Gå til innhold

Hvordan skjønne sosiale koder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner tydeligvis ikke sosiale koder godt nok. En i familien ringte meg i stad og lurte på på hva jeg drev med og jeg sa jeg hadde vært på en liten topptur og at jeg slapper av nå. Også småpratet vi videre. Men noen minutter etter jeg la på, så ser jeg en snap som jeg fikk en halvtime før hun ringte ca og lurte på om jeg er hjemme. Og da tok jeg hintet om at hun kanskje ville komme på besøk til meg. 

Det er flere småting som skjer ofte. men hadde hun spurt rett ut om jeg ville hatt besøk, så hadde jeg selvfølgelig sagt ja. Men det ble liksom aldri tema, jeg skjønte det ikke før jeg åpnet snapen. 

Normale mennesker ville sikkert skjønt det med en gang. 

Etter hvor mange sosiale koder jeg ikke skjønner, så lurer jeg på om jeg kanskje har en diagnose. Det er jo ikke normalt. Sånn som i går så sa bestevenninnen min at jeg tar alt bokstavelig. Det er nesten så jeg begynner å lure på om jeg har asperger syndrom. 

Men hvordan kan jeg trene meg opp til å skjønne sosiale koder bedre? 

Anonymkode: ddc00...35e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det kan være Aspergers. Har autisme selv så skjønner deg godt. Få en utredning

Skrevet

Eg skjønner ikkje sånne ting heller. Ikkje litt ein gong. Hadde vore greitt om folk var litt meir direkte. Det dummaste er kanskje sosiale koder mtp andre kvinner, slitsomt. Var på ein fest ein gong der alle hadde med seg Waldorfs Salat...

Anonymkode: 1a9f8...526

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner tydeligvis ikke sosiale koder godt nok. En i familien ringte meg i stad og lurte på på hva jeg drev med og jeg sa jeg hadde vært på en liten topptur og at jeg slapper av nå. Også småpratet vi videre. Men noen minutter etter jeg la på, så ser jeg en snap som jeg fikk en halvtime før hun ringte ca og lurte på om jeg er hjemme. Og da tok jeg hintet om at hun kanskje ville komme på besøk til meg. 

Det er flere småting som skjer ofte. men hadde hun spurt rett ut om jeg ville hatt besøk, så hadde jeg selvfølgelig sagt ja. Men det ble liksom aldri tema, jeg skjønte det ikke før jeg åpnet snapen. 

Normale mennesker ville sikkert skjønt det med en gang. 

Etter hvor mange sosiale koder jeg ikke skjønner, så lurer jeg på om jeg kanskje har en diagnose. Det er jo ikke normalt. Sånn som i går så sa bestevenninnen min at jeg tar alt bokstavelig. Det er nesten så jeg begynner å lure på om jeg har asperger syndrom. 

Men hvordan kan jeg trene meg opp til å skjønne sosiale koder bedre? 

Unnskyld meg, men en har ikke asperger bare fordi en er litt dårlig sosialt! Det er mange som er dårlige sosialt og tar ting bokstavlig osv, men det gjør dem ikke til autister av den grunn! Autisme handler om så utrolig mye mer enn det og for å få diagnosen må du ha mange forskjellige symptomer og av en viss alvorlighetsgrad helt siden du var barn!

Aspergere sliter spesielt i forhold til sosial omgang med andre jevnaldrende noe som gjør at de fleste er veldig isolerte med kanskje 1 eller 2 venner eller ofte ingen i det hele tatt.

De har snevre interesser de blir helt opphengt i.

Stereotypiske og repeterende bevegelser

Vansker med empati og sympati

Har du alt dette ts? Og preger det deg vesentlig i hverdagen? Hvis nei så har du neppe asperger.

Anonymkode: 8939d...434

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Unnskyld meg, men en har ikke asperger bare fordi en er litt dårlig sosialt! Det er mange som er dårlige sosialt og tar ting bokstavlig osv, men det gjør dem ikke til autister av den grunn! Autisme handler om så utrolig mye mer enn det og for å få diagnosen må du ha mange forskjellige symptomer og av en viss alvorlighetsgrad helt siden du var barn!

Aspergere sliter spesielt i forhold til sosial omgang med andre jevnaldrende noe som gjør at de fleste er veldig isolerte med kanskje 1 eller 2 venner eller ofte ingen i det hele tatt.

De har snevre interesser de blir helt opphengt i.

Stereotypiske og repeterende bevegelser

Vansker med empati og sympati

Har du alt dette ts? Og preger det deg vesentlig i hverdagen? Hvis nei så har du neppe asperger.

Anonymkode: 8939d...434

det er mye av symptomene jeg kunne hatt huket av på. Jeg hadde blant annet ikke språk før jeg var 3 år, og ja jeg har interesser som jeg er opphengt i. Jeg skulle kanskje nevnt det. Og mange venner har jeg ikke, jeg blir fort utestengt.

TS

Skrevet

men har det hemmet deg hele livet? blir så "utstøtt" fra de andre? Opplever du ofte at folk blir irrterte på deg? at fok ungår deg? 

Jeg utredes for diagnosen nå. De kunne ikke si det sikkert, men jeg får vel svar snart. 
De så bare at jeg hadde tegn. 
Jeg har hele livet opplevd å bli stengt ute, jeg har hatt problemer med omgang med jevnaldrede. Yngre kunne gå bra, eldre kunne gå bra...men ikke akkurat jevnaldrede og slik er det enda. Jeg føler meg barnsligere enn jevnaldringene. Også ofte barnsligere enn mange som er et par år yngre. 
Selv om jeg er 28 så føler jeg meg tryggest på voksne/40+ åringer.

Anonymkode: ce3e0...fbb

Skrevet

Akkurat det hadde ikke jeg skjønt heller. Jeg liker ikke hint og tåkeprat, jeg er alt for utålmodig til å gidde å tolke og analysere alt. Folk får spørre rett ut. Liker at mennesker er direkte uten å bli frekke da. 

En trenger ikke å ha en diagnose hver gang en ikke er a-4! Hva nå det er... Uansett, så er jeg litt undrende over at absolutt alt skal forklares med en diagnose. Eller kanskje jeg egentlig finner det noe irriterende. Når sånt skal sies. Vær nå den du er uten å gruble over sånt jeg kaller bagateller. Du overanalyserer. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vil si det er hun som ringte som ikke forstår sosiale koder.

Hvis du ikke hadde åpnet og sett snappen. Hvordan i alle dager slulle du skjønne at hun ville komme på besøk.

Du er jo ikke synsk. Når hun ikke klarer å nevne at hun vil komme på besøke, når hun ringer engang.  Ærlig talt, hun høres ut som hun mangler en eller flere sosiale anttenner.  

Du kan slappe av du skjønner mer enn nok. 

Anonymkode: 5aeb1...70f

• Liker 3
Skrevet

Helt enig med deg. Hvis venninnen ville komme på besøk så hadde det vært rimelig om hun rett og slett hadde spurt: "Du, er du opptatt i kveld eller kan det passe at jeg tar en tur på besøk."

Man har ikke nødvendigvis noen diagnose selv om man tar det for gitt at voksne mennesker kan formidle ønsker/spørsmål.

• Liker 1
  • 3 år senere...
Skrevet

Hei, kjenner meg igjen, selv har jeg asberger diagnose og forstår ikke hint og indirekte tale og generelle utsagn .

Vanskelig forhold til gjevnaldrende og bedre til yngre og eldre.

Men i ditt tilfelle kunne man ikke vente at du skulle forstå at hun som ringte ville komme på besøk, det burde hun sakt så det alene gir ikke grunn for noen diagnose.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...