Gå til innhold

Smelte sjokolade over vannbad

Blueberry

Anbefalte innlegg

En gang for alle: hvordan gjøres dette egentlig? Kan noen gi meg en detaljforklaring på hvordan det gjøres korrekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Du skal ha sjokoladen i småbiter i en liten glasskål ,sett skålen i klovarm vann og la det smelte. du kan også sett skåla oppi en gryte med vann på komfyren .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er viktig, er at det IKKE kommer vann eller vanndamp oppi skåla med sjokolade! Bruk derfor en skål som er videre oppe enn nede, og som går godt utover kantene på gryta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dalwhinnie

Og ikke ha så mye vann i kjelen at skåla stikker nedi vannet. Da kan det bli for varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man tar sjokoladen i en skål av plast eller glass. Man setter den i mikroen på halv styrke i et halvt minutta av gangen (hvile litt mellom hver gang) til sjokoladen er smelta. Det var den enkle versjonen ;)

Vannbad gidder jeg aldri mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest-nr2
Men ifølge gjest så skal jeg jo nettopp sette skåla oppi vannet...

Om det kommer vann eller damp på utsiden av skålen spiller ikke så stor forskjell synes jeg. Blir uansett ikke mer en 100 grader om det fosskoker (Ikke nødvendig. Det er nok at vannet "ryker" litt). Jeg har en fancy spesiallaget gryte for smelting av smør, sjokolade osv. Faktiskt ganske praktisk da grytedelene er så godt tilpasset til hverandre at det aldri kommer vann i den øverste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man tar sjokoladen i en skål av plast eller glass. Man setter den i mikroen på halv styrke i et halvt minutta av gangen (hvile litt mellom hver gang) til sjokoladen er smelta. Det var den enkle versjonen ;)

Vannbad gidder jeg aldri mer!

Har jeg begynt med nå også :) Genialt enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg begynt med nå også :) Genialt enkelt.

Her også!! :)

Har brukt mikro i laaang tid og jeg visper ikke egg og sukker til jeg kan skrive OLE i den heller og kakene mine vokser!!! ;):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...