Gå til innhold

Tenåring som bare er på rommet sitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på 17( Han fyller 18 i år) som har forandret seg mye det siste året synes jeg. Fra å være en livlig gutt som har snakket mye med meg, har likt at vi har spilt kort, sett på TV sammen, spist og laget mat sammen, spilt spill osv sier han nesten ingenting og er bare på rommet sitt når han er hos meg. Han vil ikke at jeg skal gi han noe som helst oppmerksomhet, og ønsker heller ikke at jeg skal bake kake til bursdagen hans eller gi en gave.Han er en veldig sosial  gutt som driver med sport og er mye med venner. 

Er dette normalt? Vi gjør aldri noe sammen lenger. 

Anonymkode: 50003...5ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er han hos deg i helger, eller annankvar veke? Han har sannsynligvis eit aktivt sosialt liv på mobilen, og foreldre er mindre viktige i tenåra. Det går ofte litt over.

• Liker 1
Skrevet

Bare en langhelg i måneden, fordi han går på videregående langt unna og bor på internat der.  Man skulle tro at han hadde behov for å være med meg når vi ser hverandre såpass sjelden. 

Skrevet

Satt selv mest med egne ting. Trivdes bedre med det. Var ikke interessert i å gjøre ting sammen med andre. Kanskje er han også litt sånn? Kanskje han henter seg inn for å orke hverdagen?

Anonymkode: 05052...ea7

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bare en langhelg i måneden, fordi han går på videregående langt unna og bor på internat der.  Man skulle tro at han hadde behov for å være med meg når vi ser hverandre såpass sjelden. 

Ikke nødvendigvis. Når jeg er hos mamma og pappa, går mesteparten av tida til spilling. Selv nå i voksen alder.

• Liker 1
Skrevet

Får du snakket med ham under måltider? Har dere felles måltider når han er hjemme? Uten skjerm?

Har du spurt han hvordan det går med det sosiale på skolen? Jeg har bodd på internatskole selv gjennom hele vgs. Det var ikke alltid det gikk så bra sosialt sett, men det ønsket jeg ikke å fortelle mine foreldre om.

Kanskje du burde spørre ham om han trenger å prate med en helsesykepleier på den skolen?

Vi hadde periodevis noe sosialt drama på den skolen jeg gikk på. Da var vi en liten gruppe som snakket et par ganger med en person som hadde en rolle a la det.

Han er jo fortsatt under 18. Du kan jo ringe skolen når han drar tilbake dit. Spørre de om de har noen sosial-lærer/helsesykepleier som først kunne ha holdt et lite ekstra øye med han, også spurt han hvordan det går med han?

Det kan jo også være så "enkelt" som at han er (ulykkelig) forelsket.. Følelsene er sterke i den alderen.

Håper det ordner seg! Det er utrolig viktig å la guttene få utspill for de følelsene de måtte ha! Da tenker jeg spesielt på at det må være lov å gråte, også for dem, når det trengs.

Anonymkode: a0b4f...967

• Liker 1
Skrevet

Det er forresten ofte mulig å bytte til en annen internatskole, også selv om det er midt i skoleåret! Internatskoler er ofte flinke til å finne på gøyale sosiale ting, så det er gjerne mye lettere å komme inn i det sosiale der enn på en offentlig skole. Du kan jo lufte tanken for ham om dere skulle ha latt han bytte skole til en annen skole som har ledig plass på samme linje?

Anonymkode: a0b4f...967

Skrevet

Jeg har to tenåringer, den ene akkurat like gammel som din. De foretrekker å være på rommet, men lar seg lokke ut i kortere eller litt lengre perioder.

Det jeg synes er mest foruroligende med det du skriver, er at han ikke ønsker gave eller annen oppmerksomhet på bursdagen sin. Å ikke ønske stort selskap kan jeg forstå, men å ikke ønske noen form for oppmerksomhet fra nærmeste familie på bursdag ville gitt meg bekymringer. Mine er i hvert fall så pass materialistiske at de gjerne tar i mot gaver uavhengig av hvor irriterende de synes jeg er.

Jeg ville tenkt depresjon eller sosiale/faglige problemer som føles overveldende? Bare gjetting fra min side, men en så total tilbaketrekning og avvisning hadde jeg ikke likt.

Går den an å ta kontakt med skolen for å høre om hvordan det går der? Kjenner du andre foreldre med ungdommer på samme skole du kan snakke med?

Anonymkode: d463e...4a1

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke nødvendigvis. Når jeg er hos mamma og pappa, går mesteparten av tida til spilling. Selv nå i voksen alder.

Altså, beklager digresjonen, men sier du virkelig at du som voksen mann, velger å spille vekk mesteparten av besøkene hos foreldrene dine, i stedet for å ha sosialt samvær med dem? Snakk om respektløs oppførsel...

Anonymkode: ec82a...f68

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sånn kan du ikke oppføre deg! Da takker du heller neo til besøket og sier det dessverre ikke passer. 

Så frekk du er, du er voksen nå.

Anonymkode: 09884...9a2

• Liker 1
Skrevet

Datteren min satt omtrent på rommet fra hun var 12-20.. Det ordner seg :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...