Gjest Susanne s Skrevet 14. mai 2005 #1 Skrevet 14. mai 2005 Nå er jeg fryktelig lei meg. Sist da jeg gikk til psykologen så sa hun: "Nå har du lagt på deg. Det er bra fordi du hadde ikke noe rumpe før." Jeg ble helt målløs. Fikk ikke fram et eneste ord. Jeg er helt normalvektig. Har alltid hatt noen få kilo for mye. Psykologen min er veldig tynn. Mye tynnere enn meg. Hvorfor er hun så opptatt av vekta mi da? Jeg har ikke noe spiseforstyrrelse eller noe. Jeg er veldig lei meg fordi jeg har gått opp 5 kilo på et halvt år. Jeg vet ikke hvorfor jeg plutselig la på meg. Kanskje fordi jeg er enda mindre i aktivitet fordi jeg er så deppa og lei. Og sitter bare inne og er depremert. Men nå er jeg enda mere depremert at hun så at jeg hadde lagt på meg. Jeg kan ikke skyfte psykolog heller fordi hun er den eneste på poliklinikken som er psykolog. Hva skal jeg gjøre? Jeg har så lyst til å gå ned de kiloene igjen, men jeg klarer ikke. Kan psykologer bare si akkurat hva de vil fordi de er psykolog?
Gjest Anonymous Skrevet 14. mai 2005 #2 Skrevet 14. mai 2005 :o Høres jo helt merkelig ut at hun sitter der og kommenterer vekt og rumpe! Det har vel ingenting med saken å gjøre?? Nei, jeg syns ikke psykologer kan si hva de vil kun fordi de er psykologer. En del mennesker er arrogante og lite taktfulle, og dessverre finnes disse i yrker de kanskje ikke passer så godt til. Er du fornøyd med henne ellers da, og føler du får noe utbytte av henne? Uansett, hev deg over slike idiotiske kommentarer!! (5 kg høres jo ikke så mye ut, i alle tilfeller...) Lykke til, og håper det går bedre med deg snart
Gjest Anonymous Skrevet 14. mai 2005 #3 Skrevet 14. mai 2005 Kanskje hun sliter med sf sjøl? Ingen psykologer er perfekte.
diddi Skrevet 14. mai 2005 #4 Skrevet 14. mai 2005 Vel, det var jo et litt tåpelig kompliment. Men det høres jo ut som hun mente det positivt. Hun likte el det hun så og ga deg et kompliment. Men det er jo litt uheldig formulert da. Jeg har en enninne som fikk høre fra en forbipasserende mann: "Du har noen deilige former!" Hun ble helt paff og visste ikke helt hva hun skulle mene om det. Hun hadde lagt på seg en del. Men hun valgte å se positivt på det. Og det støttet jeg henne i, for hun så flott og feminin ut med litt rundere former.
Gjest susanne s Skrevet 15. mai 2005 #5 Skrevet 15. mai 2005 Er det noen flere her som også har fått sånne kommentarer? At psykologen deres sier at pasienten har lagt på seg? Jeg trodde det var en privatsak jeg. Selvfølgelig hvis man ikke lider av spiseforstyrrelse da..
Tora_ Skrevet 15. mai 2005 #6 Skrevet 15. mai 2005 Gikk til en psykolog som sleit litt med sitt eget selvbilde.. Hvis jeg sa at jeg ikke var fornøyd med kroppen min sa hun ting som: "Se på MEG da, jeg er iallefall feit" osv., og ventet på en bekreftelse om at hun ikke var det...
Avery Skrevet 15. mai 2005 #7 Skrevet 15. mai 2005 Selv om dette var en spesiell kommentar å komme med fra en psykolog, så var det nok ment som et kompliment.
Ephemera Skrevet 16. mai 2005 #8 Skrevet 16. mai 2005 Jeg tror også hun mente det som et kompliment (selv om hun kanskje burde understreket at det var det det var). Det er bare fint å ha litt rumpe, skjønner du.
Gjest Hilde K S Skrevet 16. mai 2005 #9 Skrevet 16. mai 2005 Ha nå litt takhøyde for hva folk kan si, da! Hvorfor synes folk dette var så ille? En person kommenterer at en person har lagt på seg og sier til og med at det er bra. Denne personen HAR faktisk lagt på seg, så jeg ser ikke hva som er så ille i det psykologen sa.
Webguri Skrevet 16. mai 2005 #10 Skrevet 16. mai 2005 Jeg er psykolog, og det vil aldri falle meg inn og si noe slikt til en klient. Men det blir nokså umulig å kommentere kommentarer slik utenfor konteksten. Lykke til med behandlingen!
Væren Skrevet 16. mai 2005 #11 Skrevet 16. mai 2005 Det var nok godt ment fra psykologen sin side; som et kompliment til at du så godt ut. Hvis hun, som du sier, er tynnere enn deg, så kan det jo nettopp være noe hun sliter med selv - og at hun faktisk misunner deg de ekstra, flotte kiloene! Det finnes jo faktisk nok av folk som sliter med å legge på seg, selv om de fleste av oss ikke kjenner oss igjen i akkurat DEN problemstillingen... Jeg har en venninne som er utrolig tynn, hun gjør hva som helst for å legge på seg, og i hvert fall ingenting for å holde vekta nede! Synes du skal ta det som et kompliment, jeg - antagelig ser du bra ut!
Gjest Lizzi Skrevet 16. mai 2005 #12 Skrevet 16. mai 2005 Jeg er enig med de andre her om at det ikke var en heldig kommentar. Jeg tror likevel som flere her, at det var ment som et kompliment. Min erfaring er at ting som plager en eller som en er usikker på, tar en opp med vedkommende. Still med åpent sinn og lytt. Ikke misstro. En psykolog bør kunne komme med en tilfredsstillende "forklaring".
Gjest ii Fiona Skrevet 18. mai 2005 #13 Skrevet 18. mai 2005 Jeg bare gaper over slik mangle på profesjonalitet fra en psykolog sin side.. jeg driter i om det var ment positivt (jeg mener, hva er alternativet, at hun sa det i negativ mening...?) det er en personlig bemerkning og har ingenting (regner jeg med, du sier ikke noe om det, at du ikke går til psykolog på GRUNN AV vekten e.l.) med hva du er der for å gjøre. En psykolog skal holde seg til det dere snakker om, spekulasjoner eller synsing om dine personlige ting hører ikke hjemme i slike samtaler... enten det er vekt eller annet. Hva en psykologs personlige mening er om slikt er ikke på sin plass i det hele tatt; da klarer ikke vedkommende å skille på rollene sine.
Gjest Marie M. Skrevet 18. mai 2005 #14 Skrevet 18. mai 2005 Helt enig med deg Fiona :enig_animasjon: Når man går til psykolog er man i en veldig sårbar posisjon, og en psykolog burde vel vite akkurat det! Kommentarer angående vekt og kropp bør man i alle tilfeller være veldig forsiktig med. Ser at mange her sier det var en kompliment. Det er godt mulig dét, men like fullt mangel på profesjonalitet! Det var jo ikke akkurat type kompliment av: "Fin genser"... Jeg er ikke spesielt hårsår av meg, men jeg hadde også, som trådstarter, stusset virkelig hadde en psykolog, lege etc. sagt noe lignenede til meg, kompliment eller ei. Marie
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå