Gå til innhold

Når folk skriver at du må ta deg en tur men man har liksom ikke lyst...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skriver man tilbake da? Når folk liksom halvveis inviterer som en del av en kort meldings-samtale, noen som man ikke ellers har kontakt med og som man kanskje ikke ønsker så mye kontakt med selv om man ikke har noe imot dem...eller man orker bare ikke reise så langt av ulike grunner som man ikke vil gå inn på.

Anonymkode: 0f61e...98b

Videoannonse
Annonse
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Det passer ikke, skriver man da.

Skrevet

Ikke en direkte invitasjon, men bare slengt ut sammen med noe annet egentlig, så det vil høres rart ut å avvise. TS

Skrevet

Skriv at du skal finne en dag/dato det passer og komme tilbake til det. Så gjør du ikke mer med det. 

Anonymkode: bf80e...c50

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke en direkte invitasjon, men bare slengt ut sammen med noe annet egentlig, så det vil høres rart ut å avvise. TS

"Ja, det må vi prøve å få til."

"Ja, får se litt framover når det åpner seg opp litt mer tid."

"Det hadde vært hyggelig. Vi ser nærmere på det."

Noe sånt.

• Liker 9
Skrevet

Da synes jeg faktisk man skal si det rett ut. Ikke som: " Nei, det gidder jeg i hvert fall ikke!" Men som: "Du, det er hyggelig å prate litt om løst og fast, jeg setter pris på at vi kjenner hverandre,  men nå som ...(grunn) kjenner jeg at det passer best for meg at vi ikke avtaler noe møte på en stund.  Jeg er for sliten,  Har for mye å gjøre,  osv. 

Da har du spilt med åpne kort. Det kommer kanskje til å være vondt for den andre eller deg, men da vet man hvor man har hverandre.  Akkurat som man hadde satt pris på å få klarhet i om den andre var interessert,  hvis det var snakk om en romantisk relasjon.  

Anonymkode: ba82f...5e6

• Liker 1
Skrevet

Eller du kan takke tydelig nei uten å oppgi noen grunn tilstrekkelig antall ganger til at den andre slutter å invitere/ta initiativ til å møtes. 

Anonymkode: ba82f...5e6

Skrevet

Er dette en engangshendelse, eller skjer det ofte at samme personen halvveis inviterer? Jeg tenker at om noen ikke inviterer med tydelig angivelse av tid og sted (eller spør deg når det passer), så er det mer en høflighetsfrase enn en invitasjon. 

Anonymkode: e350e...92a

• Liker 4
Skrevet
On 9/1/2019 at 11:21 PM, visp said:

"Ja, det må vi prøve å få til."

"Ja, får se litt framover når det åpner seg opp litt mer tid."

"Det hadde vært hyggelig. Vi ser nærmere på det."

Noe sånt.

Dette! Eventuelt noe sånt som - "Det hadde vært hyggelig. Jeg sier ifra om det passer sånn om jeg er på de trakter" eller bare "Det hadde vært hyggelig."

Når det ikke er snakk om noen helt konkret invitasjon med hensyn til tid og sted, ser jeg ingen grunn til å være veldig åpen, utdypende eller å avvise. Dette er jo sånt som skjer hele tiden - "vi må ta en kaffe en dag", "vi må ta en øl en dag", "kom innom om du er i byen", "kom gjerne innom på besøk en dag", osv. osv. Og så koker det bare bort.

For eksempel hadde jeg blitt såret om noen hadde utdypet at de ikke ville hadde behov for å ha kontakt med meg i det jeg hadde invitert løst til besøk eller nevnt det med kaffen - nettopp fordi ingen gjør det. Men jeg tenker aldri over om folk ikke kommer besøk eller ikke følger opp slike invitasjoner med konkrete forslag...

.

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, Ymra skrev:

Dette! Eventuelt noe sånt som - "Det hadde vært hyggelig. Jeg sier ifra om det passer sånn om jeg er på de trakter" eller bare "Det hadde vært hyggelig."

Når det ikke er snakk om noen helt konkret invitasjon med hensyn til tid og sted, ser jeg ingen grunn til å være veldig åpen, utdypende eller å avvise. Dette er jo sånt som skjer hele tiden - "vi må ta en kaffe en dag", "vi må ta en øl en dag", "kom innom om du er i byen", "kom gjerne innom på besøk en dag", osv. osv. Og så koker det bare bort.

For eksempel hadde jeg blitt såret om noen hadde utdypet at de ikke ville hadde behov for å ha kontakt med meg i det jeg hadde invitert løst til besøk eller nevnt det med kaffen - nettopp fordi ingen gjør det. Men jeg tenker aldri over om folk ikke kommer besøk eller ikke følger opp slike invitasjoner med konkrete forslag...

.

Nå innser jeg hvor utrolig ulike folk er. Jeg misliker sterkt disse meningsløse halv-høflige løgnene 🤪. Hvis man ikke synes det høres hyggelig ut med en kaffe, så tenker jeg det høres rart ut å ha en sånn kanskje-plan hengende i løse lufta.

men, vi er jo alle ulike !:)

Anonymkode: 48acb...209

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, Ymra said:

Ja nettopp, akkurat sånn er det. I teorien hadde det jo vært hyggelig, men jeg vet at jeg ikke kommer til å besøke henne på lang tid, og kan ikke forklare grunnene når hun bare sier det sånn løst. Og vi har aldri hatt noe nært forhold, så det er ikke slik at hun vil forvente at jeg kommer heller. Jeg endte med å skrive at jeg skulle gjort det, det er jo ikke så langt.. TS

Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Nå innser jeg hvor utrolig ulike folk er. Jeg misliker sterkt disse meningsløse halv-høflige løgnene 🤪. Hvis man ikke synes det høres hyggelig ut med en kaffe, så tenker jeg det høres rart ut å ha en sånn kanskje-plan hengende i løse lufta.

men, vi er jo alle ulike !:)

Anonymkode: 48acb...209

Men min erfaring er at de aller fleste tilfeller, og så lenge man ikke misliker folk, så kunne en kaffe vært hyggelig i og for seg. Det er jo slik jeg forstår TS i innlegget over også.

Jeg har aldri oppfattet dette som løgner - da de fleste besøk og kaffemøter kunne ha vært hyggelige. Men så skjer livet, det er avstander, travelt og mange konkrete planer, og det er da det koker bort... Det er ikke primært det at det ikke kunne vært hyggelig, men mer at det ikke er noe å stresse og styre uforholdsmessig mye med der og da.

Men plutselig kan jo ting forandre seg - man er i området vedkommende bor likevel og har litt tid, eller det passer sånn på annen måte. Da tenker jeg jo det er dumt å ha lagt ut i det vide og det brede om mengden kontakt man ønsket med vedkommende et halvår tidligere for eksempel....

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...