Gå til innhold

Kan lege sette diagnose?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har fått et skriv fra legen til arbeidsgiver hvor det står at jeg har «alvorlig spiseforstyrrelse»

Har gått til DPS tidligere uten at diagnose er satt. Men betyr dette skrivet at legen kan sette diagnose? Eller er dette feil?

Anonymkode: cb1c0...a9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor skal legen utlevere deg til arbeidsgiver på den måten?

Anonymkode: d831e...45b

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt dritsur om legen hadde sendt et slikt skriv til arbeidsgiver. 

Skal han sette inn annonse i VG i samme slengen kanskje? 

Anonymkode: 28709...2aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en lege kan sette en diagnose. Det vanligste ved psykiske lidelser er at man skal utredes av psykolog eller psykiater og at fastlegens diagnose er tentativ. 

Anonymkode: fc0b2...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan fastlege sette den type diagnose uten at pasient i det hele tatt vet det? Det synes jeg er veldig merkelig, og dumt. Det får meg til å lure på om jeg har en slik diagnose i journalen min, for jeg har sterke IBS-problemer og jeg har opplevd at det virket som om virkarlegen min fokuserte veldig mye på vekt og spurte spørsmål der det virket som om hun trodde jeg hadde helseangst. Det føltes som om hun trodde jeg var en tvangspreget hypokonder med spisefortyrrelser, men jeg feide det bort og tenkte det sikkert ikke betydde noe. Men nå lurer jeg jo litt, jeg har jo merket at fastlegen min ikke tar mine IBS plager på alvor, samt at hun veide meg ganske ofte selv om jeg har stabil vekt og har ikke noe særlig ønske om å gå verken opp eller ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Huttetuen

Nei, egentlig ikke. En fastlege har litt kunnskap om alt, og er ikke psykolog. 

Dessuten kan vurderingen til legen bli farget av tidsbruk(siden de har det mer travelt, og variabel tid i forhold til timen de tar imot pasient)- Det kan da føre til forhastede beslutninger til pasienten, noe som igjen kan få uheldige konsekvenser.

Det er heller ikke «bra nok», med telefonkonsultasjon om pasient. - siden inntrykket til legen kan veie tyngst, og grundigheten i forhold til utredningen av pasienten kan bli laber.(pga for liten tid som kan føre til misforståelser, man snakker forbi hverandre,lite kjennskap til familiestruktur+++++)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe problem med at legen sender skrivet til arbeidsgiver, det var jeg informert om fra før (har noe med endringer i arbeidsforhold/plass, vil ikke gå så mye inn på det haha)

men er bare så forvirra. Har jeg diagnosene som legen skriver? Eller gjelder de ikke siden det ikke er i samarbeid med psykolog/psykiater?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke noe problem med at legen sender skrivet til arbeidsgiver, det var jeg informert om fra før (har noe med endringer i arbeidsforhold/plass, vil ikke gå så mye inn på det haha)

men er bare så forvirra. Har jeg diagnosene som legen skriver? Eller gjelder de ikke siden det ikke er i samarbeid med psykolog/psykiater?

Legen har ikke satt en diagnose på den måten. Spiseforstyrrelse er en fellesbetegnelse på flere grupper,og hver spesifikke har sin kode i diagnosesystemet den er først når den er ned skrevet at du har en en diagnose. Selv har jeg F50.0 som er anoreksi 

Anonymkode: 58978...03e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Huttetuen said:

Nei, egentlig ikke. En fastlege har litt kunnskap om alt, og er ikke psykolog. 

Dessuten kan vurderingen til legen bli farget av tidsbruk(siden de har det mer travelt, og variabel tid i forhold til timen de tar imot pasient)- Det kan da føre til forhastede beslutninger til pasienten, noe som igjen kan få uheldige konsekvenser.

Det er heller ikke «bra nok», med telefonkonsultasjon om pasient. - siden inntrykket til legen kan veie tyngst, og grundigheten i forhold til utredningen av pasienten kan bli laber.(pga for liten tid som kan føre til misforståelser, man snakker forbi hverandre,lite kjennskap til familiestruktur+++++)

Du er vel klar over at fastleger med svært få unntak er spesialister? Almenmedisin er en spesialisering på lik linje med nevrokirurgi, onkologi, psykiatri osv.

Jeg tror ikke du vet så mye om hvordan diagnoser stilles. Det er diagnostiske kriterier som må møtes, og man må skille ut differensialdiagnoser. Diagnostisering skjer ikke ved synsing, og i dette tilfellet settes diagnosen ofte i dialog med øvrige behandlere.

"Alvorlig spiseforstyrrelse" er forøvrig ikke en diagnose, men en beskrivelse av en tilstand som man må formode er presisert diagnostisk i journalen. Det fremkommer ikke om den konkrete diagnosen (som ikke er spesifisert i nevnte skriv) er satt av fastlege, psykiater eller annen spesialist. Det kan godt være at det angjeldende lege beskriver, er en diagnose han har fått tilsendt i en epikrise. Man samarbeider nemlig på tvers av spesialiteter, og fastlegen er det koordinerende ledd som har ansvar for oppfølging over lang tid.

Hvis du tror at andre spesialister har bedre tid enn fastleger, trenger du en virkelighetsorientering. Det er forøvrig svært sjelden man kan stille diagnoser etter telefonkonsultasjon, så jeg skjønner ikke helt hva du mener med det siste avsnittet.

Spiseforstyrrelseslidelser blir heller ikke diagnostisert gjennom én konsultasjon, men gjennom en relativt langvarig utredning.

Jeg tror ikke ts får noe fornuftig informasjon her. Det er bedre å henvende seg til behandlingsinstans og spørre om hvilken diagnose som er satt, og hvem som er kommet frem til den.

Anonymkode: 87999...148

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Familytree

Det kreves mange tidligere konsultasjoner blant arbeidsteamet, terapeuten, familielegen og kanskje spesialister på området for å bekrefte diagnosen. Jeg tror ikke legen kan fortelle deg nøyaktig hva du har hvis det er problemer utover legens evner. We need a background or more info about this!🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huttetuen
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er vel klar over at fastleger med svært få unntak er spesialister? Almenmedisin er en spesialisering på lik linje med nevrokirurgi, onkologi, psykiatri osv.

Jeg tror ikke du vet så mye om hvordan diagnoser stilles. Det er diagnostiske kriterier som må møtes, og man må skille ut differensialdiagnoser. Diagnostisering skjer ikke ved synsing, og i dette tilfellet settes diagnosen ofte i dialog med øvrige behandlere.

"Alvorlig spiseforstyrrelse" er forøvrig ikke en diagnose, men en beskrivelse av en tilstand som man må formode er presisert diagnostisk i journalen. Det fremkommer ikke om den konkrete diagnosen (som ikke er spesifisert i nevnte skriv) er satt av fastlege, psykiater eller annen spesialist. Det kan godt være at det angjeldende lege beskriver, er en diagnose han har fått tilsendt i en epikrise. Man samarbeider nemlig på tvers av spesialiteter, og fastlegen er det koordinerende ledd som har ansvar for oppfølging over lang tid.

Hvis du tror at andre spesialister har bedre tid enn fastleger, trenger du en virkelighetsorientering. Det er forøvrig svært sjelden man kan stille diagnoser etter telefonkonsultasjon, så jeg skjønner ikke helt hva du mener med det siste avsnittet.

Spiseforstyrrelseslidelser blir heller ikke diagnostisert gjennom én konsultasjon, men gjennom en relativt langvarig utredning.

Jeg tror ikke ts får noe fornuftig informasjon her. Det er bedre å henvende seg til behandlingsinstans og spørre om hvilken diagnose som er satt, og hvem som er kommet frem til den.

Av ren nysgjerrighet, jobber du innen helse ? 😊

Nå snakket jeg av erfaring med dette, det er selvfølgelig ikke slik det skal være. Kanskje jeg hadde veldig uflaks ? 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En lege bør vel ikke sende slikt til din arbeidgiver, med mindre du er på NAV og de faktisk skal ha denne infoen da😂

Diagnoser kan stilles av leger og annet medisinsk personell, men i USA har de en god regel vel en stilt diagnose eller manglende sådan, "always get a second oppinion". Hvis du er uenig med legen kan du jo oppsøke en lege i privat sektor og se om det gir ennet resultat.

Uansett så er en slik diagnose alvorlig om den stemmer, hvis den ikke stemmer er det alvorlig at den ble gitt.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Huttetuen said:

Av ren nysgjerrighet, jobber du innen helse ? 😊

Som du vet, så har vi ikke lov til å gi den type informasjon her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Familytree
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som du vet, så har vi ikke lov til å gi den type informasjon her.

Top Secret🤷‍♂️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 4 år senere...
AnonymBruker
Djungelvrål skrev (På 1.9.2019 den 2.51):

Hvis TS ikke tror en lege kan sette en diagnose, hva tror TS leger er til for da??

Ts tror en spesialist i psykiatri kan sette en psykisk diagnose. Det er helt vanlig å tro for det er vanlig prosedyre. Fastleger henviser til spesialist som utredet og setter diagnose. Fastleger kan, men diagnostiserer veldig sjeldent, fordi det krever spesialistkompetanse innen området for diagnosen og det krever tid og utredning som fastlegen ikke har 

Anonymkode: 3e626...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Djungelvrål skrev (På 1.9.2019 den 2.51):

Hvis TS ikke tror en lege kan sette en diagnose, hva tror TS leger er til for da??

Allmennleger jobber innen allmennmedisin som ikke innebærer å sette psykiatriske diagnoser og gjøre utredninger av disse. Spesialister i psykiatri er utdannet til å nettopp utrede og diagnostisere psykiske sykdommer. Derfor er prosedyre at fastlege henviser til spesialist og ikke setter psykiske diagnoser selv. 

Anonymkode: 3e626...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...