AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #1 Skrevet 31. august 2019 På skolen barnet mitt går på så har de begynt å bruke iPad til alle fagene på skolen. (3.klasse.) Jeg mener at dette er svært uheldig ettersom at synet kan svekkes, og føre til en utvidet disposisjon for å utvikle flere typer øyesykdommer som kan medføre blindhet. Strålingen fra produktet er jeg også bekymret for at han være med på å påvirke kjemiske prosesser i hjernen, og dermed være med på å forårsake hormonelle problemer. Jeg frykter også at barnet kan utvikle en avhengighet for teknologi. Hun har nå ønsket seg iPad til bursdagen som hun kan få spille på hjemme! Jeg mener hun er alt for ung til dette. Grunnen til det er at dopaminnivået i hjernen som man får ved å bruke spill er det samme som gamblere og rusmisbrukere får. Derfor er jeg redd for at spilling kan føre til at hun ikke får utviklet frontallappene riktig, og i tillegg vil utvikle dårlige dømmekraft og kanskje havne i feil miljø senere. er det mulig å få gjennom at hun skal få bruke skrivebøker, og heller få fysiske bøker? Anonymkode: c10f9...996 4
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #2 Skrevet 31. august 2019 Anbefaler deg og dra til fastlegen for å bli henvist til samtale med øyelege som kan forklare deg hvordan øyet og synet fungerer. Det hjelper ikke å «mene fakta», det må være objektivt sant for at det skal være fakta. Anonymkode: bfd7e...83d 36
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #3 Skrevet 31. august 2019 Du kan bestemme hjemme, ikke på skolen. La barna lære å bruke teknologi fornuftig og med måte. Teknologi er et bra verktøy. Det er riktig at mange sliter i dag med avhengighet, spesielt med smart telefoner. Begrens derfor bruken hjemme og ta ansvar. Forøvrig har jeg vanskelig å ta deler av innlegget ditt seriøst. Anonymkode: fa454...211 25
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #4 Skrevet 31. august 2019 Jepp, tidlig bruk av nettbrett= kriminell gjeng og dårlig dømmekraft 🙄 Best om barnet sitter som den eneste med lærerbøker av barna i klassen ja, så hun faller ut av miljøet i klassen- så hun DERMED oppsøker feil miljø pga følelsen av å ikke passe inn og ikke være som de andre. Veeeeeeldig lurt 😏 Anonymkode: ba495...933 20
Gjest Ishm Skrevet 31. august 2019 #5 Skrevet 31. august 2019 Så alle elevene skal sitte med iPad mens barnet ditt skal bruke skrivebøker? Stakkars barnet..
Fjaselina Skrevet 31. august 2019 #6 Skrevet 31. august 2019 Dette kan du ikkje meine?? Du får akseptere at utviklinga er slik, og så slepp du å kjøpe iPad til ungen sjølv. 6
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #7 Skrevet 31. august 2019 Du har nok lest for mange rare konspirasjonsteorier. Barnet ditt er sikkert ikke vaksinert heller. Sikreste måten å gjøre ditt barn til mobbeoffer er å lage styr om dette på skolen. Anonymkode: 518cc...6b0 7
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #8 Skrevet 1. september 2019 Nei, dette kan du ikke nekte. Jeg anbefaler deg også å lese deg opp på valid forskning, både omkring øyehelse og skjermbruk, og rundt skjermbruk og avhengighet. Anonymkode: 0d329...134 8
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #9 Skrevet 1. september 2019 Bytt til Steinerskolen/montesorri, deler forsåvidt dine synspunkter, men vanskelig når så få ellers gjør det å stå imot på offentlig skole. Tror det er en overdrevet teknologi elsk i dagens samfunn. Anonymkode: b46a0...f0a 4
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #10 Skrevet 1. september 2019 Jeg forstår at barnet ditt går på en 1-1 skole hvor de bruker iPad, det vil ikke si at de bruker iPad i alle timer alle dager i uka. Begrenser du iPadbruken hennes til kun lekser, går det nok fint. Kommunen har allerede vedtatt at skolen skal bruke iPad, så du får nok ikke igjennom at barnet ditt ikke skal bruke iPad. Samtidig kan det føre til andre ting, både i forhold til læring som f.eks. at barnet ditt ikke lærer digital læring som koding, bruk av clips og andre presentasjonsmetoder hun kan ha bruk for senere både under fremføringer og eksamener samt i arbeidslivet, og det sosiale som f.eks. baksnakking og utestenging som kan være negativt for barnet ditt. Om du er bekymret, kan du gjerne bytte til en annen skole, men digital læring er en del av læreplanen og den må alle norske skoler følge, så noe digitalt kommer hun uansett til å bli utsatt for. Jeg anbefaler dog ikke å begynne på skole med annen pedagogikk midt i skoleårene, men det kan man jo alltids gjøre som en vil med, selvsagt. Anonymkode: 4e1e1...a02 3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #11 Skrevet 1. september 2019 Jeg syns det er kjempe bra at du er så bevisst på dette og veldig informert. Jeg støtter deg i å ta et sunt og riktig valg, og hadde jeg vært deg ville jeg nektet lærern å påtvinge mitt barn iPad, men også gjort det til en sak for klassen og skolen på foreldremøte og sendt bekymringsmelding til rektor og utdanningsetaten med akuratt den begrunnelsen du skriver her ❤️ Anonymkode: a9eb5...477 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #12 Skrevet 1. september 2019 Min datter har hatt ipad på skolen fra 1.klasse. Hun er lite interessert i å spille på ipad og hjemme bruker hun kun skole-ipad til lekser og skoleprosjekt. Ellers er hun med venner, spiller fotball, fisker i elva, leker osv. Hun går i 5.klasse. Har så langt ingen negativ erfaring med ipad i skolen. Anonymkode: f62c1...546 1
Diamant20 Skrevet 1. september 2019 #13 Skrevet 1. september 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns det er kjempe bra at du er så bevisst på dette og veldig informert. Jeg støtter deg i å ta et sunt og riktig valg, og hadde jeg vært deg ville jeg nektet lærern å påtvinge mitt barn iPad, men også gjort det til en sak for klassen og skolen på foreldremøte og sendt bekymringsmelding til rektor og utdanningsetaten med akuratt den begrunnelsen du skriver her ❤️ Anonymkode: a9eb5...477 Vel ungen skal lære om digitale hjelpemidler, og er man bevisst på bruken av iPad/mobil/TV hjemme utenom lekser går det nok helt fint. 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #14 Skrevet 1. september 2019 Det ville vært brudd på opplæringsloven å gi barna kun gammeldagse lærebøker, fordi digital kompetanse er en av fem grunnleggende ferdigheter og alle fag har kompetansemål som kan knyttes til digital kompetanse. Anonymkode: 0d329...134 9
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #15 Skrevet 1. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det ville vært brudd på opplæringsloven å gi barna kun gammeldagse lærebøker, fordi digital kompetanse er en av fem grunnleggende ferdigheter og alle fag har kompetansemål som kan knyttes til digital kompetanse. Anonymkode: 0d329...134 Tull og tøys. Digital kompetanse kan opparbeides på mange måter uten å få en IPad i henda. Jeg gjør som Steve Jobs gjorde- sender barna på Steinerskolen. De har en godkjent lærerplan uten Ipad fra første klasse. De har faktisk ikke data før 7. Trinn. Hjemme har førsteklassingen såpass digital kompetanse at han kan søke frem hva han ønsker å se på Netflix, og det holder i mange år til. Anonymkode: 068a3...da9 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #16 Skrevet 1. september 2019 Du kan gjøre det, men jeg ville heller ha undersøkt hvor nye og på hvilken måte ipaden brukes. Er ikke sikkert det brukes hele tiden. Anonymkode: c7fb8...4e2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #17 Skrevet 1. september 2019 Hva dere gjør hjemme, bestemmer du. Men på skolen synes jeg du skal forholde deg til opplegget som er bestemt. Anonymkode: cf668...acd 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #18 Skrevet 1. september 2019 Har du vurdert å sette deg inn i hvordan ipaden brukes som pedagogisk verktøy? Det er ganske motiverende for de små å skape tekst uten å måtte bruke mye energi på å forme bokstaver (selv om det også selvfølgelig må øves på), og for de som sliter med å lese, kan de ta bilder av tekst og få padden til å lese opp. De kan lese inn og lytte til seg selv, de kan skape de nydeligste multimodale tekster og mye mye mer. Vil du ta fra barna disse mulighetene? Anonymkode: 1899a...85a
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #19 Skrevet 1. september 2019 Du bør være glad barna får bruke teknologi. Synes syd i barn som vokser opp med skjerm-redde foreldre. Anonymkode: e669c...f50 5
Antoinette Skrevet 1. september 2019 #20 Skrevet 1. september 2019 Det mest tankeløse man som forelder kan gjøre i den tiden vi lever i er det å gjøre sine egne barn til såkalte teknosinker. Dessuten er din bekymring for barnets øyehelse helt på jordet - dette høres ut som noe en eller annen "bekymret mor" har kokt opp i samme kjelen hun koker økologisk steel cut havregrøt til sine søte små før hun sender de avgårde til Steinerskolen med kaldhevet speltbrød i matpakken og hjemmeflettede hempsandaler på bena. Pardon my french men du TS må skjerpe deg. 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå