AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #1 Skrevet 31. august 2019 Hei! Jeg er ekstravakt, og har vært en del syk fra tidlig på sommeren. Jeg er oppvokst med at det skal ganske mye til før man holder seg hjemme fra jobb, så jeg har aldri skulket jobben, og vært såpass dårlig at jeg ikke kunne vært på jobb når jeg har vært syk. Vært uheldig med at periodene jeg har vært syk flere ganger har krasjet med når jeg har blitt satt opp på vakt. Jeg synes dette er veldig kjedelig, og har alltid dårlig samvittighet når jeg har vært hjemme. Nå har jeg fått melding fra leder om at hun vil ha en samtale med meg når jeg blir frisk. Jeg er redd for hva dette vil innebære, og om jeg kan miste jobben? Vil ikke gå for mye inn på sykehistorien min, men til vanlig er jeg ikke mye syk, og jeg tror jeg er på vei ut av denne dårlige perioden nå. Noen andre som har vært i liknende situasjon, og som kanskje vil si noe om hva konsekvensene kan være? Setter veldig stor pris på svar! Anonymkode: ac830...c96
Mheihei Skrevet 31. august 2019 #2 Skrevet 31. august 2019 Leder er pliktig til å følge opp ansatte etter sykdom. Ville ikke tenkt så mye på det! 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #3 Skrevet 31. august 2019 Kan du få tak i en legeerklæring? Anonymkode: 5390a...e60
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #4 Skrevet 31. august 2019 Leder er som flere sier ansvarlig for å forebygge og følge opp sykdom. Som ikke fast ansatt har du dessverre lite på lovens side, men ta med en tillitsvalgt om du ønsker det. Det har du rett til. Det går nok bra, du skal være heldig som har en leder som er på. Anonymkode: 06f64...0ee
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #5 Skrevet 31. august 2019 Takk for svar. Jeg kan dra til legen min på mandag, kan jeg få legeerklæring da på at jeg ikke har kunnet vært på jobb? Denne gangen gjelder det bivirkninger på medisiner jeg har fått av fastlegen, så er kanskje ikke aktuelt å dra til legevakt med dette? Anonymkode: ac830...c96
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #6 Skrevet 31. august 2019 For oss andre som jobber fast er dette piss irriterende. Ikke bare til hverdags, hvor vi plutselig blir oppringt på fridager og må på jobb men spesielt i sommerferien. I sommer har jeg flere ganger måttet avbryte ferien min for å bidra på jobb fordi ekstravaktene/ferievikarene er syke hele tiden. Sjefen min ble fly forbanna. Så du bør forberede deg på det verste. Anonymkode: 1bee7...e73 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #7 Skrevet 31. august 2019 Tja, du kan vel ikke regne med å stå fremst i køen neste gang vaktene deles ut, siden du har vært mye vekke. Kjipt om fraværet er reelt, men jeg forstår faktisk godt ledere som er skeptisk til å dele ut vakter til folk som stadig har fravær. Leder er pålagt å følge opp sykdom, om det er noe arbeidsplassen kan gjøre for at du kan gå på jobb. Legeerklæring i etterkant er jo bare vissvass, du hadde vel enten rett til egenmelding når du var borte, eller sykemelding for fraværet? Hvis ikke har du ikke gyldig fravær, og det kan selvfølgelig gi deg trøbbel ifht arbeidsplassen. Anonymkode: fbf6e...1e0 3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #8 Skrevet 31. august 2019 Jeg har såklart levert egenmelding/sykemelding når jeg har vært syk. Synes heller ikke det er nødvendig å fortelle at det er irriterende med ansatte som blir syke, det sier seg selv, og som jeg skrev i første innlegget har jeg dårlig nok samvittighet som det er. Når jeg har vært borte fra jobb har det selvfølgelig vært reell sykdom. I dag som det er lørdag får jeg ikke dratt til fastlegen, og lurte dermed på om jeg kunne få legeerklæring på mandag. Anonymkode: ac830...c96
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #9 Skrevet 31. august 2019 Du har all rett på å være syk som alle andre, og det er jo ekstra leit når man ikke har fast jobb. Du er antagelig vikar for noen andre som er syke, så dette er jo vanskelig for leder og. Problemet med det er som tidligere nevnt, du vil ikke stå i køen for å få vakter. Du kan risikere å ikke få flere vakter, og ihvertfall ikke fast jobb. Jeg ville bare vært ydmyk og sagt det som det er, du pleier ikke å være mye syk til vanlig. Kanskje du ikke skulle tatt på deg så mye vakter nå som du er mye dårlig? Anonymkode: 5855b...98c 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #10 Skrevet 31. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: For oss andre som jobber fast er dette piss irriterende. Ikke bare til hverdags, hvor vi plutselig blir oppringt på fridager og må på jobb men spesielt i sommerferien. I sommer har jeg flere ganger måttet avbryte ferien min for å bidra på jobb fordi ekstravaktene/ferievikarene er syke hele tiden. Sjefen min ble fly forbanna. Så du bør forberede deg på det verste. Anonymkode: 1bee7...e73 Du virker som et ræva menneske. Anonymkode: f3f4f...42d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå