Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye får din 10-åring i lommepenger, og hva skal det dekke? Kjøper de lørdagsgodteri til seg selv, eller har dere felles godteri?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min får 50 kr i uka. Det skal egentlig dekke lørdagsgodt, i tillegg til småting han evt har lyst på utenom bursdag og jul. Men veldig ofte får han noe godteri av besteforeldre eller andre, eller vi har liggende fra bursdag, halloween osv, så sparer han pengene i stedet.

Anonymkode: 2bceb...08e

Skrevet

Han får penger etter hvilke ting han bidrar med hjemme. Så det kan variere fra 25kr til 200kr. 25kr er minimum da han skal holde det ryddig på rommet sitt. 

Anonymkode: 884d5...2b5

Skrevet

50 i uka 😊

Anonymkode: caf68...e42

Skrevet

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Han får penger etter hvilke ting han bidrar med hjemme. Så det kan variere fra 25kr til 200kr. 25kr er minimum da han skal holde det ryddig på rommet sitt. 

Anonymkode: 884d5...2b5

Hvorfor skal unger få betalt for å bidra hjemme?  Jeg mener det er galt å lære barn at alt de gjør skal lønnes med penger.  Spesielt om de gjør ting i huset som de selv bor i.  Å få betalt for å rydde sitt eget rom??.... 

• Liker 2
Skrevet

40 kr. Oppfører han seg helt grusomt blir det trekk. Gjør han oppgaver kan han opparbeide seg 40 kr til. Det han ikke får betalt for uansett er å rydde rommet sitt og hjelpe til å vaske sine egne klær. Ei heller å gå ut med søppel og rydde av spisebord. Han kan få ekstra hvis han vasker badet, rydder og støvsuger stua og slikt. 

Skrevet

50kr uken. Eller 5kr pr bosspose.

Anonymkode: 4d21e...ab5

Skrevet

Min får ikke ukelønn, men hun tjener 50 kr hver gang hun er barnevakt for lillebror (som hun er et par timer hver mandag ettermiddag/kveld).

Anonymkode: 06938...884

Skrevet

50 kr i uken. Vi kjøper felles lørdagsgodt. Så lommepengene er til å kjøpe noe han har lyst på av ting utenom godteri :)

Anonymkode: 6e0a0...e5f

Skrevet
18 timer siden, Zienna skrev:

Hvorfor skal unger få betalt for å bidra hjemme?  Jeg mener det er galt å lære barn at alt de gjør skal lønnes med penger.  Spesielt om de gjør ting i huset som de selv bor i.  Å få betalt for å rydde sitt eget rom??.... 

Tenker det er en grei måte å lære de at man må jobbe for penger. Dersom de bare får ukelønnen så lærer de vel at penger kommer uten innsats. 

Anonymkode: 34f7d...4f0

• Liker 1
Skrevet

Min får ca 200kr i uken. Dette dekker skolelunsjer i kantina, kino, McDonald’s med venninner etter skolen, badebomber, osv. 

Skrevet
15 timer siden, Summ skrev:

Min får ca 200kr i uken. Dette dekker skolelunsjer i kantina, kino, McDonald’s med venninner etter skolen, badebomber, osv. 

er det en 10-åring?

Skrevet
6 timer siden, ekkoet skrev:

er det en 10-åring?

Ja. Hva mener du?

Skrevet

Hva gjør ungen for å fortjene "lønn" da?

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet (endret)

.

Endret av AthenaRavenLuna
Skrevet
2 timer siden, Summ skrev:

Ja. Hva mener du?

Jeg visste ikke at noen 10-åringer betaler for lunsj på skolen? Går han på en privatskole, eller i utlandet eller noe?

Skrevet
3 minutter siden, Hedda-78 skrev:

Jeg visste ikke at noen 10-åringer betaler for lunsj på skolen? Går han på en privatskole, eller i utlandet eller noe?

Nei er offentlig. Er kantine på skolen 1 dag i uken der de kjøper forskjellig varm mat

Skrevet

Barna mine bruker ikke ukelønnen til noe. Vi har felles godteri på lørdager, og de får jo ikke spise godteri andre dager uansett, så de trenger jo ikke kjøpe noe godteri. Klær og utstyr til fritidsaktiviteter får de jo av oss. Og de ønsker seg ikke noe som helst, jeg har oppfordret dem til å kjøpe noe på lekebutkken eller et Donald eller noe, men de vil ikke. Så da blir det ren sparing uten noe formål. Fint det, men det gjør at de ikke føler at de trenger ukelønn, og derfor "trenger" de ikke å gjøre oppgavene sine heller. De gir blanke i om de får trekk i ukelønna.... 

Anonymkode: 05bcc...83b

Skrevet (endret)
På 1.9.2019 den 22.44, Zienna skrev:

Barna lærer om husarbeid og hvor mye som kreves for å holde et hus ryddig 

Barn får råderett over egne penger, og lærer her om pengeverdi og prioritering av de midlene de har 

De lærer verdien av å jobbe for penger 

Min er bare 5 og får ukepenger for å bidra med faste arbeidsoppgaver, og er allerede godt vant med å måtte prioritere om hun ønsker å kjøpe godteri eller blad på lørdager. Noen av pengene går også i sparebøssen for å spare opp til ting hun ønsker seg. Hvorfor skal dette være negativt? 

Endret av Mrs Robinson
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...