Gå til innhold

Spille spill med fireåring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er det hos dere med regler når dere spiller med familiens yngste. Følger dere alle regler til punkt og prikke, eller lager dere noen litt alternative regler underveis? Tenker type stigespill hvor yngste ramler ned samme stige igjen og igjen, eller i ludo alltid blir slått inn rett før mål, eller lignende spill. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn må lære å tape - også i Ludo og Stigespill.

• Liker 6
Skrevet

Vi følger reglene, men jeg gjør ikke allid mitt beste. Om han har tapt flere ganger på rad i ludo hender det f.eks. at jeg "ikke ser" at jeg kan slå ham inn, og flytter en annen brikke i stedet. I stigespillet er det jo helt tilfeldig så han vinner automatisk omtrent "sin andel" av gangene, og da er det jo greit. De må lære å tape og.

Anonymkode: 3d8e4...767

• Liker 3
Skrevet

Følger reglene. Barnespill er nesten bare flaks uansett, så det jevner seg ut. 

Vi spiller mye spørrespill også. Vi svarer riktig. Men barnet slår oss likevel...

Anonymkode: d22a4...75c

Skrevet

Vi følger reglene, men velger jo spill tilpasset alderen. Jeg tenker at det er lærdom også i å tape og ha uflaks og ikke alltid være den som vinner. I den situasjonen du skisserer ville vi nok tøyset og tullet om hvor uflaks barnet hadde som ramlet ned den samme stigen igjen og igjen, og gjort det til noe gøy rett og slett, for å ha det gøy er jo hele poenget med å spille. :) 

• Liker 1
Skrevet

Ungen tåler heldigvis å tape. Men innimellom lager vi litt alternative regler bare for å ha det hyggelig når vi spiller, hvis det er en dag med fryktelig mye uflaks. 

Skrevet

Vi følger reglene. Viktig å lære dem reglene da de senere skal spille med andre enn oss i familien. Noen gang vinner man og noen gang taper man. Vi fokuserer ikke så mye på hvem som vinner eller taper. Gir heller barnet ros for at det venter på tur, hører etter, greier å flytte riktig antall felt framover OL. 

Villkatten er favorittspillet til våre barn. Jeg har seriøst nesten ikke sjans til å vinne. 

Anonymkode: 1ec33...cb5

Skrevet

Blir så irritert på barnefaren som lager egne regler bare så han ikke skal tape. Han må jo lære seg å tape også!

Anonymkode: d35a6...7a1

Skrevet

Her følger vi reglene ja, greit at de lærer å følge dem når de skal spille med venner også. Men er ikke alltid jeg nileter på villkatten, eller «husker» hvor alt ligger på memory ;) 

Anonymkode: 402e5...168

Skrevet

Justerer bare reglene i form av å forenkle dem dersom det er et nytt spill eller litt for vanskelig for h"*n i utgangspunktet. Men på vanlige spill hvor d handler om terning , flaks og tilfeldigheter (ludo, fisk,stigespill et osv) er regler regler og de må man bare lære seg å tåle. Slik er livet. En sinna episode og sutring får man bare tåle.heller litt syting fra en fireåring nå enn en fjortenåring som fremdeles ikke tåler å tape ti år frem i tid

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...