AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #1 Skrevet 31. august 2019 Pr dags dato har vi en fryktelig kronglete løsning på soverom da vi har en leilighet med bare to soverom og tre barn. Sånn ble det da jeg og mine to barn flyttet inn til samboeren og hans sønn. Barna er en jente på 8, og gutter på 10 og 11. Nå har vi pusset opp en del i hele leiligheten, og skal nå som neste prosjekt innen ukene som kommer sette opp en lettvegg på det største soverommet. Så det blir to like store rom, og det vil være vindu på begge rommene. Dermed har vi tenkt at jenta får sitt eget og guttene som er gode venner deler- siden de også er samme kjønn. Men er det ok, kan guttene dele i noen år til, fem år maks kanskje til vi har kjøpt oss større bolig? Er det innafor? Anonymkode: 6cbd0...3b8
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #3 Skrevet 31. august 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Absolutt Anonymkode: 1ff3a...876 Takk for svar Anonymkode: 6cbd0...3b8
Alice123 Skrevet 31. august 2019 #4 Skrevet 31. august 2019 (endret) Alternativt kan dere dele inn det største soverommet i to (som planlagt), og alle barna få hvert sitt rom, og dere foreldrene sove på stua. Jeg vet om flere foreldre som sover på stua så ungene skal ha eget rom. Selv tenker jeg at den løsningen er det beste alternativet. Fem år (til de får større bolig) oppleves uendelig mye lenger for en 10-15 åring enn en 40-45 åring. I tillegg (og kanskje viktigst) er alle ungene på vei med stormskritt inn i puberteten nå. Da er privatliv verdt sin vekt i gull. Siden denne situasjonen kommer av at du TS og kjæresten din flyttet sammen, burde dere ta den tyngste børen. Som her er at dere sover på stua. Om derr får i stand en form for alkoveløsning er det topp, alternativt sovesofa. Edir: formateringen på innlegget er litt rart, men det blir sånn når jeg skriver fra mobil. Endret 31. august 2019 av Alice123 14
Cleopatra. Skrevet 31. august 2019 #5 Skrevet 31. august 2019 Jeg synes vel egentlig at det er altfor lenge for en 10 og 11-åring å dele rom i opp mot 5 år. Da har de jo i verste fall rukket å bli 15 og 16 år gamle, og da ønsker man gjerne eget rom. 7
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #6 Skrevet 31. august 2019 3 minutter siden, Cleopatra. skrev: Jeg synes vel egentlig at det er altfor lenge for en 10 og 11-åring å dele rom i opp mot 5 år. Da har de jo i verste fall rukket å bli 15 og 16 år gamle, og da ønsker man gjerne eget rom. Ikke alle i Norge har råd til kjøpe større bolig. Synes det er greit at de bor slik inntil de flytter hjemmefra! Anonymkode: 4d897...3d2 6
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #7 Skrevet 31. august 2019 Det dere nevner nå er mitt ønske, er alle tre soverommene går til barna, MEN jeg får ikke samboer med på det. Han er veldig på at han ønsker soverom å sove på, uansett hvor smarte forslag til planløsning og sovested til stuen jeg har kommet med 😕 Ts Anonymkode: 6cbd0...3b8
Cleopatra. Skrevet 31. august 2019 #8 Skrevet 31. august 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ikke alle i Norge har råd til kjøpe større bolig. Synes det er greit at de bor slik inntil de flytter hjemmefra! Anonymkode: 4d897...3d2 Da får, som Alice123 sier, foreldrene sove i stua. Det er det mest rettferdige når den ene forelderen flytter inn med en mann med barn, uten at det er nok soverom til alle. 5
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #9 Skrevet 31. august 2019 Min søster og jeg delte soverom i alle år. Hadde aldri eget soverom så lenge jeg bodde med familien min. Den gangen tenkte jeg ikke over det, fordi at det var det normale for meg. Min søster og jeg har aldri hatt noen problemer med dette verken før eller senere. Tvert om, vi er gode venner og står hverandre nært. Anonymkode: bc66d...ac2 3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #10 Skrevet 31. august 2019 Vi har også en veldig stor stue, så det kan bygges vegger til enda et soverom der, så vi kunne hatt 4 soverom. Fortsatt stue igjen. Dette også er samboer imot da han ønsker sterkt at vi skal ha spisestuedelen. Jeg har kjøpt meg inn i leiligheten, så føler at jeg skal ha like mye å si, og vi har jo faktisk 3 barn på heltid. Jeg vil gjerne at alle barna skal få eget rom, hvor de har sitt private sted. Igjen så er guttene veldig nære og vil nesten sove i samme seng hver natt og er som erteris- så det kan jo såklart være at de vil fortsette med årene og tenke at det er greit å dele rom. Ts Anonymkode: 6cbd0...3b8 2
solmåneogstjerner Skrevet 31. august 2019 #11 Skrevet 31. august 2019 (endret) Dette burde dere strengt tatt ha blitt enige om før dere flyttet sammen og du kjøpte deg inn. Men gjort er gjort. Beste løsningen er at dere gjør spisestuen til soverom så alle barna og dere får eget rom. Nest best er vel at guttene deler. Men dere må nesten regne med at de ønsker eget rom etterhvert. Jeg synes ikke det er noe galt i at de deler rom, men det blir gjerne mer ro i huset når alle har sin plass. Ihvertfall har det vært slik hos oss, har tre barn og har bodd med både 2, 3 og 4 soverom. Om dere klarer fire rom ville jeg anbefalt det. (Forresten, er de to guttene søsken?) Endret 31. august 2019 av solmåneogstjerner 3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #12 Skrevet 31. august 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke alle i Norge har råd til kjøpe større bolig. Synes det er greit at de bor slik inntil de flytter hjemmefra! Anonymkode: 4d897...3d2 Men da flytter man da ikke sammen med noen med altfor få soverom! Det er lov å være voksen og velge særbo inntil man har råd/plass. 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det dere nevner nå er mitt ønske, er alle tre soverommene går til barna, MEN jeg får ikke samboer med på det. Han er veldig på at han ønsker soverom å sove på, uansett hvor smarte forslag til planløsning og sovested til stuen jeg har kommet med 😕 Ts Anonymkode: 6cbd0...3b8 Jeg synes hans barn skal få beholde eget rom, det at dere har flyttet inn kan jo ikke gå utover hans barn. Selv om han har en av guttene. Jeg synes strengt tatt dere aldri burde flyttet sammen før skikkelig bosted var på plass. Så selvfølgelig får dere voksne ta stua. 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min søster og jeg delte soverom i alle år. Hadde aldri eget soverom så lenge jeg bodde med familien min. Den gangen tenkte jeg ikke over det, fordi at det var det normale for meg. Min søster og jeg har aldri hatt noen problemer med dette verken før eller senere. Tvert om, vi er gode venner og står hverandre nært. Anonymkode: bc66d...ac2 Men dere var søstre. Jeg får følelsen her av at Ts har jenta på 8, og en av guttene. Dvs, guttene er ikke brødre, ikke halvbrødre engang. De er stesøsken. Det er ikke ok å kreve at stesøsken skal dele rom, på noe som helst vis mener jeg. Da får heller TS sine barn dele, selv om det er motsatt kjønn. Det er jo hun som har valgt at de skal inn i denne altfor lille leiligheten. 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har også en veldig stor stue, så det kan bygges vegger til enda et soverom der, så vi kunne hatt 4 soverom. Fortsatt stue igjen. Dette også er samboer imot da han ønsker sterkt at vi skal ha spisestuedelen. Jeg har kjøpt meg inn i leiligheten, så føler at jeg skal ha like mye å si, og vi har jo faktisk 3 barn på heltid. Jeg vil gjerne at alle barna skal få eget rom, hvor de har sitt private sted. Igjen så er guttene veldig nære og vil nesten sove i samme seng hver natt og er som erteris- så det kan jo såklart være at de vil fortsette med årene og tenke at det er greit å dele rom. Ts Anonymkode: 6cbd0...3b8 Bygg soverom, innse avgjørelsen dere har tatt da dere flyttet sammen, og ta konsekvensen av det. Dermed må noe vike. Og det burde ikke være ungenes rom. Jeg skjønner ikke hvordan voksne mennesker med totalt tre barn på HELTID kan velge å flytte sammen i en treroms. Vanvittig egoistisk! Anonymkode: 91717...77b 5
Cleopatra. Skrevet 31. august 2019 #13 Skrevet 31. august 2019 (endret) 6 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Dette burde dere strengt tatt ha blitt enige om før dere flyttet sammen og du kjøpte deg inn. Men gjort er gjort. Beste løsningen er at dere gjør spisestuen til soverom så alle barna og dere får eget rom. Nest best er vel at guttene deler. Men dere må nesten regne med at de ønsker eget rom etterhvert. Jeg synes ikke det er noe galt i at de deler rom, men det blir gjerne mer ro i huset når alle har sin plass. Ihvertfall har det vært slik hos oss, har tre barn og har bodd med både 2, 3 og 4 soverom. Om dere klarer fire rom ville jeg anbefalt det. (Forresten, er de to guttene søsken?) Nei de er ikke søsken; står i HI at TS og hennes to barn har flyttet inn til samboeren og hans sønn Endret 31. august 2019 av Cleopatra. Skrivefeil 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #14 Skrevet 31. august 2019 2 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Dette burde dere strengt tatt ha blitt enige om før dere flyttet sammen og du kjøpte deg inn. Men gjort er gjort. Beste løsningen er at dere gjør spisestuen til soverom så alle barna og dere får eget rom. Nest best er vel at guttene deler. Men dere må nesten regne med at de ønsker eget rom etterhvert. Jeg synes ikke det er noe galt i at de deler rom, men det blir gjerne mer ro i huset når alle har sin plass. Ihvertfall har det vært slik hos oss, har tre barn og har bodd med både 2, 3 og 4 rom. Om dere klarer fire rom ville jeg anbefalt det. Helt klart, vi burde nok vært hundre prosent enig før vi flyttet sammen, ikke bare pratet løst om det den gang. Men sånn er det, og gjort er gjort som du sier. Vi er enige om absolutt alt annet, men disse soverommene har ikke vært det letteste å bli enig om. Vi får se hva vi ender opp med om samboer snur i meningene til slutt. Men godt å høre at det ikke er helt uhørt heller at guttene deler rom, selv om det mest optimale for dem hadde vært egne rom mtp at de snart er i en alder der privatliv er viktig Ts Anonymkode: 6cbd0...3b8 2
solmåneogstjerner Skrevet 31. august 2019 #15 Skrevet 31. august 2019 (endret) 4 minutter siden, Cleopatra. skrev: Nei de er ikke søsken; står i HI at TS og hennes to barn har flyttet inn til samboeren og hans sønn Åja.. Det var det jeg mistenkte (etter at jeg skrev innlegget...). Da er beste løsning å ta spisestuen til et fjerde soverom, og nest beste er at søster og bror deler og at den siste gutten får eget rom. Bortsett fra om guttene virkelig vil dele da. Men i siste tilfelle så må man nok regne med at de ombestemmer seg etterhvert. Endret 31. august 2019 av solmåneogstjerner 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #16 Skrevet 31. august 2019 Og til dere som svarer i sinne at det er egoistisk at vi flyttet sammen i en ikke for liten leilighet nei, den er stor og nok av plass ellers-men med for få soverom- så har det en veldig god grunn og det var faktisk den beste løsningen for alle, også han og sønnen, men det er ikke hva tråden handler om og den skal heller ikke handle om det. Hold dere til trådens spørsmål 😊 Ts Anonymkode: 6cbd0...3b8 4
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #17 Skrevet 31. august 2019 Jeg hadde bare latt guttene dele rom frem til de begynner så smått å protestere, men dere må være forberedt på at det ikke tar år. Når sønnen begynner å protestere skal du se mannen blir mer løsningsorientert. Anonymkode: 8c670...540 9
Aureka Skrevet 31. august 2019 #18 Skrevet 31. august 2019 Guttene er gode venner og deler gjerne soverom. Det er da ikke ne problematisk med det. Faktisk så sier forskning at søsken som deler rom opplever mer trygghet. Synes dere godt kan starte der, så når barna blir større og det melder seg andre behov, så kan dere eventuelt dele opp stuen i et soverom til. Når barna blir større så kan det hende de enkelte kvelder legger seg senere enn foreldrene, upraktisk om foreldrene da sover i stua. Synes dere er heldige jeg, som har stesøsken som går så godt sammen. 3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #19 Skrevet 1. september 2019 Det er vel ikke noe i veien for at alle barna deler rom? Ingen tar skade av det. For 10 år tilbake var det vanlig for mange barn som bodde i leiligheter og ingen tok skade av det heller. Anonymkode: 70e9e...5cf
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #20 Skrevet 1. september 2019 Foreløpig er de 10-11, gode venner, og fornøyd med å dele rom. Ville ikke brukt så mye energi på å tenke på hvordan dette mulig blir 2-5 år frem i tid Anonymkode: c302c...e0d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå