Gå til innhold

Mur/betonghus. Trenger info!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kjøpt tomt på ett mål. Den ligger mellom to gårder meg jorder imellom, og det var en av grunnene til at jeg tenker murhus,da de holder lyder utenfra mer borte enn trehus. Blir jo traktorkjøring mm tidlig om morgener og sent kvelder noen ganger. Huset blir lite og på 1 1\2 etasje. Har ikke behov for noe stort hus, men skal ha arkitekt fordi jeg har tegnet en del selv, men trenger jo proff arkitekt. Første spørsmål er derfor hvor mye jeg må ut med? Vet at murhus er dyrere å bygge, og at arkitekten koster mer jo større huset er selvfølgelig. Jeg tenker mitt blir mellom 80 og 100 kvm. Jeg vil benytte uteplassen bedre.

Så mitt andre spørsmål. Jeg kunne tenkt meg en markering mellom min tomt og jordene på alle sider. Har en vei som går over det minste avstanden på jordet. Ca ti meter. Går det an å lage et litt lavt steingjerde, eller blir det to much? Er en hekk bedre? Jeg skal lage en platting på ene siden. Hvilket materiale bør jeg bruke? Tenker også visuelt. Jeg skal ha glasstak over litt av plattingen. Jeg har tenkt at huset skal være litt mørk grå med svarte brede karmer. Eller bør karmene ha annen farge? 

Til slutt. Går det an å bygge hus så overflaten er i stein, og ikke murblokker? Kanskje bare inngangsparti? 

Jeg blir veldig takknemlig om noen kan komme med svar og forslag her. Har googlet opp en del, men ikke funnet svar på alt. Dessuten er det litt morsommere med svar fra vanlige folk som har erfaringer eller gode ideer.

Anonymkode: 560f3...e64

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor langt er en tråd?

Anonymkode: a9541...325

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor langt er en tråd?

Hæ? 

Anonymkode: 560f3...e64

Skrevet

Hvor langt er et tau mente jeg å skrive. Var på en snurr.

Med andre ord: spørsmålene du stiller har uendelige svar, da det er så mange andre ting å ta hensyn til. 

Skrevet

Vanskelig å si hvor mye du må ut med. Kanskje 3-4mill for huset inkl alt.

Du kan ha steingjerde eller en mur rundt tomta ja, 1 m inn på egen tomt trenger du ikke søke heller. 

Du kan ha fasade av stein ja. Men ikke så vanlig så det blir trolig en forblending utenpå den konstruktive muren. Feks tørrmur i skifer er ekstremt arbeidskrevende og kan kost 15.000 kr pr kvm i tillegg til prisen av resten av veggen.

Anonymkode: eac74...731

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...