Gå til innhold

Skole uten utpreget bruk av teknologiske hjelpemidler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Syntes utviklingen med utpreget bruk av pc/ipad i undervisningen er uheldig, og ønsker vel i utgangspunktet at barnet skal gå på en skole som er noe konservative på bruk av dette. Forskning viser jo at man husker bedre ved å notere for hånd, får bedre håndskrift, leser raskerev ved å lese i bøker etc, og jeg husker jo tydelig fra egen skolegang at skolepc ble brukt til alt annet tull enn skole (tetris, kabal, skrive historie/dagbok på word, tegne i paint etc).

Finnes det noen skole som er slik? Bor i Oslo. Ønsker ikke et spesielt utdanningsprogram, bare et som ikke bruker så mye teknologiske hjelpemidler.

Anonymkode: 193c1...885

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en grunn til at skoler bruker slike hjelpemidler, det er fordi dette er hverdagen vår og disse hjelpemidlene er i daglig bruk både for barn, studenter og voksne (både privat og i arbeid) og fravær av dette i skolen er en seriøs ulempe for elevene. Jeg kan garantere deg at det også blir mye skriving for hånd selv om både PC og ipad finnes og er i bruk på skolen. Velkommen til det 21. århundre sier jeg bare.

Anonymkode: 3d6e6...df8

• Liker 5
Skrevet

Steinerskolen kjører uten digitale hjelpemidler gjennom hele barneskolen. Men da får du jo steinerpedagogikken isteden for den vanlige pedagogikken fra offentlig skole. 

Anonymkode: 9bc00...8ab

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er en grunn til at skoler bruker slike hjelpemidler, det er fordi dette er hverdagen vår og disse hjelpemidlene er i daglig bruk både for barn, studenter og voksne (både privat og i arbeid) og fravær av dette i skolen er en seriøs ulempe for elevene. Jeg kan garantere deg at det også blir mye skriving for hånd selv om både PC og ipad finnes og er i bruk på skolen. Velkommen til det 21. århundre sier jeg bare.

Blir de det? Det jeg ser fra voksenlivet er mange situasjoner med null behov for iPad/mobil,  men folk bruker dem allikevel fordi de er avhengig. 

Noe IKT i skolen er bra, spesielt om man fokuserer på ulike enheter, men å konstant bruke iPad fører bare til at man lærer unger å bli avhengig av skjerm. 

Anonymkode: 848fe...270

• Liker 2
Skrevet

Steinerskolen

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Steinerskolen kjører uten digitale hjelpemidler gjennom hele barneskolen. Men da får du jo steinerpedagogikken isteden for den vanlige pedagogikken fra offentlig skole. 

Anonymkode: 9bc00...8ab

Ja, ulempen er vel steinerpedagogikken. Den er jeg ikke spesielt interessert i. Det er vel heller ikke totalt fravær av digitale hjelpemidler som egentlig er poenget mitt - bare begrenset bruk..

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig er det i daglig bruk, men når hverken tenåringer eller voksne klarer å styre impulskontrollen sin - kan man da forvente av barn gjør det? Nei, tenker jeg. Jeg sier ikke at barnet aldri skal få røre en ipad, laptop eller mobiltelefon, men jeg syntes ikke noe om at det skal bli brukt flere ganger daglig - både hjemme og på skole. Jeg er vokst opp med digitale hjelpemidler selv, og det har ikke vært til særlig fordel for hverken meg eller mine skolekamerater. 

Noen sier "dette er fremtiden", jeg syntes det til dels er en ulempe i barns (og voksnes) læring, og vil begrense bruken noe.

• Liker 3
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir de det? Det jeg ser fra voksenlivet er mange situasjoner med null behov for iPad/mobil,  men folk bruker dem allikevel fordi de er avhengig. 

Noe IKT i skolen er bra, spesielt om man fokuserer på ulike enheter, men å konstant bruke iPad fører bare til at man lærer unger å bli avhengig av skjerm. 

Jeg føler også det. Dette med "skole-pc" begynte da jeg gikk på ungdomsskolen, og videre ble en fast greie på VGS (egen laptop til skolebruk). Det var lite hensiktsmessig, vi satt på alt av spill-sider, spilte kabal, tegnet i paint, så på youtube, noen gjemte høretelefoner i håret og så på serie i forelesningen osv. 

Selv i voksen alder har jeg hatt ekstremt vanskelig for å følge med i undervisning grunnet mobil/pc. Det er jo "mitt problem" - men det er jo også et samfunnsproblem, og noe vi introduserer på barna i alt for stor grad og alt for tidlig. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, ulempen er vel steinerpedagogikken. Den er jeg ikke spesielt interessert i. Det er vel heller ikke totalt fravær av digitale hjelpemidler som egentlig er poenget mitt - bare begrenset bruk..

Hva med steinerskole pedagogikk er det du ikke liker? 

Anonymkode: 446da...6b4

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ingen skoler driver med konstant bruk av ipad eller PC. På vår skole, hvor barna får egen ipad og etterhvert egen PC, er det ikke en gang i bruk hver dag. Den er i bruk der det er naturlig, utover det er et god gammeldags blyant som gjelder. Ja takk, begge deler. 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med steinerskole pedagogikk er det du ikke liker? 

Blant annet at de ikke bruker lærebøker, syntes det er litt for mye fokus på kunst/kreativ utfoldelse. Jeg er positiv til både karakterer og eksamen, noe de ikke opererer med. 

Selvfølgelig mye positivt også, men jeg syntes det blir litt lite strukturert. 

Skrevet

Du har rett. Jeg er ikke noe for teknologibruk og har blitt hengende etter. Ser at bruk av teknologi er mer logisk for andre enn for meg og jeg strever med det. 

Gamlemåten er veldig bra, utvikler fantasien, kreativiteten og ferdighetene, men det er teknologien som er viktig for de unge å få inn mye av for å henge med. 

Anonymkode: 9e02b...f6a

Skrevet

Jeg skjønner deg godt, ts!

Er lærer selv, på en ungdomsskole hvor egen skole-pc er selvskrevet og nesten ALT av lærebøker og kladdebøker nå er på pc. Jeg kan ikke fordra det. Har jobbet i 10 år og merker stor forskjell på elevenes evne til oppmerksomhet før og nå. Og de «detter ut» av nettet hele tiden, og mange, særlig de spillavhengige guttene, prioriterer helt andre ting enn de skal. Jeg vil ha fysiske bøker! 

Anonymkode: c764b...9ba

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Ingen skoler driver med konstant bruk av ipad eller PC. På vår skole, hvor barna får egen ipad og etterhvert egen PC, er det ikke en gang i bruk hver dag. Den er i bruk der det er naturlig, utover det er et god gammeldags blyant som gjelder. Ja takk, begge deler. 

Jo det er skoler som bruker dem hele tiden,  det er en del av en ny trend hvor man skal digitalisere skolen. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blant annet at de ikke bruker lærebøker, syntes det er litt for mye fokus på kunst/kreativ utfoldelse. Jeg er positiv til både karakterer og eksamen, noe de ikke opererer med. 

Selvfølgelig mye positivt også, men jeg syntes det blir litt lite strukturert. 

De bruker jo lærebøker. Men det formidles stort sett pensum fra lærer. I mattematikk ol fag gar de egne bøker. 

Og de har jo prøver på små trinnet på samme måte som offentlig skole. 

Ang karakterer synes jeg slik steinerskolene gjør det er fantastisk. For det er mye bedre med en skriftlig tilbakemelding enn en bokstav eller tall. Tallet forteller jo ingen ting om hva du gjør riktig og galt, ei heller hva du gjør feil. Oppgavene rettes jo på samme måte som i offentlig skole. 

Selv er jeg kjempe glad jeg gikk på steinerskolen hele min oppvekst. Jeg rakk aldri å bli skolelei, noe jeg ser de fleste var når jeg begynte på offentlig Vgs. Man er jo bare barn en gang, og jeg er så glad jeg fikk bruke tiden som barn til å faktisk være barn og ikke presses inn i en form hvor alle skal være like. I steinerskolen er det tilnærmet null mobbing etter min erfaring og alle barn sees på som egne individer noe som gjør utrolig mye for selvfølelse. Det er utrolig viktig. 

Idag har jeg en mastergrad og skal nå ta en bachelor til. Jeg har aldri hatt problemer med å studere på høyere nivå, så at det var ustrukturert på barneskolen har ikke hatt noe å si for senere evne til læring. Tvert om ser jeg så mange som har gått offentlig skole, som rett å slett gir opp skole og går rett i jobb uten utdanning. Tror rett og slett de bygger opp en frustrasjon mot skolesystemet og låser tankegangen sin, og sliter med å bryte ut av det igjen. 

Skrevet

Vil også legge til at det at pensum formidles av lærer gjør at man blir en reser på å skrive notater, og å forstå og følge en forelesning. Man får det jo på en måte inn med morsmelka 🤣

Skrevet

Har barn på Uranienborg skole. Ingen nettbrett, ingen skolepc i på små-og mellomtrinnet i hvert fall. 

Anonymkode: 74daa...a95

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner deg godt, ts!

Er lærer selv, på en ungdomsskole hvor egen skole-pc er selvskrevet og nesten ALT av lærebøker og kladdebøker nå er på pc. Jeg kan ikke fordra det. Har jobbet i 10 år og merker stor forskjell på elevenes evne til oppmerksomhet før og nå. Og de «detter ut» av nettet hele tiden, og mange, særlig de spillavhengige guttene, prioriterer helt andre ting enn de skal. Jeg vil ha fysiske bøker! 

Anonymkode: c764b...9ba

Jepp. Jeg hadde samme erfaring da jeg gikk på skolen. Klarte ikke styre meg da, klarer ikke styre meg nå. Så det samme da jeg gikk på høyere utdanning; svært få som faktisk tok notater i forelesning.

Jeg syntes det er positivt at man skal mestre digitale hjelpemidler, men bruk av dem daglig/flere ganger ukentlig er ikke alfa omega slik jeg ser det.

Skrevet

Har barn på Uranienborg skole. Ingen nettbrett, ingen skolepc i på små-og mellomtrinnet i hvert fall. 

Godt å høre. Vi bor på Ila, og tror det er sagene eller ila skole vi faller under. Uansett er det muligens aktuelt og flytte på seg før barnet skal begynne på skolen (nødvendig av andre årsaker). 

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godt å høre. Vi bor på Ila, og tror det er sagene eller ila skole vi faller under. Uansett er det muligens aktuelt og flytte på seg før barnet skal begynne på skolen (nødvendig av andre årsaker). 

På Ila har de ikke nettbrett så vidt jeg vet. Sagene vet jeg ikke.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...