Gå til innhold

Autisme eller dårlig hørsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg har et par tanker om sønnen min som jeg må få lufta litt. 

Siden han var ca 1år så har vi hatt en følelse av at et eller annet ikke er som det skal. Fra han var 1/5 så blei det enda tydeligere. Han er 2år nå

Han har utvikla seg helt normalt fra han var baby, krabbet og gikk til normal tid. 

Men han sier ingen ord, men han babler masse! Og sier mammama, papapapa, nei, ja. Men han bruker det ikke bevist. 

Han peker ikke på ting, men han drar hendene våres til det han vil ha hjelp til eller vil ha. Han drar oss imellom hele huset, og er veldig flink på å få forklart det han vil. Han klapper når vi gjør det rett, og han viser tydelig glede. Når han får det han vil. 

Han reagerer ikke på enkelte lyder, brannalarmen har gått 3 ganger, en gang sov han da våkna han ikke. De 2 andre gangene var han våken og rett i nærheten og da ensa han det ikke i det hele tatt. Han reagerer heller ikke når lillesøstera hans gråter, men hvis han ser hu så gjør han det. 

Han liker veldig godt å snurre på hjul, men han leker også med leken på vandelig måte. 

Han har dårlig språkforstårelse. Og han forstår ikke noen ord. Ikke is, tørst, dusje, ut, kom hit, spise, sulten, altså ingen ord. 

Han reagerer sjeldent når vi snakker til han, men hvis jeg tramper i gulvet så snur han seg. 

Vi får øyekontakt, så lenge vi får kontakt. 

Han elsker kos! Han sitter på fanget våres hele tiden om han kan! 

I forhold til andre barn og voksene, så blir han veldig glad når vi får besøk. Han stortrives i bhg, begynt for 4uker siden. Stoler mye på andre voksne. 

Han leker ikke stort med andre barn, men han er interesert i de til en viss grad. Men hvis han har dårlig hørsel så kan jo det være en grunn til at han trekker seg bort også. 

Ja det blei veldig rotete og langt dette🙈 

Han skal ta hørselstest i narkose snart, ppt er i bhg. 

Men er det noen som har oplevd likt? Eller har noe tips? 

Anonymkode: 182d2...4ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres jo ut som det er hørselstap ihvertfall, men har de ikke forsøkt en enkel hørseltest hos feks ørenesehals lege? 

Dårlig språk og språkforståelse kan jo absolutt hente sammen med dårlig hørsel. 

Anonymkode: 78185...b84

• Liker 5
Skrevet

Hørsel. 

Anonymkode: 7b1ad...e9e

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres jo ut som det er hørselstap ihvertfall, men har de ikke forsøkt en enkel hørseltest hos feks ørenesehals lege? 

Dårlig språk og språkforståelse kan jo absolutt hente sammen med dårlig hørsel. 

Vi har prøvd 2 ganger og ta hørselstest når han er våken, men han liker overhode ikke å få noe inn i ørene sine.. Så det blei bestemt at han måtte i narkose for å få et orntlig svar. 

Vi har arvelig hørselstap i familien også. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har prøvd 2 ganger og ta hørselstest når han er våken, men han liker overhode ikke å få noe inn i ørene sine.. Så det blei bestemt at han måtte i narkose for å få et orntlig svar. 

Vi har arvelig hørselstap i familien også. 

Skjønner, da håper jeg dere får noen svar snart. Mye kan løsne om han kan få hjelp med hørselen. 

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han reagerer sjeldent når vi snakker til han, men hvis jeg tramper i gulvet så snur han seg. 

Jeg er hørselshemmet. Reagerer sterkere på vibrasjoner enn mange normalt hørende. Prøv gjerne ut om han reagerer på andre vibrasjoner. 

Anonymkode: c709f...b8a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner, da håper jeg dere får noen svar snart. Mye kan løsne om han kan få hjelp med hørselen. 

Det håper jeg også.. Om det er hørselstap eller autisme så er det egentlig veldig trist uansett. Men et svar vil jeg så gjerne ha. 

Jeg heller veldig mot hørselstap, men samtidig så er det jo noenting som kan være tegn på autisme. Men så kan jo de tingene også komme av at han hører dårlig. Så det er ikke godt å si🙈

Skrevet

Høres uansett helt ut som hørselshemming og ikke autisme. 

Skrevet

Enig med de andre over meg at det høres ut som det er hørselen som er problemet. 

Anonymkode: 3189a...446

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er hørselshemmet. Reagerer sterkere på vibrasjoner enn mange normalt hørende. Prøv gjerne ut om han reagerer på andre vibrasjoner. 

Han reagerer på vibrasjoner fra tlf. Han reagerer ikke om vi mister noe i gulvet med mindre han sitter eller står på det samme gulvet. 

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det trur jeg også. Han er mye sint og frustrert hvis vi ikke forstår hva han mener.. Det hjelper heldigvis at han hele tiden finner nye måter å få forklart oss ting på

• Liker 1
Skrevet

Innfør enkle tegn til barnet og vær bevist på direkte kontakt. Regner med mye frustrasjon avtar raskt, samt mye bedre språk forståelse.

tror nok også dette er hørselstap 

hilsen døv mamma 🙂

Anonymkode: 92c99...4e2

• Liker 5
Skrevet

Last ned tegnordbokappen fra Statped og innfør enkle tegn som hun over her skriver. Dette er nok hørsel. Autister er ofte lydsensitive, så hadde han hatt autistiske trekk hadde han mest sannsynligvis reagert på brannalarmen, ved normal hørsel, selvsagt. 

Screenshot_20190901_073001_com.android.vending.jpg

Skrevet

Ta kontakt med legen og forklar situasjonen. Be om utredning for autisme. 

Det vil gi mye større forståelse og innsikt i barnet og eventuelle utfordringer. Autisme er så mangt og det er mange muligheter som ikke inneholder autisme. Det er og mange nivåer av autisme. Jeg føler ut fra HI at det er hørsel som er hovedutfordringen, men ikke stol på det vi på KG skriver, vi er ikke eksperter på dette. 

Vårt barn ble utredet for noen år tilbake. Det ble ikke påvist autisme, men likevel funnet en del som trengte å styrkes. Det ble nyttig for oss og barnehagen, slik kunne vi jobbe bevisst med det barnet hadde ekstra behov for. Det har fungert veldig bra. 

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, stan skrev:

Det vil gi mye større forståelse og innsikt i barnet og eventuelle utfordringer. Autisme er så mangt og det er mange muligheter som ikke inneholder autisme. Det er og mange nivåer av autisme. Jeg føler ut fra HI at det er hørsel som er hovedutfordringen, men ikke stol på det vi på KG skriver, vi er ikke eksperter på dette. 

Vårt barn ble utredet for noen år tilbake. Det ble ikke påvist autisme, men likevel funnet en del som trengte å styrkes. Det ble nyttig for oss og barnehagen, slik kunne vi jobbe bevisst med det barnet hadde ekstra behov for. Det har fungert veldig bra. 

TS må uansett teste hørsel først, dette er et krav før man tester for diagnoser. 

• Liker 1
Skrevet

Ville fått time til lege for å sjekke fysiske forhold før du hopper rett til autisme-mistanke. 

Han er bare 2 år, mange er trege med språket, både det å snakke og språkforståelse. I tillegg store individuelle forskjeller blant barn; et søsken kan snakke mye og ha stor språkforståelse mens det andre barnet ikke snakker noe særlig ved samme alder. 

Hvis han hører dårlig så har det helt klar sammenheng med språket. 

Typiske «ørebarn» (barn som har hyppige forkjølelser og ørebetennelser) har ofte væske i mellomøret, dette påvirker hørsel og igjen språket. Det løser seg ved å legge inn dren. Ofte kan små barn som har hyppige forkjølelser være plaget av forstørrede mandler og polypper, dette kan også påvirke språket. Snorker han f.eks? Det kan være tegn på polypper. 

Mange øre/nese/hals-barn blir operert for mandler og polypper og opplever ei rivende rask utvikling mtp språk i etterkant 

I tillegg kan barn ha ganske selektiv hørsel; dvs de hører hva som skjer og blir sagt, men ignorerer det da de er opptatt med noe kjekt og spennende, de gidder ikke bry seg. Kan gjerne testes med å spørre om de har lyst på is eller sjokolade....da reagerer de fleste som har gått inn i gidder-ikke-høre-etter-modus 

Og, mange barn sover tungt, så det trenger ikke være noe galt at de ikke våkner av alarmer (vi f.eks reiste herifra til Spania et år med kveldsfly. 3-åringen vår sovnet i armene mine på flyplassen i Norge. Hun ble bært inn på flyet og plassert i flysetet, bært ut av flyet og inn på flyplassen, over i vogna da den dukket opp på bagasjebåndet, inn i taxi og deretter over i vogna da vi kom frem. I det vi satte nøklene inn i døra på leiligheten i Spania kl 6.30 om morgenen så våknet hun og spurte om det var morgen allerede 😄 Hun hadde seriøst ikke våknet et eneste øyeblikk på hele reisen! Godt sovehjerte) 

Så; bestill time til fastlege og be om henvisning til ØNH-lege, så tar du det derifra. Ikke hopp rett på autisme, og ikke frykt det verste. Han er som sagt bare 2 år, og det er store individuelle forskjeller når de er så små 

• Liker 1
Skrevet
53 minutter siden, stan skrev:

Først må vi få utelukka eventuelt hørselstap, men vi har møte med ppt denne uka så ballen ruller alt

Skrevet
19 minutter siden, skruf skrev:

Ville fått time til lege for å sjekke fysiske forhold før du hopper rett til autisme-mistanke. 

Han er bare 2 år, mange er trege med språket, både det å snakke og språkforståelse. I tillegg store individuelle forskjeller blant barn; et søsken kan snakke mye og ha stor språkforståelse mens det andre barnet ikke snakker noe særlig ved samme alder. 

Hvis han hører dårlig så har det helt klar sammenheng med språket. 

Typiske «ørebarn» (barn som har hyppige forkjølelser og ørebetennelser) har ofte væske i mellomøret, dette påvirker hørsel og igjen språket. Det løser seg ved å legge inn dren. Ofte kan små barn som har hyppige forkjølelser være plaget av forstørrede mandler og polypper, dette kan også påvirke språket. Snorker han f.eks? Det kan være tegn på polypper. 

Mange øre/nese/hals-barn blir operert for mandler og polypper og opplever ei rivende rask utvikling mtp språk i etterkant 

I tillegg kan barn ha ganske selektiv hørsel; dvs de hører hva som skjer og blir sagt, men ignorerer det da de er opptatt med noe kjekt og spennende, de gidder ikke bry seg. Kan gjerne testes med å spørre om de har lyst på is eller sjokolade....da reagerer de fleste som har gått inn i gidder-ikke-høre-etter-modus 

Og, mange barn sover tungt, så det trenger ikke være noe galt at de ikke våkner av alarmer (vi f.eks reiste herifra til Spania et år med kveldsfly. 3-åringen vår sovnet i armene mine på flyplassen i Norge. Hun ble bært inn på flyet og plassert i flysetet, bært ut av flyet og inn på flyplassen, over i vogna da den dukket opp på bagasjebåndet, inn i taxi og deretter over i vogna da vi kom frem. I det vi satte nøklene inn i døra på leiligheten i Spania kl 6.30 om morgenen så våknet hun og spurte om det var morgen allerede 😄 Hun hadde seriøst ikke våknet et eneste øyeblikk på hele reisen! Godt sovehjerte) 

Så; bestill time til fastlege og be om henvisning til ØNH-lege, så tar du det derifra. Ikke hopp rett på autisme, og ikke frykt det verste. Han er som sagt bare 2 år, og det er store individuelle forskjeller når de er så små 

Han har vært hos 3 ønh leger, en på volvat. Men han blir illsint når noen putter noe i ørene hans, så det blei bestemt hørselstest i narkose istede. Men væske er det ikke i ørene hans, vertfall ikke så langt som de kan se. 

Mandler og polypper er ikke sjekka, men det ser de nok på i narkosen. Han snorker ikke. 

Jeg kan si akkurat hva jeg vil rundt han uten at han får det med seg. Han elsker is, men han forstår ikke ordet is før jeg viser han isen, da blir han veldig glad! Så det er testa, men det er overhode ingen reaksjon, han må vises. 

Jeg kan fks spørre om han er sulten, får ingen reaksjon men hvis jeg lager no mat til han og viser han tallerkenen så løper han rett til stolen sin

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, Matas skrev:

Last ned tegnordbokappen fra Statped og innfør enkle tegn som hun over her skriver. Dette er nok hørsel. Autister er ofte lydsensitive, så hadde han hatt autistiske trekk hadde han mest sannsynligvis reagert på brannalarmen, ved normal hørsel, selvsagt. 

Screenshot_20190901_073001_com.android.vending.jpg

Denne har jeg lastet ned og heldigvis så har jeg gått kurs med både tegn til tale og tegnspråk. Men jeg syns det er vannsklig og få han til å følge med når jeg gjør tegn. Men jeg putter inn tegn hele tiden, og håper han etterhvert Skjønner sammenhengen😊

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...