AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #1 Skrevet 31. august 2019 Hei! Jeg har nylig fått vite at en av mine bestevenner (gutt) egentlig er født som jente. Vi har ikke snakket så mye om dette, og jeg tenker ikke å ta opp temaet selv, før han eventuelt gjør det. Det er heller ikke problemet. Jeg har naturligvis noen spørsmål, jeg vet at han har tatt hormoner. Jeg har kjent han i mange år og har aldri «mistenkt» at han er født jente. Det forandrer ingenting av hvordan jeg ser på han, han er et utrolig menneske. Jeg vet ikke helt sikkert at han har hatt en kjønnsoperasjon, men jeg regner med det. Jeg har søkt litt rundt på nettet for å finne svar, men de fleste linker er til forums og ikke noe konkret. Jeg lurer på; - hvordan foregår en slik operasjon? Fra kvinnelig kjønnsorgan -> til mannlig? - hvordan kan jeg vise at det ikke påvirker meg på noen måte? Jeg oppfører meg så klart som jeg alltid har gjort rundt han - er det mer man må gjøre enn å gå på hormoner og ta en kjønnsoperasjon? Jeg beklager hvis dette virker støtende eller at jeg er «dum», men jeg har ingen erfaring i feltet. Jeg vil bli belest om det, opplyst. Sånn at jeg kan være en så god venn som mulig, bare med kunnskap. Hjelp?? - hilsen jente 23 år Anonymkode: 0f129...59f
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #2 Skrevet 31. august 2019 Du burde se på litt youtube filmer om learn about trans people, ask a transman osv. Det er kjempe frekt og nedlatende for dem at det første du tenker på og lurer på er kjønnsorganet dems. Det blir som at alle vennene dine skulle spurt om detaljer om ditt kjønnsorgan også. Det er helt urelevant, så aldri spør om det. Vil personen dere noe om det så gjør han det selv. Transpersoner går i langvarig hormonbehandling, ikke alle tar kjønnsoperasjon. Det er veldig dyrt. Ikke for at du skal mistenke kameraten din for dette som jeg skal si nå, men veldig mange transkjønnede blir også tvunget til å prostituere seg for å få råd til operasjon fordi de ikke kan holde ut å være i sin egen biologiske kropp Derfor er det viktig at du ikke tenker så mye på kroppen til kompisen din og hva han har gjort, for spørsmål om dette kan også trigge kroppskomplekser. Liksom , hvordan skal han kunne føle han blir akseptert som gutt, om det andre folk henger seg opp i er om han fortsatt har pupper eller vagina? Ved å oppføre deg som du alltid har gjort så viser du at du ikke er påvirket av det, men jeg syns fint at du kan vise han litt ekstra støtte å si at du syns det er fint at samfunnet i dag har mindre fordommer mot transpersoner og si at du er stolt av han og at du alltid vil være kompisen hans samme hva han skulle oppleve fra andre Det kan også være fint om hvis dere for eksempel pleier å dra på byen sammen at noen av gangene så kan du bli med han på LGBT klubber også, og ikke bare vanlige cis-hetero klubber som du vil på Anonymkode: 22f8c...995 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #3 Skrevet 31. august 2019 Du vil bli belest og opplyst men kan ikke ta deg tid til et par enkle Google-søk? Anonymkode: 35aa5...397 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #4 Skrevet 1. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du burde se på litt youtube filmer om learn about trans people, ask a transman osv. Det er kjempe frekt og nedlatende for dem at det første du tenker på og lurer på er kjønnsorganet dems. Det blir som at alle vennene dine skulle spurt om detaljer om ditt kjønnsorgan også. Det er helt urelevant, så aldri spør om det. Vil personen dere noe om det så gjør han det selv. Transpersoner går i langvarig hormonbehandling, ikke alle tar kjønnsoperasjon. Det er veldig dyrt. Ikke for at du skal mistenke kameraten din for dette som jeg skal si nå, men veldig mange transkjønnede blir også tvunget til å prostituere seg for å få råd til operasjon fordi de ikke kan holde ut å være i sin egen biologiske kropp Derfor er det viktig at du ikke tenker så mye på kroppen til kompisen din og hva han har gjort, for spørsmål om dette kan også trigge kroppskomplekser. Liksom , hvordan skal han kunne føle han blir akseptert som gutt, om det andre folk henger seg opp i er om han fortsatt har pupper eller vagina? Ved å oppføre deg som du alltid har gjort så viser du at du ikke er påvirket av det, men jeg syns fint at du kan vise han litt ekstra støtte å si at du syns det er fint at samfunnet i dag har mindre fordommer mot transpersoner og si at du er stolt av han og at du alltid vil være kompisen hans samme hva han skulle oppleve fra andre Det kan også være fint om hvis dere for eksempel pleier å dra på byen sammen at noen av gangene så kan du bli med han på LGBT klubber også, og ikke bare vanlige cis-hetero klubber som du vil på Anonymkode: 22f8c...995 Her tror jeg nok at det jeg skrev har blitt litt misoppfattet. Selvsagt er ikke kjønnsorganet hans det første jeg tenker på. Det hadde vært sinnsykt nedverdigende og uhyre frekt. Det jeg lurte på var hvordan en slik operasjon foregår, det er faktisk ikke alle som vet det. Jeg skal så klart heller aldri aldri spørre han om dette. Slik som situasjonen er nå er det ingen mulighet for meg å vise han at dette er greit ved å f.eks ta han med på slike klubber da det er svært få personer i livet hans som vet om dette. Det eneste jeg kan gjøre er å bruke ord og behandle han som jeg alltid har gjort. Når han valgte å være åpen med meg om dette sa han også at han ikke ønsker at dette skal være et fokus eller snakke mer om det enda. Han er rett og slett ikke klar for det, det er jeg nødt til å respektere. Jeg er bare så utrolig glad i han og vil ikke at han skal føle seg ensom og alene om å bære dette. Jeg vil vite mer om dette fordi da blir det enklere for oss begge når/hvis han vil snakke om dette ved en senere anledning. Anonymkode: 0f129...59f 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #5 Skrevet 1. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du vil bli belest og opplyst men kan ikke ta deg tid til et par enkle Google-søk? Anonymkode: 35aa5...397 Som jeg skrev i innlegget mitt; Google sender meg til masse forum og ingenting konkret Anonymkode: 0f129...59f
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #6 Skrevet 1. september 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her tror jeg nok at det jeg skrev har blitt litt misoppfattet. Selvsagt er ikke kjønnsorganet hans det første jeg tenker på. Det hadde vært sinnsykt nedverdigende og uhyre frekt. Det jeg lurte på var hvordan en slik operasjon foregår, det er faktisk ikke alle som vet det. Jeg skal så klart heller aldri aldri spørre han om dette. Anonymkode: 0f129...59f Men du tenker nok på det til å gå på nettet å få andre til å fortelle deg hvordan det gjøres. Hvorfor tenker du på kjønnsorganet hans i det hele tatt? Det er selvfølgelig helt innafor å søke opplysning, men om det virkelig var dette du ville finne ut av så kan du google det og se masse fagstoff om det. Syns det er rart å gå på et forum å spørre om, og det gir meg inntrykk av at du har et litt nedverdigende syn på han og kanskje til og med ser han litt som en kvinne siden dette med kjønnsorganet er så viktig for deg. Anonymkode: 22f8c...995
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #7 Skrevet 1. september 2019 https://tv.nrk.no/serie/ikke-spoer-om-det/2018/MDHP40100118/avspiller Anonymkode: 08296...37e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå