Gå til innhold

Bytte taklampe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er helt virkelig grønn på alt som har med hus og hjem å gjøre. Men jeg prøver å lære. 

Jeg bor i egen leilighet, og liker ikke helt taklampene som henger her. Har levd med dem i 2 år, de er ikke bistygge, men jeg leker med tanken om å bytte de ut, men kan også leve med dem i mange år til.

Jeg tenker at disse har jo sikker strømledning og slikt koblet i taket (går på bryter - ingen synlig ledning), og ja, jeg er helt grøn på alt.

Har prøvd å lese, og skjønner ikke så mye. Det er snakk om at man har lov til å gjøre noen slike elektriske ting selv men ikke alle, noe om kobling, sukker biter og ... :bond:

Jeg skal så klart ikke røre noe som helst uten å vite litt hva jeg gjør 😅. Jeg har en far jeg kan spørre om hjelp, men noen ganger ønsker man å nå prøve litt selv. Om ikke annet undersøke litt før jeg spør om installasjonshjelp 😅

Er det noen som virkelig baby-step kan prøve å forklare hvordan man går frem? 

Jeg har en lys-rør rektangelformet lampe på kjøkkenet, og noen kuppel-domer i resten av leiligheten. 

Anonymkode: 1a62b...699

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lurer på det samme. Er det vanskelig? Jeg ha i tilegg lokk over der det skal være lampe. Regner med at alt man trenger er gjemt bak lokket?

Anonymkode: ce5d9...b09

Skrevet

Jeg ville fått hjelp av noen med peiling til å skru ned lampene og se hva som befinner seg der av koblinger, ta bilder og gå til en lampebutikk og fått hjelp til å finne lamper som passer de forskjellige uttakene. Videre ville jeg leid inn en elektriker til å feste lampene. Dette gjør han på en time eller to (avhengig av kjøredistansen og antall lamper), og bør ikke koste mer enn 2000-3000 kr maksimum. Dette kan man gjøre selv, men siden du ikke føler deg helt trygg på det, mener jeg det er greit å la fagfolk ta seg av det. Er jo ganske risky med strøm, brannfare etc.

vi handla nye lamper uten å sjekke hvordan de gamle/ koblingene så ut, og det ble rett og slett umulig (eller veldig stygt eller evt dyrt) å skulle feste dem, så måtte selge lampene og kjøpe nye. Kunne ønske vi hadde sjekket på forhånd. Det finnes vist mange ulike koblinger 😅

Anonymkode: b08e9...957

Skrevet

Noen lamper har sukkerbit, noen er koblet direkte og noen har DCL-kontakt. Det er umulig å svare på hvordan dine er koblet, men hovedregelen er at alt elektrisk utstyr som anses som fast montert (skrudd fast i huset), SKAL byttes av fagfolk. Det eneste man kan gjøre selv helt lovlig er å bytte støpsel eller bryter eller lignende på ting som ikke er fast montert. 

Anonymkode: 47a33...092

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noen lamper har sukkerbit, noen er koblet direkte og noen har DCL-kontakt. Det er umulig å svare på hvordan dine er koblet, men hovedregelen er at alt elektrisk utstyr som anses som fast montert (skrudd fast i huset), SKAL byttes av fagfolk. Det eneste man kan gjøre selv helt lovlig er å bytte støpsel eller bryter eller lignende på ting som ikke er fast montert. 

Anonymkode: 47a33...092

Det du ser i starten, får direkte over hodet mitt, for en sukkerbit er noe man har i kaffe/te 😂😂

Men kanskje man må ha inn fagfolk da. Jeg skal hjem på middag, så jeg kan jo spørre far. Som sagt jeg hadde aldri funnet på å prøve å røske ned noe som helst. Men hadde litt lyst til å se om jeg kanskje kunne klare å finne ut av noe før jeg spør om hjelp. Bare hele greia med å henge opp noe nytt hadde jeg trengt hjelp med 😅

Så er spørsmålet om lampene her da er «fastmontert». Jeg vil jo so ja, men ... 🤔

Kan legge med et bilde av kuppel-domen.

2C711578-F709-49B7-849D-23005FF7D721.jpeg

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det du ser i starten, får direkte over hodet mitt, for en sukkerbit er noe man har i kaffe/te 😂😂

Men kanskje man må ha inn fagfolk da. Jeg skal hjem på middag, så jeg kan jo spørre far. Som sagt jeg hadde aldri funnet på å prøve å røske ned noe som helst. Men hadde litt lyst til å se om jeg kanskje kunne klare å finne ut av noe før jeg spør om hjelp. Bare hele greia med å henge opp noe nytt hadde jeg trengt hjelp med 😅

Så er spørsmålet om lampene her da er «fastmontert». Jeg vil jo so ja, men ... 🤔

Kan legge med et bilde av kuppel-domen.

2C711578-F709-49B7-849D-23005FF7D721.jpeg

Her er ett eksempel på sukkerbit. Så om din lampe har det eller ikke, er vanskelig å si siden lampa henger over....

Så få faren din til å hjelpe deg med den første lampa, så kan du prøve deg på de andre selv.

IMG_6517.JPG

Anonymkode: 47f01...a56

• Liker 1
Skrevet

Her må du ha elektriker. Ja, du kan gjøre det selv, men du må uansett ha en elektriker til å godkjenne før du skal selge igjen, eller så må du skrive på egenmeldingsskjemaet at lamper er montert av ufaglærte. Fastmontert er rett og slett alt som ikke har stikkontakt (ja, disse er fastmontert). De går rett på strømnettet. Det du bør gjøre selv er å montere de av rett før elektriker kommer, for å spare deres tid (og dine penger). HUSK Å SLÅ AV SIKRINGER!

Anonymkode: d369a...ba0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...