AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #61 Skrevet 1. september 2019 2 timer siden, Thyra skrev: Man bør ihvertfall være rimelig sikker. Ikke bare melde fra i hytt og pine fordi man har sett en uføretrygdet person på kafe' eller som maler huset. Er det også bedre å melde 1000 ganger for mye enn en gang for lite? Man trenger ikke å å leke politi og melde folk i hytt og pine på den minste mistanke for å være oppegående samfunnsborger. Lege må vel også godkjenne at sykdommen ikke vil bli verre av å dra til utlandet. Forsikringsselskapet ønsker nepoe å betale om du havnet på sykehus i utlandet fordi du reiste mot legens anbefaling. Ikke om de har en sykdom eller skade som er uforenelig med deres oppgaver på jobben men forenelig med å ligge på en strandstol i syden. Man trenger ingen bekreftelse fra lege (lenger). Det er kun egenerklæring på søknaden. Man bør jo helt klart uansett konferere med legen sin, men for nav holder det med rett kryss i søknaden. Anonymkode: 68160...3b1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #62 Skrevet 1. september 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke ulovlig å jobbe som ufør! Man melder inn timer, og blir trekt i ufør. Rimelig sikker på at du vet ingenting om hva de gjør... Anonymkode: 0cb07...ab7 Jeg ser to av dem stå bak disken i butikkene sine, begge legger ut innlegg fra innkjøpsreiser på SoMe, nr. 3 er samboer med en bekjent og jobber så mye at han knapt har tid til barn og familie. Anonymkode: 0ef1f...4d8 1
Thyra Skrevet 1. september 2019 #63 Skrevet 1. september 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man trenger ingen bekreftelse fra lege (lenger). Det er kun egenerklæring på søknaden. Man bør jo helt klart uansett konferere med legen sin, men for nav holder det med rett kryss i søknaden. Anonymkode: 68160...3b1 Ok. Da er reglene endret. Men tipper det lan bli trøbbel med NAV i ettertid om man løy på egenerklæringen og sykdommen ble forverret av en reise man foretok selv om legen frarådet det.
Thyra Skrevet 1. september 2019 #64 Skrevet 1. september 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser to av dem stå bak disken i butikkene sine, begge legger ut innlegg fra innkjøpsreiser på SoMe, nr. 3 er samboer med en bekjent og jobber så mye at han knapt har tid til barn og familie. Anonymkode: 0ef1f...4d8 Men om de tjener over et visst beløp, så får de tilsvarende mindre utbetalt i uføretrygd. Det er ikke antall timer som gjelder, men hvor mye de tjener. Kanskje driver de butikk som en slags hobby, med minimalt med overskudd? Og at du ser dem stå bak disken, betyr jo ikke nødvendigvis at de står der fulltid. Og jeg skjønner ikke hva det at de drar på innkjøpsreiser har med saken å gjøre? 4
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #65 Skrevet 1. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil også vite mer om hvordan du kan påstå at det er mest svindel på uføretrygd. Regner med at du bare har litt snevert syn på uføretrygdede og lirer av deg falskheter. Kom med harde fakta og henvisning til kilder, hvis ikke synes jeg du skal ta deg ei bolle, åpne døren til paradiset ditt, gå inn og sette deg ned på tronen din for så å holde kjeft. Anonymkode: 8189f...9ad Så du ikke det jeg hadde limt inn tidligere? Velger du å tro at det er jeg som har kokt sammen tallene, eller tror du det er en reell tekst? 52 minutter siden, Thyra skrev: Ikke nødvendigvis mest svindel på uføretrygd, men det kan linevel hende at det er det som koster mest. Om noen urettmessig får uføretrygd, vil de jo få månedlige beløp resten av livet. Om de jukser til seg foreldrepenger, ledighetstrygd, arbeidsavklaringspenger osv de ikke har krav på, får de det kun for en begrenset periode. Et meget godt poeng som går folk flest hus forbi. Anonymkode: 1432e...550
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #66 Skrevet 1. september 2019 Send inn bekymringsmelding til barnevernet, da blir det fart i sakene. De elsker å undersøke falske meldinger. Kanskje de oppdager NAV bedrageriet på samme tid. 👍 Anonymkode: b8134...26d 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #67 Skrevet 1. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så du ikke det jeg hadde limt inn tidligere? Velger du å tro at det er jeg som har kokt sammen tallene, eller tror du det er en reell tekst? Et meget godt poeng som går folk flest hus forbi. Anonymkode: 1432e...550 Det er ikke godt poeng. Folk som mangler moral er ikke så idiot at de prøver seg på uføretrygd. Uføretrygd er en godt kontrollert ordning der en svindler lett blir tatt. Folk som svindler Nav, svindler på ulike ordninger og gjør det sjeldent bare én gang, selv om de gjerne blir tatt kun én gang. Anonymkode: a01bd...9f4 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #68 Skrevet 1. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke godt poeng. Folk som mangler moral er ikke så idiot at de prøver seg på uføretrygd. Uføretrygd er en godt kontrollert ordning der en svindler lett blir tatt. Folk som svindler Nav, svindler på ulike ordninger og gjør det sjeldent bare én gang, selv om de gjerne blir tatt kun én gang. Anonymkode: a01bd...9f4 Du får lese rapporten jeg linket til tidligere, da:-) Anonymkode: 1432e...550
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #69 Skrevet 1. september 2019 19 minutter siden, AnonymBruker said: Det er ikke godt poeng. Folk som mangler moral er ikke så idiot at de prøver seg på uføretrygd. Uføretrygd er en godt kontrollert ordning der en svindler lett blir tatt. Folk som svindler Nav, svindler på ulike ordninger og gjør det sjeldent bare én gang, selv om de gjerne blir tatt kun én gang. Anonymkode: a01bd...9f4 Det er nesten ikke kontroll med uføretrygdede når den først er innvilget. Det er ikke som sosialklienter, som bl.a. må levere inn kontoutskrifter til stadighet. Uføretrygd er som å få antall år til pensjon * 200 000 til 400 000 = mange millioner kr. Det er lite som kan gi bedre uttelling for mindre innsats hvis man ikke liker å jobbe, har lav moral og setter seg inn i hvordan man simulerer symptomene som trengs. Hvis ikke man er veldig uforsiktig er det verste som kan skje at man får avslag. Anonymkode: f90dc...78f 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #70 Skrevet 1. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er nesten ikke kontroll med uføretrygdede når den først er innvilget. Det er ikke som sosialklienter, som bl.a. må levere inn kontoutskrifter til stadighet. Uføretrygd er som å få antall år til pensjon * 200 000 til 400 000 = mange millioner kr. Det er lite som kan gi bedre uttelling for mindre innsats hvis man ikke liker å jobbe, har lav moral og setter seg inn i hvordan man simulerer symptomene som trengs. Hvis ikke man er veldig uforsiktig er det verste som kan skje at man får avslag. Anonymkode: f90dc...78f Etter avslaget kan man søke igjen. Ubegrenset antall ganger. Anonymkode: 1432e...550 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #71 Skrevet 1. september 2019 7 timer siden, Thyra skrev: Det går fint an å være for syk til å jobbe og samtidig kunne klare å slappe av i syden. Js, jeg vet det ikke er etter boka, men dette er virkelig ikke noe jeg ville ha blandet meg borti. Som sykmeldt har man jo egentlig ikke lov å reise til Sverige engang, selv om man bor rett ved grensa og nærmeste dagligvarehandel befinner seg i Sverige. Men å reise fra Stavanger til Hammerfest har man lov til... Jeg ville personlig ikke meldt fra om noe av det andre heller. Foretrekker å passe mine egne saker og la andre passe sine. Men det er nå meg, da. Det spiller egentlig ingen rolle hva du mener. Man må avklare det med Nav først når man er sykemeldt. Anonymkode: 4242c...36d 2
Thyra Skrevet 1. september 2019 #72 Skrevet 1. september 2019 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke godt poeng. Folk som mangler moral er ikke så idiot at de prøver seg på uføretrygd. Uføretrygd er en godt kontrollert ordning der en svindler lett blir tatt. Folk som svindler Nav, svindler på ulike ordninger og gjør det sjeldent bare én gang, selv om de gjerne blir tatt kun én gang. Anonymkode: a01bd...9f4 Tror ikke de som svindler til seg uføretrygd lett blir tatt. Men å få innvilget uføretrygd er en veldig lang prosess, og det skal litt til å klare å lure seg til uføretrygd. Men om du først har klart det, er du nok rimelig trygg. Da er det veldig vanskelig å bevise at du har jukset. Som sagt tror jeg det er veldig få som har klart å jukse seg til uføretrygd. Men det skal ikke så mange til før det blir store kostnader.
Thyra Skrevet 1. september 2019 #73 Skrevet 1. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det spiller egentlig ingen rolle hva du mener. Man må avklare det med Nav først når man er sykemeldt. Anonymkode: 4242c...36d Ja, man må avklare det med NAV. Og jo, det spiller en rolle hva jeg mener. For når det kommer til hvorvidt det blir meldt fra om slike tilfeller eller ikke, spiller det en stor rolle hva folk mener.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #74 Skrevet 1. september 2019 1 minutt siden, Thyra skrev: Tror ikke de som svindler til seg uføretrygd lett blir tatt. Men å få innvilget uføretrygd er en veldig lang prosess, og det skal litt til å klare å lure seg til uføretrygd. Men om du først har klart det, er du nok rimelig trygg. Da er det veldig vanskelig å bevise at du har jukset. Som sagt tror jeg det er veldig få som har klart å jukse seg til uføretrygd. Men det skal ikke så mange til før det blir store kostnader. Det snakkes ofte om at "veldig få" har greid dette. Men man har ingen statistikk eller lignende, der man kan se dette. Det er bare noe folk tror? Hva er da logikken her? At det er så vanskelig at bare noe få klarer det? Siden disse da klarer det, hvorfor kan man da påstå at de er så få...? Anonymkode: 1432e...550 1
Thyra Skrevet 1. september 2019 #75 Skrevet 1. september 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Etter avslaget kan man søke igjen. Ubegrenset antall ganger. Anonymkode: 1432e...550 Selvsagt kan man søke ubegrenset antall ganger. Man mister jo heldigvis ikke retten til å søke uføretrygd fordi man før hg ar fått avslag. Helsen kan jo også forverre seg. 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #76 Skrevet 1. september 2019 1 minutt siden, Thyra skrev: Ja, man må avklare det med NAV. Og jo, det spiller en rolle hva jeg mener. For når det kommer til hvorvidt det blir meldt fra om slike tilfeller eller ikke, spiller det en stor rolle hva folk mener. Og nettopp derfor spiller ikke det noen rolle hva du mener. Anonymkode: 4242c...36d 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #77 Skrevet 1. september 2019 Akkurat nå, Thyra skrev: Selvsagt kan man søke ubegrenset antall ganger. Man mister jo heldigvis ikke retten til å søke uføretrygd fordi man før hg ar fått avslag. Helsen kan jo også forverre seg. Ja, men dette vil også gjelde de som søker på urettmessig grunnlag. Får man avslag, står det jo klart hva man får avslag for, og det er da lett for en svindler å "forverre" dette til neste søknad. Anonymkode: 1432e...550 1
Thyra Skrevet 1. september 2019 #78 Skrevet 1. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det snakkes ofte om at "veldig få" har greid dette. Men man har ingen statistikk eller lignende, der man kan se dette. Det er bare noe folk tror? Hva er da logikken her? At det er så vanskelig at bare noe få klarer det? Siden disse da klarer det, hvorfor kan man da påstå at de er så få...? Anonymkode: 1432e...550 Har man i det hele tatt dokumentert at noen gar gjort det? Men alt som er teoretisk mulig vil etter all sannsynlighet forekomme. Og ja, når noe er vanskelig å få til, vil det bety at få gjør det. Det er en såoass lang og tung prosess at selv enkelte av dem som er reellt syke vurderer å gi opp.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #79 Skrevet 1. september 2019 Akkurat nå, Thyra skrev: Har man i det hele tatt dokumentert at noen gar gjort det? Men alt som er teoretisk mulig vil etter all sannsynlighet forekomme. Og ja, når noe er vanskelig å få til, vil det bety at få gjør det. Det er en såoass lang og tung prosess at selv enkelte av dem som er reellt syke vurderer å gi opp. Nei, jeg etterspør disse tallene og faktaene i en annen tråd. Det er utrolig at en eventuell svindler kan forsøke gang på gang uten at det finnes noen stoppmekanisme på dette. Svindleren vil også være forsørget av NAV mens dette pågår, enten i form av AAP eller sosialstønad. Svindleren har ingenting å tape på å drive på i det uendelige, da det ikke kan straffes. Anonymkode: 1432e...550 1
Thyra Skrevet 1. september 2019 #80 Skrevet 1. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Og nettopp derfor spiller ikke det noen rolle hva du mener. Anonymkode: 4242c...36d Min mening spiller ingen rolle for hvorvidt det er lovlig eller ikke. Det hg ar jeg heller aldri påstått. Men min, og andres mening spiller likevel en rolle. Hva folk flest mener om en ting spiller en rolle, både når det kommer til hvor mange som gjør det, og hvor mange som vil melde fra om de får kjennskao til det. I en debatt må jo alle kunne ytre sin mening uten å bli avfeid med at ens mening ikke spiller noen rolle siden loven er klar. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå