ang barnet. Noen foreldre nekter å ha noe med disse instansene å gjøre fordi de blir redde. Helt sikkert pga alle disse historiene de har hørt, blandet med skuffelse over at barnet ikke er/ har det som gjennomsnittet. Men med mindre du slår barnet, ruser deg e.l, så skal det mye til for at noen kommer og tar barnet fra deg. Nå høres det som om du og din lille familie har det fint, så dere klarer dere nok helt fint selv. Men om det skulle oppstå noe, så ta i mot den hjelpen dere får tilbudt. Vær imøtekommende og åpen. Anonymkode: 382a1...b90 6
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #13 Skrevet 2. september 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Betyr dette at bvtj kan finne på å følge opp saker som i utgangspunktet burde ha vært henlagt? Anonymkode: 08c28...57a Nei - les det som står i teksten. Det betyr at det finnes saker de ikke blir kontaktet om, altså alvorlige ting de ikke får vite. Det hjelper ikke å følge opp ikke-saker når problemet er alvorlige saker som et skjult. Anonymkode: af467...770 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #14 Skrevet 2. september 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Euro-Mediterranean Human Rights Monitor trolig "overdriver" og "skylder på bagateller" https://imemc.org/article/euro-med-calls-for-immediate-investigation-into-the-death-of-shatha-barghouti/ Anonymkode: 92d8d...bf4 Barnevernhaterne kommer fram. Anonymkode: af467...770 6
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #15 Skrevet 2. september 2019 Joda. Hadde en nabo som sendte falsk bekymringsmelding på meg fordi mannen hennes hadde spurt meg om telefonnummeret mitt siden vi bodde i samme firemannsbolig og sånn i tilfelle det var noe så hadde man telefonnumrene til hverandre. Vi sto utenfor huset mens vi pratet, og damen begynte å smelle dører og ropte noe. Merkelig tenkte jeg, men ok. En stund etter det, fikk jeg melding fra barnevernet om at det var å komme umiddelbart på kontoret deres. Ble fortalt at det ble sendt ut to stk fra de til skolen til barnet mitt, klare til å ta h*n med seg, stilte spørsmål om jeg slo barnet mitt osv. Jeg har aldri slått eller tatt tak i barnet mitt i mitt liv. Barnet fortalte selvfølgelig at selvfølgelig ble ikke slått. Men, en falsk bekymringsmelding kan føre til umiddelbar omsorgsovertakelse om meldingen er stygg og falsk nok. Det ble hjemmebesøk, møter, og bekreftelse på at det er ingenting galt, men jeg ytret min bekymring over misforståelser og frykt for at de tar barnet mitt. De forsikret seg om at noe sånt ikke kommer til å skje og at jeg bare måtte ringe direkte til saksbehandler om jeg kjente på slike følelser så kunne hun bekrefte at ikke noe sånt kommer til å skje. Vel, selv i dag etter at saken er over og alt, klarer jeg ikke helt å slappe av. Utviklet angst etter det der. Det var et stort sjokk å bli meldt falskt. Anonymkode: 5c4a2...b50 3
Sliten&kjørt52 Skrevet 2. september 2019 #16 Skrevet 2. september 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har absolutt ingenting å frykte, men jeg blir rett og slett redd av alle trådene som finnes her inne om feil barnevernet kan finne på å gjøre Selv om unga dine er smått sprø går det bra. Jeg var ikke ¨helt tamm¨ under oppveksten, -ble på fornavn med damene på BV vakta, -sentralarresten Politihuset Oslo. som lite barn. De fatta jo hvem som var problemet, -seff ikke mamma, eller pappa... Slapp av. . ... a.
LeneXCII Skrevet 2. september 2019 #17 Skrevet 2. september 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har absolutt ingenting å frykte, men jeg blir rett og slett redd av alle trådene som finnes her inne om feil barnevernet kan finne på å gjøre Hvor vanlig er det å få bekymringsmelding på seg? Du må ikke tro alt du leser her Mange av disse er skrevet enten for å provosere eller for å hente støtte og sympati.. 8
lillevill Skrevet 2. september 2019 #18 Skrevet 2. september 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, selv i dag etter at saken er over og alt, klarer jeg ikke helt å slappe av. Utviklet angst etter det der. Det var et stort sjokk å bli meldt falskt. For en kjærring det burde vært straffbart å drive på sånn. Det er jo emosjonell terror. 4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #19 Skrevet 2. september 2019 På 2.9.2019 den 0.17, AnonymBruker skrev: Betyr dette at bvtj kan finne på å følge opp saker som i utgangspunktet burde ha vært henlagt? Anonymkode: 08c28...57a Må si jeg stusser veldig over spørsmålet ditt! For å svare på generell basis kan jeg si at barneverntjenesten undersøker de meldingene som kommer inn så lenge de ikke er "åpenbart grunnløse". Det vil si at det skal svært mye til for at en bekymringsmelding ikke går til undersøkelse så lenge familien ikke har tiltak fra før. Hvis du mener deg dårlig behandlet så klager du til fylkesmannen. Barneverntjenesten skal i utgangspunktet kun undersøke det som er bekymringen, og det som kommer opp av bekymringer underveis i undersøkelsen. Anonymkode: 41614...e2a 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #20 Skrevet 2. september 2019 Ts, du må være klar over at det stort sett er de samme som svarer på barneverntråder her inne. Det er kjipt når det blir sendt en bekymringsmelding som stiller spørsmål ved din omsprgsevne, men det er jo det det er, et spørsmål! Det er veldig mange familier som er i kontakt med barneverntjenesten, de fleste undersøkelser henlegges uten tiltak. Og de holder det hemmelig at de har vært i kontakt med bv, fordi det er "flaut" og "pinlig". Hva ville folk tro, liksom? Det folk burde være, er glade for at bv finnes, glade for at det finnes mennesker som tar en slik tøff jobb (for tårene renner noen ganger!) for å hjelpe samfunnets svakeste og mest maktløse individer. Barna. De fleste foreldre er gode nok foreldre. Det vet også barneverntjenesten. De fleste foreldre har ting de burde vært bedre på. Det betyr ikke at barneverntjenesten griper inn så lenge totalen er god nok. Anonymkode: 41614...e2a 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå