Gå til innhold

Ble jeg være bekymret? Utvikling baby 18 måneder.

Anbefalte innlegg

Skrevet

- Min gutt på 18 måneder sier ingen ord, babler litt.

-peker ikke, vinker ikke, klapper ikke. 

- virker som om han forstår det vi sier, feks hente ballen, ta på sko etc.

-  ekstremt kresen på mat, redd for «ukjent» mat, tør ikke smake på maten, prøver ikke putten den i munnen. 

- har drevet med håndbevegelser, vrir på hendene på en bestemt måte helt siden han var svært lite, men føler det den siste tiden har avtatt.

- ikke spesielt leken av seg, veldig opptatt med å fikle med ting, vrir rundt på hjulene på biler og alt som kan snurres. 

Han har gått i barnehage nå i 2 uker og de har ikke nevnt noe spesielt til meg, bortsett fra dette med maten som er et problem. Bør jeg snakke med de? Eller skal jeg tenke at de vil si ifra om de mener noe ikke er som det skal? De har jo mer erfaring med barn og barnsutvikling. Men har en klump i magen.... 

Anonymkode: 09d84...384

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du ikke fått oppfølging ved helsestasjon i forhold til utvikling? 

Anonymkode: 8a7bb...e7f

• Liker 4
Skrevet

TS 

Jo det har vi, siste kontrollen var når han var 15 måneder. Og de har aldri sagt noe om at han ikke følger vanlig utvikling, og aldri kommentert på språket eller utvikling generelt. 

Skrevet

Hvis du er usikker må du be om en ekstra time hos helsestasjonen som kan henvise dere til feks fysioterapeut, bup eller habiliteringstjenesten for utredning. 

Anonymkode: 37db8...584

• Liker 3
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Det første som slår meg med det siste du nevner er barneautisme. Leker han mer andre barn? Er han interessert i de samme lekene som dem? 

Skrevet

TS barneautisme er det som jeg også har i bakhodet.. han leker ikke med andre barn og fått tilbakemelding fra barnehage at barn i den alderen ikke leker noe særlig med hverandre. Jeg er redd jeg leter etter symptomer men samtidig føler jeg at alt passer.

Når han er opptatt med ting reagerer han ikke når jeg snakker til han, men han reagerer andre ganger om han ikke er opptatt. Men synes det er rart at barnehagen ikke har sagt noe, derfor jeg er redd jeg overanalyserer.. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS barneautisme er det som jeg også har i bakhodet.. han leker ikke med andre barn og fått tilbakemelding fra barnehage at barn i den alderen ikke leker noe særlig med hverandre. Jeg er redd jeg leter etter symptomer men samtidig føler jeg at alt passer.

Når han er opptatt med ting reagerer han ikke når jeg snakker til han, men han reagerer andre ganger om han ikke er opptatt. Men synes det er rart at barnehagen ikke har sagt noe, derfor jeg er redd jeg overanalyserer.. 

Del dine bekymringer med helsesøster. 

Anonymkode: bda77...1a4

Skrevet

Her hvor jeg bor har de 18 mnd kontroll på helsestasjonen. Hvis de ikke har det der du bor, anbefaler jeg å ringe å få en time uansett. Det er ikke noe godt å gå å være bekymret, men husk at normalaspektet er stort når det gjelder barn i den alderen! 

Anonymkode: 79d0e...269

• Liker 6
Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er normalt at funksjonsfriske barn ikke «leker» sammen, men de pleier fremdeles å leke på sin måte, de pleier å vise interesse for hverandre og de de utforsker type smålekertøy på en viss måte.

Barn mer barneautisme har ofte et veldig innsnervet interesseområde og liker gjerne å spinne på hjul, leke med kulerammer, føle og ta på teksturer som gulv, tepper etc, blir opptatt av lys og lyder til et punkt at de blir veldig opphengt i det. I tillegg viser de ofte null interesse av å leke ved siden av andre barn slik som så små barn ofte gjør. De trekker seg ofte mer for seg selv.

Kjenner du noe igjen?

Hvordan er forresten motorikken? Utvikler han seg normalt mht gåing?

Endret av WhisperingWind
Skrevet

Det første som sjekkes når et barn mistenkes å ha autisme er hørselen. Er denne sjekkes eller kan det tenkes at barnet hører litt dårlig?

Anonymkode: 8bc69...ee0

• Liker 2
Gjest WhisperingWind
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det første som sjekkes når et barn mistenkes å ha autisme er hørselen. Er denne sjekkes eller kan det tenkes at barnet hører litt dårlig?

Det virker ikke som om barnet hører dårlig når det responderer så lenge det ikke er opptatt med noe. Barn med BA stenger ofte verden ute når de leker med noe de blir veldig opptatt av.

Skrevet

Med tanke på språk synes jeg ikke du trenger å bekymre deg. Det kommer fort nå når han har begynt i bhg 🙂 ta kontakt med helsestasjonen om du er urolig for det andre 🙂

Anonymkode: b9bdb...929

• Liker 1
Skrevet

TS akkuat det med å ta på ulike teksturer er han veldig opptatt av. Han skraper fingrene på en spesiell måte på overflater. Han gikk ved 15 måneder. Veldig glad i å bare gå rundt, noe de har nevnt i barnehagen også. At så lenge han får gå rundt så er han fornøyd. Veldig opptatt av vann, å plaske med hendene i vannet, når han sitter i badebaljen sin blir han helt opphengt og er en sånn situasjon hvor han ikke reagerer når vi snakker til han. Men livredd badebasseng. Han er ikke spesielt opptatt av andre barn men har tenkt at det er normalt i den alderen. Så har jeg også tenkt at barnehagen burde se om det er noe spesielt med han at jeg overreagerer. 

Skrevet
4 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Det virker ikke som om barnet hører dårlig når det responderer så lenge det ikke er opptatt med noe. Barn med BA stenger ofte verden ute når de leker med noe de blir veldig opptatt av.

Har et hørselshemmet barn selv og om barnet leker og ikke forventer å bli snakket til så hører barnet ikke det som blir sagt. Hvis barnet ikke er opptatt er hun mer på vakt og responderer.

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har et hørselshemmet barn selv og om barnet leker og ikke forventer å bli snakket til så hører barnet ikke det som blir sagt. Hvis barnet ikke er opptatt er hun mer på vakt og responderer.

Ok, men hva interessene? Hørselshemmede barn liker de å leke annerledes? Dette med snurring på alt som kan snurres og håndbevegelsene er ganske typisk BA

Skrevet

Barneautisme slo meg. Pga håndbevegelsene du nevner. En klassisk stimming og et av de første tydelige signalene. Du kan jo Google/YouTube stimming+hand movement og se om det ligner på bevegelsen til barnet ditt? 

Resten av det du skriver er jo ikke helt uvanlig for et 18 mnd gammelt barn.

Anonymkode: 917a1...5d8

Gjest WhisperingWind
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS akkuat det med å ta på ulike teksturer er han veldig opptatt av. Han skraper fingrene på en spesiell måte på overflater. Han gikk ved 15 måneder. Veldig glad i å bare gå rundt, noe de har nevnt i barnehagen også. At så lenge han får gå rundt så er han fornøyd. Veldig opptatt av vann, å plaske med hendene i vannet, når han sitter i badebaljen sin blir han helt opphengt og er en sånn situasjon hvor han ikke reagerer når vi snakker til han. Men livredd badebasseng. Han er ikke spesielt opptatt av andre barn men har tenkt at det er normalt i den alderen. Så har jeg også tenkt at barnehagen burde se om det er noe spesielt med han at jeg overreagerer. 

Det med håndbevegelsen, snurre på alt som kan snurres og ta på teksturer får det til å blinke litt her.

Det er ikke sikkert, men jeg ville gått for magefølelsen her. At bhg ikke plukker det opp er ikke uvanlig da mange ikke har erfaring med BA og ikke vet hva tidlige tegn de skal se etter.

Jeg ville tatt et møte med bhg og bedt dem skrive til ppt for en sakkyndig vurdering. De vil plukke opp om det er grunn til å handle. Om de mener det så få barnet ditt assistent og tettere oppfølging. Om ppt så mistenker BA etter 6 mnd pluss etter dette så vil de i samarbeid med dere søke dere inn til Habiliteringsenter der barnet vil bli testet gjennom lek, øvelser og av psykolog med spesialitet på barneautisme.

Om barnet får diagnose så får dere spesialpedagoger, dere får tilgang til ekstra utstyr fra Hjelpemiddelsentralen og forhøyet hjelpestønad som vil hjelpe barnets utvikling. Dess tidligere BA fanges opp dess bedre er prognosen for at barnet utvikler seg i en positiv retning og at dere og barnet lærer dere nyttige verktøy og teknikker som gjør kommunikasjon og hverdagen bedre for alle parter.

Mulig det ikke noe, men OM det er noe så er det bedre at det oppdages på et tidlig stadium.

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

- Min gutt på 18 måneder sier ingen ord, babler litt. ikke unormalt, men hvis det ikke bedres så kan det være lurt å sjekke hørselen. 

-peker ikke, vinker ikke, klapper ikke. det er faktisk ikke vanlig, så lenge dere har vist ham og har oppfordret ham. 

- virker som om han forstår det vi sier, feks hente ballen, ta på sko etc. ok, så kanskje ikke hørselsproblemer. Uansett det at han ikke snakker er ikke unormalt i seg selv. 

-  ekstremt kresen på mat, redd for «ukjent» mat, tør ikke smake på maten, prøver ikke putten den i munnen. Det er helt vanlig å være kresen. Men han bør ha noe mat som han liker og prøver å putte i munnen. 

- har drevet med håndbevegelser, vrir på hendene på en bestemt måte helt siden han var svært lite, men føler det den siste tiden har avtatt. dette høres mistenkelig ut

- ikke spesielt leken av seg, veldig opptatt med å fikle med ting, vrir rundt på hjulene på biler og alt som kan snurres. kommer litt an på hvor 'ille' det er. Barn liker jo ofte slikt uten at det trenger å være noe. Men kommer litt an på hvor opphengt han er i det. 

Han har gått i barnehage nå i 2 uker og de har ikke nevnt noe spesielt til meg, bortsett fra dette med maten som er et problem. Bør jeg snakke med de? Eller skal jeg tenke at de vil si ifra om de mener noe ikke er som det skal? De har jo mer erfaring med barn og barnsutvikling. Men har en klump i magen.... 

Dette du nevner med at han ikke leker med andre, er vanskelig å bedømme ut fra hva du skriver. De fleste barn på den alderen leker ikke noe særlig med andre barn i den forstand. Men kan gjerne være litt nysgjerrige på hverandre i perioder. Men de er stort sett mest opptatt av seg selv. (Og foreldre). 

Det du skrev om at han kjenner på teksturer, det er dessverre også et rødt flagg. Er normalt at barn er nysgjerrige på og opptatt med ting, men siden du nevner det så høres det ut som han gjør det mer enn hva som er vanlig. 

Om jeg var deg så ville jeg snakket med helsesøster og lege ang barneautisme. Det er langt ifra sikkert at det er det altså. Og dette kommer i forskjellige grader. Ikke bekymre deg altfor mye på forhånd, men ta kontakt med de jeg nevnte. 

Lykke til! 

(Barnehagen har ikke nødvendigvis noe kompetanse på dette. I tillegg har de mange barn og han har bare gått der kort tid. Da har det vært oppstart og tilvenning og de har ikke blitt kjent med ham enda)

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 1
Skrevet

Hvis jeg var deg Ts, ville jeg ha logget ut av denne tråden - for her var det mye synsing og diagnotisering ut fra svært lite informasjon! Det bidrar til at du blir mer utrygg, og analyserer enda mer. Det fører ingenting bra med seg, hverken for deg eller barnet ditt. 

Oppsøk fagpersonell, og fortell om bekymringene dine (alle detaljer osv som du kommer med i denne tråden). Start hos helsestasjonen og fastlegen, og ta det videre derfra. 

Vil påpeke en ting som blir nevnt flere ganger her i tråden; barn leker ikke sammen i så ung alder, de leker ved siden av hverandre, og speiler hverandre. Men de leker altså ikke sammen. Ellers er barnet fortsatt så ungt at utviklingspennet er stort! Hva som er normalt for et barn, kan være fullstendig ukjent for et annet barn. Ikke glem at personlighet også spiller en stor rolle i barnets utvikling. Vi foreldre er ofte opptatt av at barna våre skal passe inn i en bestemt utviklingsrekke - fordi «alle» gjør det, men ikke glem at spennet er stort i den rekken! 

Jeg tenker at du vil ha veldig godt av å snakke med fagpersonell, for det virker som du er litt redd for å si bekymringene dine høyt til andre som ser barnet ditt? Det er helt naturlig, for man er redd noen skal bekrefte bekymringene våre. Ikke vær bekymret! Du høres ut som en veldig god mamma, som ser og hører barnet ditt, og er opptatt av det beste for barnet ditt. Uansett hvilke utfordringer barnet vil støte på kommer du til å være der og støtte. Søk hjelp, dette går fint 😊

• Liker 13
Skrevet

Enig i at her er det mye farlig synsing.

Dette med armbevegelser, mannerismer. De fleste barn gjør dette. Men de fleste slutter med det etterhvert, med mindre de er hoppende glade. Så dette trekket sier noe med ELDRE barn. 

Alle barn med autisme er selvsagt ulike, men foreldre som har barn med barneautisme pleier å merke det ved at babyen ikke er interessert i kontakt med dem. Ikke øyekontakt, vil ikke ha kos, liker ikke berøring.

De tingene som ramses opp kan være helt normale

Anonymkode: e98fb...3f1

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...