Gå til innhold

Lærer - små barn - erfaring med å jobbe redusert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker ikke en diskusjon rundt lærerens arbeidstid:) faktisk trenger du ikke lese videre hvis du ikke er lærer.

Jeg vil gjerne høre dine erfaringer om du er lærer og har små barn.

Jeg synes dagene blir for hektisk. Når barna (3 små) har lagt seg så skal jeg da sette meg ned med retting og planlegging av timer. Jeg har ikke mer å gi så sent på kvelden. Vil helst trene eller bare sitte i sofaen + få unna husarbeid.

Vurderer å jobbe redusert. Men yrket er hektisk. Vi er så presset på tida. Vil det hjelpe å jobbe redusert? Eller vil jeg bare jobbe like mye, men tjene mindre? 

Altså: fortell meg gjerne hvorfor du har valgt å jobbe fullt eller redusert og hvilke erfaringer du har med det :)

Anonymkode: 3066c...a60

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke lærer nå men har vært :)

Hvor lenge er du på jobb? Og hvor mange undervisningstimer? Har du mulighet til å være på jobb lenger? Dvs. man kan jo fint være på jobb utover bunden tid, om det er det som skal til for å få mer tid til for- og etterarbeid :)

Men levering/henting i bhg kan sikkert gjøre det utfordrende :)

Skrevet

Hvilket trinn jobber du på? Jeg har vært lærer både på videregående, ungdomstrinn og barnetrinn, og opplevde videregående som desidert mest travelt på kveldene. Nå jobber jeg på barnetrinn. Selve arbeidsdagen er mer hektisk nå, men jeg jobber svært lite hjemme. Det er å foretrekke nå som jeg har små barn, men kan godt tenke meg å gå over til ungdomstrinn eller videregående igjen når barna er større.

Jeg har ikke erfaring med å jobbe redusert, men jeg har kolleger i samme situasjon som jobber 80% (fire dager i uka) og er veldig fornøyde med det. Den ledige dagen brukes til å gjøre unna jobb, husarbeid og gi barna kortere dag i barnehagen. 

Anonymkode: a8c54...35b

Skrevet

Jeg jobber på ungdomstrinnet, og jobbet en stund 80%. Jeg fikk ikke en dag fri i uka, og opplevde derfor at jeg jobba like mye, men med redusert lønn. 

Det kommer sikkert litt an på fagkombinasjon også. Jeg hadde norsk, engelsk og samfunnsfag, og det gikk veldig mye tid til retting. Men, jeg bodde såpass nærme jobben at de halve dagene jeg hadde, også gjorde at jeg fikk satt på en vaskemaskin, vaska badet osv. Selv om hodet alltid var i jobbmodus. 

Jeg bytta arbeidsplass etter en stund. Jobber fortsatt i ungdomsskolen, men opplever en mye større ro nå. Rett og slett fordi jeg har blitt flinkere til å sette grenser for meg selv. Bra nok er bra nok, og når kl. er 21. 30 så blir jobb rydda vekk uansett. 

Anonymkode: 20c1e...3f3

• Liker 1
Skrevet

Om du får jobbe fire dager i uken er det supert. Om du jobber refusert den dager i uken vil du nok ikke merke stor forskjell fra 100%. 

Anonymkode: 99d11...d6f

• Liker 2
Skrevet

Husk å ta med i regnestykket at du taper pensjons- og trygderettigheter ved å jobbe redusert også. Spesielt det siste kan bli fatalt dersom du skulle være så uheldig å bli langvarig syk og ha behov for AAP og i verste fall uføretrygd! 

• Liker 4
Skrevet

Betaler for gode personforsikringer i tillegg til det staten eventuelt vil gi, så sånn sett spiller det vel Ingen rolle.

Er på ungdomstrinn med engelsk og norsk. Mye retting.

Skrevet (endret)

Jeg jobbet redusert de to første mnd.(ca 80%)Opplevde kun reduksjon i lønn, ikke så mye i arb.belastning. Så økte stillingen tilbake til 100% etter sommeren.  Dette er på vgs. 

Endret av Ariam
Skrevet

Man jobber like mye som før dersom man ikke er bevisst på det og passer på at man kun jobber det man faktisk får betalt for.

For noen fungerer det ikke, men for andre (inkludert undertegnede) fungerer det greit selv om det kan være vanskelig.

Jeg velger glatt en bedre hverdag og mer tid sammen med barna over litt bedre økonomi.

Anonymkode: c8b2f...d09

• Liker 2
Skrevet

Jeg jobber 60% i vgs, tre barn. Bruker ca. 2 timer hver dag på levering og henting av barn i barn og barnehage, vil ikke at de skal ha lange dager og har ikke kapasitet til enorm kvelds- og helgejobbing lenger. Har avtale med skolen at jeg skal ha minst en dag uten timer/møte/oppmøte, men har sagt at det er ok å møte opp 4 dager i uken. Skulle ideelt sett helst bare jobbet det inn på 4 dager, men dukker ofte opp noe rettebunker/etterarbeid/forarbeid på den 5. dagen også - da jobber jeg i hvert fall hjemmefra. Med lærers arbeidstid jobber jeg da ca. 27 timer i uken i snitt, oftest likt udelt fordelt etter hva slags timeplan jeg får det året. 

Jeg fordeler det etter timeplan, og avtaler arbeidstid med nærmeste leder. Vanlig arbeidstid for en lærer er i snitt 44-45 timer i uken, og jeg er utrolig lettet over å slippe dette i tillegg til 10 timers kjøring og henting til barnehage. Jeg ville ikke orket å leve på den måten når jeg i tillegg skal ha omsorg for tre små barn. Det er ikke noe tvil om at jeg merker redusert arbeidsbyrde når jeg har gått ned 40%, vi snakker 1-2 klasser mindre i uken … 

Vi har ikke mye penger, men lever disiplinert og ordnet. For alle som kan og har små barn vil jeg anbefale å jobbe redusert. 

Anonymkode: 481b1...a03

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Betaler for gode personforsikringer i tillegg til det staten eventuelt vil gi, så sånn sett spiller det vel Ingen rolle.

Er på ungdomstrinn med engelsk og norsk. Mye retting.

Uansett bør du sette deg inn i hva og hvor mye disse dekker. Hvis du for eksempel ikke får utbetaling før du har fått vedtak om uføretrygd fra NAV risikerer du å måtte leve på sterkt redusert inntekt i flere år før du får noen glede av forsikringen(e) din(e). Jeg er opptatt av dette og nevner det fordi det er en ganske klassisk kvinnefelle i og med at det som regel er kvinner som velger å jobbe redusert mens barna er små. 

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker ikke en diskusjon rundt lærerens arbeidstid:) faktisk trenger du ikke lese videre hvis du ikke er lærer.

Jeg vil gjerne høre dine erfaringer om du er lærer og har små barn.

Jeg synes dagene blir for hektisk. Når barna (3 små) har lagt seg så skal jeg da sette meg ned med retting og planlegging av timer. Jeg har ikke mer å gi så sent på kvelden. Vil helst trene eller bare sitte i sofaen + få unna husarbeid.

Vurderer å jobbe redusert. Men yrket er hektisk. Vi er så presset på tida. Vil det hjelpe å jobbe redusert? Eller vil jeg bare jobbe like mye, men tjene mindre? 

Altså: fortell meg gjerne hvorfor du har valgt å jobbe fullt eller redusert og hvilke erfaringer du har med det :)

Jeg jobbet 80% etter permisjonen med mitt første barn. Det vil si jeg hadde en dag «fri», men ble nedringt av foreldre og måtte jobbe mye hjemmefra likevel. Så det ble liksom mye jobb og mindre betalt. Jeg tror det kan fungere greit dersom man ikke er kontaktlærer.

Anonymkode: a9b58...91a

Skrevet

Jeg har to barn på 1 og 2, og er kontaktlærer i 2.klasse. Kommer på jobb kl 7 om morgenen. Da kan jeg dra i halv 4 - 4 tida og få tid med ungene. Kl 21-22 er jeg skutt og sovner. 

Tror også du må ha en hel dag borte om du skal merke noe til det. 

Anonymkode: ff5a4...eb1

Skrevet

Mens jeg hadde 1 og 2 barn så følte jeg at læreryrket var en fordel, men tanke på ferieordning osv. 

Da vi fikk nr. 3 begynte jeg heller å føle det som en ulempe. Vi har en lengre arbeidsuke. Med høstferie osv som avspasering. Men med 3 barn så strekker ikke tiden til, i en vanlig uke. Da hjelper det ikke med avspasering i høstferien. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...