Gå til innhold

Hvor skal man tørke klær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

... når man ikke har vaskerom eller tørketrommel? Og ikke noe tørt sted ute å tørke klærne? Hvor i pokker skal man da liksom tørke klær!? 

Anonymkode: 232e7...95e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tørker på badet eller i hagestuen, som har god ventilasjon.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tørker i stua, i andre leiligheter har det vært mer praktisk å sette tørkestativet på badet eller soverommet. Sånn er det for de fleste jeg kjenner som ikke har stort hus, jeg har aldri tenkt over at det er noe problem..? :vetikke: 

• Liker 3
Skrevet

Der det er plass til et stativ og litt ventilasjon. En krok i stua blir det hos meg.

Gjest blåbærpike
Skrevet

Det står i en krok i stua her, det er eneste rommet med plass og ventilasjonsmulighet. 

Gjest theTitanic
Skrevet

Da må man sette tørkestativ i stuen. Som er lett sammenleggbart og kan settes vekk når det ikke er i bruk. Har man ikke noe annet så er det det det blir. Greit å planlegge vask og besøk til forskjellig tid da. 

Skrevet

Jeg foretrekker å lufttørke fordi jeg synes klærne lukter så godt når de er tørre. Pleier å sette på en maskin på kvelden, henger opp før jeg legger meg og bretter sammen neste dag etter jobb. Hos oss står stativet nede i gangen eller i en krok på stua, foruten om sommeren da det vaskes og tørkes ute på dagtid. 

Skrevet

Står på stua, foran panelovn under vindu (fortrinnsvis på gløtt, så lenge temperaturer tillater). Pleier å hive det ut når været er i godlune, sommerstid får jeg gjerne vasket og tørket tre-fire maskiner på en effektiv fineværsdag. 

Anonymkode: 320c7...353

Skrevet
3 timer siden, Daria skrev:

Jeg tørker i stua, i andre leiligheter har det vært mer praktisk å sette tørkestativet på badet eller soverommet. Sånn er det for de fleste jeg kjenner som ikke har stort hus, jeg har aldri tenkt over at det er noe problem..? :vetikke: 

Problemet er at en maskin avgir 1,5 liter vann. Som fører til dårligere inneklima og i verste fall mugg. Klestørk på soverommet er noe av det verste du kan gjøre.

Klær skal tørkes i våtrom med vifte/avfukter, dvs badet eller vaskerommet. Eller utendørs, i trommel eller tørkeskap. 

Anonymkode: 26fd2...c52

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Problemet er at en maskin avgir 1,5 liter vann. Som fører til dårligere inneklima og i verste fall mugg. Klestørk på soverommet er noe av det verste du kan gjøre.

Klær skal tørkes i våtrom med vifte/avfukter, dvs badet eller vaskerommet. Eller utendørs, i trommel eller tørkeskap. 

Ikke i de nye hus og leiligheter. Der er det ofte problemet motsatt, er for tørt. Les f.eks her http://www.bygg.no/article/97101

Bor man i leilighet, tørker man vask i stua. En av ulempene å bo i leilighet.. Tørketrommel er et must.

Anonymkode: e9143...8ad

• Liker 3
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og der dette ikke er mulig, som i min leide 70-talls sokkelleilighet med elendig planløsning, gjør man det beste ut av situasjonen med lufting, fyring og avfukter. 

Anonymkode: 320c7...353

• Liker 1
Skrevet

Jeg tørker på badet eller på altanen. I min gamle leilighet stod tørkestativet i stuen, og så luftet jeg hyppig, gikk fint det. 

Anonymkode: 44e80...408

• Liker 1
Skrevet

Hvor som helst du kan lufte eller ha luftavfukter... 

Anonymkode: 8efa1...aa0

• Liker 1
Skrevet

Tørker i stua eller på soverommet. Er jeg av den typen som lufter året rundt så aldri opplevd mugg eller dårlig inneklima pga det.  

Anonymkode: 2772f...48a

• Liker 2
Skrevet

Ville brukt ett rom der de kan stå under ett åpent vindu..  ingenting er verre enn innestengt lukt i klærne 🙈 

Skrevet

Setter stativet foran komfyren og skrur på ventilatoren på fullt. 

Anonymkode: 10d28...727

Skrevet

Foran peisen om vinteren, kjelleren med avfukter om vinteren ☺️

Anonymkode: bcd06...a84

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Foran peisen om vinteren, kjelleren med avfukter om vinteren ☺️

Mente så klart kjelleren om sommeren 😂

Skrevet

Jeg har tørketrommel som tørker mye av klesvasken, ting jeg ikke vil slenge i den tørker på stativ i stua. Bor alene og vasker ikke oftere enn ca. hver 14. dag, så jeg tviler på om leiligheten tar noe skade av det.

Anonymkode: 61471...fcc

Skrevet

Da må man nødvendigvis tørke dem på stativ inne der det er plass. Vaskemaskin med god sentrifugering er helt klart en fordel for å unngå høy restfuktighet som gjør at det tar "en halv evighet" før klærne tørker og så må man sørge for så god utlufting som mulig.

I en husholdning med flere personer bør man vurdere om det ikke er mulig å få "klemt inn" en tørketrommel oppå vaskemaskinen til sengetøy, håndklær etc. som både tar stor plass og bruker lang tid på å tørke. (Og utleiere bør i størst mulig grad sørge for at dette er mulig bl.a. ved å legge opp strøm og sette av plass. Med tanke på fukt etc. kan det lønne seg i det lange løp og gjør dessuten utleieobjektet mer attraktivt). 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...