AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #1 Skrevet 1. september 2019 Er en alenemor til nydelig jente på 19 mnd. Er under utredning for gikt. Samtidig siste året til å fullføre bachelor på tiltak fra nav . Nå i perioder har jeg så mye smerter og er så ofte trøtt og sliten. Får aldri avlastning og føler jeg henger stadig etter med studiet ... i helgen feks har jeg hatt så store smerter i hendene og ryggen samt lite søvn og masse å gjøre i huset så et pensum jeg må følge opp. Aner ikke hvordan jeg skal klare dette .. mens legen sier det tar lang tid å bli utredet og få rett behandling Anonymkode: c9091...31d 3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #2 Skrevet 1. september 2019 Du må forsøke finne former for avlastning om du er for syk til å klare hverdagen med barnet selv. Det finnes ulike tiltak for dem som er alene med barn og sliter med sykdom. Kontakt helsestasjonen eller barnevernet for å høre om du kan få hjelp med avlastning. Anonymkode: 49a52...cf4
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #3 Skrevet 1. september 2019 Kjære deg, dette greier du. Jeg er nettopp ferdig selv, men fy søren så mange timer og dager jeg har sittet og tenkt slik du gjør nå. Jeg slet med noe annet, men jeg vil tro det er noe likt likevel. Den dagen du er ferdig får du frigitt mye tid, samt at barnet stadig blir mer og mer selvstendig. Anonymkode: df6c9...a06 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #4 Skrevet 1. september 2019 Du må begynne å prioritere studiene foran alt det du må gjøre i huset. Sov når barnet sover og hvil når barnet leker rolig. Anonymkode: 72a88...70a 6
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #5 Skrevet 1. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du må forsøke finne former for avlastning om du er for syk til å klare hverdagen med barnet selv. Det finnes ulike tiltak for dem som er alene med barn og sliter med sykdom. Kontakt helsestasjonen eller barnevernet for å høre om du kan få hjelp med avlastning. Anonymkode: 49a52...cf4 IKKE kontakt barnevernet trådstarter da de kan bruke mot deg at du er alenemor uten nettverk for å opprette en sak. Anonymkode: 72a88...70a 2
Olaug Olsen Skrevet 1. september 2019 #6 Skrevet 1. september 2019 (endret) Jeg tror du skal forsøke å jobbe mens datteren er i barnehagen. Du har rettigheter dersom du er syk, og dette gjelder også for studenter. Du trenger ikke trykke deg selv ned fordi du er "alenemor". Husk at de som har en mann i huset, spiller bare et skuespill. Noen ganger har de mer å slite med enn oss som er alene, bare at de sier det ikke. Mannen kan være en som jobber for mye, han kan være psyk, eller ha andre problemer. Dette er slikt som man ikke snakker om. Men har du gikt og eneansvar hjemme, er det viktig at du snakker opp deg selv og samler på energien din. Tenk på deg selv. Gjør du så godt du kan? Fint, da er det godt nok. Du skal løse alle problemer som handler om egen helse, studier, lesing og annet, mens datteren er i barnehagen. Resten av tiden går til restitusjon. Det kan være hvile, spise middag eller trening. Snakk med legen din, og med pasientorganisasjonen. Hva gjør de andre som er i din situasjon. Hva slags behandling/ egenpleie har de hatt nytte av? I en situasjon som din, kan man noen ganger ta ut sykemelding, for at man skal få overskudd til å starte opp et treningsprogram. Studenter har egne treningsstudioer, så her kan det hende at du kan skaffe deg en god avtale. Når du føler at kroppen fungerer bedre, kan du gjenoppta studiene, samtidig som du fortsetter treningsopplegget som du har laget for deg selv. Dette kommer du til å finne ut av. Husk at alle har sitt, men at det som oftest går bra til slutt, særlig for kjekke jenter. Ikke slutt med studiene. Snakk med en studiekonsulent, og forklar situasjonen. Kanskje du må utsette eksamen på grunn av sykdom. Dette har andre gjort før deg. Lykke til. Endret 1. september 2019 av Olaug Olsen 3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #7 Skrevet 1. september 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: IKKE kontakt barnevernet trådstarter da de kan bruke mot deg at du er alenemor uten nettverk for å opprette en sak. Anonymkode: 72a88...70a Det er bedre å be om hjelp enn å tro man skal klare alt selv og gå på en smell. Det finnes muligheter for avlastning. Anonymkode: 49a52...cf4 5
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #8 Skrevet 1. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det er bedre å be om hjelp enn å tro man skal klare alt selv og gå på en smell. Det finnes muligheter for avlastning. Anonymkode: 49a52...cf4 TS her har vært i kontakt med bv og ba selv om hjelp. Fikk besøk hjemme og de konkluderte med at jeg har mulighet til å klare meg selv. Samt hadde de ingen «besøkshjem på lageret nå» fikk tilbud om familiemøte men ingen kan møte opp egentlig.. Anonymkode: c9091...31d 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #9 Skrevet 1. september 2019 Har bestått alle eksamener og gjennomsnitt b i snitt på studiet men smertene har på kortvarig tid blitt mye verre. Anonymkode: c9091...31d
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #10 Skrevet 1. september 2019 Kjære deg TS. Dette hørtes tøft ut. Hvor i landet bor du? Kan du betale noen for å være barnevakt/husvask i ny og ne for å lette litt på hverdagen? Anonymkode: b8b1d...7ee
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #11 Skrevet 1. september 2019 Du trenger avlastning. Spør helsesøster om hun vet om noen tilbud. Hvis hun ikke kan hjelpe så spør du barnevernet igjen. Evt kan du spørre de om å få vedtak på avlastning og så kan du selv spørre folk du kjenner/vet om til å være avlastningshjem. Vet om folk som har fått BHG-ansatte til å være avlaster til barnet. Anonymkode: 81563...9ae
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #12 Skrevet 1. september 2019 Tenk at det er ikke så nøye at de siste karakterene blir D og E! Bruk TV som barnevakt og tenk at det her året og perioden du er under utredning er unntakstilstand. Purr på fastlegen å si at smertene blir verre så han kan enten hastehenvise deg eller se mer på behandling. Barnet er 19 måneder og får hver måned som går så blir det lettere. Anonymkode: 90e87...43f 3
Helgeline Skrevet 1. september 2019 #13 Skrevet 1. september 2019 Hvor er familien din? Barnefaren? Bv ønsker familiemøte og ingen kan stille? Har ingen råd til deg, vil bare si at dette var svakt av de! Ellers støtter jeg rådet om å sette ungen foran skjermen og å prioritere studiene. Sender styrkeklem! 💕
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #14 Skrevet 1. september 2019 17 minutter siden, Helgeline skrev: Hvor er familien din? Barnefaren? Bv ønsker familiemøte og ingen kan stille? Har ingen råd til deg, vil bare si at dette var svakt av de! Ellers støtter jeg rådet om å sette ungen foran skjermen og å prioritere studiene. Sender styrkeklem! 💕 Det er ikke alle som har familie rundt seg ei en barnefar i bildet. Anonymkode: 63b18...58b
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #15 Skrevet 1. september 2019 Har du kontaktet Home-Start Familiekontakten? Anonymkode: a03a4...7cf 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #16 Skrevet 1. september 2019 Det som er feil med det norske samfunnet. Ingen er medmennesker. Hadde jeg vært naboen din, kunne jeg godt ha stilt opp som avlastning for deg uten at du måtte betale. Har selv vært student og alenemor og det er knalltøft. Anonymkode: 3a69c...09d 3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #17 Skrevet 1. september 2019 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det som er feil med det norske samfunnet. Ingen er medmennesker. Hadde jeg vært naboen din, kunne jeg godt ha stilt opp som avlastning for deg uten at du måtte betale. Har selv vært student og alenemor og det er knalltøft. Anonymkode: 3a69c...09d Jeg er helt enig med deg. Samfunnet vi lever i har blitt iskaldt, folk velger å «bry» seg ved å involvere tredjeparter fremfor å hjelpe til selv, det er utrolig trist. Anonymkode: 72a88...70a
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #18 Skrevet 1. september 2019 Hvor bor du? Har selv ei datter på 1 år, og kan godt passe henne/hjelpe deg litt hvis du bor i nærheten 😊 Anonymkode: faab4...2cb 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #19 Skrevet 1. september 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det som er feil med det norske samfunnet. Ingen er medmennesker. Hadde jeg vært naboen din, kunne jeg godt ha stilt opp som avlastning for deg uten at du måtte betale. Har selv vært student og alenemor og det er knalltøft. Anonymkode: 3a69c...09d Samme her. Var alenemor for min eldste i mange år. Fikk så god hjelp av venner og naboer. Som takk gjorde jeg det jeg kunne tilbake(handling, matlaging, barnepass osv) når jeg hadde anledning. Er så synd at samfunnet utvikler seg til å bli "Klar deg selv" holdning. Anonymkode: 90b20...bc0 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå