Gå til innhold

Irritererer meg over felleskapstankegang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er jeg alene om å ikke like DETTE:

På bar etter at enkelte venner har kjøpt flere flasker, mat og div annet til fellesskapet:

- Vi bare deler regninga på 7 da? 

Det jeg tenker: 

Nei! Jeg har kjøpt drikke for knappe 200 kr, og nå må jeg ut med 350 kr. Ingen krise, så holder kjeft.

På restaurant og min venn:

- Kjøper oliven og reker, så kjøper du kjøtt og salat, så smaker vi av hverandre. 

Det jeg har lyst til å si, men bare tenker:

Nei! Jeg liker det jeg selv plukker ut og vil verken ha oliven eller reker. Ender med at du grafser til deg mitt fordi det er diggest også må jeg tvangsspise reker for å bli mett.

På vei hjem fra byen etter en lang natt og min venn sier da jeg spør om hun skal ha noe:

- Jeg er ikke sulten, men takk som tilbyr å kjøpe en burger til meg. Kjøp til deg du, så smaker jeg bare litt av din

Det jeg tenker:

Nei! Jeg blir knapt mett av en burger og nå skal du spise av den. Kjøp din egen!

En venn dukker opp uventet på restaurant og slår seg ned og min venn sier:

- Vil du ha? Bare spis av det som er:

Det jeg tenker :

Nei! Gi av ditt eget, ikke av mitt. 

På jobb: 

- Ser vi på dette sammen da? Altså at jeg sitter og ser på at en annen jobber

Tenker: Kan vi ikke ta hvert vårt! Så slipper vi overtid

Min venn er med på shopping før semesterstart og vi handler bøker, nips og div:

- Vi bare slår inn alle 200 varene til hvert vårt hjem, så vipser du meg senere.

Det jeg tenker:

Nei! Tar en evighet å finne ut av det senere også mister jeg oversikten, men siden vi sparer tid nå og det er kaos i butikken, holder jeg kjeft:

På ica:

- Vi bare merger alt og fordeler senere:

Nei! Ting jeg trenger blir liggende hos deg en evighet også føler jeg meg gjerrig som stresser med å få igjen 

På byen:

- Legger du ut for taxi, så er det min tur neste gang?

Nei! Kan vi ikke bare dele på to. Evt vips asap. Blir 500 kr og jeg vet aldri når neste gang blir

På tur:

Jeg blir med i butikkene du liker, så blir du med i de jeg liker etterpå.

Det jeg tenker

Nei! Vi har 2 timer til rådighet og vi får mest mulig ut av tiden hvis vi fordeler oss. Jeg takler ikke at du må vente på meg

På vei til høyskolen:

Min venn:

-Vi møtes utenfor 10 på da?

Det jeg tenker:

Nei! Kan vi ikke bare møtes inne, så slipper jeg å ha flere forpliktende tispunkter

- Skal du trene eller ikke i kveld? Skal vi være med på grupperimen kl 18, gi beskjed da.

Det jeg tenker:

Jeg angrer meg for å ha sagt hvor jeg trener.

Sikkert et slikkelig hespetre. Jeg er sosial og ber gjerne på besøk, men liker ikke å blande ting ,penger og tid

Anonymkode: 6d9ab...0d3

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er tildels enig med deg, spesielt de som aldri er sulten og skal ha noe, men som ender med å spise opp andres mat. Og legger man ut for noe felles som ikke blir betalt tilbake med en gang så blir det glemt. Dessuten er det stadig de samme som snylter på andre, det er til å bli sprø av. 

Anonymkode: d9480...24c

• Liker 8
Skrevet

Du må lære og sette grenser for deg selv så slipper du å irritere deg over bagateller. Øv på det magiske ordet nei.

Anonymkode: 98298...c4e

• Liker 22
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er sosial og ber gjerne på besøk, men liker ikke å blande ting ,penger og tid.

Men da må du jo enten a) si fra at du ikke vil, b) opplyse om hva du vil eller rett og slett c) la være å involvere deg med andre mennesker i den grad at dere må involvere ting, penger og tid. 

• Liker 8
Skrevet

Du må begynne å si fra. Betal for din del selv, la de andre ordne for seg. På restaurant sier du bare fra til kelneren at hver skal betale for seg, så ordner hen det. 

Anonymkode: ada18...434

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor er du så konfliktsky og uklar? Hvorfor setter du ikke grenser og sier meningen din?

Anonymkode: e5bd1...758

• Liker 10
Skrevet

Vær tydelig, å dele regning på mat eller andre ting likt er HELT uaktuelt!!!!

Betaler for min egen mat, selv om jeg evt deler den med noen.

Å spise tapas med folk som skal dele regningen på alle etterpå er jo helt sykt...alle spiser ikke lik mengde.

Anonymkode: ef616...b71

• Liker 5
Skrevet

Enig med det meste. Jeg er nok også litt sær. Særlig på restaurant irriterer det vettet av meg. Jeg velger ofte rimelige ting, jeg liker ikke å sløse, og da vil jeg slippe å spleise på andres rødvin om jeg selv drikker vann. 

Anonymkode: 87640...c8a

• Liker 2
Skrevet

Ica? Det er mange år siden.

Anonymkode: 0b821...7aa

• Liker 4
Skrevet

Poenget var ikke å være konfliktsky. Jeg kan å si fra. Det er jo ikke alltid at jeg vil brøle ut for å få viljen min heller. Får i de tilfeller høre at jeg må være fleksibel. Har hatt inntrykk av at den kollektive tankegangen er foretrukket av mange, så prøver å tilpasse meg, men det irriterer meg fordi jeg er en individualist med behov for avstand på mange måter. Verste jeg vet om er det å ta en bil på tur. Da er man dønn avhengig av andre. Ofte jeg drar en liten hvit løgn for å ta egen bil. Jobbturer hvor alle skal prøve å sitte på samme rad er også ting som irriterer meg, fordi jeg gjerne vil sove på reise med plass ved vinduet. Sier jeg det anses jeg som kjip, så biter det i meg og ser på at sjefen kjøper billetter med tilfeldig plassering for at vi skal sitte sammen for å prate. Er ikke alt det er like akseptert å si i fra om.

TS

• Liker 1
Skrevet

Jeg er HELT lik. Nesten skummelt å lese. Effektivisere og gjøre det enkelt. Dele opp der og da. Ah. Det var godt å se at noen andre er like. Vi skulle vel vært venner vi 😄 

Skrevet

Jeg tenker du må gro deg en ryggrad og gå kraftig i deg selv!

Fullstendig uakseptabelt å bli valsa over på den måten!

Anonymkode: 297dd...9c9

• Liker 2
Skrevet

dette er vel litt typisk student livet eller? Kansje jeg ikke er så sosial eller ofte ute med andre. Men å legge føring på hvordan andre skal bruke sine penger er ganske frekt i min mening. Jeg hadde aldri sagt at. Kan du kjøpe og så spiser jeg av din. Feks. Eller kan du legge ut og så betaler jeg deg igjen. 

Dette er veldig frekkt.

jeg var i et lag i sommer og opplevde  dette. Da noen av jentene ville ha sjampis. De bestilte dette og spurte da deler vi det på alle da? Er man ikke med så virker man jo litt kjip. Så da måtte jeg drikke sjampis.

Anonymkode: 71c3f...36f

Skrevet

Jeg er enig med deg, TS, liker best å ordne opp for meg selv, betale for meg selv, gjøre opp alt med en gang. Hater at noen skylder noen noe, om det er penger eller tjenester eller andre ting.

Men jeg fronter dette litt til venner: "dere vet jo hvordan jeg er, liker å ha orden i sakene", så alle de jeg omgås er klare over at jeg har klare grenser. Hvis noen foreslår at vi skal betale en handlekurv sammen og dele på regningen, sier jeg OK, betal du, så vippser jeg med en gang etterpå. Og det gjør jeg, altså, før vi forlater butikken. Hater å skylde andre penger.

Hvis vi er ute og spiser, og kelner spør om vi skal ha en felles regning, er jeg kjapp og svarer at vi vil betale hver for oss.

På jentetur, når venninnen(e) vil bruke en time på en klesbutikk jeg ikke er NOE interessert i, sier jeg at jeg stikker på puben/kafeen rundt hjørnet, de kan komme dit når de er ferdige. Det er vinn-vinn, de får koset seg uten å tenke på at jeg kjeder meg, og jeg får tatt en øl og tittet på folk, det beste jeg vet på jentetur til utlandet.

Jeg orker ikke at småtteri skal ødelegge ellers fine vennskap, så jeg er føre var, og tydelig. Så får folk heller synes at jeg er litt "streng" :)

Anonymkode: 35696...605

• Liker 3
Skrevet

Mange av disse situasjonene kan enkelt løses ved å si fra på en hyggelig måte, eller bruke humor. For eks det med burger, så er det bare si fra at man er veldig sulten og trenger nok hele selv. Eller når det er snakk om oliven og reker så sier man fra at man ikke liker det og at da kommer man til å spise mest av sitt eget

Det er umulig for andre å vite at du ikke syntes slike ting er greit når du aldri sier noe

Anonymkode: 3395a...480

• Liker 3
Skrevet (endret)

Skjønner hva du mener. Enkelte skal vel også være litt slu å spare det de kan da. Har selv en venninne som alltid må slenge seg over sminken min når vi er på tur. Bruker kostene mine og. Sier at vi får være snille med hverandre å dele og hjelpe hverandre. Når vi spiser ute så bestiller jeg alltid billigere da jeg liker det enkle, men også der skal det deles likt. Å dette med å legge ut er helt greit hvis vi ordner opp med en gang. Har hendt at jeg ikke har fått igjen det jeg har lagt ut, så nå sier jeg at hun betaler så vippser jeg med en gang. Jeg liker ikke å skylde andre noe som helst selv. Greit å låne litt her og der, men ikke ta til seg hele tiden. Eller hvis man skal besøke en venn og vi skal en tur ut å handle, så skal vedkommende noen ærender hit og ditt først og da må jeg kjøre de ditt. Sånt kan man gjøre selv og ikke når vi er sammen, de har bil selv og mer enn nok tid ellers til sånt. En venn av meg må ha hjelp til en del da h*n ikke gidder å sette seg inn i det selv, men der sier jeg ifra på en pen måte. Jeg ikke assistenten deres, men en venn som gjerne hjelper til og gir når jeg kan, men det skal ikke misbrukes. Jeg burde vært enda flinkere til å si nei. Driver og tar meg i sammen nå. Vært dum selv, men syns ikke det unnskylder folk som ellers mener de er så flotte selv og benytte seg av det. Men merker at begeret er nådd og jeg har sagt en del allerede, men jeg kan si ifra enda litt mer.

Endret av wintergirl
Skrevet

Så bare si nei? Herregud, dette er 100% din egen skyld.

Anonymkode: 13c31...9f6

Skrevet

Du må slutte å være konfliktsky og si fra hvordan du vil ha det også. 

Anonymkode: 5ddf8...ca7

• Liker 1
Skrevet

Ikke opplevd noen av scenariene du beskriver

si ifra da vel...gud å veike folk er...flaut

Anonymkode: 47966...43c

Skrevet

Så lenge en ikke sier i fra og setter grenser vil folk tru det er greit. Og noen ganger må man gjøre det flere ganger før folk forstår det. 

Akkurat dette med spise ute og bare splitte regning har jeg blitt nøye på etter noen skulle ha meg til å spleise på deres utallige cocktails og vinflasker mens jeg selv hadde drukket en brus... 

Anonymkode: be47d...059

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...