Gå til innhold

Stramt tungebånd (?) uten problemer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Lurer på om babyen min på 7 mnd har stramt tungebånd, da jeg ser at tunga får en «fure» ytterst på midten, når han stikker ut tunga mens han skravler og pludrer. Litt lignende bildene jeg legger ved. 

Jeg kan ikke se at tungebåndet ser stramt ut under, og han har ingen problemer - f eks har amminga alltid gått strålende, han har vært en fornøyd unge hele livet og han følger sin egen vekstkurve. Han er litt treg til å spise fast føde og ikke så glad i å bruke skje.

Er dette noe jeg bør ta opp på helsestasjonen? Eller vente til det evt. skulle bli noe problem? Vet jo ikke om han har stramt tungebånd, da. 

0D2B3499-D8D5-4996-ACA1-5C878AAC4E27.jpeg

B8ECA688-8114-4BBA-B593-C83D2402C88F.jpeg

Anonymkode: 1a04e...208

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min har stramt tungebånd, men amming går som en lek. Fikk beskjed på sykehuset at så lenge amming går fint er det ingen grunn til å gjøre noe med det :) tunga til sønnen min er skikkelig hjerteformet. 

Skrevet
1 minutt siden, Anjatapinjata skrev:

Min har stramt tungebånd, men amming går som en lek. Fikk beskjed på sykehuset at så lenge amming går fint er det ingen grunn til å gjøre noe med det :) tunga til sønnen min er skikkelig hjerteformet. 

Okei, takk for svar 😊 lest at det kan gi feks språkproblemer seinere, derfor jeg lurte på om det burde bli tatt tak i nå. Enn så lenge er han veldig flink til å «snakke» for alderen da, med en hel haug forskjellige lyder ;)

Skrevet

Legene som kan dette klipper helst ikke hvis det ikke er problemer. Stramt tungebånd klippes ikke for å forebygge. :)

Skrevet
10 minutter siden, Albbas skrev:

Legene som kan dette klipper helst ikke hvis det ikke er problemer. Stramt tungebånd klippes ikke for å forebygge. :)

Jammen da er det greit 😊 Da skal han få leve med den tunga han har, enten den er stram eller ikke, hehe. Så får vi heller ha det i bakhodet om det skulle bli noe trøbbel seinere. Takk for svar!

Skrevet

Eneste er som du sier at det kan påvirke de når de begynner på skolen. 

Anonymkode: 6962b...f6c

Skrevet

Du trenger ikke tenke på det hvis det ikke gir noen problemer. Det ene barnet mitt fikk klippet tungebåndet ytterst i strengen som nyfødt, men jeg ser jo nå som 7-åring at han har stramt tungebånd. Sånn mtp språk var han tidlig ute og snakket veldig tydelig. Det eneste er at han ikke klarer å rulle helt på r-en, sånn skikkelig rullende, slik broren med normalt tungebånd kan. Men han sier helt fin r når han snakker og har ingen problemer med dette. 

Skrevet

Er bildene barnet ditt? Han har hvertfall stramt tungebånd! Typisk hjerteformet der strengen under tungen sitter synlig langt frem. Dette ville de til og med klippet offentlig. 

Ville forhørt meg med fb gruppen Norsk støttegruppe for oss med stramt tunge og leppebånd. 

Er ofte lettere å klippe når de er små. Men likevel et vanskelig valg å ta. 

Anonymkode: 6da1e...165

Skrevet
3 timer siden, Vera Vinge skrev:

Du trenger ikke tenke på det hvis det ikke gir noen problemer. Det ene barnet mitt fikk klippet tungebåndet ytterst i strengen som nyfødt, men jeg ser jo nå som 7-åring at han har stramt tungebånd. Sånn mtp språk var han tidlig ute og snakket veldig tydelig. Det eneste er at han ikke klarer å rulle helt på r-en, sånn skikkelig rullende, slik broren med normalt tungebånd kan. Men han sier helt fin r når han snakker og har ingen problemer med dette. 

Så godt å høre, tusen takk for svar 😊

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er bildene barnet ditt? Han har hvertfall stramt tungebånd! Typisk hjerteformet der strengen under tungen sitter synlig langt frem. Dette ville de til og med klippet offentlig. 

Ville forhørt meg med fb gruppen Norsk støttegruppe for oss med stramt tunge og leppebånd. 

Er ofte lettere å klippe når de er små. Men likevel et vanskelig valg å ta. 

Anonymkode: 6da1e...165

Nei, fra google! Bare noe litt lignende, kanskje ikke så utpreget. Ser det bare innimellom. Takk for svar og takk for tips! 😄

Skrevet

Min har det, omtrent som på bildet. Har ikke hatt noe problemer så langt, strevde litt med amming i starten, som jo mange gjør uavhengig av tungebånd. La merke til at det er litt hjerteformet da han begynte å bable og stikke tunga ut litt og sånn 😊

Tror ikke vi kommer til å klippe det. Han spiser både most mat og myke biter, foretrekker å spisr selv da. Men godtok skje etter hvert. 

9 mnd gammel. 

Anonymkode: 56a72...0f1

Skrevet

Hvis det ser ut til å gi han ubehag etterhvert, så ikke nøl med å ta han til lege i hvert fall. 

Både jeg og min søster har svært stramme tungebånd, vi klarer ikke ta tunga mer en noen millimeter ut av munnen. Å slikke på en is går ikke, det gjør vondt å prøve. Min søster har mye ubehag der når hun tygger, men legen avviste henne og sa at de kutter ikke tungebåndet på voksne... Leppebåndet mitt også var stramt, men det ble klippet på sykehuset da jeg var 6 år. 

Anonymkode: d8356...c83

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...