Gå til innhold

Tips NAV om trygdesvindel anonymt på e-post?

Fremhevede innlegg

Skrevet
5 minutter siden, Thyra skrev:

Det går fint an å være for syk til å jobbe og samtidig kunne klare å slappe av i syden. Js, jeg vet det ikke er etter boka, men dette er virkelig ikke noe jeg ville ha blandet meg borti. Som sykmeldt har man jo egentlig ikke lov å reise til Sverige engang, selv om man bor rett ved grensa og nærmeste dagligvarehandel befinner seg i Sverige. Men å reise fra Stavanger til Hammerfest har man lov til... 

Jeg ville personlig ikke meldt fra om noe av det andre heller. Foretrekker å passe mine egne saker og la andre passe sine. Men det er nå meg, da. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det går an men det er ikke lov

Anonymkode: 73e99...93f

Hvis man er sykmeldt så kan man helt fint reise til utlandet uten å bryte reglene. Man kan enten ta ut ferie (Sykmeldingen stoppes da i den perioden man avvikler ferie og man mottar da heller ikke sykepenger. Har man arbeidsgiver vil man motta feriepenger som normalt). Evt. kan legen godkjenne at man kan reise og bekrefte at turen ikke forverrer helsetilstanden.

Har man AAP kan man få innvilget utenlandsopphold uten å miste stønaden i inntil fire uker pr. år. Kortere handleturer hvor det for eksempel er snakk om et par timer i Sverige, kan også innvilges av saksbehandler på generelt grunnlagt. 

Uføretrygdende kan fritt reise på ferie uten å søke. Unntaket er hvis det er snakk om langtidsopphold på mer enn seks måneder. 

Med andre ord kan man ikke uten videre si at hvis noen reiser til "syden", eller på handletur til Sverige, mens de er syke så er dette ulovlig. 

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er flere måtet og være syk på , og det er ok for NAV at en reiser på ferie om det meldes inn og lege har sagt ok. Har en venninne som er syk og sykmeldt et par ganger i året pga tidligere kreft, og senskader. For henne er det flott med ferietur og viktig for helsen, det er ok både via lege og NAV . Alt er ikke svart/hvitt

Anonymkode: fc037...22b

• Liker 5
Skrevet

Bra du vil melde ifra 👍

Anonymkode: 6095a...9d3

• Liker 3
Skrevet

Anbefaler deg å melde fra i DittNAV. NAV kommer ikke til å opplyse personen det gjelder om hvem som har gitt disse opplysningene til NAV.

Anonymkode: 3ea6a...aec

Skrevet

Du kan prøve, men du må vite 100% at det er svindel. Ikke bare tipse nav om svindel for du selv mener personen klarer å jobbe, eller for å ta hevn. Det er ikke smart gjort. Så vær 100% sikker.

Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Statistikken din sier ingenting om en person har fått uføretrygd på urettmessig grunnlag, den omhandler kun økonomisk svindel av ytelsen.

Anonymkode: 1432e...550

Ah, så målet ditt var å ta uføretrygdede, ja. Ok.

Anonymkode: a9453...2a9

• Liker 4
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet man kan ringe, men jeg har lyst til å sende epost.. noen som vet om det går?

Anonymkode: 4c269...ab0

Syns det er helt innafor å melde i fra om. Det er MINE skattepenger som stjeles av personer som svindler til seg penger de ikke har rett på. 

Grunnen til at du skal ringe - anonymt om du vil - er at opplysningene du gir er blir mottatt mest mulig korrekt. Ring dem. info her.

Eller du kan sende dem epost men da til "feil" avdeling men be om at de videresender tipset ditt: kontaktskjema .

Anonymkode: 5bd0b...01e

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Kvelertak skrev:

Du kan prøve, men du må vite 100% at det er svindel. Ikke bare tipse nav om svindel for du selv mener personen klarer å jobbe, eller for å ta hevn. Det er ikke smart gjort. Så vær 100% sikker.

Man trenger ikke være hundre prosent sikker for å melde fra om mulig svindel. Man kan også melde fra dersom man mistenker svindel. NAV vil i så tilfelle innhente opplysninger/dokumentasjon som enten avkrefter eller bekrefter dette, og dermed vil NAV vurdere om det foreligger svindel. Bedre å melde fra én gang for mye enn én gang for lite.

Anonymkode: 3ea6a...aec

• Liker 6
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er det lov!

Reiser man uten søknad, eller setter ferie på meldekort, så får man ingen ytelser for dagene man er borte.

Søker man, får man i de fleste tilfeller også ytelser mens man er på reise.

Anonymkode: 0cb07...ab7

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ah, så målet ditt var å ta uføretrygdede, ja. Ok.

Anonymkode: a9453...2a9

Også en standard feiloppfatning. Prøv heller "de som har svindlet til seg uføretrygd"

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Kvelertak skrev:

Det er feil. Det er lov å tipse, man trenger ikke bevis. Nav har egne etterforskere som vil vurdere om dette er en sak å gå videre med. Det er ingen krav til bevisbyrde. 

Anonymkode: 5bd0b...01e

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at man ikke må være 100% sikker for å melde inn trygdesvindel. Det er NAV som skal ta stilling til om det er reelt eller ikke, og det er uhyre viktig at folk melder inn. Dagpenger, sykepenger og til dels AAP jukses det nok en del med. Og det er feil at store summer fra vårt sosiale sikkerhetsnett, skal gå til folk som svindler.

Meld inn. Det er ikke noe å lure på engang. 

Anonymkode: 160f8...ee1

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, Kvelertak skrev:

...eh...nei!

Det er NAV ev. politiet som sitter med bevisbyrden!

(samme som bekymringsmld til bv)

Man melder fra, som oppegående samfunnsborger, og så tar riktig etat over.

• Liker 3
Skrevet

Vet man kan ringe, men jeg har lyst til å sende epost.. noen som vet om det går?

Anonymkode: 4c269...ab0

Lag en epost som forsvinner etter 10/20 min

Anonymkode: ec754...3d6

Skrevet

Nav tar ikke anonyme tips seriøst. Da kan jo hvem som helst som hater en person eller vil ta hevn eller sabotere for noen ringe til nav å tipse falskt. 

Dessuten, hva vet du egentlig om en persons sykdom og helse? Det er mange trygdede som kan fremstå frisk på bilder på facebook, eller for eksempel ta 30 bilder fra 1 enkelt tur de var på for et år siden, og legge ut ett av de bildene hver måned så det for andre kan se ut som at de "har et liv". Det er mange trygdede som kan sitte på cafe en time et par dager i uka, men som er husbundet hjemme og avhengig av hjelpemidler og personlig stell resten av dagene og timene. 
Det er ikke sånn at alle som er trygdede sitter i rullestol, eller ikke har lov til å ha en hobby eller sosial omgang med venner. Bare fordi du ser dem "frisk" en gang i måneden vet du ingenting om hvordan de har det resten av tiden, og bare fordi du ser dem "frisk" en gang i uka vet du ingenting om hvor sterke smertestillende de er på det øyeblikket og hvor mye det har krevd for de å komme seg ut for å prøve å gjøre noe normalt,eller hvor dårlig de blir av det etterpå. 

Syns du skal slutte å bry deg. Man blir ikke trygda for tull. Det er en mange år lang sak som krever uttalelser og undersøkelser fra flere uavhengige legespesialister, arbeidsutprøving og forsøk av mange forskjellige behandlinger for å se om noe hjelper. 

Anonymkode: 36083...241

Hm, jeg vet om tre personer som er uføretrygdet og samtidig er i full jobb i egne firma. Det dreier seg om to som driver butikker og en i bygg- og anleggsbransjen.

Så joda, det finnes mange som svindler staten. 

Anonymkode: 0ef1f...4d8

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hm, jeg vet om tre personer som er uføretrygdet og samtidig er i full jobb i egne firma. Det dreier seg om to som driver butikker og en i bygg- og anleggsbransjen.

Hadde folk fått de faktiske tall ang dette på bordet, hadde hele befolkningen gått i sjokk.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke ulovlig å jobbe som ufør!

Man melder inn timer, og blir trekt i ufør. Rimelig sikker på at du vet ingenting om hva de gjør...

• Liker 11
Skrevet
42 minutter siden, Leo skrev:

Hvis man er sykmeldt så kan man helt fint reise til utlandet uten å bryte reglene. Man kan enten ta ut ferie (Sykmeldingen stoppes da i den perioden man avvikler ferie og man mottar da heller ikke sykepenger. Har man arbeidsgiver vil man motta feriepenger som normalt). Evt. kan legen godkjenne at man kan reise og bekrefte at turen ikke forverrer helsetilstanden.

Har man AAP kan man få innvilget utenlandsopphold uten å miste stønaden i inntil fire uker pr. år. Kortere handleturer hvor det for eksempel er snakk om et par timer i Sverige, kan også innvilges av saksbehandler på generelt grunnlagt. 

Uføretrygdende kan fritt reise på ferie uten å søke. Unntaket er hvis det er snakk om langtidsopphold på mer enn seks måneder. 

Med andre ord kan man ikke uten videre si at hvis noen reiser til "syden", eller på handletur til Sverige, mens de er syke så er dette ulovlig. 

Lege skal ikke godkjenne. Man må søke nav og avklare med arbeidsgiver. På sykepenger. 

Anonymkode: 68160...3b1

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke ulovlig å jobbe som ufør!

Man melder inn timer, og blir trekt i ufør. Rimelig sikker på at du vet ingenting om hva de gjør...

Jada, om en bor i Andeby stemmer dette.

• Liker 3
Skrevet
Sitat

NAV tar imot tips om trygdesvindel. Man kan velge å gi tips anonymt eller være åpen om sin identitet. Hvis du tipser NAV, får du ikke tilbakemelding om videre behandling av saken.

Ta kontakt på telefon 55 55 33 33. Du vil bli satt over til en person som jobber med dette området.

https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Samarbeid/arbeidslivskriminalitet-og-trygdesvindel/trygdesvindel

Jeg jobber i NAV og det hender også at folk kommer til kontoret vårt og forteller om svindel. Da har vi egne rutiner, for å melde dette videre. Anonymiteten til folk som melder, blir selvsagt ivaretatt. Jeg tror mange ville blitt rysta over hvor mange som svindler NAV systematisk. Det dreier seg ofte om å motta dagpenger eller sykepenger, og ikke føre inn arbeid på meldekorta, slik at man mottar både lønn og ytelse. 

Blir dere ikke provosert over de som er sykemeldte fra en arbeidsplass, setter arbeidsplassen i en vanskelig situasjon med ustabil bemanning, mens de drar til utlandet eller til en annen arbeidsplass og jobber? 
Eller de som mottar dagpenger og JOBBER mens de mottar en ytelse som er forbeholdt de som har vært uheldige og mista jobben eller lignende? 

Det er mange tilfeller hvor det IKKE ER TVIL. Og hvor det er overlagt. Og hvor det er snakk om store summer. I et system basert på tillit, så skal dette slås ned på. 

Anonymkode: 160f8...ee1

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...