Gå til innhold

Kantareller - Selvplukk og oppbevaring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man har kommet hjem med bøtter fulle av kantareller. Hva da? Hva gjør man med soppen? Rensker er vel en selvfølgelighet. Men kan de hives rett i fryseren uten forvelling?

Hva bruker dere kantareller til? 

Anonymkode: 677f2...2af

Skrevet

Jeg rensker, forveller og fryser. 

Anonymkode: 442e1...e1c

• Liker 1
Skrevet

Jeg renser de, noen har jeg stekt opp og fryst ned, så har jeg syltet noe, og noe har jeg lagd soya av. Og noe har jeg selvfølgelig stekt og hatt på brødskiva. 

De som er fryst ned, har fryst ned i poser på 100 g, bruker jeg i gryter, stuinger, sauser o.l. 

Syltet brukes ved siden av kjøtt, eller på leverpostei f.eks.

Soya bruker jeg som jeg ville bruke vanlig kjøpt soya.

Anonymkode: cbf02...606

Skrevet (endret)

Jeg tørker (bruker egen sopptørker) endel slik at jeg har i flere år om neste sesong blir dårlig. På glass holder det seg mange år. Ellers samkoker jeg dem, dvs legger i stekepanne eller stor kjele på middels varme og lar dem koke ned uten å tilsette noe. De klapper da sammen og skiller ut mye fuktighet. Jeg pleier å fryse ned med endel av denne fuktigheten. Holder fint ett år. Enten i bokser eller vakuumpakket. Jeg vakuumpakker og fryser også endel ferske. De har kortest holdbarhet av alle. Pleier å bruke dem innen jul.

Endret av skrue
  • Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, skrue skrev:

Jeg tørker (bruker egen sopptørker) endel slik at jeg har i flere år om neste sesong blir dårlig. På glass holder det seg mange år. Ellers samkoker jeg dem, dvs legger i stekepanne eller stor kjele på middels varme og lar dem koke ned uten å tilsette noe. De klapper da sammen og skiller ut mye fuktighet. Jeg pleier å fryse ned med endel av denne fuktigheten. Holder finer ett år. Enten i bokser eller vakuumpakket. Jeg vakuumpakker og fryser også endel ferske. De har kortest holdbarhet av alle. Pleier å bruke dem innen jul.

Dette kalles å forvelle.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette kalles å forvelle.

Når man forveller tilfører man vann til det som skal behandles (eks bønner, brokkoli etc). Ved samkoking stekes det i tørr panne eller gryte der meningen er at det som behandles skal skille ut egen væske. Om man velger å koke soppen i vann er det såklart å forvelle. https://www.kk.no/helse/dette-bor-du-vite-om-sopplukking/70150059

• Liker 2
Skrevet

Vi koker kantarellene slik som @skrue, bare at vi har bittelitt vann i stekepanna så det ikke skal svi seg før kantarellene slipper vannet. Så fryser vi den ned i smørbokser sammen med soppkrafta. 

Traktkantarell, som vi finner ganske mye mer av, tørker vi også mye av i en sopptørk. Når vi lager saus eller gryte som blir for tynn tar vi så en liten håndfull tørket traktkantarell, smuldrer til pulver og rører inn. Ekte kantarell er derimot en for fin og begrenset ressurs til at vi kan bruke den på denne måten.

Anonymkode: 1d6df...8e0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...