Gå til innhold

Aksjesparekonto og/eller fondskonto?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 26 år gammel, og ønsker å spare langsiktig - særlig med tanke på pensjon. Har hørt at IPS ikke er så greit å spare i når man er så ung som meg, siden pengene blir låst veldiig lenge. Jeg har ikke utsikter til å arve noe særlig av foreldrene mine, så jeg må nok spare en del selv til pensjon. Har allerede bufferkonto på 100 000, og har egenkapital i boks. Har tenkt å spare ca. 1200 - 1500 i måneden i langsiktig sparing.

Hvor og hva bør jeg spare i? Bør jeg fordele sparingen over f.eks. to ulike kontoer? Har sett at Nordnet har et indeksfond som heter "Superfondet", som er helt gratis å spare i, er det en mulighet? Kanskje i tillegg til et globalt indeksfond, eller bør jeg velge noe annet? Har ikke så mye imot å ta risiko, siden sparehorisonten min er lang. Trenger rett og slett tips til dette, jeg er litt grønn på akkurat dette området. Og jeg vet at jeg gjerne ikke hadde fått de beste svarene dersom jeg spurte min egen bank om dette...

Setter pris på alle svar!

Anonymkode: 958dd...28d

Skrevet

ASK

Anonymkode: 0ee89...494

Skrevet

Du kan opprette AF, ASK og IPS konto som start på Nordnet.

Det er mange ulike fond å velge mellom. Min favoritt for øyeblikket er: Swedbank Robur Fastighet A SEK (30% vekst siden årsskifte)

Anonymkode: d71b1...95c

Skrevet

I ditt tilfelle høres det ut som aksjesparekonto er det mest fornuftige. Da kan du kjøpe og selge fond uten å skatte av gevinsten før du tar ut beløpet for godt. "Ulempen" er at man kun kan ha aksjer og aksjefond som inneholder 80% aksjer, men for langsiktig sparing bør man eksponere pengene for høye aksjeandeler, så dette er sånn sett ingen ulempe.

Globale indeksfond med lave gebyrer er et godt valg å plassere størsteparten av andelen. Superfondet til Nordnet er heller ingen dum ide, men det eneste er at man da kun er eksponert for det norske markedet, som i det store bildet er en minimal del av verdensøkonomien. En mulighet er å basere seg på globale indeksfond, og så "krydre" med litt andre indeksfond som for eksempel Superfondet, KLP AksjeFremvoksende Markeder Indeks II eller andre. Det viktigste å se etter lave forvaltningsgebyrer :)

Skrevet

Hvilken bank har du? Jeg ville anbefale deg sbanken, ettersom de generelt har lave gebyrer og god kundeservice. De har også et bra utvalg av fond. Opprett ASK. Her kan du sjonglere med fondene uten at det utløser skatt, så lenge du ikke tar ut pengene (realiserer gevinst). Siden du har langsiktig horisont, og kanskje ikke har tenkt å bruke for mye tid på å følge med, er et globalt fond absolutt å anbefale. Jeg ville anbefalt et av KLP sine indeksfond pga lave gebyrer, f eks KLP AksjeGlobal V (tradisjonelt globalt fond), KLP Aksje Verden ( her får du også med 10 - 15% fremvoksende markeder) eller KLP Global Samfunnsansvar (et svanemerket fond, med satsing på miljøvern). Du trenger kun ett av de, så det spørs hvor stor spredning innad i fondet du ønsker, og hvor viktig det er for deg å påvirke med pengene dine :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...