Gå til innhold

Hva slags oppfølgning får du fra NAV som arbeidsledig ?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)

Hvordan opplever du ditt møte med NAV som arbeidssøkende ?  Opplever  du å  få tilstrekkeleg oppfølgning og komme raskt tilbake i jobb  ? .    Og hvilke oppfølgning får du. ?  

Endret av Anonym Bruker
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får nok bare helt generell hjelp. Jobben må du gjøre selv, selv om det er saksbehandlerene i NAV som jobber med dette. Forstå det den som kan. Men jeg har måttet finne ut mine rettigheter helt selv, noe ikke jeg fikk opplyst av fra saksbehandleren min. Merkelig at ikke de er mer oppdaterte, de som jobber i NAV. 

Men når man først vet sine rettigheter, så opplever jeg at NAV virker bra.

Anonymkode: ce8fc...545

• Liker 4
Skrevet

Nå har jeg vært ufør i et par år etter mange år på arbeidsavklaringspenger. AAP var et helvete for å si det mildt. Umulig å få tak i saksbehandler, hun stilte ikke på møter, null hjelp. Kan med hånden på hjertet si at dette gjorde depresjonen MYE verre i 2-3 år. Alt føles jo ganske håpløst når de som skal være der for å hjelpe deg ikke engang involverer seg. 

• Liker 3
Skrevet

Da jeg var arbeidsledig for noen år tilbake, så hadde jeg en fantastisk veileder. Vedkommende sendte meg til coach, som jeg hadde veldig stor nytte av. Er ikke arbeidsledig i dag får å si det sånn.

Anonymkode: 8d64e...30a

Skrevet

NAV sine tiltak er en skandale, jeg var på 6ukers jobbsøker kurs. En katastrofe, et firma som het DInutvikling. Med amatører som ikke vet hva de holder på med, trodde de hadde greie på arbeidslivet liksom.

Tenk at staten bruker penger på slike ting.

Anonymkode: a224b...d6e

• Liker 9
Skrevet

Så lenge du mottar penger fra dem, sender de deg på kurs og annet dritt. Men når du kun står som arbeidsledig og ikke får noe penger fra dem gjør de ikke noe

Anonymkode: 53d03...dfe

• Liker 1
Skrevet

Fikk ikke stort med oppfølging. Ønsket det heller ikke. Veileder foreslo jobbsøkerkurs hvis jeg selv ønsket, men vi ble enige om at jeg ikke trengte det. Var arbeidsledig i ca. 7 mnd. 

Anonymkode: 9d43a...fa5

Skrevet

Kommer helt an på hvilket bistandsbehov du får. Har du utdanning, og jobberfaring må du klare deg selv. Går det lang tid før fu får jobb, så får du mest sannsynlig et annet bistandsbehov med mer veiledning. Helt ærlig burde de fleste klare seg bedre enn den hjelpen man får fra NAV. 

Anonymkode: ac4ee...edb

Skrevet
På 2.9.2019 den 18.23, AnonymBruker skrev:

NAV sine tiltak er en skandale, jeg var på 6ukers jobbsøker kurs. En katastrofe, et firma som het DInutvikling. Med amatører som ikke vet hva de holder på med, trodde de hadde greie på arbeidslivet liksom.

Tenk at staten bruker penger på slike ting.

Er i tiltak i Nav. Nav bruker også Din Utvikling i mitt tilfelle. Har vært i dette tiltaket nesten et år, null utsikter til fast betalt jobb. Men er i praksis i et firma som gladelig beholder min gratis arbeidskraft så lenge som mulig, mens veilederen min hos Din Utvikling sier "Det er så bra, for nå får du en god referanse". På intervjuet var arbeidsgiver klar på at de ikke har midler til å betale meg, og sett i ettertid var det utrolig tåpelig av meg å takke ja til praksisen da. Men veilder pushet meg til å takke ja fordi jeg trenger referanse. På jobben blir jeg stort sett satt til forefallende arbeid og sjelden faglig oppdatert, slik jeg skal etter kontrakten.

Veldig skuffet.

Anonymkode: ad36f...93d

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er i tiltak i Nav. Nav bruker også Din Utvikling i mitt tilfelle. Har vært i dette tiltaket nesten et år, null utsikter til fast betalt jobb. Men er i praksis i et firma som gladelig beholder min gratis arbeidskraft så lenge som mulig, mens veilederen min hos Din Utvikling sier "Det er så bra, for nå får du en god referanse". På intervjuet var arbeidsgiver klar på at de ikke har midler til å betale meg, og sett i ettertid var det utrolig tåpelig av meg å takke ja til praksisen da. Men veilder pushet meg til å takke ja fordi jeg trenger referanse. På jobben blir jeg stort sett satt til forefallende arbeid og sjelden faglig oppdatert, slik jeg skal etter kontrakten.

Veldig skuffet.

Veilder har også vært klar på at hin ikke kjenner bransjen min (profesjonsutdannet). Hin har hatt vansker med å skaffe praksisplass til meg. Jeg trodde en av greiene med å jobbe i arbeidsmarkedsbedrift var å ha gode kontakter i arbeidslivet, uansett bransje.

• Liker 3
Skrevet

Liten oppfølging det første året, kun sendt på jobbklubb, som må være noe av det dummeste som finnes. Jeg søkte på mange stillinger, men fikk ikke napp. Så fikk jeg en jobbspesialist. Han klarte å få meg på intervjuer, men fortsatt ikke noen jobb. Så fikk han meg på innsiden av en bedrift (som er vanskelig å komme inn hos), jeg hadde tre mnd med arbeidspraksis og fikk et vikariat etterpå. Her er jeg i dag. Håper jo på noe fast etterhvert. 

Jeg var redd for å bli utnyttet i arbeidspraksisen, men det ble jeg absolutt ikke. For min del så var arbeidspraksisen det som førte til jobb, jeg fikk vist meg frem og gjorde en god jobb. Jeg vet at de fleste ikke får jobb etter arbeidspraksis, så litt flaks der for min del. 

Anonymkode: 7a497...8f9

• Liker 3
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig skuffet.

Dersom to forskjellige personer søker på samme jobb. En av dem har prakisplass gjennom NAV som sin referanse. Den andre søkeren har tidligere klart å skaffe seg jobber helt selv, og aldri hatt behov for at NAV sørger for praksis.  

Da er det nok en viss risiko for at fremtidige arbeidsgivere velger den personen som har klart å stå på egne bein, uten støtte fra NAV. Det å bare ha praksisplasser gjennom NAV som referanser, det er vel neppe noe "hederstegn" for å si det sånn. 

Anonymkode: 67de9...253

Skrevet

Får penger og ikke noe annen hjelp. Passer meg utmerket foreløpig. Jeg kan dyrke hobbyen min akkurat så mye jeg ønsker.

Anonymkode: 28572...93e

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig skuffet.

Jeg vet, dette er ren svindel og unyttelse av mennesker. Man må se enkeltindividet, mange blir presset til å gå på et tiltakt som bryter deg ned fullstendig mentalt.

Jeg nekter dette, er oppegående. Klarer søke på jobber selv, måtte endre CV som ble laget på kurset, Pga den var en skandale, etter jeg brukte min gamle igjen fikk jeg intervjuer.

Praksisplasser handler stort sett kun om unyttelse av arbeidskraft, svært få får en fast stilling etterpå.

Din Utvikling pumper også staten for mange hundre millioner som kunne blitt brukt på dagpenger i stedet.

• Liker 2
Skrevet

Jeg var arbeidsledig for mange år siden og opplevde aldri noe forsøk på hjelp. Men må sies at jeg forventet aldri noe hjelp fra de heller, ikke som jobbsøker. Jeg er i full jobb i dag.

Min x var i mange år sykemeldt, AAP.. og det var så mye frem og tilbake at jeg ikke har opplevd maken. Veiledere som sluttet, tull med utbetalinger. Kurs han fikk gå på, men var hele tiden tull med utbetaling av penger. Han skulle få x antall penger.. Men så fikk han ikke det allikevel.  Heldigvis har han fått jobb nå. Men hele det Nav systemet opplevdes som stor belastning.

Anonymkode: 7ae64...95d

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nav bruker også Din Utvikling i mitt tilfelle.

Problemet er at de fleste ansatte i NAV vet at dette er bare tull for 90% av de som går der. Men det hjelper lite når man har en NAV-leder som er venn med slike konsulentfirmaer, og dersom det er nedgang i arbeidsledige, så får slike firmaer ubegrunnet ros for flere sysselsatte. Sannheten er så klart at det er mer til tross for slike kurs at arbeidsledige får jobb.

Har jobbet i NAV før, og vet nøyaktig hvordan det fungerer, at ikke riksrevisjonen gransker bruken av konsulentfirmaer er rett og slett en skam.

Anonymkode: 3136c...228

• Liker 4
Skrevet

Jeg ble sendt på tiltak hos Sonans karriere da jeg var arbeidsledig. Det var totalt bortkastet tid. Jeg måtte møte på "jobbkafe" mellom 9 og 15 hver dag og hadde i tillegg noen samtaler med "karriereveileder". Det var også noen felleskurs for oss som var på "jobbkafe". 

"Jobbkafe" hadde nok noe for seg for de med ikke-norsk bakgrunn som behersket norsk dårlig og trang hjelp med søknadsskriving fordi de slet med språket, men meg var det bare et sted jeg måtte være. Jeg kunne like gjerne sittet hjemme og lett etter ledige stillinger og skrevet søknader.

"Veilederne" hadde null peiling på arbeidsmarkedet og jobbsøking (sjekket profilene til flere av dem på LinkedIn og ingen hadde bakgrunn fra HR/rekruttering). Rådene jeg fikk av flere av dem var direkte dårlige og jeg endte med å bruke tips fra nettsiden CV Nerden kombinert med råd fra en venn av meg som jobber i personalavdelingen i et av de store advokatfirmaene.

Sonans tjener garantert rått på dette, de fakturerer nok NAV for store summer for "tjenesten" de tilbyr... 

Anonymkode: 98edc...046

• Liker 2
Skrevet

Ingen oppfølging bortsett fra at jeg kan komme å spørre når de har åpent om absolutt alt mulig. Hun gir meg og inspirasjon til nye måter å tenke på når jeg ser etter jobber. Tror de kan dekke del for at du skal komme i jobb. Har du tilbud på jobb så dekker de tror jeg da kjøring til intervju hvis det er ett stykke unna og hjelp til å dekke flytting hvis en må etablere seg  på nytt sted. Jeg bor i ny kommune og for første gang på 15 år har jeg funnet ei som jeg føler ønsker oppriktig å hjelpe meg mot alle de jeg har møtt på NAV som jeg føler hele tiden har motarbeidet meg istedet👍🏻👍🏻👍🏻

Anonymkode: c937f...812

• Liker 2
Skrevet

Ingen oppfølging det første året, året etterpå var det ikke måte på. Jobbkurs i 6 uker her og jobbkurs i 6 uker der, hvor vi holdt på med akkurat det samme bare to forskjellige firmaer. Ble sendt til en egen veileder av noe jobbgreier som jeg ikke husker hva heter, men noe ala jobbkurs der også, han var klar på å sende meg ut i praksis til en butikk som la ned 6 uker senere, jeg la inn en søknad hvor jeg nå visste at de trengte noen, og var i jobb en uke etterpå. 

Hjelper ikke å sende noen på jobbkurs når 250 søkere kjemper om den lille 10% stillingen som er det eneste ledige i fylket av butikkjobber. Opplevde hele NAV opplevelsen som slitsom, ingen ny informasjon, bortkastet tid etc. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...