Gå til innhold

Hvordan skal jeg shine opp denne leiligheten? Med bilder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen vurderer å kjøpe vår første leilighet. Det er denne som er aktuell nå (pusset opp i år 2001) og beliggenheten er fantastisk. Problemet er bare at jeg ikke synes den er så pen. Jeg liker verken gulvet, eller fargen på det, fargene på kjøkkenet eller badet noe særlig. Kunne tenke meg mørkere gulv i hele leiligheten, og planlegger å male alle veggene i noe gråblått el. Badet skulle gjerne vært mer moderne. 

Tingen er at vi ikke har så mye penger å rutte med, så jeg vet at vi ikke har råd til å pusse ordentlig opp. Men jeg har en liten drøm om å endre den totalt likevel, og gjerne gjøre alt selv. Hva ville dere gjort her? Alle ideer er velkomne! Bare de ikke koster skjorta ☺️

Messaging1567355942873.thumb.jpg.36ee4ff8d07a7397c6a8a1531398b2ea.jpgMessaging1567355944832.thumb.jpg.7e50eaaded55bf8948d93b933fd7a840.jpgMessaging1567356671418.thumb.jpg.9dc9c4905bf462f2e0b5a5e6ea30980e.jpgMessaging1567356664130.thumb.jpg.06085d3155251e3c25448afbce4438a8.jpg

Mine tanker hittil (på budsjett) er å slipe ned og beise hele gulvet i en mørkere, kaldere farge. Noen erfaringer her? Kan det bli fint? Ellers har jeg tenkt på om badet kan bli freshere hvis jeg byttet ut dosetet? Eller er det overkommelig med helt ny do? Vet ikke om dere ser det, men doen er ganske gammel og godt brukt. Kjøkkenskapene har jeg lest at jeg kan spraymale, men er helt grønn på området og aner ikke om jeg tør eller hvilke farger som ville blitt fine. Jeg er heller ikke så fan av flisene under dem, men de kan jeg kanskje ikke gjøre så mye med? 

Synes det er gøy å ha et prosjekt og er tålmodig og glad i å arbeide. Har litt maleerfaring. Men hva tror dere? En del av meg er redd for om det er mulig å få det ordentlig fint der på budsjett. 

Møblene, gardinene osv på bildet er ikke våre, så prøv å se bort fra dem. Lyset på kjøkkenet er nok også litt rart, rommet er ikke fullt så mørkt. 

Takknemlig for alle svar! 

Anonymkode: f58fa...44f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøkkenet kan als/lakkeres om. Er nok lettere å få pent resultat med tynne malingatrøk (og mange av de) enn med spraylakk, da man trenger litt øvelse.

Gulvene kan nok slipes litt ned og deretter beises, dog kan det bli varierende resultat. Så ville prøvd i et hjørne først. Gulv kan jo også males. Wc er lett å skifte ut selv, bare å srku av vann, skru ut slange og sette inn nytt. Alt der virker lett å fikse på.

Anonymkode: dba2b...16d

• Liker 2
Skrevet

Let etter baderomsinnredning på Finn, man kan fort gjøre et kupp der. Ellers er å lakke så gamle kjøkkenskap ikke noe jeg ville brukt penger på. Kjøkkenskap fra Ikea er ganske billig, ville heller vurdert det og slikt og lakket gulv i lys kald farge, mørke gulv krever masse masse naturlig dagslys fra mer enn en side. 

Anonymkode: a31c0...cce

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Let etter baderomsinnredning på Finn, man kan fort gjøre et kupp der. Ellers er å lakke så gamle kjøkkenskap ikke noe jeg ville brukt penger på. Kjøkkenskap fra Ikea er ganske billig, ville heller vurdert det og slikt og lakket gulv i lys kald farge, mørke gulv krever masse masse naturlig dagslys fra mer enn en side. 

Ok, så jeg burde ikke beise gulvet kanskje? Ville dere heller malt det? I hvilken farge? Takk for tips om skap fra IKEA. Skal undersøke litt. 

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjøkkenet kan als/lakkeres om. Er nok lettere å få pent resultat med tynne malingatrøk (og mange av de) enn med spraylakk, da man trenger litt øvelse.

Gulvene kan nok slipes litt ned og deretter beises, dog kan det bli varierende resultat. Så ville prøvd i et hjørne først. Gulv kan jo også males. Wc er lett å skifte ut selv, bare å srku av vann, skru ut slange og sette inn nytt. Alt der virker lett å fikse på.

Anonymkode: dba2b...16d

Takk for svar! Er det ikke veldig dyrt med ny do? Og hvordan ville du malt gulvet? 😕 Både praktisk og estetisk talt. 

Skrevet

Ok, så jeg burde ikke beise gulvet kanskje? Ville dere heller malt det? I hvilken farge? Takk for tips om skap fra IKEA. Skal undersøke litt. 

Slip og så matt lys lakk, toner som går mot grå. 

Skrevet

Er ikke dette et gulvbelegg? Ville uansett bare bytta det stygge gulvet, koster deg sannsynligvis mindre.

Anonymkode: 8f57d...b8e

• Liker 2
Skrevet

Slip og så matt lys lakk, toner som går mot grå. 

Ja, jeg tenker også at det må kjøles ned. Men kan det bli fint selv om jeg ikke har gjort det før? Og vil det koste mange tusen, tror du? 

Skrevet

Gå inn på elkjøp og kjøp EPOC kjøkkenfronter. Billig (mellom 5000-10.000), og ganske pen! I høyglans, alle farger. Bare velg ;) Nytt kjøkken for en billig penge!

Ville malt veggene i stuen mørke. Kanskje mørk grå. Du får så mye lys inn uansett, så det ville blitt koselig :) 

Samt lagt laminat/parkett i stuen. Da tror jeg du har gjort ganske mye for lite. Badet ser bra ut, ingen nødvendighet å gjøre noe som helst der enda. Å renovere bad er dyrt. 

Anonymkode: 9128b...df0

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke dette et gulvbelegg? Ville uansett bare bytta det stygge gulvet, koster deg sannsynligvis mindre.

Anonymkode: 8f57d...b8e

Det er parkett, hvis det er det du mener? Tror du det er billigere å bytte det ut altså? 

Skrevet

Ville selvfølgelig også fjernet den lampa i taket, og sett på muligheten for å sette opp spotter? Hvis ikke, funnet meg nye taklys.
En lyskrone over spisebordet ville uansett gjort susen :) 

• Liker 1
Skrevet

Du får lagt helt ny billiglaminat på det gulvet der for kanskje 3-4000! Både Ikea, coop obs bygg, rusta og bauhaus har billige laminatgulv som er helt greie. Vi skal gjøre det samme :) Å slipe ned koster fort like mye pga leie av slipemaskin og slipepapir, og ikke minst ekstrem jobb pga støv o.l. 

Angående badet, så kan du jo se på mikrosement om du vil ha bort flisene? Finnes egne kit man kjøper som man legger selv. 

Anonymkode: 02dae...eec

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ville selvfølgelig også fjernet den lampa i taket, og sett på muligheten for å sette opp spotter? Hvis ikke, funnet meg nye taklys.
En lyskrone over spisebordet ville uansett gjort susen :) 

Ja, jeg synes også lysene trekker leiligheten lenger ned enn nødvendig! Hehe ☺️ 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg tenker også at det må kjøles ned. Men kan det bli fint selv om jeg ikke har gjort det før? Og vil det koste mange tusen, tror du? 

Jeg og samboer har prøvd å slipe selv en gang og det ble IKKE fint, så med mindre dere er veldig drevne på det, ville jeg leid inn profesjonelle. Det er som regel billigere enn nytt gulv, men koster jo litt. 

• Liker 2
Skrevet

Hva er gulvet laget av? Om det er sånt klikk gulv kan det ikke slipes, da må gulver byttes ut. 

Ja I bakhodet at fargede vegger og mørkt gulv gjør at takhøyden føles lavere. Det blir også mørkt, så du er da avhengig av store vinduer. Jeg gar 20 cm høyere under taket enn standarden, og stuen min ble så mye større når jeg fikk lysere gulv. Jeg hatet fargen på de først når veggene var hvite. Men det ser fantastisk ut etter at jeg malte stuen blå. 

Kjøkkeninnredningen din vil også se fantastisk ut med blå vegger, både lyse og mørke. 

Jeg ville ikke spray lakkert, det blir fort stygt om man ikke kan det og har mye trening. 

e3559be0abf0a02a9bf2a54e691204c3.thumb.jpg.b4dc9dff91949dfe13ec063c3fa78c85.jpgEclectic-Blue-Living-Room-Erin-Williamson-586e718f5f9b584db36a6115.jpg.7824010124a821a33c877adcebd79ecc.jpgDark-Blue-Wall-Living-Room-Design-Ideas.thumb.jpg.4547ab07a998882845cf3a2c14d4da4a.jpg

Anonymkode: bbefa...987

• Liker 9
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gå inn på elkjøp og kjøp EPOC kjøkkenfronter. Billig (mellom 5000-10.000), og ganske pen! I høyglans, alle farger. Bare velg ;) Nytt kjøkken for en billig penge!

Ville malt veggene i stuen mørke. Kanskje mørk grå. Du får så mye lys inn uansett, så det ville blitt koselig :) 

Samt lagt laminat/parkett i stuen. Da tror jeg du har gjort ganske mye for lite. Badet ser bra ut, ingen nødvendighet å gjøre noe som helst der enda. Å renovere bad er dyrt. 

Jeg mente EPOQ. 👆 Ta mål av frontene, og bestill direkte. Jeg gjorde det på mitt kjøkken. 7000kr, med hengsler. Totalt nytt kjøkken.

https://www.elkjop.no/catalog/kjokken-vaskerom-og-garderobe/kjokken/no-kjokkenserier/vaskerom-og-kjokkenserier

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mente EPOQ. 👆 Ta mål av frontene, og bestill direkte. Jeg gjorde det på mitt kjøkken. 7000kr, med hengsler. Totalt nytt kjøkken.

https://www.elkjop.no/catalog/kjokken-vaskerom-og-garderobe/kjokken/no-kjokkenserier/vaskerom-og-kjokkenserier

Talk skal du ha! 7000 for hele kjøkkenet? ☺️ 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er gulvet laget av? Om det er sånt klikk gulv kan det ikke slipes, da må gulver byttes ut. 

Dette er bare tull, til og med heltregulv lages med klikkløsning nå :) Det du mener er kanskje laminat? For det kan ikke slipes, men både parkett og heltre kan slipes, og begge er gulv som kan ha spor for å klikkes sammen. Parkett er jo det vanlige "klikkgulvet" med topplag av treverk. Laminat er kopien, mer holdbart, men kaldere og hardere. Laminat kan man få utrolig billig. 

Anonymkode: 02dae...eec

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja I bakhodet at fargede vegger og mørkt gulv gjør at takhøyden føles lavere. Det blir også mørkt, så du er da avhengig av store vinduer. Jeg gar 20 cm høyere under taket enn standarden, og stuen min ble så mye større når jeg fikk lysere gulv. Jeg hatet fargen på de først når veggene var hvite. Men det ser fantastisk ut etter at jeg malte stuen blå. 

Kjøkkeninnredningen din vil også se fantastisk ut med blå vegger, både lyse og mørke. 

Jeg ville ikke spray lakkert, det blir fort stygt om man ikke kan det og har mye trening. 

e3559be0abf0a02a9bf2a54e691204c3.thumb.jpg.b4dc9dff91949dfe13ec063c3fa78c85.jpgEclectic-Blue-Living-Room-Erin-Williamson-586e718f5f9b584db36a6115.jpg.7824010124a821a33c877adcebd79ecc.jpgDark-Blue-Wall-Living-Room-Design-Ideas.thumb.jpg.4547ab07a998882845cf3a2c14d4da4a.jpg

Jøss, det var ordentlig stilig. Flink du er! 

Det er vanlig parkett, og nå heller jeg mer mot å bytte det ut. Men lurer på hvor mye det vil koste med ny parkett med tanke på at dette gulvet er i alle rommene, totalt 70 km... 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...