Gå til innhold

AAP og hobbyinntekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har AAP og har nettopp solgt en ting jeg har lagd (lagde den før jeg fikk innvilget AAP). Jeg tjente 5.000kr på salget. Skal jeg rapportere dette til NAV, eller er det ikke nødvendig? Blir det det samme prinsippet og reglene som gjelder for de uten støtte fra NAV; at man kan ha en hobbyintekt opp til 50.000kr på den uten å skatte av dette? 

Anonymkode: 6a1ed...d5b

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har AAP og har nettopp solgt en ting jeg har lagd (lagde den før jeg fikk innvilget AAP). Jeg tjente 5.000kr på salget. Skal jeg rapportere dette til NAV, eller er det ikke nødvendig? Blir det det samme prinsippet og reglene som gjelder for de uten støtte fra NAV; at man kan ha en hobbyintekt opp til 50.000kr på den uten å skatte av dette? 

Dette er regler som aldri har eksistert.

Anonymkode: cebd4...871

• Liker 3
Skrevet

Reglene rundt AAP er så rigid at jeg tror faktisk du ikke kan tjene penger i det hele tatt uten å melde dette inn. Gjør du det, må du føre dette opp på meldekortet. 

Det er andre regler rundt uføretrygd, der er grensen for å tjene utover trygd satt til 30.000 brutto. 

Når det gjelder beskatning, så kan du tjene 6.000kr på hobbyvirksomheter før du må beskatte dette. Så der er du akkurat innenfor. 

Anonymkode: 244e0...3c7

Skrevet

Noe du selger nå men har laget før du startet på AAP skal ikke rapporteres inn til NAV.

Regler for hva som skal føres på meldekortet finner du her.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Reglene rundt AAP er så rigid at jeg tror faktisk du ikke kan tjene penger i det hele tatt uten å melde dette inn. Gjør du det, må du føre dette opp på meldekortet. 

Det er andre regler rundt uføretrygd, der er grensen for å tjene utover trygd satt til 30.000 brutto

Når det gjelder beskatning, så kan du tjene 6.000kr på hobbyvirksomheter før du må beskatte dette. Så der er du akkurat innenfor. 

0,4G, mener du.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er andre regler rundt uføretrygd, der er grensen for å tjene utover trygd satt til 30.000 brutto. 

Dette stemmer heller ikke.

Skrevet

0,4G, mener du.

Ja. Stemmer det. Og G'en er regulert, så det blir vel nærmere 40K.

Skrevet

Dette stemmer heller ikke.

I stedet for å skrive "stemmer ikke" i alle innlegg, kan du ikke utdype det? Hva er grensen for hobbyvirksomhet da? 0?

Skrevet
6 minutter siden, applestories skrev:

Noe du selger nå men har laget før du startet på AAP skal ikke rapporteres inn til NAV.

Regler for hva som skal føres på meldekortet finner du her.

Ok, tusen takk for svar.

Skrevet

I stedet for å skrive "stemmer ikke" i alle innlegg, kan du ikke utdype det? Hva er grensen for hobbyvirksomhet da? 0?

Jeg tror jeg har skrevet "stemmer ikke" i 1 innlegg? Hvor er alle de andre innleggene jeg har skrevet dette?

Uansett er det ingen definitiv grense for hva som regnes som hobbyinntekt og næring. Dette kan du sjekke opp på skatteetaten sine sider.

Skrevet

Jeg tror jeg har skrevet "stemmer ikke" i 1 innlegg? Hvor er alle de andre innleggene jeg har skrevet dette?

Uansett er det ingen definitiv grense for hva som regnes som hobbyinntekt og næring. Dette kan du sjekke opp på skatteetaten sine sider.

Så du kan tjene ubegrenset skattefritt sålenge det blir ansett som en hobbyvirksomhet?

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du kan tjene ubegrenset skattefritt sålenge det blir ansett som en hobbyvirksomhet?

Så lenge utgiftene dine til hobbyen overskrider inntektene, ja.

• Liker 1
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Relatert+informasjon/arbeidsavklaringspenger-aap-og-lønnet-arbeid

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Dagpenger+ved+arbeidsloshet+og+permittering/Meldekort+hvordan+gjor+du+det/Slik+fyller+du+ut+meldekortet+arbeidsavklaringspenger

Anonymkode: 09a8f...dcf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...