Gå til innhold

kan barnevernet bruke tvang?

Anbefalte innlegg

Skrevet

kan barnevernet tvinge 2 foreldre som aldri har vert sammen eller bodd sammen til og sammerbeide? (faren er fraværende) og de to sliter med kontakt/sammerbeid,komunikasjon og moren meiner at faren ikke er en god omsorgsperson.. og fått bekymrings melding på grunn av dette.. faren er veldig flink til og manipulere. og fått bekymrings melding pga hun nekter han samvær. noe hun ikke gjør. hva vil sje med dette,?

Anonymkode: 034a3...d1e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnet har rett til kontakt med begge sine foreldre. Ut i fra det du skriver så har ikke far fått lov å bevise at han kan være en god omsorgsperson. 

Bare be om at samvær skal være med en tilsynsperson. Da ser tilsynspersonen om far er en god omsorgsperson eller ikke. 

Anonymkode: 69544...364

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Barnet har rett til kontakt med begge sine foreldre. Ut i fra det du skriver så har ikke far fått lov å bevise at han kan være en god omsorgsperson. 

Bare be om at samvær skal være med en tilsynsperson. Da ser tilsynspersonen om far er en god omsorgsperson eller ikke. 

barnet er så lite 7måneder at hun selv ønsker og vær tilsynsperson for hun sier ungen griner med en gang hun går utav rommet.. men faren vill ikke dette

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

barnet er så lite 7måneder at hun selv ønsker og vær tilsynsperson for hun sier ungen griner med en gang hun går utav rommet.. men faren vill ikke dette

Hvis mor og far har et ekstremt anstrengt forhold kan det faktisk være til fordel for barnet om en annen, trygg person er til stede under samvær istedenfor mor. 

Skrevet
Akkurat nå, Chroma skrev:

Hvis mor og far har et ekstremt anstrengt forhold kan det faktisk være til fordel for barnet om en annen, trygg person er til stede under samvær istedenfor mor. 

han vil bare ha foreldrene sine men babyen kjenner ikke de..

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje på tide at de blir kjent da? Hvor mange tråder om dette har du startet? 

• Liker 5
Skrevet

Det at hun ikke har sosialisert barnet er jo hennes utfordring. La besteforeldrene og faren bli kjent med barnet. 

• Liker 2
Skrevet

Det burde ikke spille noen rolle hva hverken han eller du vil, det er hva som er best for ungen deres som betyr noe! Jeg synes det er utrolig rart at det et vanskelig å forstå. 

Barnet kjenner vel noen andre enn deg? 

Skrevet

Er det du som har tråden «dritt situasjon» også? 

Skrevet

I enkelte tilfeller kan de gå til fylkesnemda for å pålegge hjelpetiltak.

Hvis konflikten mellom mor og far er så høy at foreldrene ikke på noe vis klarer å samarbeide kan de pålegges å delta i høykonfliktsgruppe eller andre tiltak gjennom f.eks. familiekontoret. 

Far kan ikke forvente å få samvær med overnatting når babyen er så liten, men samvær på dagtid entime her og en time der må vel gå an å få til? Han kan ikke lære å bli pappa uten å få sjansen. Barnet har rett til å bli kjent med sin far. 

Anonymkode: 8485b...41d

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Chroma skrev:

Det burde ikke spille noen rolle hva hverken han eller du vil, det er hva som er best for ungen deres som betyr noe! Jeg synes det er utrolig rart at det et vanskelig å forstå. 

Barnet kjenner vel noen andre enn deg? 

er det best for ungen og ver alene med en far som ruser seg? truer moren, besteforeldre som og truer moren og vil bestemme på alt ungen skal i fortiden?

Skrevet

Etter å ha lest alle innleggene dine TS forstår jeg frustrasjonen din. Det eneste du vil er å beskytte barnet ditt.  

Samtidig er du i prekær situasjon med barnevernet der du skal vise at du er en god mor. En god mor skal beskytte og sørge for sitt beste for barnet. Men du skal også legge til rette for at andre familiemedlemmer skal bli kjent med barnet ditt.

At foreldrene til faren ikke kjenner barnet må du tilrettelegge. Barnet har en rett på å se sin familie.

Frykter du rus hos faren? Be barnevernet ta rusprøver. Både avtalte og uplanlagte. 

Er besteforeldrene ikke på din side. Du ber barnevernet kalle de inn på møte med deg og advokat til stede. Dere må få til et samarbeid.

Ja,  barnevernet kan drive med tvang (de kan si at du må samarbeide ellers så må vi vurdere sin omsorgevne fordi du ikke er samarbeidsvillig = omsorgsovertakelse = fylkesnemnda. Eller annet tiltak i hjemmet).  

Ha altid med deg advokat. Jeg lurer på hvorfor du spør her inne hele tiden? 

Skaff deg en advokat som kan snakke din sak,  gi deg gode råd og veiledning på veien. Fortsetter du sånn så vil du miste barnet ditt. Med så mye konflikt så legger du opp til det selv dessverre. 

Anonymkode: 4e9aa...f9c

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

er det best for ungen og ver alene med en far som ruser seg? truer moren, besteforeldre som og truer moren og vil bestemme på alt ungen skal i fortiden?

Hvor har jeg sagt det? Jeg vet ingenting om deres situasjon. Men det høres ut som en god ting at barnevernet er involvert. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du bevis for at far helt tiden er ruset eller er det noe du tror eller har hørt fra andre. Jeg tror at far og besteforeldre har prøvd på alle mulige måter å få ha kontakt med barnet og at mor oppfører seg egoistisk og nekter å samarbeide. Og at de nå er veldig tydelig i sin kommunikasjon med mor. 

Bv vil se en mor som nekter barnefar samvær og som isolerer seg med barnet. Dette er ikke barnets beste!

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han skal jo ikke være alene med babyen! Var ikke megleren på deg for å få deg til å samarbeide også? Hvorfor er det så viktig for deg at barnefar kommer alene?? Jeg tror du bør begynne å lytte til fagfolk rundt deg, som jeg har sagt før. Du vil jo ikke høre på sunn fornuft, men er bare opptatt av deg selv og hva du føler og er sint for. Du burde hatt mer fokus på hva som er best for babyen din. Ingen har sagt at faren skal ha babyen alene, men det er også to besteforeldre her som babyen kan få et godt forhold til.

• Liker 2
Skrevet

besteforeldre som er sånn drit og dra.. men her er det faren som har samværsrett da.. barnevernet kan ikke ta fra deg barnet bare for du ikke sammerbeider med farens familie.. hvor har folk dette her fra?

Skrevet
1 minutt siden, SoWhat? skrev:

Han skal jo ikke være alene med babyen! Var ikke megleren på deg for å få deg til å samarbeide også? Hvorfor er det så viktig for deg at barnefar kommer alene?? Jeg tror du bør begynne å lytte til fagfolk rundt deg, som jeg har sagt før. Du vil jo ikke høre på sunn fornuft, men er bare opptatt av deg selv og hva du føler og er sint for. Du burde hatt mer fokus på hva som er best for babyen din. Ingen har sagt at faren skal ha babyen alene, men det er også to besteforeldre her som babyen kan få et godt forhold til.

disse (besteforeldrene har spørt barnevernet om de kan få omsorgen).. og begynte med all konflikt når jeg har prøvd og sammerbeide med dem.. de har gitt faen i graviteten min når det var sjanse jeg kunne mistet barnet mitt.. og nå kommer de og leker mamma og pappa

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

disse (besteforeldrene har spørt barnevernet om de kan få omsorgen).. og begynte med all konflikt når jeg har prøvd og sammerbeide med dem.. de har gitt faen i graviteten min når det var sjanse jeg kunne mistet barnet mitt.. og nå kommer de og leker mamma og pappa

Hva de gjorde eller ikke gjorde i graviditeten spiller ingen rolle. Det er barnet som er viktig. Ikke du, ikke barnets far, men barnet. Og stort sett er det til barnets beste å bli kjent med både far og besteforeldre. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

besteforeldre som er sånn drit og dra.. men her er det faren som har samværsrett da.. barnevernet kan ikke ta fra deg barnet bare for du ikke sammerbeider med farens familie.. hvor har folk dette her fra?

Du virker overhode ikke intr i hva som er barnets beste. Kun hva du vil og ikke vil. Og det kan barnevernet helt klart reagere negativt på. 

Skrevet

Det er ikke sånn at folk kan henvende seg til BV for å få utdelt omsorgen for et barn de kunne tenke seg å ha omsorgen for. Hvorfor har de spurt om det? Jeg sier ikke at alt de gjør er greit! Men det virker å være mye med denne situasjonen. En forhistorie. 

Det er bare det at du må ha fokus på babyen. Prøv å la de komme på besøk, og se ihvertfall hvordan det går! Du viser null vilje og har litt problemer nå. Da bør du svelge en kamel for å slippe unødig konflikter. Det er jo ikke bare foreldrene som har sendt bekymringsmeld, men megleren ville også? Da tror jeg at det beste er at du samarbeider, eller ihvertfall vise vilje til det nå. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...