Gå til innhold

Gallesteinsmerter uten galleblære?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg opererte bort galleblæra for 5 år siden etter mange år med enormt store smerter under gallesteinsanfall. Etter operasjonen har jeg ikke hatt noen smerter og har kunnet spise alt.

Etter 5 år har jeg nå hatt to "anfall" som kjennes ut som gallesteinsanfall, men jeg kan vel ikke ha det når jeg ikke har galleblære? Det gjør sykt vondt øverst, i midten av magen, akkurat der det gjorde vondt under gallesteinsanfallene.

Noen som vet hva det kan være? Er ikke halsbrann....

Anonymkode: 8c81b...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hatt det samme i det siste. Har Google masse, så håper du får svar her så jeg og kan få vite. 

Anonymkode: b1979...c88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ha gallesteiner uten galleblære, dvs når gallesteinene sitter i gallegangene. Det står de fleste steder man googler gallestein.

https://www.aleris.no/sykehus/mage-og-tarmspesialist/gallestein/

https://nhi.no/sykdommer/kirurgi/magetarmsykdommer/gallesteinssykdom/

Anonymkode: ead27...809

Men gallestein dannes i gallleblæra så etter at den er fjernet vil det ikke dannes nye. Tror du misforstår artiklene du henviser til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men gallestein dannes i gallleblæra så etter at den er fjernet vil det ikke dannes nye. Tror du misforstår artiklene du henviser til.

Nei, dette stemmer ikke helt. Gallestein kan dannes både i galleblæren og i gallegangen. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg opererte bort galleblæra for 5 år siden etter mange år med enormt store smerter under gallesteinsanfall. Etter operasjonen har jeg ikke hatt noen smerter og har kunnet spise alt.

Etter 5 år har jeg nå hatt to "anfall" som kjennes ut som gallesteinsanfall, men jeg kan vel ikke ha det når jeg ikke har galleblære? Det gjør sykt vondt øverst, i midten av magen, akkurat der det gjorde vondt under gallesteinsanfallene.

Noen som vet hva det kan være? Er ikke halsbrann....

Ring 116 117 for lokal legevakt eller oppsøk fastlegen din i morra 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Gallestein kan dannes i prinsippet hvor som helst i galletreet, tror du må lese litt mer. 

https://www.healthline.com/health/choledocholithiasis#who-is-at-risk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Serafin skrev:

Nei, dette stemmer ikke helt. Gallestein kan dannes både i galleblæren og i gallegangen. 

"Prinsippet for varig behandling av gallesteinssykdommen er fjernelse av

galleblæren. Da vil det ikke være mulig å danne nye gallesteiner." 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

"Prinsippet for varig behandling av gallesteinssykdommen er fjernelse av

galleblæren. Da vil det ikke være mulig å danne nye gallesteiner." 

Hvor er kilden din fra? Den er direkte feil, og det bør gis beskjed om det. Man kan få steiner både i selve leveren (vanlig i Østen, sjelden i Vesten https://en.wikipedia.org/wiki/Hepatolithiasis), og i gallegangene utenfor leveren, som det allerede er linket til flere kilder om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor er kilden din fra? Den er direkte feil, og det bør gis beskjed om det. Man kan få steiner både i selve leveren (vanlig i Østen, sjelden i Vesten https://en.wikipedia.org/wiki/Hepatolithiasis), og i gallegangene utenfor leveren, som det allerede er linket til flere kilder om. 

Den er fra alerisartikkelen du la ut... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den er fra alerisartikkelen du la ut... 

Og den er tydeligvis feil og misvisende! Beklager det. Litt ironisk siden de sier mye om steiner i gallegangen og. Jaja, så mye kan man stole på Aleris! Heldigvis flere andre kilder som motbeviser det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt stein i gallegangene. Fikk også beskjed om at det var en mulighet, på sykehuset. Hvis de setter seg fast så er det litt mer trøblete å få ut, og ikke bare litt. Mine har ikke satt seg fast heldigvis. Det kommer innimellom, men kun en gang har jeg hatt et skikkelig anfall. Men jeg har skarpe smerter innimellom, kommer gjerne i perioder. Så legen regnet med at det var små steiner som kommer seg ut. 

Anonymkode: 32120...d3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt stein i gallegangene. Fikk også beskjed om at det var en mulighet, på sykehuset. Hvis de setter seg fast så er det litt mer trøblete å få ut, og ikke bare litt. Mine har ikke satt seg fast heldigvis. Det kommer innimellom, men kun en gang har jeg hatt et skikkelig anfall. Men jeg har skarpe smerter innimellom, kommer gjerne i perioder. Så legen regnet med at det var små steiner som kommer seg ut. 

Gallesteiner i gallegangene = Choledocholitiasis på fagspråk

Gallesteiner i galleblære = Cholecystolitiasis

Endret av Serafin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan fint få galleanfall uten galle. Steiner kan samle seg i gallegangene i leveren uten galle også. 

Anonymkode: 77899...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Serafin skrev:

Gallesteiner i gallegangene = Choledocholitiasis på fagspråk

Gallesteiner i galleblære = Cholecystolitiasis

Ok. Også? Det er fortsatt gallestein. Og vondt er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.9.2019 den 21.05, AnonymBruker skrev:

Ok. Også? Det er fortsatt gallestein. Og vondt er det.

Litt folkeopplysning til deg da vettu 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...